השאלה שלי, למה מודדים אינפלציה באחוזים?
שינוי נהוג למדוד באחוזים. איך אחרת היית רוצה שימדדו אותו?
אם הדלק עולה ב0.5 ש״ח ככה שבישראל הוא יעלה 10.5 ש״ח ובארה״ב 5.5 ש״ח.
למה שהוא יעלה ברמות שונות בשתי המדינות?
אם נניח הנפט עצמו (חומר הגלם שממנו מייצרים דלק) מתייקר ב-5%, למה שהדלק יתייקר ב-5% בישראל ובארה"ב ב-10% ולא ב-5% גם כן?
בדרך כלל דברים לא משתנים בצורה אבסולוטית אלא בצורה יחסית, אלא אם יש לך דוגמא ספציפית (נניח - יש בריון שגובה חצי שקל על כל ליטר - ויהי מה?)
לדוגמא - כשאתה מבקש העלאה במשכורת, אתה מבקש העלאה תמיד באותו סכום אבסולוטי (נניח 1000 ש"ח) או שאתה מבקש העלאה של 5%, 10%, 20% וכן הלאה?
הרי אם יש מדינה שיוקר המחיה שלה משמעותית יותר גבוה, זה לא אומר שהאינפלציה תהיה נמוכה יותר עבור עליית מחיר של חומר גלם כלשהו?
ייקור של חומרי גלם הוא רק אחד הגורמים האפשריים של אינפלציה.
עובדה שהאינפלציה בארה"ב, באירופה ובישראל היא לא באותה רמה בשנה האחרונה - אפילו שכולן נמצאות באותו עולם, שוק גלובאלי, וצורכות אותם חומרי גלם (בגדול), אין לזה קשר לרמות יוקר מחיה שונות מלכתחילה, אלא לעובדה שמדובר בכלכלות שונות עם מצב כלכלי אחר לגמרי - רמות חוב אחרות, הוצאה ציבורית אחרת, רמות ותרבות צריכה אחרת, משכורות אחרות וה-"התמחויות" אחרות של ייצור/שירותים, מיסים אחרים, משאבים אחרים (חלקן מייבאות חיטה, חלקן מייצאות חיטה, לחלקן לא איכפת מחיטה) וכו'.
כמובן מכאן עולה שאלה נוספת, האם באמת המחירים בישראל עלו פחות ממדינות אחרות?
אני מניח שכן אבל אינני בטוח.
זה תלוי עד דפוס ההוצאה שלך מקביל לזה שאחראי ל-"מדד".
אם לדוגמא אתה לא צורך מזון בכלל כי אתה בינה מלאכותית, אתה לא תושפע מעליית מחירי המזון (אבל אולי תושפע מעליית מחירי השבבים).
אם יש לך כבר רכב - אז לא ממש מזיז לך (ישירות) שרכבים חדשים נמכרים עכשיו ביותר : זה לא מעלה ולא מוריד את ההוצאה שלך (ישירות).
כנראה שההוצאה של האדם ה-"ממוצע" (אם יש דבר כזה) אכן השתנתה בקירוב במידה של המדד, ואגב, אם אתה עוקב באדיקות אחרי ההוצאות שלך (ואם הן לא מאופיינות בשינויים קיצוניים או תכופים מחודש לחודש) אתה יכול גם לדעת את זה בלי לנחש.