אני אתחיל (לפי ניסיון רב שנים בכמה חברות הייטק),
מוזמנים להעיר או להוסיף דרכים אחרות.
1.
מעבר בין חברות - בתנאים המתאימים.
לא תמיד מעבר בין חברות משתלם, אפילו אם מציעים לך העלאת שכר.
למשל, מעבר מחברה בה התגמול
באופן כללי גבוה יותר לחברה בה התגמול באופן כללי נמוך יותר (נניח מגמפ"א לאינטל),
כנראה אינו משתלם לאורך זמן גם אם
באופן ספציפי בזמן המעבר עצמו יציעו לכם קצת יותר ממה שהרווחתם עד עכשיו.
דוגמא נוספת למעבר שלא בהכרח משתלם (מתוך הכתבה
הזו) -
מעבר ל
תפקיד זהה בחברה אחרת (עם משכורת גבוהה יותר),
כאשר בחברה הנוכחית יש אפשרות מעשית לקידום מהיר יותר ל
תפקיד שונה, רווחי יותר.
2.
תמיד תדאגו שהמנהל הישיר שלכם, ועדיף גם זה שמעליו, יהיו מודעים למה שאתם עושים.
לא רק באופן כללי, אלא גם לפרטים (פרטי משימות טכניות, זמן שמוקדש להדרכה ופיתוח עובדים, זמן שמוקדש להובלת פורומים, זמן שמוקדש לכתיבת מסמכים ועוד).
ראיתי כבר עובדים שמעדיפים לדלג על ישיבות 1:1 עם המנהלים,
או להקדיש אותן לקיטורים על הארגון במקום לדיווח על ההשקעה וההישגים של העובד, או התייעצות לגבי סדר עדיפויות של מטלות.
לא חכם לדעתי
3.
לשאול את המנהלים איזה משימות אני צריך לקחת כדי להתקדם.
גם אם אין משימות כאלו שאפשר לקחת עכשיו,
הבקשה תשב למנהלים בראש, וכשמשימה כזו תיפתח - יש סיכוי גבוה יותר שיחשבו עליך.
4.
לכתוב לעצמך כל כמה זמן (נניח פעם בשבוע או אפילו שבועיים/חודש) מה בדיוק עשית.
בצורה הזו אפשר לראות מה מבזבז לך את הזמן ולא תורם.
מעבר לזה, אפשר לזהות התמקדות בתחום אחד,
מה שלפעמים נראה פחות טוב
(בתור דוגמא - בשיטה של OKRs צריך בדר"כ 3 יעדים שונים, יעד אחד גדול לא יספיק).
5.
לזהות מקרים של מומחיות יתר שמעכבת קידום.
בשלב כלשהו, מומחיות יתר עלולה לעכב אותך כל עוד אתה נשאר בתוך אותו ארגון,
כי אם אתה היחיד שיודע לתפקד באותה נישה - המנהלים לא ירצו לתת לך מטלות/תפקידים אחרים שיקדמו אותך יותר (ינסו למרוח אותך על זה שחשוב לתרום לארגון).
כדי להימנע ממצבים כאלו, כדאי תמיד לדאוג שיהיו עוד אנשים שמכירים כל נישה שאתה נמצא בה מספיק זמן,
אלא אם כן הנישה הזו מספקת לך תחום אחריות רחב מספיק לקידום נוסף (ואז דווקא יש יתרון עוד לא להכשיר אחרים, כי כך יסמכו עליך
)
6.
לפני הישיבה לצורך ההערכה השנתית -
תמיד תמיד לכתוב לעצמך על דף מה עשית השנה, ולמצוא את ההישגים במה שעשית.
רוב המנהלים לא מקדישים לזה את אותה כמות אנרגיה שאתה היית מקדיש בזכירת המשימות וההישגים
שלך,
כך שאם תשאיר את זה למנהל - התמונה תיראה פחות ורודה.
שווה אפילו לדחות מטלות בעבודה או לקחת חופש לצורך סיכום שנתי עצמי כזה.
7.
כדאי להשקיע בשיפור כישורי תקשורת.
להשקיע בתקשורת לא רק כלפי מעלה, אלא גם הצידה ולמטה -
למשל כבר היו לי מקרים שבהם אני הייתי בכיר יותר מאדם X, ואחרי זמן מסוים הוא עבר לחברה אחרת לפניי, כך שהוא היה הבכיר יותר שם. וכנ"ל הפוך.
אני לא מדבר בהכרח על עזרה לאחרים (זה כבר סיפור אחר, בטח אם שואבים מכם הרבה אנרגיה).
מדבר על סתם יכולת לתקשר בצורה טובה וחברית,
בין אם זה על עניינים שמחוץ לעבודה,
או אפילו לגבי נושאים טכניים בעבודה עצמה (למשל להאיר ברוח טובה ומבלי לבקר אישית).
כישורי תקשורת הם קריטיים ברוב העבודות ובכל מערכות היחסים,
לכן עצוב לראות אנשים שמזניחים אותם לטובת משימות עם ROI נמוך יותר.
שני ספרים בנושא שאני ממליץ עליהם במיוחד הם:
א. "כיצד לרכוש ידידים והשפעה" של דייל קרנגי.
הספר מציע עצות (לפעמים מובנות מאליהן אך עדיין חשובות) איך להתנהל עם אנשים בצורה שתגרום להם לרצות לעבוד אתכם / לחבב אתכם.
ב. הספר "תקשורת לא-אלימה" של ד"ר מרשל רוזנברג.
מדבר על איך ניתן לתקשר את הצרכים שלנו בצורה מקרבת
(כלומר בצורה שלא תגרום עימות בגלל רצונות שונים של הצד השני).
מקווה שהפוסט עזר למישהו,
ואם יש לכם עצות נוספות - מניח שכולנו נשמח לשמוע