• אזהרה: פורום זה מיועד להחלפת דעות בין משקיעים חובבים בנושאים תאורטיים בלבד. חל איסור מוחלט על מתן ייעוץ השקעות פרטי. אין לראות בדיונים בפורום בבחינת יעוץ השקעות או תחליף לייעוץ פיננסי מקצועי המותאם אישית וספציפית למשקיע תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבותיו ומטרותיו. אין להסתמך או לפעול על פי הנאמר בפורום ללא קבלת יעוץ מקצועי אישי מבעל הרישיון המתאים, וכל הנוהג אחרת עושה זאת על אחריותו בלבד. האחריות לאמור בכל הודעה היא על מחבר/ת ההודעה בלבד.
  • חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

אז מה הסיפור של קרן החירום

  • פותח הנושא MMM
  • פורסם בתאריך

MMM

משתמש רגיל
הצטרף ב
12/4/16
הודעות
487
דירוג
1,331
ברוב הקהילות הסולידיות מקובל להמליץ למשקיעים להחזיק מחוץ לתיק שלהם מזומנים או שווי מזומן שניתן לממש באופן מיידי. בדרך כלל ההמלצה היא על סכום שמאפשר מחייה של שלושה עד שישה חודשים. הכוונה היא כמובן שבמקרה חירום בלתי מתוכנן יהיה אפשר להשתמש בקרן ולא נצטרך לפגוע בתיק.

הרעיון הזה נשמע אינטואיטיבית נכון אבל, כמו בהרבה דברים אחרים, האינטואיציה במקרה הזה די מטעה.
העובדה הסטטיסטית היא שמקרי חירום הם נדירים בהגדרה כי את כל הדברים שאינם נדירים אנחנו יודעים לתכנן ולהערך בהתאם. אם המשקיע נקלע למצב חירום נניח פעם בעשר שנים אז יוצא שהוא הפסיד תשואה משמעותית בזה שכספי הקרן שכבו ולא הושקעו. אם מדובר למשל בקרן חירום סולידית של 60,000 ש"ח שמכסה שישה חודשי מחייה של 10,000 ש"ח לחודש , אז אם היינו משקיעים אותם בתיק בתקופה הזו הם היו צוברים רווחים ומכפילים את עצמם לסך 120,000 ש"ח , וכעבור 10 שנים נוספות כבר היינו מדברים על 240,000 ש"ח, ובמצטבר על פני 30 שנים אנו מגיעים כבר לסכום מכובד של 480,000 ש"ח. אז איזה משקיע סולידי יוותר כל כך בקלות על סכומים כאלו?

השאלה העולה כאן היא האם ניתן להסתדר ללא קרן חירום. התשובה האינטואיטיבית היא כמובן שלילי חזק כי אז מה נעשה אם מצב החירום, כמה שהוא נדיר, בכל זאת יפול עלינו. אז זהו, שאם אנחנו מבינים כמה יקר זה עולה לנו להחזיק את הקרן הזו אז פתאום נהייה קצת יצירתיים ונתכנן פתרונות אלטרנטיבים למצבי חירום. למשל, אולי לקחת הלוואה בעבודה, או מקופת הגמל, או בבנק, או מחברת כרטיס האשראי, או נעזר בחברים, או באחים, או בהורים... הרי בכל זאת מדובר במצב חירום שאולי קורה פעם אחת בשנים רבות, ואולי אף פעם, אז לא חבל לפספס חצי מיליון שקלים טובים על השטות הזו?

גילוי נאות : אני השנה הכנסתי את מלא קרן החירום שלי לתוך תיק ההשקעות. אם חלילה יקרה מצב חירום אוכל במקרה הכי גרוע למשוך מכספי התיק, מהחלק האג"חי כמובן. עד אז, שהכסף שלי יעבוד בשבילי.
 
נערך לאחרונה ב:
השאלה העולה כאן היא האם ניתן להסתדר ללא קרן חירום
הערך העיקרי של קרן חירום בעיני היא היכולת לישון בשקט בלילה, בידיעה שאני יכול לשלם על כל הוצאה בו ברגע, בלי להתחיל לפרפר ולארגן את הכסף כהכנה.

* החישוב שלך (הכפלה כל 10 שנים) של אבדן תשואה אלטרנטינית מבוסס על תשואה של 7% - שזה תשואה היסטורית של מניות. כל עוד התיק שלך הוא לא 100% מניות אלא מכיל מרכיב אג״חי - אפשר פשוט ״להוריד״ את הגובה של קרן החירום מההקצאה האגחית בתיק, בלי לאבד כמעט ״תשואה אלטרנטיבית״.
* דרך שקולה לחשוב על זה היא שהקצאת הנכסים בתיק תלויה באופק ההשקעה (שבתורו תלוי במטרות, סיבולת סיכון, וכו׳). קרן חירום מייצגת את אותו המרכיב שאופק ההשקעה שלו הוא אפס, כלומר זמין באופן מיידי.
 
השאלה העולה כאן היא האם ניתן להסתדר ללא קרן חירום
כן.
גילוי נאות : אני השנה הכנסתי את מלא קרן החירום שלי לתוך תיק ההשקעות. אם חלילה יקרה מצב חירום אוכל במקרה הכי גרוע למשוך מכספי התיק, מהחלק האג"חי כמובן. עד אז, שהכסף שלי יעבוד בשבילי.
מעולה.
 
קרן חירום מייצגת את אותו המרכיב שאופק ההשקעה שלו הוא אפס, כלומר זמין באופן מיידי.
באותו אופן ניתן להגדיר הלוואות מהבנק/הגדלת אשראי גם כקרן חירום (זמין בטווח זמן שנחשב מיידי) ולא לתת לאלפי חיילים מנוחה
 
באותו אופן ניתן להגדיר הלוואות מהבנק/הגדלת אשראי גם כקרן חירום (זמין בטווח זמן שנחשב מיידי)
אני מקבל שיש אנשים שבשבילם מסגרת אשראי, או הצעות ההלוואה הזמינות השונות, הן מקור כספים מספק ככרית מזומנים להוצאות בלתי צפויות. אין הרי הגדרה קשיחה ל-״קרן חירום״, וזה אכן עניין של העדפה. אישית אני לא מרגיש רגוע להיות תלוי בהלוואות מגופים כאלו ואחרים במקרה של צורך דחוף.

הביקורת האחרת שלי הייתה על חישוב הפסד התשואה האלטרנטיבית שהיה מוגזם לגמרי בעיני. התשואה האלטרנטיבית הרלוונטית היא הפלח קצר הטווח בתיק שתשואתו נמוכה, וזה סה״כ על סכום לא גדול אבסולוטית. (במקרה הפרטני שלי המצב בכלל הפוך, אני מקבל על קרן החירום תשואה גדולה יותר מאשר על החלק האגחי בתיק, במסגרת ההטבה של בנק איגוד על כספים בעו״ש).
 
אני מחלק את קרן החירום שלי לשכבות:
1. שכבה ראשונה - קרן חירום אמיתית. שטרות כסף פיזיים נגישים וזמינים. חודש-חודשיים מחיה. יעיל בעיקר מפני קטסטרופות פיננסיות מסויימות (לא שכיחות), ולהוצאות קטנות אך מידיות.
2. שכבה שניה - אג"ח במח"מ קצר מאוד. כלומר, מק"מ. אני מקצה אחוז קטן מהתיק לשם כך (שהוא אבסולוטית גדול משמעותית מהחלק הקודם), ואני מקבל כסף נזיל למקרה של הוצאה בינונית-גדולה, והכסף מקבל מעט תשואה כך שלפחות הוא ידביק בערך את האינפלציה (כיום אין תשואה באפיק הזה ואני מקבל את הרציונל לוותר על הנייר הזה והעמלות הנלוות). פלח זה מהווה גם נזילות לצורך איזון התיק במקרים מסויימים.
3. שכבה שלישית - היא למעשה שאר האג"ח בתיק ההשקעות שלי. מכיוון שהמח"מ קצת ארוך אז הוא מעט תנודתי ויתכנו תרחישים בהם אאלץ לממש בהפסד בשביל הוצאה מאוד-מאוד גדולה (אך בהסתברות מאוד-מאוד קטנה. כלומר זה פשוט החלק הבא בתיק ההשקעות שלי שיאכל בעת קטסטרופה אם תבוא חו"ח)

אני חושב שקרן חירום בת מספר בודד של חודשי מחיה היא חשובה (מזומן בבית, כסף בעו"ש, , פק"מ, קרן כספית, מק"מ, אג"ח קצר - לא באמת משנה, אבל שיהיה חלק נזיל קטן בתיק, שהוא לא מניות או אג"ח עם מח"מ נורמלי), ולמרות שאפשר להסתדר בלעדיה אני מעדיף לשלם את הפסד התשואה האלטרנטיבית בשביל להנות מההגנה שהיא עלולה לספק לי. בדיוק אותו הרציונל שמוביל אותי לשלם לביטוח.
התשובה לשאלה האם זה מצדיק לאבד תשואה בשביל הקרן היא אישית. בשבילי כמו ששמת לה התשובה היא כן, בהתאם לזה שאני מעדיף להתגדר מסיכונים, גם קיצוניים. השאלה צריכה להיות מה עדיף: שיהיה לך המון כסף במקום המון כסף ועוד קצת, או שאולי לא יהיה לך כסף נזיל בשעת משבר אישי ו\או פיננסי (זכור: צרות באות בצרורות).
 
נערך לאחרונה ב:
זה לא מדע מדויק.
יש לפלוני נניח 1M מניות - 70%, אג"ח 30%. תזרים מזומנים חיובי בד"כ. לשמור עודף של 10-20-30בעו"ש בשביל בלתמ"ים זה סבבה.
להחזיק עודפים מוגזמים בנזילות לאורך זמן בשביל מצב אפוקליפטי, זה סתם מיותר. מקסימום נמכור קצת מהתיק.
 
צודק אבל לא לכולם יש כזה פלח...
בהחלט, וזה מגיע מאותם השיקולים של בניית תיק ההשקעות - מה מייעדים לטווח הארוך וכמה כספים מייעדים להיות זמינים בפרקי זמן קצרים יותר. מי שמשקיע 100% (או יותר) באפיקים תנודתיים - צריך להיות שלם עם מה הוא מתכנן לעשות במקרה של הוצאה משמעותית בפרק זמן קצר, היות ושוק ההון לא בהכרח ישתף פעולה באותו הרגע.

זה פשוט ״ביטוח בלתמים״ וכל אחד מחליט כמה ביטוח הוא צריך בשביל שקט נפשי, ביחס לעלות שלו. כהמלצה גנרית לקהל הרחב, ההצעה לקרן חירום של כמה חודשי מחיה היא לדעתי נקודת התחלה סבירה.
 
@Yevgeny
הכסף שהגיע מקרן החירום לא שינה את תמהיל התיק אלא הושקע בדיוק כמו שאר התיק שלי (70/30) כלומר רובו במניות, עם תשואה וסיכון, לטוב ולרע...
אגב: לא מדובר כאן בכסף השוטף הנמצא בעו"ש ומשמש לצריכה שוטפת אלא בכסף החירום בסך עשרות אלפי שקלים ששכב בקרן כספית בלי לתרום שום תשואה לאורך שנים.
 
השאלה היא באיזה מצבים הקרן נפתחת, האם קיימות אפשרויות בעולם הזה שאני אצטרך 20-40 אלף ש"ח מהיום למחר?
אם כן, אז אני אימפולסיבי וצריך לחשוב מה אני עושה
אם לא, אז גם עד שבוע זה זמן מצוין לפדות כל חלק מהתיק שמסמל "נזילות" יותר מכולם
לפי דעתי, להחזיק מזומן של חודש זה מצוין, מעבר לכך זה סתם מיותר
 
@MMM

מי שצריך קרן חרום של 60k r ורוצה להשקיע בשוק ההון רצוי שיהיה לו סהכ פי שתים בתיק כדי שאם התיק יחתך בחצי עדיין תהיה לו קרן חרום,
אבל לא לשכוח שלעיתים עיקוב ביכולת משיכה
(בעיה רגולטורית שתעקב יכולת מימוש נניח ארוע של קריסת קרן מחקה) יכולה ליצור בעיה תזרימית
גם הסתמכות על הלוואה יש בה הנחה מובלעת שכשתצטרך הלואה הבנק/חברת האשראי תסכים לתת לך.
אני חושב שמי שיש לו סכום נמוך חשוב שתהיה לו קרן חרום, ומי שיש לו סכום גבוה (גדול מ 500k) זה לא ממש משנה לו
 
לכל מי שבטוח שפשוט ייקח הלוואה מהבנק, שישים לב שבזמן האחרון הריביות על הלוואות עולות ולא בטוח שמחר הוא יהיה כזה "מושך" בעיני הבנק.
 
אצלי בשלב הנוכחי אין בכלל אגחים בתיק (חוץ מאשר בהשתלמות ובפנסיה כי שם עדיין לא עברתי למסלול מנייתי טהור). מהשיקולים שכבר דוסקסו רבות ועיקרם המסלול הצפוי של עליית ריבית הדרגתית בשנים הקרובות שתביא לירידה בשערי האגחים, ולכן החלק הסולידי בתיק מוחזק במזומן יחד עם קרן החירום. ככל שתתחולל מפולת בשוק המניות וירידות של עשרות אחוזים אז אשקול לצמצם את החלק הזה ולרכוש עוד מניות אבל תמיד ארצה להשאיר חלק מסויים כקרן חירום במזומן של עד חצי שנה כדי שאוכל לישון טוב יותר בלילה.
 
נושאים דומים
פותח הנושא כותרת פורום תגובות תאריך
E האם המשפט “אקנה דירה , מקסימום לא אוכל לעמוד בהחזרים ,אז אמכור אותה”-הוא מטעה מאוד נדל"ן 18
littleSeal אז למה לא להשקיע בחסכון בבנק, בעצם? פוסטים מאיכות נמוכה 2
ד האם הגיע הזמן להוציא את ההשקעות מהארץ? ואם כן, אז איך? פוליטיקה, אקטואליה, דת-מדינה ושאר מרעין בישין 145
B אחוז משכנתא רצוי עוד 2-6 שנים + השקעה עד אז נדל"ן 5
de dud מחפש קטע ג׳אז כבר שנים .. HELP! אוף טופיק 4
Flex אז למה לא בעצם? בן 27 יומני מסע אישיים 38
Sp0 אם אני מחזיק מק"מ עד תאריך הפירעון אז אני יכול להתעלם מעליות\ירידות? שוק ההון 3
Y אז מה היא אינפלציה? הנה הסבר לכל מי שלא יודע... שוק ההון 163
stamEhad זכייה במחיר למשתכן - אז עשיתי סימולציות. מנסה כעת להבין מה הצעדים הבאים ומשתדל לא לעשות טעויות יקרות נדל"ן 33
א האם זה זמן טוב להתחיל ליצור שכבות מלאכותיות, ואם כן אז איך לעשות את זה? שוק ההון 19
T אז.. ממה מתחילים? שוק ההון 7
N קרן מחקה אג"ח ממשלתי כללי - אז מה קורה עכשיו? שוק ההון 16
M אז איך אתם עם הוצאות החגים פורים ופסח? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 20
ת בבואי לשלם היום ארנונה באתר-שגיאה. אז לחצתי שוב - האם תשלום ירד פעמיים? מיסים 9
Gambit אז… איך אתם עוקבים אחרי תיק ההשקעות שלכם? שוק ההון 32
S אז מה עוד אפשר לעשות עם הפנסיה? פנסיה, גמל וקרנות השתלמות 35
aminadav האם נכון להסיק שגם אם מחירי הנדל"ן ירדו או יעלו אז ת"א בניה לא יושפע מזה ישירות? שוק ההון 1
Y אז מה בעצם העלות של משכנתא כמינוף לשם מינוף? נדל"ן 13
פ דיון פוסט - אז אתם רוצים “להשקיע” בביטקוין? דיוני עומק על פוסטים מהבלוג 143
1337justme אז למה לא קצבה לכל החיים? שוק ההון 45
ס אז איך נכון לבקש מהבוס העלאת שכר ? אשמח לעזרתכם אוף טופיק 18
Y אז מה עושים עם פנסיה משלימה? צרכנות פיננסית 6
ת "אל תמהר להפעיל ביטוח רכב, כי..." אז -האם אני צודק במסקנה שלי אוף טופיק 15
א אז השנה היא 2020 - אג״ח עוד רלוונטיות? שוק ההון 59
K נו... אז הבטיחו תשואה ללא סיכון נדל"ן 1
L אז איפה ככי זול? שוק ההון 8
Wannabe אז מה לעזאזל בעצם קורה פה?! שוק ההון 22
S אז....הצטרפתי לפרוייקט של "דרך ערך" אוף טופיק 31
Cleo אז מה ערך התיק בנקודת הסיום? (אזהרה - פוסט מורבידי) פרישה מוקדמת והחיים שאחריה 32
Wonko פתחתי חשבון בבית השקעות! אבל אז התחלתי לקרוא.. שוק ההון 46
מ אז להעביר את הקרן המחקה שלי לקרן סל? בעקבות הרפורמה שוק ההון 0
N אז לכל מי שרצה כרטיס אשראי ישראלי עם 1% עמלת המרה צרכנות פיננסית 178
M אז למה כן להחזיק אג"ח ממשלתי? שוק ההון 87
tpr אז מה לא בסדר בתיק שוקולד מריר שוק ההון 13
P אז אקסלנס החליטו להעלות לי את דמי הטיפול שוק ההון 45
N משקיע חדש - אז... מה קורה עם אג״ח? שוק ההון 2
R אז מה דעתכם לגבי אג"ח בימים אלו? שוק ההון 24
M אז... מתי בעצם למכור? שוק ההון 13
Frenchman אז בעצם, כל הכסף בעולם הוא דיגיטלי? אוף טופיק 40
Y אם אני מאמין שטסלה הולכת להתרסק אז איפה ואיך כדאי לקנות שוק ההון 29
P אז מה דעתכם על מניית GE? שוק ההון 26
D הבנק שינה את התנאים אז החלטתי לעזוב, האם זו עילה לשיחרור פיקדון? צרכנות פיננסית 5
חסכונית אז כמה אאוטפיטים יש לכם לעבודה משרדית? מינימליזם, חסכנות ואנטי-צרכנות 23
גרהם אז מה נקבע בקשר לקיזוז הפסד שנובע מירידת שעח ? שוק ההון 0
מ אז איפה מכירים סולידיות? אוף טופיק 65
BRK אז מה עושים כשהשוק יורד? שוק ההון 13
c881 אז הגעתי לנקודת הפקדה חודשית לפנסיה שיש לחלק את הסכום שוק ההון 40
א אז כמה אפשר להפקיד בקרן השתלמות לעצמאים+שכירים שוק ההון 1
R אז מה אתם אומרים על וורן באפט ב-2016? שוק ההון 121
גרהם אז למה לא להשקיע במניות בודדות? שוק ההון 141

נושאים דומים

Back
למעלה