• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

אלדורדו Eldorado, המרדף אחרי הגביע הקדוש, או איך לא להפסיד אף פעם בבורסה - שאלה על פסיכולוגיה של משקיעים.

ניצן המצוין

משתמש בכיר
הצטרף ב
4/12/18
הודעות
2,318
דירוג
2,434
אחרי השלב הראשון בהשקעות בהם אנשים מחפשים כל פעם איך לתזמן את השוק, או להשיג תשואת אלפא מעבר לשוק ולא מבינים שזה פשוט הימור ומעטים ירוויחו כך לאורך זמן.
השלב השני הוא שמשקיעים מחפשים מוצר שנותן תשואה כמו של שוק המניות (כלומר לא אגח ממשלתיות) נזיל כמוהם (לא נכס) אך אם מתאם שלילי חזק בייחוד בשעת משבר.
לי, כמובן, ברור שאין דבר כזה, כלומר היו מצבים בהם היו נכסים נזילים, בעלי תשואה גבוהה ומתאם נמוך לשוק המניות שלעיתים התנהגו כך במשבר כלשהו בעבר, אך זה לא תמיד חזר על עצמו (תחשבו על זהב וביטקוין למשל) וגם אין הבטחה שבעתיד המוצר יאזן את שוק המניות העולמי כך שכל הזמן המשקיע יהיה ברווח.
מדוע משקיעים עדיין מחפשים את אלדורדו הזאת?
מה דעתכם? הכל פסיכולוגיה ורצון בשליטה? שנאת ההפסד?
 
תחשבו על זהב וביטקוין למשל)
זהב מביא תשואה ריאלית מאד נמוכה אם בכלל לאורך זמן. מטיל זהב רומאי לא שווה היום הרבה יותר ממה שהיה שווה בזמנם.
גם ביטקוין לא מביא תשואה במובן הקלאסי של ערך כלכלי אינטרינזי מתווסף אליו.

לגבי השאלה העיקרית שלך,
הקונספט של שוק יעיל מאד מאד שונה מהתפיסה הבסיסית שלנו את החיים. בחיים הרגילים אם תעבוד קשה, תלמד כמה טריקים ואולי קצת מזל לפול על הזדמנויות טובות. תוכל להנות הרבה יותר מאשר תהיה עצלן ותכוון לבינוניות.

אפילו בנדל"ן, אם אתה לומד כמה שכונות במשך תקופה ארוכה. תוכל למצוא הזדמנויות.

ואז בא מאן דהוא ואומר לך שכאן לא. קשה לקבל את זה. במיוחד שכל מה ששומעים בתקשורת ומחבריך והיועץ בבנק סותר את זה.
 
יש אינספור דוגמאות של אנשים ש״ניצחו״ את השוק, בין אם בשיחות אישיות עם אנשים שמכירים, במדיה חברתית, בחדשות כלכליות. הניצחונות הללו כמעט ללא יוצא מן בכלל מוצדקים ע״י מי שעשה אותם עם הסבר לוגי פשוט וצלול. לעיתים קרובות ההסבר אפילו ניתן בפומבי מראש לפני ״הנצחון״ ומעיד כהוכחה שזה היה אפשרי לכולם, או לפחות לכל מי שהיה מקשיב.
אני לא שותף להיפוטזת שוק יעיל באופן קשיח, יש הרבה אי יעילויות, שבשביל לנצל אותן צריך לצבור ידע מעל מה שיש לאחרים. זה אפשרי בתחום הפיננסים כמו בכל תחום אחר. מעבר לזה, לאנשים שונים יש מטרות שונות ולדעת להתאים את ההשקעות שלך באופן מיטבי למטרות שלך זה גם סוג של ״יצירת אלפא״, לפחות זה יכול להראות ככה מהצד.
לרצות להתעשר, אבסולוטית או לפחות יחסית לעומת אחרים, זה דחף שלעולם לא יעלם, ושלא כמו עם גביעי קודש למיניהם, ולעיתים אנשים גם מצליחים בזה, מבקטן ועד בגדול.
 
@adamshalev מסכים איתך שהשוק לא יעיל בכל מנייה ובכל זמן, הטענה שרשמתי חלשה יותר, היא שלא ניתן למצוא מוצר שיתן תשואה של השוק ועם זאת מתאם שלילי לאורך שנים ושיהיה זמין ונגיש.
יכול להיות שמשקיע X מצא משהו שהתברר שהתשואה שלו הייתה חיובית במשבר הקורונה למשל ואולי תהיה במשבר הבא, אך האלדורדו הזה לא זמין ונגיש לכל משקיע.
 
אך האלדורדו הזה לא זמין ונגיש לכל משקיע.
אולי הוא כן. קריפטו-מכסימליסטס מרגישים ככה. משקיעי טסלה מרגישים ככה. משקיעי נדלן ממונף מרגישים ככה. משקיעי דיבידנדים ״גדלים״ מרגישים ככה. לא במובן של ״תקבל תשואה של שוק ההון בלי דאונסייד״, אלא במובן של ״אני משקיע בנכס שהוא נעלה על האחרים, ואני יודע את זה כי חקרתי לעומק, מעל ומעבר לידע של המשקיע הממוצע, או אפילו של משקיעים מקצועיים ממוצעים״. ההתעמקות בנושא והבחירה בו מתוך הבנה שזה הנכס האידאלי עבורם, זה הגביע הקדוש שכן נגיש לכל משקיע. אני אישית לא מכסימליסט בשום נכס ספציפי, אבל אני כן מתעמק לא מעט בהמון דברים, ומשקיע באלו שאני מאמין בהם יותר ושמתאימים לי.
בשביל למצוא את הדבר הזה שמתאים למשקיע, הוא צריך ״לחפש את האלדורדו״ שלו, או במילים אחרות ללמוד ולהתנסות. בעיני זה לא כשל פסיכולוגי של כל מי שלא מקבל את תורת ההשקעה הפסיבית, בעיני זה תהליך לגיטימי וטבעי של למידה והתפתחות ומציאת האופטימום, תהליך שלוקח זמן ומביא אנשים שונים למקומות שונים, שעבור חלקם האופטימום הוא VT עם תוספת של היפר-אופטימיזציה על דמי ניהול ודחית מס דיבידנד.
 
השלב השני הוא שמשקיעים מחפשים מוצר שנותן תשואה כמו של שוק המניות (כלומר לא אגח ממשלתיות) נזיל כמוהם (לא נכס) אך אם מתאם שלילי חזק בייחוד בשעת משבר.
מישהו מצא נכס כזה שעלה במשבר האחרון?
 
מישהו מצא נכס כזה שעלה במשבר האחרון?
לאיזה משבר אתה מתייחס?
לדעתי בשנתיים האחרונות היו כמה מיקרו משברים שונים מסיבות שונות. שאולי קשורים אחד לשני ואולי לא למעט התזמון.
בכל משבר יש מנצחים ומפסידים שונים, כתלות בנסיבות למשבר ואולי בעיקר לנסיבות לסיום המשבר.

בכל אופן גיגול מהיר יכול למצוא לא מעט נכסים שעלו בתקופות שונות.
לדוגמה קרנות שעוקבות אחרי סקטור האנרגיה עשו קרוב ל-60% מתחילת השנה.
 
מישהו מצא נכס כזה שעלה במשבר האחרון?
דולר
סקטורים כמו תשתיות,צריכה פרטית, בריאות הפסידו פחות
מניות ערך, מניות ערך קטנות הפסידו פחות
סקטור אנרגיה עלה מאוד
 
אז כמו שכתבתי, צריך להיות יותר ספציפי מזה.
כל משבר הוא שונה מהאחר. ברקע בשנתיים האחרונות היו כמה משברים שונים שאין בינהם קשר ישיר.
אולי קשורים באופן עקיף, הכל בסוף כאוס וקשה להגיד (גם בדיעבד) מה גרם למה, מה שימש אולי כמצית ומה כחבילת קש שנערמה.

אם לדוגמה בפרוץ הקורונה, היית יודע להעריך שהדומינו יפול ככה שנוצר המשבר בענף המוליכים למחצה, אז היית קונה תעודה על הסקטור, לדוגמה SOXX של איישרס ומכפיל את הכסף שלך. זה היה הנכס הנכון למשבר המסוים הזה.

נכס אחר שעלה גם לאורך המשברים של העשור האחרון הוא נדל"ן, מה שבעצמו הביא למשבר - משבר הנדל"ן (כך מתייחסים כיום לעליית מחרי הנדל"ן והשכירויות בהרבה מדינות בעולם)

אין נכס שהוא אנטי-כל-משבר.
יש נכסים שיכולים לאזן, להפחית תנודתיות, לגדר.
אפילו מבלי להכנס לניתוחים ובלי נתונים, רק מהסיבה הטכנית מאוד שזה סוג של ארביטראז' - כסף על הרצפה, מה שלא יכול להתקיים.
 
Back
למעלה