אני שוקל לקחת הלוואה מקרן השתלמות, נניח על 100 אלף שקל, בהלוואת בלון, לצרכי השקעה.
אני מאמין שאני יכול לקבל ריבית גבוהה יותר על ההשקעה מאשר על ההלוואה (נעזוב כרגע בצד מה ההשקעה).
אני בעיקרון מעדיף לקחת הלוואה לזמן ארוך ככל הניתן, אבל אם אצטרך להחזיר אותה - אני יכול להחזיר אותה בהתראה קצרה.
יש לי 2 אפשרויות -
א. ריבית פריים פחות 0.5% לתקופה של עד 24 חודשים.
ב. ריבית פריים פחות 0.2% לתקופה של 25-84 חודשים.
סכום ההלוואה הוא חצי מהסכום שצבור לי בקרן, כאשר אני ממשיך להפקיד לקרן (כרגע ההפקדה היא בערך 10% לשנה משווי הקרן).
בכל אחת מהאפשרויות יש לי את האופציה להחזיר את ההלוואה לפני אם אני רוצה, בלי קנסות ועמלות, רק נדרש תשלום הריבית שנצבר עד אותה נקודת זמן.
השאלה היא כזו -
אם אני אקח את ההלוואה של ריבית פריים פחות 0.5%, האם נהוג וסביר עוד שנתיים לגלגל את ההלוואה קדימה ע"ב היתרות הצבורות לעוד שנתיים, וכך "להרוויח" את הפער (0.3%)?
הסיכונים די ברורים לי -
א. בהלוואה ל-7 שנים התנאים מקובעים ל-7 שנים. אם התנאים יורעו בעתיד (למשל - ריבית פריים או פריים פלוס) - בהלוואה ל-7 שנים אני "מרוויח" מקיבוע התנאים הנוכחיים. מצד שני, אם התנאים ישופרו (נניח פריים מינוס 1%) - תמיד שמורה לי הזכות להחזיר את הסכום ולקחת הלוואה חדשה.
ב. ייתכן שעוד שנתיים השווי יירד משמעותית, ולא יאפשרו לי לגלגל את ההלוואה, ואז אצטרך להחזיר את ההלוואה, ואם ארצה לקחת הלוואה חדשה - התנאים יהיו פחות טובים.
האם יש עוד שיקולים? האם מישהו עמד מול האפשרויות האלו ובחר באפשרות ב' והצליח לגלגל הלוואה?
אני מאמין שאני יכול לקבל ריבית גבוהה יותר על ההשקעה מאשר על ההלוואה (נעזוב כרגע בצד מה ההשקעה).
אני בעיקרון מעדיף לקחת הלוואה לזמן ארוך ככל הניתן, אבל אם אצטרך להחזיר אותה - אני יכול להחזיר אותה בהתראה קצרה.
יש לי 2 אפשרויות -
א. ריבית פריים פחות 0.5% לתקופה של עד 24 חודשים.
ב. ריבית פריים פחות 0.2% לתקופה של 25-84 חודשים.
סכום ההלוואה הוא חצי מהסכום שצבור לי בקרן, כאשר אני ממשיך להפקיד לקרן (כרגע ההפקדה היא בערך 10% לשנה משווי הקרן).
בכל אחת מהאפשרויות יש לי את האופציה להחזיר את ההלוואה לפני אם אני רוצה, בלי קנסות ועמלות, רק נדרש תשלום הריבית שנצבר עד אותה נקודת זמן.
השאלה היא כזו -
אם אני אקח את ההלוואה של ריבית פריים פחות 0.5%, האם נהוג וסביר עוד שנתיים לגלגל את ההלוואה קדימה ע"ב היתרות הצבורות לעוד שנתיים, וכך "להרוויח" את הפער (0.3%)?
הסיכונים די ברורים לי -
א. בהלוואה ל-7 שנים התנאים מקובעים ל-7 שנים. אם התנאים יורעו בעתיד (למשל - ריבית פריים או פריים פלוס) - בהלוואה ל-7 שנים אני "מרוויח" מקיבוע התנאים הנוכחיים. מצד שני, אם התנאים ישופרו (נניח פריים מינוס 1%) - תמיד שמורה לי הזכות להחזיר את הסכום ולקחת הלוואה חדשה.
ב. ייתכן שעוד שנתיים השווי יירד משמעותית, ולא יאפשרו לי לגלגל את ההלוואה, ואז אצטרך להחזיר את ההלוואה, ואם ארצה לקחת הלוואה חדשה - התנאים יהיו פחות טובים.
האם יש עוד שיקולים? האם מישהו עמד מול האפשרויות האלו ובחר באפשרות ב' והצליח לגלגל הלוואה?