שאלת את
@AsherV
אבל גם אני רוצה לענות, בתור מי שלמד את המקורות בעיניים אחרות (של אגנוסטיקן).
מבחינה היסטורית, הרבנים אמורים להיות המשך של הסנהדרין
(ועד היום אגב - אומרים "סמיכה לרבנות" כדי לדמות ולרמוז לסמיכה המקורית של חברי הסנהדרין).
אז בוא נקרא ביחד מה כתוב בתורה עצמה בקשר אליהם:
אז צריך לשים לב מה יש כאן ומה אין כאן.
מה יש בפסוק:
1. הנחייה שבעניינים של ריבים בין אנשים צריך לפנות "אל השופט אשר יהיה בימים ההם"
2. בעניינים של נגעים (דיני טומאה וטהרה לפי התורה) צריך לפנות אל הכהנים
אז בעניינים כאלו, השאלה על טעות כלל אינה רלוונטית.
1. החשיבות של משפט בתור כלי ליישוב סכסוכים ולסידור החברה - קיימת גם אם השופט טועה בשיקול הדעת.
כל עוד העם מוכן לקבל את הסמכות של בית המשפט - המשפט עוזר לקיום חברה מתורבתת שבה אדם לא עושה דין לעצמו.
2. בעניינים שנוגעים לדיני התורה (למשל מה לעשות עם נגע כזה או אחר) -
הציווי לעשות "ככל אשר יורוך" הוא חלק מהתורה עצמה, לכן
בהגדרה אין כאן אפשרות לטעות בדין התורה
(גם אם הכהן טעה, בסופו של דבר האדם ששמע לכהן עשה בדיוק מה שכתוב בתורה - לשמוע לכהן).
מה אין בפסוק?
1.
אין בפסוק אמירה שרבנים יכולים לקבוע את העתיד (אם הם לא נביאים).
לכן לשאלתך - הרב בהחלט יכול לטעות כאן, בדיוק כמו כל אחד אחר.
למשל שאלה לרב לגבי האם הניתוח יצליח או לא (ולפי זה קבלת החלטה אם לעשות אותו או לא),
זו טעות (וטיפשות) כי הרב לא יודע את העתיד, ועדיף לשאול מהי הערכת הרופאים.
2.
אין בפסוק אמירה שרבנים יכולים לקבוע בשאלות שאינן שייכות לדין התורה.
למשל הרב צבי יהודה (מורה הדרך הרוחני של חלק ממתיישבי יו"ש) התנגד נחרצות לתוכנית החלוקה, ובכה כשאישרו אותה באו"ם.
מבחינתו, היינו צריכים לדרוש "הכול או לא כלום".
צריך לשים לב שאין כאן שאלה הלכתית (כמו "מהם גבולות הארץ לפי התורה") אלא שאלה מדינית ("מה כדאי לעשות כשהאו"ם מציג תוכנית כזו"),
ולכן הרב יכול לטעות כמו כל אחד אחר (ואכן טעה).
3.
אין בפסוק אמירה שרבנים יודעים את העובדות יותר מאחרים.
שמעתי קטעים מהרצאות של רבנים שמסיקים עניינים מדעיים מהגמרא וכדומה,
וזו טיפשות לא קטנה, כי רבנים (הן כיום והן לפני אלפי שנים) יכולים בהחלט לטעות בעובדות.
עובדות מבוססות על המציאות עצמה, לא על מה שרב כזה או אחר אומר...