• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

אגרת הגודש בגוש דן ומחירי הנדל"ן

האזרח הקטן

משתמש בכיר
הצטרף ב
5/3/21
הודעות
9,253
דירוג
10,951
לאחרונה פורסמה הכוונה להטיל בשנים הקרובות אגרת גודש על נסיעה בגוש דן.
ערי גוש דן יחולקו לשלוש טבעות, פנימית, אמצעית וחיצונית, והתשלום יהיה על מעבר ברכב פרטי בין הטבעות השונות, כאשר התשלום משתנה בשעות היום.
לפי המידע שפורסם היום, הטבעת הפנימית תכלול את מרכז ודרום תל אביב. הטבעת האמצעית תכלול את צפון ת"א, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, חולון ובת ים, ובטבעת החיצונית יהיו היישובים מהרצליה ועד ראשון לציון.
כניסה לכל טבעת בשעות השיא תעלה כ 10 ש"ח, למעט הטבעת החיצונית שתעלה 5 ש"ח. כלומר נסיעה מרחובות או כפר סבא למרכז ת"א יעלו 25 ש"ח, ו15 ש"ח בחזור בשעות אחר הצהריים. במילים אחרות, נסיעה בכלי רכב על בסיס יומי עשויה להפוך להוצאה לא קטנה.

בהנחה שהאגרה אכן תצא לפועל, מהן לדעתכם ההשפעות הצפויות על מחירי הדירות בטבעות השונות ומחוצה להן?
 
הכל תלוי בהצלחה של התוכנית.
אם האגרה אכן תצליח לגרום לירידה משמעותית בפקקים, אני צופה עליית מחירים מחוץ לטבעות.
אנשים משלמים בת"א פרימיום של מאות אלפי ש"ח בכדי לחסוך בפקקים.
 
השאלה למה להטיל מס גודש על היציאה מגוש דן..
ז״א שזה סתם מס נוסף לכל דבר.
 
השאלה למה להטיל מס גודש על היציאה מגוש דן..
מס גודש על היציאה מת"א זה רק בשעות שבהן יש עומס ביציאה.
כלומר בבוקר משלמים על כניסה והיציאה חינם ובערב (או אח"צ) זה הפוך.
 
אם האגרה אכן תצליח לגרום לירידה משמעותית בפקקים, אני צופה עליית מחירים מחוץ לטבעות.
האגרה לא נועדה כדי להפחית בפקקים, אלא כדי לדחוף משתמשים לעבור לתחבורה ציבורית או שיתופית. בשנים האחרונות רק לוקחים נתיבים מהרכב הפרטי לטובת נתיבים שיתופיים. אין סיבה לחשוב שהפקקים יירדו בעקבות האגרה, לפחות לא לאורך זמן.
אנשים משלמים בת"א פרימיום של מאות אלפי ש"ח בכדי לחסוך בפקקים.
אז דווקא המחירים בטבעת הפנימית אמורים לעלות, לא? תושב בת ים שעד עכשיו שילם רק בזמן, ישלם מעתה גם בכסף כדי להגיע לעבודה בבוקר.
 
האגרה לא נועדה כדי להפחית בפקקים, אלא כדי לדחוף משתמשים לעבור לתחבורה ציבורית או שיתופית.
בדיוק להיפך.
המטרה של האגרה היא להפחית פקקים. לא בהכרח כדי לדחוף משתמשים לתחב"צ.
חלק מהפחתת הפקקים אולי יבוא ממעבר לתחב"צ (אם כי לא בטוח).
אבל החלק העיקרי יגיע מ2 מקומות אחרים:
1. העלאת התפוסה ברכב (שיתוף נסיעות).
2. שינוי זמן הנסיעה של חלק מהאנשים לשעות ה"זולות"
אין סיבה לחשוב שהפקקים יירדו בעקבות האגרה, לפחות לא לאורך זמן.
בטח שכן.
תראה בערך כל מחקר שעשו בתחום.
תראה מה קרה פחות או יותר בכל מקום שהנהיגו אגרת גודש.
זה הפתרון הכי טוב לבעיית הפקקים.
אז דווקא המחירים בטבעת הפנימית אמורים לעלות, לא?
לא.
זה דוקא אמור להוריד בפנימיים ואולי להעלות קצת בחיצוניות.
תושב בת ים שעד עכשיו שילם רק בזמן, ישלם מעתה גם בכסף כדי להגיע לעבודה בבוקר.
הפוך. אחרי אגרת הגודש הוא ישלם בעיקר בכסף וישלם הרבה הרבה פחות בזמן.
 
רוב הכניסות בשעות העומס הן של אנשים שנוסעים לעבודה. מעניין אם המס יגרום לחלק מהעסקים לעזוב את תל אביב.
 
אני אישית חושב שזה גורם כל-כך שולי, שזה לא ישפיע יותר מידי.
מה שבטוח לא יקרה זה:
אמור להוריד בפנימיים
כל עוד ההיצע ישאר נמוך, הביקושים ישארו גבוהים, והבירוקרטיה סביב בנייה תישאר עקומה ומסורבלת, המחירים ימשיכו לעלות.
 
זה לא יקרה בחיים
 
בטח שכן.
תראה בערך כל מחקר שעשו בתחום.
תראה מה קרה פחות או יותר בכל מקום שהנהיגו אגרת גודש.
זה הפתרון הכי טוב לבעיית הפקקים.
עם אגרת גודש או בלעדיה, החיים של הנוסעים ברכב פרטי בגוש דן יהפכו לדעתי לקשים יותר ויותר עם השנים, על בסיס הגידול באוכלוסין והעליה החדה במספר כלי הרכב נטו שעולים לכביש, יחד עם העובדה שבתל אביב נלקחים מהנהגים נתיבים לטובת נת"צים, נתיבי אופניים ותוואי הרכבת הקלה.
 
עסקים שרוצים לחסוך כסף גם ככה לא יושבים בתל אביב לא?
תלוי. לא כל תל אביב זה מגדלי עזריאלי ורחוב רוטשילד ולא כולם משרדי עורכי דין שישלמו לעורכי הדין את המס. התמריץ לעבור את הכביש לטבעת זולה יותר, יגדל.
 
עם אגרת גודש או בלעדיה, החיים של הנוסעים ברכב פרטי בגוש דן יהפכו לדעתי לקשים יותר ויותר עם השנים, על בסיס הגידול באוכלוסין והעליה החדה במספר כלי הרכב נטו שעולים לכביש, יחד עם העובדה שבתל אביב נלקחים מהנהגים נתיבים לטובת נת"צים, נתיבי אופניים ותוואי הרכבת הקלה.
זה לא סותר.
ועדיין, אגרת הגודש תקל קצת על האנשים שבכל זאת חייבים רכב מסיבה כזאת או אחרת.
העובדים שלהם ידרשו תוספת כדי לעבוד אצלם, במיוחד בהייטק.
בדיוק הפוך.
חברות ההיטק נמצאות בת"א כי יש המון עובדים שלא מוכנים לצאת מת"א.
כדי לגייס עובד טוב (הכוונה לכזה שהוא הרבה מעל הממוצע) מחוץ לת"א צריך לשלם לו הרבה יותר.
 
זה לא סותר.
ועדיין, אגרת הגודש תקל קצת על האנשים שבכל זאת חייבים רכב מסיבה כזאת או אחרת.
אני מעריך שבמקרה הטוב האגרה תשמר את המצב שקיים היום, וגם זה לטווח זמן של שנים בודדות.

בדיוק הפוך.
חברות ההיטק נמצאות בת"א כי יש המון עובדים שלא מוכנים לצאת מת"א.
כדי לגייס עובד טוב (הכוונה לכזה שהוא הרבה מעל הממוצע) מחוץ לת"א צריך לשלם לו הרבה יותר.
חלק לא מבוטל מהעובדים הם לא תל אביביים. אם עובד כזה יצטרך לשלם מכיסו אלף ש"ח בחודש כדי להגיע לעבודה, הוא יצפה שהמעסיק ישלם על כך.
 
חלק לא מבוטל מהעובדים הם לא תל אביביים. אם עובד כזה יצטרך לשלם מכיסו אלף ש"ח בחודש כדי להגיע לעבודה, הוא יצפה שהמעסיק ישלם על כך.
אלה מביניהם שאינם בעלי רכב צמוד מקבלים החזר הוצאות ריאלי על הנסיעה לעבודה?
 
אלה מביניהם שאינם בעלי רכב צמוד מקבלים החזר הוצאות ריאלי על הנסיעה לעבודה?
מקומות רבים מספקים חנייה או החזר הוצאות חנייה, והסעיף בשכר שנקרא נסיעות (למרות שזה פסיכולוגי בלבד, כי בסוף מה שמשנה זה השכר הכולל) הוא במקרים רבים גבוה מהמינימום שהמעסיק מחוייב לו. אז זו לא השתתפות מלאה אבל כן יש השתתפות מסויימת מבחינת העובדים.
 
מקומות רבים מספקים חנייה או החזר הוצאות חנייה, והסעיף בשכר שנקרא נסיעות (למרות שזה פסיכולוגי בלבד, כי בסוף מה שמשנה זה השכר הכולל) הוא במקרים רבים גבוה מהמינימום שהמעסיק מחוייב לו. אז זו לא השתתפות מלאה אבל כן יש השתתפות מסויימת מבחינת העובדים.
חניה נראה לי מובן מאליו בתל אביב.
אם היום לא נותנים השתתפות מלאה, אז לא יתנו גם אחרי שתהיה אגרת גודש. מבחינת העובד מקום עבודה כזה יהיה מעט פחות אטרקטיבי וזו בדיוק מטרת המס החדש - לגרום לעובדים מחוץ לתל אביב לרצות פחות את מקומות העבודה בתל אביב ולגרום למקומות העבודה בתל אביב לרצות להתרחק מעט (כל מעסיק ומה שכדאי לו והוא יכול להרשות לעצמו) מתל אביב.
אחת הרעות החולות של רשות המדינה אלו דמי הנסיעה שמחושבים לפי מחיר תחב"צ ובכך הופכים את עלות הנסיעה לעובד שמגיע בתחב"צ ללא רלוונטית מבחינתו. טוב שהמגזר הפרטי, לפחות בחלקו, לא מעתיק את התמריץ המטופש הזה.
 
  • אהבתי
Reactions: HHH
חניה נראה לי מובן מאליו בתל אביב.
למה חניה היא דבר מובן מאליו ועלות כניסה לעיר לא? לא טוען שזה נכון שהמעסיק ישלם, אבל גם על חניה הוא לא חייב.
אם היום לא נותנים השתתפות מלאה, אז לא יתנו גם אחרי שתהיה אגרת גודש.
אין לאף אחד ציפיה שהמעסיק יממן השתתפות מלאה, בין היתר כי אין למעסיק דרך למדוד את עלות הנסיעה של כל עובד. ברגע שנוצר רכיב חדש שקל מאוד לכמת, יתכן שכן תיווצר דרישה כזו. אם הייתי צריך לנחש, הייתי אומר שזה יתחיל במשרדי ממשלה וגופי ציבור (בלחץ ההסתדרות והוועדים), וימשיך להייטק בשל המחסור בעובדים.
מבחינת העובד מקום עבודה כזה יהיה מעט פחות אטרקטיבי וזו בדיוק מטרת המס החדש - לגרום לעובדים מחוץ לתל אביב לרצות פחות את מקומות העבודה בתל אביב ולגרום למקומות העבודה בתל אביב לרצות להתרחק מעט (כל מעסיק ומה שכדאי לו והוא יכול להרשות לעצמו) מתל אביב.
בתאוריה זה אכן מה שאמור לקרות, אבל בפועל לא פשוט לחברות להחליט על מעבר החוצה מתל אביב.
אחת הרעות החולות של רשות המדינה אלו דמי הנסיעה שמחושבים לפי מחיר תחב"צ ובכך הופכים את עלות הנסיעה לעובד שמגיע בתחב"צ ללא רלוונטית מבחינתו. טוב שהמגזר הפרטי, לפחות בחלקו, לא מעתיק את התמריץ המטופש הזה.
מבחינת המעסיק מה שמשנה זו עלות ההעסקה הכוללת. אם מעסיק החליט שעובד מסויים שווה לו 20000 ש"ח זה לא באמת משנה לו אם סעיף הנסיעות יהיה 500 והשכר 19500 או שהנסיעות יהיו 1500 והשכר 18500. מבחינת העובד, חלק מהאנשים שאני מכיר יחשבו שהאפשרות הראשונה טובה יותר למרות שאין בכך כל רציונל.
 
Back
למעלה