1. אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.

דוגמאות לבלונים פורחים באוויר

הנושא בפורום 'פינת המשקיעים' פורסם ע"י Nool, ‏18/11/20.

data-full-width-responsive="true">
  1. Nool

    Nool משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏14/1/20
    הודעות:
    168
    לייקים שהתקבלו:
    90
    קיבלתי היום הודעה מחבר, שקיבל מחבר (מכירים את זה?) מידע על מניה שהולכת לעלות.
    זה הצחיק אותי כי בהליכת אקראי בוולסטריט יש בדיוק את הדוגמאות הללו

    החברה שהוא אמר לי היא איי סי בי 1097054 שהולכת להתחרות באלקטריאון. על כביש חכם שמטעין רכבים חשמליים. הייתי סקפטי וראיתי שיש כתבה על כך בביזפורטל.
    עכשיו מה הקטע, ביום שהתפרסמה הכתבה המניה היתה כ120 אגורות, ומאז כל יום היא עלתה בבערך 20-30 אחוז, היא כבר 225 בערך.

    אותו דבר קרה גם בזמנו על אלקטריאון, שעלתה אלפי אחוזים.

    הקטע שלשתי החברות אין בפועל כלום
    השאלה אם זה לא קורה בגלל שהשוק בארץ קטן ומצויים בו הרבה מהמרים.

    מה דעתכם?
    אגב האם מישהו ניסה פעם לעלות על גל כזה להחליט שהוא יוצא אחרי X% בהנחה שהוא נכנס בתחילת הגל?

    בשביל הספורט, יושב בצד ומתבונן מעניין מה יהיה איתה
     
  2. נעם בלה בלה

    נעם בלה בלה משתמש בכיר

    הצטרף ב:
    ‏18/10/18
    הודעות:
    1,958
    לייקים שהתקבלו:
    2,011
    חבר המליץ לי בתחילת שנה על מניית biondvax. נתתי לו נאום שלם על סיכון, על פיזור, על השקעה במדדים, על יעילות שוק. הוא קנה, אני לא. מה20.3 (אז ניהלנו את השיחה) עד אמצע יולי המניה עלתה ביותר מ600%. הוא הסתובב כמו טווס, אני לא הרגשתי החמצה. גגל את גרף המניה. (ספוילר - הוא מופסד כ60%. מאמצע יולי עד סוף אוקטובר המניה ירדה 93%)
     
  3. Nool

    Nool משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏14/1/20
    הודעות:
    168
    לייקים שהתקבלו:
    90
    מוכר יש אלף דוגמאות
    רוב הכסף שלי במדדים
    זה משהו שיכול לקרות לכל מניה גם כהשקעת ערך.
    אני מדבר על זה שפה מזהים שזה בלונים פורחים. מזהים שזו ההתחלה. ופשוט לוקחים רווח של 100% ויוצאים עם הרוב ומה שנשאר נותנים לרוץ עוד קצת ויוצאים
     
  4. Mr. Bigglesworth

    Mr. Bigglesworth משתמש בכיר

    הצטרף ב:
    ‏29/2/20
    הודעות:
    1,503
    לייקים שהתקבלו:
    1,604
    זה נקרא הימורים.
    או ניתוח טכני
    או ספקולציות
    בכל מקרה תחזור אל הפרק הרלוונטי בהליכה אקראית ותראה את דעתו

    הרבה אנשים עושים כסף טוב על הדברים האלה (טסלה) ועל המפסידים פחות שומעים.

    אני פעם הפסדתי ככה על טבע 3K כשזה היה 15% מכלל חסכונותיי.
     
    Shlomi Z, Roi ו-nicepo1 אוהבים את זה.
  5. Spanz

    Spanz משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏19/10/20
    הודעות:
    178
    לייקים שהתקבלו:
    217
    מה פרוש כלום?

    ניסוי בשטח תופס?
    אם כן... אלקטראון רשמה ניסוי מוצלח בגוטלנד (שוודיה).
    הטכנולוגיה הוטמעה בכביש המקשר משדה תעופה לכניסה לעיר ויסבי.
    חברת האוטובוסים האמונה על הקו כבר רכשה אוטובוסים חשמליים לפני 3 שנים ומריצה אותם.

    אמנם החברה שבנתה את הכביש היא חברת בת של אלקטראון הרשומה בשוודיה, אך לא הייתי אומר שאין לאלקטראון הישראלית "כלום".
    מידע נוסף

    לא מייעץ, לא ממליץ.
     
  6. Nool

    Nool משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏14/1/20
    הודעות:
    168
    לייקים שהתקבלו:
    90
    מה שרשמת ידוע לי.
    שורה תחתונה:
    כלום=אין חוזים, אין הכנסות, אין חפיר (חברה רצינית ויש הרבה בתחום יעשו את אותו דבר)
     
  7. האזרח_הקטן

    האזרח_הקטן משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏8/2/20
    הודעות:
    197
    לייקים שהתקבלו:
    64
    המטרה שלך היא להשקיע לטווח ארוך או לשחק בהגרלות?

    שמעתי וקראתי על אלקטראיון. לא ברור מדוע מדינה תעדיף לחשמל אלפי ק"מ של כביש בהוצאה עצומה במקום להשקיע בתחנות טעינה ל EV. אם זה לא makes sense אני לא משקיע.
     
    Mr. Bigglesworth אוהב/ת את זה.
  8. Nool

    Nool משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏14/1/20
    הודעות:
    168
    לייקים שהתקבלו:
    90
    אני משקיע במדדים לטווח ארוך.
    זה דיון בלי קשר
     
  9. Spanz

    Spanz משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏19/10/20
    הודעות:
    178
    לייקים שהתקבלו:
    217
    +1

    אני לא מומחה גדול לעניין. אבל כנראה שיש מדינות שחושבות אחרת ממך.
    קודם כל, בשלבים הראשונים כמובן שמשקיעים במקטעים קצרים יחסית של 20-30 ק"מ ויחסית עמוסים.
    דבר נוסף, בלי קשר לאלקטראון, יש הרבה חברות שמציעות את פתרונן לחשמול כבישים, כמו למשל ע"י פנטוגרף.
    אם אפשר לרשת מסילות רכבת של מדינות שלמות מקצה לקצה - למה לא נתיב בכביש?
    היתרון הוא כמובן קיצור זמני טעינה, הארכת חיי סוללה (בהזרמת חשמל ישירות למנוע), וניצול של תנועה איטית לצרכי טעינה (פקקים, הטענת אוטובוסים בטרמינלים בעודם פעילים וכו'...). בסקנדינביה עמדות טעינה ל-EV כבר נמצאות בפריסה יפה מקצה לקצה ורכב חשמלי פרטי מסתדר שם מצוין. להבנתי, חשמול הכבישים נועד בראש לתמוך בתנועת משאיות חשמליות.

    נראה כי גרמניה ושוודיה (בייחוד שוודיה) לקוחות רציניים של טכנולוגיות מאין אלו כרגע.
    מבחינת הדיון הזה, לאלקטראון אין יתרון מהותי. השוודים הולכים להשקיע בין 8 ל- 16 מיליארד ש"ח בעתיד הקרוב בחשמול כבישים - הבעיה שיש להם הצעות מלפחות עוד 3 חברות ועוד 1 על הפרק....
     
    Nool אוהב/ת את זה.
  10. האזרח_הקטן

    האזרח_הקטן משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏8/2/20
    הודעות:
    197
    לייקים שהתקבלו:
    64
    לא משכנע - אתה מספר שיש מעט מדינות שבודקות את הרעיון אבל לא מתייחס לנקודה שהעלתי - הפרוייקט פשוט לא כדאי כלכלית. הרבה יותר הגיוני להמיר תחנות דלק קיימות לנקודות הטענה במקום להשקיע מילארדים בכבישים.
    העלות כרגע לכביש חשמלי כזה היא כ 1.2M $ לק"מ (לא ברור אם המחיר או לנתיב או לשני נתיבים).
    לכן חשמול של כביש החוף ת"א-חיפה, 4 נתיבים כל כוון יעלה כ 500M $ (בהנחת 1.2M פר שני נתיבים) או 950M$ (בהנחה פר נתיב).
    יש סיבה מדוע רק שתי מדינות +/- שוקלות את הפרוייקט הזה - כסף זמין, פיזור אוכלוסייה מתאים, ועוד. ל 99% מהמדינות האחרות בעולם זה לא ריאלי.
    https://wp.me/pbm2wj-2QJ
     
    Nool אוהב/ת את זה.
  11. Spanz

    Spanz משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏19/10/20
    הודעות:
    178
    לייקים שהתקבלו:
    217
    ברור לי ששוודיה היא העוף המוזר בתחום.. אבל זה לא חדש.
    המדינות הנורדיות דוחפות "מגמות ירוקות" במלוא העוצמה כבר כמה עשורים טובים.

    עוד...

    לא חסר נק' טעינה בסקנדינביה לכן טעינה בזמן נסיעה זה כנראה השלב הבא... שוב: במקטעים, ובדגש על תמיכה בכלי רכב כבדים ובכבישים מאתגרים (עליות וכו').

    בכל מקרה, גם אני לא מוצא לאלקטראון שום יתרון בשוק האיזוטרי הזה...
     
    Nool אוהב/ת את זה.
  12. Nool

    Nool משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏14/1/20
    הודעות:
    168
    לייקים שהתקבלו:
    90
  13. האזרח_הקטן

    האזרח_הקטן משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏8/2/20
    הודעות:
    197
    לייקים שהתקבלו:
    64
    אתה מפספס את הנקודה - אני לא טוען שאלקטראיון גרועה, להפך יכול להיות שהם חברה מעולה עם אנשים מצויינים.
    הטענה היא שהרעיון הבסיסי לא הגיוני: עלות התקנה יקרה, התעלמות מתשתית שנבנתה לאורך כ 100 שנים (תחנות דלק), וערך מוסף שולי\לא קיים במצב שבו סוללות של EV משתפרות וטווחי הפעולה גדלים כל הזמן ( קרא על Tesla battery day ). בהרבה מדינות יש אג'נדה ירוקה חזקה אבל רק 2 בוחנות ברצינות כביש חשמלי. למה? איפה ארה"ב\יפן\סין אם זה רעיון כזה מוצלח?.

    https://is.gd/6eadBi

    Caveat emptor.
     
  14. Spanz

    Spanz משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏19/10/20
    הודעות:
    178
    לייקים שהתקבלו:
    217
    בכתבה שהזכרת הם מדברים בעיקר על שימוש ברכב פרטי, ושוב.. כתבתי קודם, המטרה המרכזית היא תמיכה בכלי רכב כבדים.
    שים לב איפה בנו / מתכננים לבנות את הפרויקטים האלה בשוודיה:
    בין נמלים (אויר וים) למרכזי ערים - כדי לתמוך במשאיות ואוטובוסים.

    אין ספק שהטכנולוגיה הזאת לא ממש רלוונטית עבור כלי רכב פרטיים בלבד.. בטח שלא בסקנדינביה. כבר היום יש לך סוללות עם טווח של 500 ק"מ+ ושוודיה נורווגיה מרושתות בתחנות טעינה מקצה לקצה - גם ככה נהג אחרי 500 ק"מ עדיף ויעשה הפסקת קפה...

    טווח סוללה, פרמטר חשוב מאד, אבל גם אורך החיים של הסוללה חשוב לא פחות.
    הזנת מנוע של EV ישירות מהכביש יכולה להאריך את חיי הסוללה - ולא רק את הטווח.
    בראיה לעתיד הרחוק - זה יכול להיות כלכלי וירוק... ואם המטרה (של המדינות המשקיעות בטכנולוגיה) היא לא רק רווח כלכלי אלא גם סביבתי - הרי מדובר בהשקעה נהדרת.
     
    נערך לאחרונה ב: ‏22/11/20
  15. האזרח_הקטן

    האזרח_הקטן משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏8/2/20
    הודעות:
    197
    לייקים שהתקבלו:
    64
    שוב - טיעונים לא משכנעים. משאיות הן רק כ 4% מסה"כ הרכבים על הכביש ומייצגות רק כ 10% מסה"כ הק"מ שרכבים עוברים:
    https://facethefactsusa.org/node/2599

    הכביש החשמלי אמור לעלות בין 500M-950M $ ל 100KM ויציל את העולם ע"י זה שיעזור ל 4% מהרכבים להאריך את חיי הסוללה שלהם (הערכה שלי, בכ- 10%-30% מכסימום ). יותר מופרך מזה קשה למצוא.
    הרבה יותר הגיוני להשקיע את כספי המיסים בפרוייקטים שיטפלו, לדוגמא, ב 96% הנותרים של הרכבים על הכביש.
    גם החלק שכתבת לגבי הארכת חיי הסוללה לא לגמרי מבוסס.

    מכל הרעש נשאר בסה"כ פרוייקט שאולי, אם בכלל, יכול להיות מיושם בשוודיה ומיויעד ל4% מהרכבים (כלומר המסחריים). נשמע חלומי.

    אם אתה מאמין שזו השקעה נבונה - by all means, שים את מיטב כספך בחברות שבתחום.
     
    כימאי אוהב/ת את זה.
  16. Spanz

    Spanz משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏19/10/20
    הודעות:
    178
    לייקים שהתקבלו:
    217
    לא יודע מאיפה הבאת את הנתונים אבל בשוודיה לפחות, במדינה היחידה שמתעניינת בחשמול כבישים ברצינות רכבים כבדים אחראים לאחוז נסועה כפול מזה..

    בכל מקרה, בסדר, לא אתה ולא אף אחד חייב להשקיע בזה... גם ככה סטינו יותר מידי מהנושא.
    אישית אני גם לא משקיע באופן ישיר בדברים מהסוג הנ"ל.

    אבל לפי דעתי אתה מפספס פה נקודה: חשמול ארץ שלמה - זה לא העניין.
    אם ניקח את תל אביב הקטנה שלנו - פקוקה גם ככה. איילון עמוס ופקוק ובסך הכל יש שם כמה ק"מ בודדים של כביש - אם מחשמלים כביש, מחשמלים מקטע מסוים וזה כבר הופך ליותר אטרקטיבי מבחינת עלות/תועלת.
     
  17. האזרח_הקטן

    האזרח_הקטן משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏8/2/20
    הודעות:
    197
    לייקים שהתקבלו:
    64
    אוקיי זה מתחיל להיות משעשע.
    התחלת ב "כנראה שיש מדינות שחושבות אחרת ממך" ועכשיו זה "במדינה היחידה שמתעניינת בחשמול כבישים ברצינות"
    ומ-"חשמול הכבישים נועד בראש לתמוך בתנועת משאיות חשמליות" ל"איילון עמוס ופקוק ובסך הכל יש שם כמה ק"מ בודדים של כביש". איזה זיגזג של טיעונים.

    "לא יודע מאיפה הבאת את הנתונים אבל בשוודיה לפחות, במדינה היחידה שמתעניינת בחשמול כבישים ברצינות רכבים כבדים אחראים לאחוז נסועה כפול מזה.."
    הנתונים הם של Federal Highway Admin (FHA)
    וגם ציינתי לינק לאתר המלא, שזה מקור אחד יותר ממה שאתה ספקת. גם אם לצורך הדיון נניח שאתה צודק ובגלל איזו סיבה מסתורית כמות המשאיות בשוודיה כפולה מבארה"ב (לא סביר, אבל נניח) עדיין הגעת ל 9% מהרכבים ואולי 20% מהק"מ שרכבים עוברים כלומר הכביש החשמלי יטפל בכ 10%-20% מהבעייה ויעלה מילארדים.

    לסיכום, הפרוייקט בבסיס שלו חסר הגיון כלכלי. זה שישנה תועלת לסביבה זה ברור אבל גם ללהוריד את כל המכוניות מהכביש יש תועלת לסביבה וזה לא קורה כי יש עוד שיקולים שהם חשובים יותר. וכל זה עוד לפני שמתחשבים בטכנולוגיות כמו רכב מימן או פנלים סולריים ביעילות גבוהה להטענה בגג הרכב ויהפכו השקעה מסיבית כזו בתשתיות לעוד יותר לא כדאית.

    מותר להגיד "טעיתי".
     
  18. Spanz

    Spanz משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏19/10/20
    הודעות:
    178
    לייקים שהתקבלו:
    217
    לגמרי. אבל אני לא חושב שזה דיון מהסוג הזה של טועה vs צודק.
    בסך הכל דנים פה על טכנולוגיה יקרה מאד ללא ספק שהתועלת שלה מוטלת בספק.

    אני חושב שצריך להפריד בין פרויקט לפרויקט:
    בלינק שאתה צירפת, מספרים בין היתר על מקטע קצר שבנו בצרפת כביש חשמלי, שהכביש עצמו עשוי פאנלים סולריים-
    העלות אכן אסטרונומית והתועלת מאד קטנה - הרבה זמן חושך (לילה, עננות כבדה וצל של מכוניות עצמן) והיעילות נמוכה.. סך הכל ההשקעה שם כנראה באמת היתה מאד לא משתלמת.

    אבל אי אפשר להסיק מזה שכל פרויקט של כביש חשמלי הוא כשלון כלכלי.
    הפרויקט שביצעו אלקטראון באי גוטלנד בשוודיה, נבנה על קטע בין שדה התעופה לבין העיר הראשית בעיר, ויסבי, והוא משרת אוטובוסים חשמליים ומשאיות שעושות את הדרך הזאת כל הזמן. הבדל ענק בין זה לבין הפרויקט הצרפתי לדעתי.

    אגב, הפרויקט השני הגדול שמתוכנן בשוודיה, יטפל בנמל הים שמוביל לאי הזה.

    לגבי
    הלינק שצרפת שבור... לפחות לא עובד אצלי.
    נתוני תחבורה בשוודיה ניתן למצוא כאן וכאן (שוודית).
    ב- 2019, 12.3% מהרכבים היו אוטובוסים ומשאיות, והנסועה שלהם היתה כ-18% מכלל כלי הרכב.

    למה לא סביר?
    מדובר במדינות עם מנטליות שונה לחלוטין.
     
    nicepo1 אוהב/ת את זה.
  19. nicepo1

    nicepo1 משתמש בכיר

    הצטרף ב:
    ‏14/1/16
    הודעות:
    2,926
    לייקים שהתקבלו:
    3,028
    צריך גם להתחשב בכמות האנרגיה וכמות הסוללות שהרכבים השונים צורכים, מה שמעלה דיי הרבה את חלקם היחסי של הרכבים הכבדים בצריכת האנרגיה\יצור סוללות(שדורש עוד אנרגיה ומייצר זיהום).
     
  20. האזרח_הקטן

    האזרח_הקטן משתמש ותיק

    הצטרף ב:
    ‏8/2/20
    הודעות:
    197
    לייקים שהתקבלו:
    64
    ראשית - תקרא את התגובה הקודמת שלי, התייחסתי כבר לזה שגם אם אחוז המשאיות בשוודיה כפול מבארה"ב עדיין מדובר בלא יותר מ-20% מסה"כ הק"מ שרכבים עוברים ופחות מ-10% מסה"כ הרכבים על הכביש. זה עדיין נשאר פרוייקט יקר להחריד שנועד לטפל בחלק קטן מאד מהרכבים.

    בנוסף לינק לנתונים מ UK
    https://is.gd/cNb5tK
    ספוילר: ב 2019 רכבים פרטיים עברו 447 מיליון ק"מ מתוך 573 מיליון ע"י כל כלי הרכב.
    לגבי הלינק בשוודית - לא ברור מה מוצג שם ואיך הגעת לנתונים אבל למה שוודיה מייצגת את מדינות המערב יותר מארה"ב? זה שאולי יש בשוודיה קצת יותר משאיות הופך את הפרוייקט לכלכלי? ברור שלא וההתעקשות שלך על ססטיסטיקות משוודיה בלבד רק ממחישות את החולשה של הקונספט.

    בוודאי שזה "דיון" של צודק-לא צודק כי זה בדיוק היה הפוסט הראשון שלך פה ("אבל כנראה שיש מדינות שחושבות אחרת ממך").
    אין פה ממש" דיון" משום שאתה לא מתייחס לנקודות שאני מעלה - עלות אסטרונומית, רלוונטיות רק לחלק קטן מצי המכוניות על הכביש, חוסר כדאיות מול טכנולגיות מתחרות כגון מימן ופנלים סולריים על הרכב ועוד. המנטרה שאתה חוזר עליה היא "אבל בשוודיה בודקים את זה" ו"זה טוב לסביבה". זה לא מספיק להפוך רעיון מגימיק למצליח.
    וכל זה לפני שמתחשבים בשימוש השוטף - כבישים "רגילים" הם יקרים לתחזוקה ועכשיו גם יתווסף תחזוקת מערכת ההטענה שבוודאי תתקלקל בתדירות גבוהה בתנאי "שדה". מעניין לראות כמה היא שורדת ואפקטיבית בגשם\קרח\שלג.

    אתה בעצמך מבין שיש פה בעייה ולראייה הזיג-זג בטיעונים שלך שכבר הזכרתי קודם: התחלת ב"מספר מדינות" ועכשיו זה רק שוודיה, והתחלת עם פרוייקט למשאיות ועכשיו זה רכבים שעומדים בפקק באיילון. נשמע כמו ניסיון נואש למצוא איזה תרחיש שבו הפרוייקט איכשהו makes sense.בסופו של דבר מדובר בגימיק שכמה פולטיקאים ירוקים בשוודיה הסכימו לממן אותו כפיילוט וסביר שבזה הוא יסתיים.

    אני מניח שהתגובה הבאה שלך תכלול את המנטרה של "אבל בשוודיה..." ו"זה טוב לסביבה".

    כמו שציינתי מקודם אם אתה כזה מאמין נלהב בטכנולוגיה אל תיתן לעובדות לבלבל אותך ואתה מוזמן להשקיע את מיטב כספך בתחום.
     
מוזמנים להשתמש בקישורי השותפים הבאים כדי לקנות באמאזון , להוריד ספרי שמע, או להקים אתר אינטרנט משלכם (מדריך מפורט - כאן). תודה על תמיכתכם באתר.
  1. אתר זה משתמש בעוגיות דפדפן. אין באמור בפורום כדי להוות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו של כל אדם.