אז אחרי שבדקנו מה עשו הבלוג ותיק ההשקעות התאורטי ב-2014, הגיעה השעה לסכם את הוצאותי האישיות.
אבל תחילה, וידוי קטן.
לא תכננתי לכתוב פוסט כזה השנה, משלוש סיבות מרכזיות:
1. אני לא רוצה לחזור על עצמי
2. ככל שהבלוג נעשה פופולארי, כך גוברת הנטייה לעסוק בי באופן אישי, ולא ברעיונות שאני מנסה להציג כאן. אני לא אוהבת את זה, ולכן מנסה לצמצם את הפוסטים העוסקים בחיי האישיים.
3. שימוש במספרים אבסולוטיים נוטה לעוות את הרעיון המרכזי. זו הסיבה, בין היתר, שאנשים טוענים שהם לא יכולים לחסוך כי משכורתם נמוכה מדי ("אני מרוויח רק 6000 שקל בחודש, משמע, הבלוג הזה לא רלוונטי עבורי"). על אותו משקל, אנשים קוראים שאני חיה על סכום מסוים, ומסיקים שמטרת הבלוג הזה ללמד כיצד לחיות על סכום זה בדיוק, ולא על שקל אחד פחות.
לאף אחד, כך נדמה, אין סבלנות לחשוב במונחים יחסיים או אבסטרקטיים. לא במדינה שמאוהבת אהבה עזה בטבלאות שיאני השכר, בקווי עוני דמיוניים, או בדו"חות עוני שצצים כפטריות אדומות אחרי הגשם.
ולמרות זאת, במענה לבקשת הקוראים, החלטתי לכתוב גם השנה פוסט דומה. אלא שהפעם, כלקח מהשנה שעברה, הרשו לי לחדד את המסר עוד לפני שנצלול לנתונים:
אדם החותר להפיק ערך מרבי מכל שקל שהוא מוציא, ומצמצם את הבזבוז למינימום, יכול לחיות חיים טובים, מלאים ומאושרים על מעט מאוד כסף.
למותר לציין שלמסר כזה אין מקום של ממש בערוצי התקשורת המרכזיים. הרי הוא לא נמהל היטב במדליק הפחמים "החברתי" שמזין את להבות היללנות של מעמד הביניים המדומה. אי אפשר לנגח באמצעותו אף "מערכת" או "שיטה". והגרוע מכל — המסר הזה לא יכול לייצר הון פוליטי או פיננסי עבור כלי התקשורת הגדולים.
לכן יש מקום לשוב ולחשוף כיצד ניתן ליישם את הרעיון בחיי היומיום, ובמקרה זה, בחיי האישיים. הפוסט הזה מיועד למי שמעדיף ללמוד מדוגמאות קונקרטיות על פני הגיגים פילוסופיים 🙂
פילוח הוצאות
הוצאותיי ב-2014 הסתכמו ב-46,059 ש"ח, שהם בממוצע 3,838 ש"ח בחודש.
זהו הסכום שמאפשר לי (באופן אישי!) לחיות כפי שחיים אנשי מעמד הביניים, רק בפחות כסף, פחות אילוצים, ועם הרבה יותר זמן פנוי.
זוהי ההבחנה הקריטית שמאפשרת לי "לחיות כמו מלכה" — או לפחות כמו אצילה פיאודלית שאינה כפופה לאיש 😉
הוצאותיי השנה, כבשנה החולפת, מומנו באמצעות משיכה של שיעור מסוים מתיק ההשקעות שלי. משיכות כאלה נחשבות לבטוחות מרגע שתיק ההשקעות צומח למימדים גדולים מספיק, שהופכים את פלוני לעצמאי כלכלית. (קראו עוד כאן: איך לחיות מתיק ההשקעות – חלק 1 וחלק 2).
אם אתם משתמשים באקסולידית — קובץ מעקב ההוצאות של הבלוג — תזהו מיד שהתקציב שלי הוא מודולארי.
תקציב "העצמות היבשות" שלי, הכולל הוצאות הכרחיות (דיור, מזון, תחבורה, ביטוחים, מסים, בריאות, אינטרנט) נמוך מאוד ומסתכם ב-33,132 ש"ח בלבד, או 2,761 ש"ח בחודש. כל מה שמעבר לכך הוא בחזקת "בונוס" שנועד לשפר את איכות חיי.
כל זמן שההוצאה מוסיפה ערך מסוים, אני לא מחשיבה אותה כבזבוז. לעומת זאת, אם נדרשתי להוציא כסף מבלי שהפקתי ממנו ערך כלשהו, או במידה שהייתה אפשרות לפתור את הבעיה מבלי להוציא כסף אך שילמתי בכל זאת — הרי שנכשלתי, פשוטו כמשמעו.
יתרונה של הגישה המודולארית הוא בכך שבמקרה חירום (כיווץ דרסטי בתיק ההשקעות שלי) יש לי אפשרות להצטמצם באופן משמעותי ועדיין לחיות היטב כבת חורין, מבלי להרע משמעותית את איכות חיי ומבלי שאאבד את עצמאותי.
מובן לי שבמצב זה מיד אהפוך בעל כורחי לעוד מספר בדו"ח העוני הבא, והסוציאליסטים יצאו מגדרם כדי להוכיח כמה אומללה אני. זה, כמובן, לא ישנה דבר, כל זמן שעדיין אהיה אדונית לזמני.
כידוע, אני חיה עם בן זוגי, ומשיקולים תועלתניים אנו מתחלקים בהוצאות ה-"כבדות" (דיור, חשבונות, מזון וכלב). בכל שאר ההיבטים אנו מתנהלים בנפרד מבחינה פיננסית. אילו הייתי חיה בגפי, אני מעריכה שהוצאותיי הכוללות לא היו גבוהות בהרבה — במקרה זה הייתי שוכרת דירה קטנה יותר, וחשבונותיי היו מתכווצים.
להלן הפילוח השנתי:
דיור
שכר דירה: ממגוון סיבות פרוזאיות, שכר הדירה שלנו התייקר בתחילת השנה החולפת השנה ב-15% וכעת עומד על 3,250 ש"ח בחודש.
חלקי בשכר הדירה הוא 1,625 ש"ח, כך שבסך הכל שילמתי השנה 19,500 ש"ח עבור הזכות להתגורר בדירת 3 חדרים במרכז הארץ הנמצאת בסמוך לכל מוקדי הפעילות העיקריים שלי. מבחינתי זהו מחיר הוגן שמשקף ערך.
ארנונה: 2,072 ש"ח בשנה כדי שעיריית הרצליה תואיל לפנות לנו את הזבל. לא בדיוק משקף ערך, אבל אין לי הרבה ברירות בעניין. חלקי בהוצאה: 1,036 ש"ח.
ועד בית: 50 ש"ח בחודש, או 600 ש"ח בשנה. חלקי בהוצאה: 300 ש"ח.
חשמל: שחטנו השנה כמה ערפדי חשמל רציניים (בראשם המחשב הנייח של בן-זוגי ומסך הפלזמה הנלווה, שהומרו בלאפטופ). חשבון החשמל הכולל הסתכם ב-1,860 ש"ח. חלקי בהוצאה: 930 ש"ח.
מים: חשבון המים עומד על ממוצע של 63 ש"ח בחודשיים, או 378 ש"ח בשנה. חלקי בהוצאה: 189 ש"ח
גז: קנינו בלון גז (12 ק"ג) בתחילת 2014 ב-166 ש"ח. אני מבשלת כמויות גדולות, אבל באינטרוולים גדולים, כך שאנו משתמשים בו במשורה. אני משערת שנותרה בו מספיק גז לחצי שנה לפחות. חלקי בהוצאה: 83 ש"ח.
מזון
638 ש"ח — זהו הסכום החודשי הממוצע בו קנינו מזון השנה (כמות לשני אנשים). ולא, אנחנו לא בתת תזונה.
העקרונות כאן די פשוטים:
- אני אוכלת כדי לחיות, לא ההיפך.
- אני קונה רק מה שאני צריכה.
- אני לא קונה כמויות מופרזות של פגי תוקף.
- אין שום חוק שקובע שאני צריכה לאכול ארוחה שונה מדי יום.
- אני לא קונה רעל (ממתקים, קולה, חלב, בשר אדום, מזון מעובד)
- אני לא קונה גימיקים ניו-אייג'ים (ע"ע מזון אורגני)
- אני קונה רק מה שזול (ע"ע מבצעים, מכירות חיסול ומחירי הפסד).
- אני לא מוכנה לשלם לאחרים שיבשלו בשבילי. נקודה.
- אני לא זורקת אוכל. אף פעם.
כמעט כל המזון היבש נרכש במהלך השנה מספקים סיטונאיים ב-3-2 נגלות. זה מקצר משמעותית ומוזיל את העלות של הביקורים החודשיים בסופר, שמיועדים בעיקר לרכישת פגי תוקף למיניהם (ביצים, עוף, דגים, לחם, רטבים, ירקות ופירות) וכן למילוי מחדש של המזווה דרך ההצטיידות יתר בפריטים המוצעים בהנחה.
זה קצת כמו לקנות מניות בשוק דובי. הסולידית מתזמנת את שוק המזון!
אנחנו עושים את הקניות בסופר בתורות, כך שאין לי רישום מדויק כמה בדיוק הוצאתי מכספי האישי (אוי לבושה). סה"כ ההוצאה השנתית שלנו על אוכל הייתה 7,656. אני מניחה שהוצאתי בערך מחצית מהסכום, או 3,828 ש"ח על מזון.
תחבורה
רוב הפעילות שלי עדיין ממוקדת באזור הרצליה, אבל יש לי כמה וכמה עיסוקים מחוץ לעיר, רובם בתל אביב ומיעוטם בירושלים.
הגם שבמהלך השנה האופניים שלי עדיין היו כלי התחבורה המרכזי שלי, שילמתי השנה לא פחות מ-2,416 ש"ח על תחבורה ציבורית, מתוכם:
- 1,324 ש"ח על נסיעות באוטובוסים (עירוניים ובין-עירוניים)
- 716 ש"ח על נסיעות ברכבת ישראל (בין-עירוני)
- 376 ש"ח על נסיעות במוניות (כשלא הייתה ברירה אחרת)
תקשורת
סלולארי: בניגוד לאנשים נורמלים, אני שונאת לדבר בטלפון וכמעט שלא עושה את זה, ולכן אין לי שום עניין בתכניות "ללא הגבלה" למיניהן שמציעות המפעילות השונות. לעומת זאת, אני בהחלט מפיקה ערך מגלישה סלולארית, ועל זה אני כן מוכנה לשלם.
בסוף השנה שעברה נפטרתי מהחבילה הגרועה שעלתה לי 800 ש"ח+, ובמקום זה עברתי לחבילה הבסיסית ביותר של 012 (10 ש"ח בחודש). הוספתי לעסקה חבילת גלישה של 1GB (עוד 19 ש"ח בחודש), שזה בערך פי 2 התעבורה שאני צורכת מדי חודש.
(הייתי מעדיפה לעשות זאת אצל מפעיל שאינו וירטואלי, אבל גולן טלקום לא מציעים את האפשרות להרחיב את החבילה הבסיסית ביותר שלהם, ושאר המפעילים יקרים מדי).
בסך הכל שילמתי השנה 364 ש"ח על הסלולארי שלי, מחיר שבעיני משקף ערך.
אינטרנט ביתי: בעל הבית, משיקוליו, הפסיק לשלם על תשתית האינטרנט בדירה. זאת אומרת שנוספה הוצאה של 80.68 ש"ח בחודש על תשתית אינטרנט ועוד 30 ש"ח בחודש לספקית עבור חבילת גלישה של 12 מגה (אחרי מקח וממכר). יש עוד מקום לשיפור בעניין הזה, אני מודה. סה"כ הוצאות אינטרנט: 1,328 ש"ח, מתוכן שילמתי חצי, או 664 ש"ח.
טלוויזיה: אין לי טלוויזיה בבית משיקולים אידיאולוגיים ומעשיים. יחד עם זאת, אני צופה בתכנים נבחרים דרך האינטרנט שבהגדרה אינם זמינים לישראליים. כדי לעשות זאת אני משתמשת ב-VPN שמאפשר לי לגלוש דרך IP זר. השירות עולה לי 270 ש"ח בשנה, אך לטעמי הוא מצדיק את עצמו.
ביטוח
שילמתי פרמיה קבועה של 94.8 ש"ח בחודש, או 1,137 ש"ח בשנה, עבור ביטוח סיעודי פרטי, שמבטיח לי הכנסה חודשית של 2,000 ש"ח לכל החיים במקרה של מצב סיעודי (מתוך הנחה ששאר העלות תכוסה על ידי תיק ההשקעות שלי). מכיוון שאין לי עניין לחיות לאורך זמן במצב כזה, אני מתלבטת אם לקצר את משך הביטוח לתקופה של 5 שנים בלבד. ביטוח סיעודי הוא תחום מורכב למדי ואקדיש לו פוסט נפרד בהמשך.
את ביטוח הבריאות הפרטי המוגזם ששילמתי ב-2014 קיצצתי, והחלפתי בתכנית בייסיק (תרופות מחוץ לסל, ניתוחים בחו"ל והשתלות) בעלות של 34 ש"ח בחודש, או 408 ש"ח בשנה (פרמיה משתנה).
אין לי ביטוח משלים בקופת החולים או כוונה לפתוח אחד כזה משום שהוא לא מייצר לי ערך מוסף.
מנוי שנתי לכספת מבוטחת – כ-1,700 ש"ח בשנה (360 אירו).
מיסים
ביטוח לאומי – אני נדרשת לדווח על ההכנסה שלי מהבלוג. ההכנסה שלי נמוכה מאד, כך שאני מוגדרת "עצמאית שאיננה עונה על ההגדרה" ומחויבת לשלם סכום מינימלי של 166 ש"ח (ביטוח לאומי ומס בריאות) בחודש, או 1,992 ש"ח בשנה. סביר להניח שהמס הזה יעלה בשנה הבאה.
בריאות והיגיינה
– תרופות, תמרוקים ותכשירים רפואיים – סה"כ 890 ש"ח
– רופא שיניים – ניקוי אבנית: 250 ש"ח
כלב
יש לנו מנוי וטרינרי על סך 480 ש"ח לשנה, שכולל את רוב השירותים הרפואיים הדרושים. מזון לכלב עלה בשנה החולפת 978 ש"ח. סה"כ עלות שנתית של החיה: 1,358 ש"ח. החלוקה היא שבן הזוג משלם על הטיפול הווטרינרי, ואני על האוכל. הוצאה: 978 ש"ח.
הבלוג
שילמתי 1,271 ש"ח השנה כדי להחזיק את הבלוג הזה באוויר: שירות רישום דומיין, שירות אחסון אתרים ושירותי דיוור. ההוצאות הללו צפויות לגדול בשנה הבאה, מפני שהתשתית הקיימת כבר לא מסוגלת להחזיק את התעבורה לאתר ואני צריכה לשדרג אותה.
תיקונים ודברים לבית
אין הרבה מה להרחיב כאן — אתם כבר יודעים שאני מכינה את רוב מוצרי הניקוי שלי בעצמי. מה שנותר הוא מוצרים מתכלים כמו נייר טואלט, מטליות, שקיות אשפה וכלי בית שונים. גם כאן, אלו מוצרים שנרכשים בתורות אך החלוקה די שרירותית. מעריכה שחלקי בשנה החולפת היה כ-250 ש"ח.
תיקונים: פריצת דלת פלדלת והחלפת מנעול (סיפור ארוך על כישלון צורב שיסופר ביום מן הימים) — 350 ש"ח
ביגוד
לא קניתי בגדים חדשים ב-2014, מהטעם הפשוט שלא היה לי צורך בבגדים חדשים.
תרבות
545 ש"ח – אני טיפוס ביתי יחסית ורוב ה"בילויים" שלי, בבית או מחוצה לו, אינם מצריכים שימוש בכסף.
ככלל, אין לי עניין מיוחד "לצרוך תרבות", אך השנה רכשתי מוסיקה, ביקרתי במוזיאונים, ואפילו ישבתי פעם או פעמיים בבית קפה עם אנשים שאני אוהבת.
עמלות ושירותים פיננסיים
עמלות מסחר בבורסה – 824 ש"ח
שירותי ראיית חשבון – 450 ש"ח
הערה: אני לא מחשיבה הפקדות לקרנות השתלמות כ"הוצאה" לעניין הפוסט הזה. אתם יכולים לנחש לאילו גופים אני משאירה דמגוגיה סטטיסטית מסוג זה.
פיתוח אישי
קניתי השנה 12 ספרים – כולם לקינדל, כמובן. העלות הכוללת הסתכמה ב-514 ש"ח.
עדיין הולכת לחוג אייקידו, ומשלמת 280 ש"ח בחודש, או 3360 ש"ח בשנה.
עשיתי מנוי PRO ל-Treehouse — כדי לפתח את ידיעותיי בתכנות (כרגע מתמקדת ב-Javascript ו-jQuery… קוראי האתר הזה ישפטו בעתיד אם הצלחתי ללמוד משהו 🙂 ). זה עלה לי 1,560 ש"ח אחרי הנחה.
שיפרתי משמעותית את הצרפתית שלי השנה דרך Duolingo. מוזמנים לעקוב אחרי. התענוג כולו עלה לי 0 ש"ח.
סיכום
ההוצאה שלי כמעט לא השתנתה בהשוואה לשנה החולפת. אף על פי שקיצצתי באופן חד במספר הוצאות, היו אחרות שתפסו את מקומן. האם זה "חוק פרקינסון?" אינפלציה אישית?
לא ברור, ולמען האמת — גם לא כל כך משנה. אני עדיין חיה כמו מלכה, ואם לשפוט לפי שוויו הנוכחי של התיק שלי, סביר שאוכל להמשיך לחיות כך עד יומי האחרון.
האתר הזה לא מדבר על קיצוץ הוצאות בכל מחיר. אני לא מקדמת אנורקסיה פיננסית או הימנעות טוטאלית, שלא לומר פתולוגית, מהוצאה כספית. לזה קוראים קמצנות אגרסיבית, וזה לא בריא.
ראשית, סחטיין על הכנות והפתיחות. הדיון הציבורי צריך אנשים כמוך.
שנית, נתת כאן פרט נוסף שלפחות אני לא הייתי מודע לו עד עכשיו: שאת חיה עם בן זוגך (כיף לו).
המשמעות היא שזוג צעיר ובריא חי מכ- 7,700 ₪ לחודש.
זה נשמע אחרת לחלוטין מ"אני חיה מכ- 3,800 ₪ לחודש", וגם נשמע יותר הגיוני
יש לך טעות חישובית בסיסית שאני מניחה שכבר עלית עליה רגע אחרי שכתבת את תגובתך, אבל ניחא.
עניינית, הוצאות של זוג תהיינה גבוהות בפרמטרים מסוימים (חשבונות, מזון, קניות לבית, בילויים) מהוצאות של יחיד, וזולות יותר בפרמטרים אחרים (דיור).
זה אומר שההוצאות מתקזזות. טכנית, שום דבר לא מונע ממני לשכור דירה קטנה יותר באופן עצמאי באותה שכונה. אני יכולה לעשות זאת ועדיין לשמור על עצמאותי. אינני תלויה באיש.
במונחים אבסולוטיים, אני מוציאה היום בחודש בערך את אותו הסכום שהוצאתי לפני שהייתי בזוגיות.
דורין שלום, ההוצאות ממש לא מתקזזות. רוב ההוצאות שלך היו מכפילות את עצמן – שכ״ד ( דירה בחצי גודל (כנראה רק דירת סטודיו שבקושי יש כאלה) לא תעלה חצי מהכסף (ראית פעם דירה להשכרה ב1600 ש״ח?) אלא קרוב לסכום שציינת), ארנונה, אינטרנט , ועד בית, הוצאות לבית, אפילו חשמל וגז (שמדליקים את האור בערב לא משנה אם יושב בסלון בן אדם אחד או עשרים, כנל בישול בגז). בחישוב מהיר יוצא שאם לא היית בזוגיות היית משלמת בערך ששת אלפים שח לחודש- אם חסכת מספיק כסף בשביל לממן את זה- מוריד את הכובע. יהיה מעניין אותי לראות פילוח של הוצאות לבנאדם… קרא עוד »
דורין את מודל רציני לחיקוי עבורי. קורא את הבלוג שלך כבר כמה חודשים בשקיקה גוברת, ומרכיב את תיק ההשקעות שלי (בינתיים רק בראש). בין השאר רציתי להבין איך ואיפה את קונה את המזון בסיטונות? קראתי את הפוסט שלך בנושא בזמנו ולא הצלחתי להבין איך טכנית אני עושה דבר דומה בלי שיש לי בסטה או מכולת… 🙂 תודה!
הי יוחי, בתור שועל מזון ותיק, קנייה בסיטונות (כלומר מ'סיטון' במקום מהסופר) לא עושה הבדל מאוד גדול (בהנחה שמדובר בסופר זול). הבדל גדול נובע מיכולת ניצול המבצעים. לקנות הרבה אוכל יבש כשהוא במבצע, כדאי להכיר את המחירים היכרות אינטימית.
הפירות והירקות של הסופר על גבול בלתי ראויים למאכל, בשוק הם זולים בטירוף ומי שמתאמץ יכול למצוא אותם שם כמעט בחינם.
אתמול הבאתי את הספר "החיים או הכסף" מהספרייה העירונית, רק רציתי לשתף 🙂
את באמת מלכה. וזה הפוך מחוק פרקינסון כי אע"פ שהיו הוצאות בלתי צפויות לעליית מחיר השכירות הצלחת לקצץ ו להישאר באותו סכום שזה מדהים.לפי חוק פרקינסון אמורים רק להוסיף כי העלויות גודלות ולא מקצצים בכלום
הצעה לחיסכון אפשרי לעיונך,
במקום אינטרנט ביתי ובמקום 012 , לעבור ל גולן. ב 37 שח יש לך 3 ג'יגה גלישה או ב 57 שח יש לך 6 ג'יגה.
כמובן, אם הגלישה הביתית גדולה יותר מ 6 ג'יגה זה לא רלוונטי.
מדוע? אין לי צורך בנפח גלישה גבוה יותר.
אני מניח שהרעיון הוא להפוך את הפלאפון למודם וירטואלי, ולגלוש גם עם הלפטופ על חשבון חבילת הגלישה של הטלפון. כך תוכלי לוותר על הוצאות האינטרנט והתשתית.
אני משער שזה לא רלבנטי כי 6 ג'יגה זה נפח קטן מאוד לגלישה חודשית, בעיקר למי שצופה בתכני וידיאו דרך האינרטנט.
1271 ניראה לי המון בשביל הבלוג. יש לי אתר עם יותר נפח ומסוגל לתנועה גדולה יותר דרך חברה באנגליה במחיר 7.5 דולר לחודש ועבור הדומיין אני משלם 14 דולר לשנה. החברה ניקראת : Hosting 24. יש להם גם תוכנית ב-15 דולר עם Unlimited bandwidth – תבדקי, אולי תחסכי 🙂 הקניה של אוכל בסיטונות ובמקומות זולים + הכנתו דורשת זמן, תיכנון וגם מעקב, זה גורם אי נוחות. זה גם מגביל את האפשרות לעשות דברים ספונטניים. אני גם למשל מתקשה לאכול אותו אוכל יום אחר יום (מלבד דברים סטנדרטים כמו סלט ירקות או דייסת קוואקר). מלבד זאת זה גם מצריך אורח חיים… קרא עוד »
שי התכוון שתגלשי מהמחשב בבית דרך הסלולרי.
לחלופין יש לך מבצע חדש של הוט מובייל שאת שבן זוגך יכולים לעבור אליו, של שני קווים ב 40 ₪, כולל גלישה 3 ג'יגה + ספק אינטרנט חינם.
בשביל להחליף את האינטרנט הביתי.
אני גולש בבית דרך הטלפון (גולש במחשב דרך הטלפון) , וזה מסתכם בפחות מ6 ג'יגה בחודש. לא יודע כמה פחות. (אני אמנם רוב היום באוניברסיטה, אז אולי זה שונה לאנשים אחרים).
בהמשך למיגיבים, כמובן. צר לי שלא הסברתי יותר את הכוונה. אכן, אותו קו אחד ויחיד של גולן, יכול בסימון קליק קטן לחבר את שני או שלושת המחשבים שיש לכם בבית, והטלפון עצמו, כולם יחד גולשים ללא כל בעיה. זה מחליף במכה אחת את 012 ואת החיבור והספק האינטרנטי. פעמים רבת שאלתי את עצמי למה בעצם יש לי גם וגם. זה די מיותר. גולן העלו את הנפח גלישה ל 20 גי'גה, אבל זה ידרוש ממך לקנות טלפון חדש לגמרי, (תומך LTE) וזה כמובן בביטוי האהוב בבלוג הזה big no no 🙂 בכל מקרה, קו אחד, סים של גולן , יכול לחסוך… קרא עוד »
לא הבנת אותו, הוא מתכוון שאת יכולה לשדר אינטרנט מהגלקסי אס2 שלך למחשב הנייד ובכך לחסוך את העלות של תשתית+ספק, זאת כמובן בהנחה שאת לא תשתמשי ביותר מ6 ג'יגה. זה מה שאני עושה.
שירות VPN משמש אנשים להזרמת מדיה
שבתורה לוקחת הרבה נפח גלישה
ומי שצופה ביותר מ10 פרקים בחודש כנראה יעבור את ה 3 ג'יגה..
תמיד מעניין לקרוא.
לגבי אוכל: אם את מוציאה 640 בחודש, סימן שאת מוציאה מעט מדי על פירות וירקות.
זאת לדעתי, פגיעה בבריאות שלך.
זה לא סימן לדבר כזה. אנחנו זוג וילדה, משפחה טבעונית, מוציאים כ-800 ש"ח בחודש על אוכל – רובו המוחלט פירות וירקות.
400 ש"ח בחודש לארגז שבועי ממגדל ירקות מקומי. כ-200 ש"ח בחודש השלמות בשוק של ירקות אחרים ופירות. 200 נוספים על קניות סופר (קטניות ועוד כמה דברים).
אומר זאת בשתי מילים: ״אין מצב״. אני גם טבעוני. חבילת תותים של קילו עולה במקום הכי זול שאפשר 25. זה מחזיק 3 ימים, זה אומר רק 200-250 שקל על תותים. אתה לא אוכל תותים? אז אתה מפסיד פרי עם נוגדי חימצון (עדיף משמעותית על תפוז למשל). עלים ירוקים גם מחזיקים 3-4 ימים. ומה עם אגוזים? מה אוכמניות כחולות ושחורות קפואות? חבילה עולה 30 שקל ואמורה להספיק ל-5 ימים לאדם בוגר אחד, אחרת אתה אוכל מעט מדי ממשפחת ה-berries. ברור שאפשר לקנות תפוחי אדמה לחודש מראש, וזה יהיה מאד זול: אבל זה לא נקרא לחיות בריא. אם אתה רוצה לחיות בריא… קרא עוד »
גם אנחנו זוג טבעוני, וההוצאה שלנו ביחד על אוכל יוצאת בממוצע 600 ש"ח. קונים בשוק. קונים רק פירות וירקות של העונה. לא קונים קפואים. ואנחנו אוכלים בריא!
לא אמרתי שאי אפשר לאכול טבעוני ב-600 ש״ח לחודש. אמרתי ואני חוזר ומדגיש: אתם לא אוכלים בריא. אתם לא אוכלים מספיק עלים וירקות ירוקים. אני מניח שאתם אוכלים בעיקר ירקות עמילניים כמו תפו״א ובטטה.
כמה עולה לכם חבילת כרוב קייל 250 גרם – אמור להספיק לאדם ליום. לי עולה 10 ש״ח (לדעתי זה זול כי אני קונה ישר מחקלאי). זה 600 ש״ח ל-2 אנשים לחודש רק על הכרוב.
תפרטו את סל הקניות שלכם ואת המחיר ונראה איך אתם מגיעים ל-600 ש״ח לזוג.
איפה כולכם עורכים קניות?
נראה לי שקצת נסחפת שכל 3 ימים חייבים קילו תותים, או שכל יום צריך חבילת קייל לאדם. או שחייבים פירות יער קפואים. לא בכל אקלים גדלים כל הצמחים, בטח לא כל השנה, וזה לא סוף העולם.. צריך לאכול מגוון, לא ג'אנק ולא מעובד, ויהיה בסדר. בגלל זה לאנשים פה יש הוצאות שונות בתכלית מאשר לך. זה ממש לא תותים-פירות יער-קייל או "אתם חיים על תפוחי אדמה", יש באמצע
מסכים. הגזמתי יחסית לאדם הממוצע.
מצד שני "אנחנו זוג טבעוני ומוציאים 600 ש"ח בחודש על אוכל": עם כל הכבוד, ויש כבוד: אני לא קונה את זה (תרתי משמע).
בואי נסכם: פעם הבאה, כמישהו כותב "אני מוציא 30 ש"ח בחודש על אוכל מאד בריא ומשביע", שיפרט את סל הקניות שלו ואיפה הוא קונה.
מסכים. 600 ש"ח לחודש לזוג זה 10 ש"ח ליום לאוכל לאחד. זה מצריך פירוט כדי להבין איך מגיעים לעלות כזאת נמוכה לארוחות ליום.
למה אייקידו זה "פיתוח אישי"? זה סתם אלימות, לא?
אייקידו זו לא אלימות. שואל. ממליץ לך לעשות RESET לדעות קדומות.
זה לא רק ישחרר לך מקום בהוויית החיים, זה יפתח לך המון דלתות שלא חשבת שהן קיימות.
כדאי לך לבדוק עם רו"ח את האפשרות לדווח את הוצאות האינטרנט בדוח השנתי כהוצאה וכך תרד הכנסתך החייבת במס. כמו כן עצמאי שאינו עונה להגדרה משלם 120 שקל לביטוח לאומי ולא 166.
מלכה! בגדול התחושה היא כמו שמשהי ששוקלת מאה קילו תקרא את התפריט של בר רפאלי, מה הטעם? הרי ממילא לא נגיע לזה. אבל אחרי שאני מתגברת על התחושה הראשונית, מאד עוזר לי לקרוא למשל שגם את בחרת להסתפק בביטוח הפרטי כמוני, ולוותר על זה המורחב של הקופה. כי כן עשיתי את כל החישובים, והגעתי לאותן מסקנות, אבל כל חברי החכמים מסתכלים עלי באלכסון כשאני מספרת להם שזה מה שעשיתי. וזו כמובן רק דוגמא אחת מתוך רבות. אז חשוב שתמשיכי לכתוב, כי המטריקס עובד שם מאד קשה, ואת חיה נדירה מחוץ למטריקס. תודה. (אגב, למדתי לאחרונה שויקיפדיה הוא האתר החמישי בגודלו… קרא עוד »
אני בספק אם האתר הזה מצדיק ערך בויקיפדיה 🙂
אני קורא חדש בבלוג, ואני בהחלט חושב שהוא מצדיק ערך בויקיפדיה.
עם ובלי קשר –
תודה על הבלוג הנפלא הזה!
הצעה לחסכון – ביטוח לאומי.
מספיק שתעבדי שעה אחת בחודש כשכירה, תקבלי תלוש בו ינוכה ב"ל כאחוז משכרך.
ישנה חברה "החשבונית של השכיר" המאפשרת לפרילנסרים להנפיק חשבוניות אך עדיין לקבל תלוש "רגיל": freelancer.co.il
אולי יש גם אחרות שאיני מכיר. בכל אופן, זה דורש בדיקה איך זה מסתדר עם מעמד עוסק פטור שיש לך היום.
החברות הללו לוקחות עמלה שהיא לכשעצמה גבוהה יותר מהתשלום של 166 שח לביטוח הלאומי
העמלה היא באחוזים, כך שאם ההכנסה שמעבירים דרכם היא על שעה אחת בחודש זה לא ייצא הרבה.
קרא את פס"ד ב"ל (ת"א) 5062/06 חברת במה ותקשורת בע"מ ואח' נ' המוסד לביטוח לאומי ותבין שמדובר בהסדר פיקטיבי שחושף את הנישומים לעבירות. לא אני קבעתי, אלא בית המשפט.
מעלה חיוך – מקבץ קוראים ממליצים לסולידית איך לצמצם הוצאות. לא רע
ויקומו המלפפונים וגו' 🙂
😀
לא אקרא כעת מפאת קוצר טאבלטי, אך אני מבין מדבריך שמדובר בדיווח על הכנסה פיקטיבית. מכיוון שיש לך הכנסה אמיתית, מהפרסומות בבלוג למשל, גם אם הן מסתכמות ב-100 ש"ח, את יכולה להוציא תלוש שכר בהתאם. במקרה הספציפי שהתייחסתי אליו, החברה לוקחת 5% עמלה, כך שתקבלי תלוש על סך 95 ש"ח ממנו ינוכו ביטוח לאומי ובריאות, כאחוז מההכנסה. ראוי לציין שאפשר גם לפתוח חברה בע"מ ולהנפיק לעצמך תלוש באיזה סכום שתרצי, ללא קשר להכנסות החברה.. יש רואי חשבון שמתמחים בתחום הנקרא "חברות ארנק", אשמח להפנות בהודעה פרטית. בית המשפט הכיר בכך שזו זכותו ואף חובתו של נישום לבצע תכנוני מס ככל… קרא עוד »
רק אגרת רשם החברות היא יותר ממאה ש״ח בחודש והיתרון בעוסק פטור הוא שאין קיזוז עם מעמ כלומר בוודאי עצמאי צריך לשלם מעמ על הכנסתו ולהתקזז עם מעמ על הוצאותיו (שרצוי שיהיו קטנות מההכנסות) כלומר בכל חודש נדרש עליו לשלם מעמ!!! אם אתה עוסק פטור אתה לא זוכה להתחשבן עם מעמ כלומר לא משלם מס. נ.ב עצמאים שעובדים מהבית מקבלים קיזוז של 1/3 או 1/4 על המעמ של החשבונות שלהם (חשמל מים ארנונה בזק תשתית אינטרנט וכו) בכל מקרה גם בתור עוסק פטור וגם בתור עצמאי יש לך התחשבנות עם מס״ה שבה ניתן להכיר בהוצאות הביתיות שציינת כלומר כל עוד… קרא עוד »
בעניין החברות שמנפיקות חשבוניות לפרילנסים – ככל הידוע לי זה הפך לקונספט לא חוקי מזה כשנה בערך. ובכל מקרה – בב"ל אתה נידרש להירשם כ"עצמאי שאינו עונה על ההגדרה הקבועה בחוק" ורק במס הכנסה זה נחשב ל"שכיר". בשורה התחתונה – לעניין ב"ל אין בזה שום יתרון וזה רק מסבך את העניינים.
תודה
לגבי הביטוח הסיעודי.בדקת שאכן הם ינתנו 2000 ש"ח לכל חייך בהנחה שאת נהיית סיעודית חס וחלילה או רק לתקופה של 4 או 5 שנים? כמו כן האם בדקת שהם לא יכולים לשנות את תנאי הפוליסה?
אלה נקודות טובות. אינני יכולה להבטיח זאת ב-100%. כאמור בפוסט, אין לי כוונה להתקיים כסיעודית לאורך זמן, ולכן אני שוקלת לבטל את הביטוח הזה.
עמותת לילך היא הכתובת שלך לעניני 'יציאה מוקדמת' במקרה סיעודי 🙂
אבי הפך לסיעודי לפני 8 שנים. הוא עבר שיקום אינטנסיבי המאפשר לו להמשיך באורח חייו גם אם בניידות מוגבלת והצורך להיעזר בסיוע של עובד סיעודי המתגורר עמו. היו לו 3 פוליסות רק אחת מהן "לכל החיים" שעדיין משלמת. בפועל הוא מתקיים מחסכונותיו והוצאותיו לא שונות בהרבה מהוצאותיה של הסולידית כך שאם רק לא יעבור את גיל 135 – הוא מסודר . מנסיוני עם מי שעברו אירועים לא פשוטים – תאוות החיים היא יסוד חזק ואף מוצדק – כי לא כל סיעודי הוא סיעודי מורכב / מנותק מהמציאות / התרבות הקרובים אליו. 2,000 ש"ח לחודש אינם מענה אמיתי ( רק מטפל/ת… קרא עוד »
"הערה: אני לא מחשיבה הפקדות לקרנות השתלמות כ"הוצאה" לעניין הפוסט הזה. אתם יכולים לנחש לאילו גופים אני משאירה דמגוגיה סטטיסטית מסוג זה."
התמוגגתי 🙂
אני ממליץ בחום על הפלטפורמה שנקראת Udacity. החברה הוקמה על ידי ממציא google car.
חלק מהקורסים מכוון לאנשי מקצוע שרוצים לעבור שידרוג (עלות של 150$ לחודש לקורס), אבל כמובן כל התוכן זמין לכלם… כלל גישה לסביבת הפיתוח הוירטואלית שלהם, וגישה להרבה תכנות עזר כמו שרתים וירטואלים וכדומה. עד עכשיו העברתי באתר שעות על גבי שעות, רכשתי כלים מאוד שימושיים לקרירה (אני מהנדס תכנה) והתענוג לא עלה לי אגורה.
מצטער על הפרסומת הלא כל כך קשורה, אבל מן הסתאם את בקטע של לילמוד כלי תכנות למיניהם
Udacity מעולה.
זה אפשרי רק באנגלית?
את עדיין משלמת יותר מדי על סלולר… ומן הסתם גם על אינטרנט. תסתכלי בחודשי חכם על השוואת המחירים החכמה – יש תוכניות שנותנות 3 ג׳יגה במחיר הזה. http://www.smartmonthly.co.il/
דורין תודה רבה על הפוסט, מאוד נהנתי מההקדמה, נקווה שהיא תופנם. עיצות חיסכון קטנטנות: 1. את יכולה לקבל הנחה בארנונה מטעמי הכנסה, מדובר שם בהכנסה מיגיעה אישית ולא רווחי הון: http://www.herzliya.muni.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/Arnona_Hanacha.pdf אם את רשומה לבד כמתגוררת בנכס תקבלי 80% הנחה על הארנונה ואם גם בן הזוג שלך רשום, ואינו זכאי להנחה, תוכלו לקבל 80% הנחה על מחצית מהדירה. חיסכון של 800 שקל בשנה הוא משמעותי. 2. חבילת סלולארי של רמי לוי 19.90 כולל כל מה שאת צריכה (נראה לי שזה לשנה, אבל גם ככה שווה לעבור פעם בשנה חברה כי כל פעם מישהו אחר נהיה ממש זול). אני שם ואני… קרא עוד »
לפי דעתי יש להוריד מיסים ו פעולות שנעשו על מנת להרוויח או ליצור עסק על מנת להשוות משכורות נטו זה יוצא 3361 (הורדתי רואה חשבון,אתר,ביטוח לאומי,כספות,עמלות שקשורות למסחר בבורסה) אחרי תקנון לפי נפש סטנדרטית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 50 אחוז ממשקי הבית כל נפש סטנדרטית מרוויחה נטו 3600 .
לא אמרתי שאינני עושה זאת. הפוסט עוסק בהוצאות ב-2014, לא בהכנסתי החייבת.
כשהייתי סטודנטית לפני כעשר שנים, צימצמתי את עלות הביטוח הלאומי באמצעות עבודה (כשכירה!) במכון סקרים. הייתי באה למשמרת אחת בחודש, מקבלת תלוש שכר של בערך 100 שח בחודש, ממנו נוכו 10 שח ביטוח לאומי ןמס בריאות, ושלום על ישראל. למכון קראו ״טלסקר״, והם ישבו ליד הבורסה ברמת גן. אולי הם עדיין קיימים ומאפשרים לעבוד במתכונת של יום אחד בחודש…
טוב אז אחרי שברגע האמת של שליחת התגובה שלי משהו השתבש והיא לא נשלחה, אז אכתוב שוב. אני לא זוכר מקרה שהגעתי אל הבלוג עוד לפני האימייל:) ברכות לי, הקדמתי אותך. את מספקת מידע בעל ערך בחינם עבור הגולשים, תודה על כך. אבל גם לך מגיע,, אני מקווה שזה יקזז ביננו מעט – חוסם הפרסומות שאני משתמש לעומת המידע שאני מעיין בו כאן בבלוג. אז הנה, בשבילך: לגבי האינטרנט – ספקיות האינטרנט נותנת מחירים נמוכים מ-30 שקלים גם למהירות של 30 מגה. לא צריך לצעוק או להתעצבן עליהם – פשוט לבקש. יש אפשרות גם לא לשלם עבור ספק האינטרנט כמו… קרא עוד »
אם תרשם לקבוצה של 'הסולידית' בפייסבוק תקבל התראה של 6 שעות לפני המייל… 🙂
יפה! הוצאות פלאפון ואינטרנט נראות קצת מוגזמות. יש עכשיו מבצע ב XXX מובייל של 2 קווים ב 40 שקל והם גם נותנים עם זה ספק אינטרנט במהירות 100 מגה בחינם. נכון, תאלצי להתפשר ולקבל מסלול ללא הגבלה, אבל זה יעלה לך פחות. תניידי את עצמך ואת בן זוגך שיבדל. ספק ב 80 שקל זה בסדר גמור. בזק משדרגת ע"פ בקשה וללא עלות את הספק ל 100 מגה כמעט בכל מקום. כך תוכלי למקסם את היכולות. יש שרותי VPN חינמיים. הבלוג הזה מתנגד במוצהר לכל מה שפיראטי ברשת וזה בסדר גמור, אבל לפיראטים יש אפשרות לחסוך/לגנוב תכנים באלפי שקלים (סרטים –… קרא עוד »
פוסט מצוין. אגב, במקום VPN ב-270 ש"ח. יש תוסף דפדפן בשם hola שעושה את העבודה.
עובד טוב כדי להריץ וידאו 720P? לרוב ה VPN בחינם מספק קצבים נמוכים משמעותית מ VPN בתשלום.
בנוסף, מכיוון שזה תוסף לדפדפן לא ניתן להגדיר אותו על הראוטר ולכן היא תוכל להכנס לתכנים רק מהמחשב ולא דרך סטרימר.
אני ממליץ בחום לנתק כבל מדיסק קשיח (רמז …. לחפש ביוטוב).
כמה עצות ייעול:
תשתית אינטרנט בהוט (לאחר מו"מ) – 65 ש"ח לחודש. שירותי גלישה ב- 012 – 25 ש"ח לחודש.
אחסון האתר – את יכולה לקנות אחסון בשרת בארה"ב (כפי שאני עשיתי עבור עשרות האתרים שלי) במחיר ב- 150 – 200 ש"ח לשנה לערך.
ביטוח סיעודי – חבל על הכסף שלך. בשעת הצורך לא תיראי מהם גרוש.
פוסט מעולה כרגיל.
ספציפית לגבי הVPN, יצא לך לבדוק את Hola unblocker? יכול להיות שהוא יפתור את הבעייה בחינם…
את הספק אינטרנט אפשר בקלות להוריד ל20 שקלים בשביל 30 מגה – לפחות עם 012 ויש כאלה שעושים מכונה וירטואלית במחשב, מתקינים עליה לינוקס, מדמים ספק אינטרנט, וככה לא משלמים בכלל על ספק ומקבלים 100 מגה, לפחות למי שבהוט. מוזמנת לחקור. ואת הוט אפשר להוריד ל70 מגה. תמציאי סיפור שאת רוצה לתבוע אותם ודברי עם השימור, אפשר בטח להוריד לפחות מזה. במקום VPN בתשלום תשקלי את השירות HULA שנותן את זה בחינם. במקום כספת, את הזהב אפשר להחזיק דרך האתר בוליאן וולט שנותנים ביטוח לכספת עם הזהב ובגלל השיטה המבוזרת זה משמעותית יותר זול, ועדיין הזהב הפיזי שלך והכל. פחות… קרא עוד »
תרשי לי לתרום לך 270 שח, (את תרמת לי הרבה יותר) נסי את hola.org במקום לשלם לשרות VPN.
תודה
מה ההיגיון בלערבב הוצאה עיסקית (תחזוקת האתר) לתוך סיכום ההוצאות האישיות? רק בגלל שזה עסק ש 100% ממנו בבעלותך? הרי אם יש בבעלותך 1 חלקי מליארד מחברת גוגל (דרך קרנות שאת מחזיקה) את לא מוסיפה להוצאות האישיות שלך 1 חלקי מליארד מההוצאה השנתית של גוגל…
מה ההיגיון בלהחשיב את עמלות הקנייה והמכירה כהוצאה אבל לא את דמי הניהול של הקרנות שאת מחזיקה? בשני המקרים נראה לי שזו לא צריכה להיחשב הוצאה אלא פשוט כשמחשבים את תשואת התיק היא צריכה להיות אחרי כל העלויות, אבל לפחות שתהיה קונסיסטנטיות.
תוכלי להרחיב קצת על כיצד מזמינים מזון יבש בסיטונאות ולאילו מחירים אפשר לצפות? מצאתי הרבה חברות מזון בגוגל אבל איכשהו אני בספק שהם ירצו לדבר איתי אם אני מזמין פחות ממשאית… אלו שכן נראו יותר נגישים לקהל הרחב, לא הציעו מחירים משתלמים בהרבה מהסופר (אם בכלל).
אני מצטרף לשאלה. אשמח לדעת היכן קונים מזון יבש בכמויות גדולות ובזול.
היי דורין,
פוסט מעולה 🙂
יש לי הצעה לחסכון- שירות ה VPN שאמרת שעולה לך 270 ש"ח.
יש תוסף לדפדפן כרום שנקרא "Hola" התוסף הוא של חברה ישראלית שהמיין פוקוס שלו הוא הגברת מהירות הגלישה ב Wifi בנוסף לזה הפיצ'ר השני והמעולה שלו הוא שינוי VPN לאיזו מדינה שתרצי.
התוסף הוא חינמי לחלוטין (אני לא עובד בHOLA למען הסר ספק..).
בנוסף יש לי שאלה אלייך, לגביי Treehouse . כמשתמש בסיסי הייתי רוצה לדעת איזה ערך מוסף נותן לך השימוש כמשתמשת Pro?
1. הבעיה שלי עם HOLA היא המהירות האיטית יחסית, אבל בהחלט זה פיתרון ראוי
2. האמת היא שקיבלתי דיסקאונט ע"ס 196$ שהפכה את מנוי הפרו לכמעט שווה ערך למנוי הבסיסי, כך שלא נותר הרבה מקום להתלבטות.
השרות שציינתי קודם גובה פחות מ-11 דולר לחודש עבור שרת VPS
מכירה את זה שאת מקבלת מתנה, ורגע לפני שאת פותחת אותה את קצת מתרגשת לראות מה יהיה בתוכה? ככה אני מרגישה עם כל פוסט חדש שאת מפרסמת.
.
הכל אחלה דבר אחד מטריד אותי, שאת לא מודה שזה שאת חיה עם בן זוג מוריד דרסטית את ההוצאות שלך. לגור לבד זה יקר נורא.
יקר? זה דורש פיתרון מעשי! בואי נגור באוהל ברוטשילד ונסתובב עם חולצות של צ'ה גווארה עד שיהיה זול יותר!
מה הפתרון? לגור עם שותפים זה לא אותו דבר כמו לגור עם בן זוג, אני מקווה שאת רואה את זה. אז איך לדעתך אפשר באותה רמת חיים לגור לבד?
לעבור לדירת חדר וחצי באותו אזור.
רק שדירת חדר וחצי לא עולה חצי מדירת שלושה חדרים
נכון, היא עולה יותר. אבל עדיין sustainable. אני לא נוקבת פה בשווי הנקי שלי, אבל אתה יכול לתאר לעצמך שאני יכולה להרשות לעצמי לגור בגפי. מכל מקום, נראה שאתה מחמיץ בעקביות את הפואנטה — אין שום חוק או כלל או ערך שאני מפרה בכך שמשיקולים תועלתניים אני פועלת כדי לקצץ את הוצאות הדיור שלי. יש מי שמעדיף לעשות זאת עם בן/בת זוג, אחרים עם שותפים, ואחרים מעדיפים לגור לבד בדירה קטנה יותר. כל התשובות נכונות.
הבעיה היא שדירה חדר וחצי לא עולה חצי מדירת שלושה חדרים. חוץ מזה שאני מתארת לעצמי שקשה למצוא דירה קטנה בארץ.
"ארנונה: 2,072 ש"ח בשנה כדי שעיריית הרצליה תואיל לפנות לנו את הזבל. לא בדיוק משקף ערך, אבל אין לי הרבה ברירות בעניין. חלקי בהוצאה: 1,036 ש"ח."
אני חושב שמעבר לקיטורים לגיטמיים ולא לגיטימיים זו אחת הטרוניות המשותפות להרבה אזרחים בישראל – התחושה שהמדינה לא מקיימת את חלקה בחוזה המוצרים הציבוריים תמורת מס.
אני חושב שהרבה אנשים היו שמחים לשלם ארנונה שנתית של 2072 שקל. זה מחיר לא רע לפנוי זבל , טאטוא רחובות , סבסוד ופקוח על מוסדות חינוך, פקוח בניה, סיור עירוני , פיתוח עירוני ועוד.
אלו שמתלוננים משלמים לפחות פי 4 או 5 מזה.
גם תאורת רחוב זו הוצאה רצינית
אני גר בדירת 2 חדרים בגבעתיים ומשלם ארנונה שנתית של 3630 ש"ח. למרות שהארנונה בגבעתיים נחבת לצאוד גבוהה, עדיין לא נראה לי סביר שעל דירה גדולה יותר של 3 חדרים בהרצליה משלמים 57% מהסכום הזה. פשוט אין מצב. יכול להיות שדורין זכאית מהעירייה להנחה בארנונה והייתי רוצה שלמוע איך מקבלים כזו הנחה.
רמת גן, 3 חדרים (כ-70 מ"ר), לפני כמה ימים שילמתי מראש על כל השנה 2900 ש"ח, כולל הנחת תשלום מראש ובלי שום הנחת זכאות. אז הסכום של דורין סביר בהחלט.
SCARGOT AGILE את/אתה חי/ה בסרט דירה קטנה 67מ"ר בבת ים 3900 שח בשנה ארנונה !!! המחיר שמשלמת הסולידית לא נשמע מציאותי כלל וכלל סורי
נפלא. קראתי והתמוגגתי…
מוכן לתרום עבור שדרוג מערכת התעבורה לאתר בשביל לשמר אותו באוויר!
הוצאותייך השנתיות הן כמו הוצאות של 5 חודשים שלנו לאדם (זוג צעיר + 1) בהנחה שמשכנתא היא הוצאה ולא סוג של חיסכון כפוי!
7700 לזוג בלי ילדים לחודש זה לא ממש מעט. בעצם החיסכון המרכזי שלכם הוא בשכ"ד נמוך יחסית + ויתור על רכב, כשהאדם העובד בד"כ נאלץ לגור קרוב לעבודה או להחזיק רכב. בכל מקרה אנחנו מדברים, כולל הכל, על חסכון של 1000-1500 ש"ח לזוג. נחמד אבל לא מדהים (אפילו עם ריבית דריבית וכו').
כלכלית ובמחשבה לטווח ארוך נשמע לי שלאדם מוכשר ושלא אוהב לעבוד, עדיין עדיף לעבוד יום-יומיים בשבוע בהייטק, ולהכניס בקיזוז הוצאות עוד 3-4K.
דיסקלקולציה — ההוצאות שלנו הן לא 7,700 ש"ח. אין לי מושג מהן, כי אני לא יודעת ולא מתעניינת מה בן זוגי עושה עם הכסף שלו למעט ההוצאות שאנחנו חולקים.
דיסלקציה — כתבתי מפורשות שהמטרה היא לא להוזיל את הסכום למינימום האפשרי. זו לא תחרות. המטרה היא להפיק כמה שיותר מכמה שפחות.
דיסטופיה — ההמלצה החביבה שלך בסוף הפוסט. הבלוג הזה עוסק בעצמאות כלכלית ואתה מבקש בכל זאת ליצור תלות.
לא חושב שזוהי תלות – אין הכרח להגדיל את ההוצאות במקביל לעלייה בהכנסות, ואם כן (ועדיין ההכנסה הנוספת עולה על ההוצאה הנוספת) אז תמיד אפשר לוותר על ההוצאה הנוספת כשההכנסה הנוספת מפסיקה להתקיים (פיטורין וכו'). דרך אגב הייטק זו רק דוגמא, אפשר למשל להעביר שיעורים פרטיים. באופן יותר כללי הטענה שלי היא כזו: בפרפראזה על המשפט הידוע, a penny earned is a penny saved. כלומר וויתור על הזדמנויות להכנסה (שוב, שעורים פרטיים למשל, לא משרה מלאה "משעבדת") של נאמר 80 ש"ח בכדי שלא להשקיע שעה של עבודה, שקול בעיניי להחלטה לקנות אוכל מוכן, ובכך לוותר על השקעה של שעה שמטרתה… קרא עוד »
בנצי אני לא הסולידית אבל אם יורשה לי לענות לך, בתור מישהי שעובדת בחצי משרה, כן יש לזה יתרונות אבל ברגע שאתה עובד, גם אם זה מעט מאד ההבדל בין זה לבין חוסר עבודה הוא עצום. אתה מחויב לעבודה ובמאחורי הראש יש לך תמיד את המחויבות הזו, כך שבעצם ההבדל בין "לעבוד יום יומיים" או לא לעבוד בכלל הוא גדול יותר מהיום יומיים האלה.
הדס יש בזה משהו, אבל זה מאוד אינדיבידואלי. בשבילי למשל המחויבות של להכין לעצמי אוכל על בסיס קבוע מטרידה לא פחות. בעצם אצלי אין ממש דילמה – משעה של עבודה אני גם מרוויח יותר משעה של הכנת אוכל וגם נהנה יותר. אבל נניח שאדם נהנה פחות משעה של עבודה, אבל בכל זאת מרוויח ממנה יותר – האם הנמנע מעבודה הוא לא יותר "מפונק" במובן מסוים? מצד שני אני כמובן גם מסכים עם הסולידית בהרבה דברים, למשל האקסטרים השני בעיניי הוא המקרים של אנשים שעובדים שניהם במשרה מלאה, לצורך כך מחזיקים 2 מכוניות ב- 3000 ש"ח ובייביסיטר ב6000 ש"ח אבל מרוויחים… קרא עוד »
אני רוצה להעיר כאן קצת על הדיסקלקולציה ועל ה"אני לא יודעת ולא מתעניינת מה בן זוגי עושה עם הכסף שלו למעט ההוצאות שאנחנו חולקים". זה לא נכון עצם העובדה שאתם חולקים דירה ואני מניח אוכל ומצעים (למשל) מוזיל דרמטית את ההוצאה. כמו שענית למישהו אחר, דירת חדר וחצי לא היתה עולה לך חצי ממחירה של הדירה הנוכחית. אני מבין ומעריך את מחוייבותך ורצונך בחירות אישית ולכן ההפרדה בהוצאות מסויימות בינך לבין בן זוגך, אבל אם תחלקי את הוצאותייך ל א- הוצאות בהן יש יתרון כלכלי לכך שאני בזוגיות ב- הוצאות שהזוגיות לא משפיעה עליהן תגלי שבחלק הארי של הוצאותייך הזוגיות… קרא עוד »
YossiN צודק. זוגיות מעניקה יתרונות רבים בשביל חיים סולידיים. זה נכון שבגלל שאת סולידית, כנראה היית יכולה להסתדר גם ללא זוגיות, אך זה היה מחייב ירידה משמעותית ברמת החיים שלך. ארנונה, שכ"ד וחשמל היו עולים לך יותר מחצי ממה ששניכם משלמים כיום, אלא אם כן היית עוברת לדירת שותפים, אבל גם אז: 1) זה היה מחייב דירת 3 חדרים, כיום אתם תוכלו לרדת גם לחדר-שניים אם תהיו חייבים. 2) בעיקר לאנשים מופנמים שאינם מתים על אנשים, זה נראה לי מאד מאד קשה לחיות בבית שאתה נמצא בו הרבה (טיפוס ביתי) עם אדם זר. הדבר העיקרי שאני לא מוכן להתפשר עליו,… קרא עוד »
האם יש עיצה לחסכון בביטוח דירה בבעלותי? משלם כ1000 שח בשנה לביטוח דירה. לא רוצה לשלם את זה. קומה אמצעית. הסיכוי לדליפת מים לקומה מתחת או שריפה הוא לא נמוך דברים כאלה קורים. חשבתי על כל מיני רעיונות כמו שסתום אוטומטי לצינור ראשי שמזהה דליפת מים (אם יש כזה). או רישות מצלמות ואמצעים לכיבוי שריפות בתוך דירה אולם עלות גבוהה מידי. האם יש למישהו רעיון איך לוותר על ביטוח דירה (ללא מעבר דירה זה לא בא בחשבון כי כבר מיושבים שם עם ילדים בתי ספר במרחק הליכה הכל במרחק הליכה..), אין דירות זולות באיזור, מקום עבודה במרחק הליכה.
פשוט לא לעשות ביטוח כזה.
תנסה דבר כזה. קח את אותם 1,000 ש"ח ושים בצד בחיסכון נפרד. קרה משהו? תשתמש בחיסכון. אני די משוכנע שתצא מורווח.
אם אתה חרד בנוגע לשריפה, אז אשפר לעשות ביטוח מבנה לא כולל נזקי מים, יעלה לך הרבה פחות. גם פה, שים את ההפרש בצד וזה יספיק לך למקרה של דליפת מים.
בנוסף למה שיואב כתב,מבחינה רוחנית דמיין שהכל תקין.
בשיא הכנות דורין… אני חושב שזה לא מעניינו של איש כמה את מוציאה וכמה את חוסכת.. הבלוג/אתר שלך הוא נפלא כי הוא מייצג דרך ולא אינדיווידואל כלשהו. הוא מייצג רעיון, אופן חיים נכון יותר, מחשבה ואופי התנהלותי חכם.. אני מפציר בך לשמור על האתר ולפתח אותו כמו שהוא.
את חייך הפרטיים אני מאד מכבד, אבל הם שלך.. ושלך בלבד.
נושא המציצנות הישראלי שהוא כ״כ פופולארי – אין זה מתפקידך להזין אותו.. ואם יורשה לי זה גם לא אופייך…
שי.
יש אנשים שזו הדרך היחידה שלהם להבין על מה אני מדברת.
נכון. הדרך היחידה להבין היא דרך דוגמה ספציפית, מפורטת. כל דבר אחר זה דיבור בסיסמאות, ואת זה יש הרבה.
מאוד נהנית מהבלוג שלך ומצטערת שלא נחפשתי אליו ולרעיונות כשהיה יותר אפשרי. היום באמצע שנות החמישים לחיי, עם ילדים שאני מפרנסת בלעדית קצת קשה לי לראות את עצמי יוצאת לפנסיה לפני הזמן (והזמן מתקרב ). כמו שכבר כתבו לפני, קשה לי עם העצות התזונתיות שלך. עם חלקן אני ממש לא מסכימה. מזון זול מסויים שאת משתמש בו (לחם פסטה וכו') נחשב בעיני מאוד לא בריא.
לאה גם אני עברתי את שנות החמישים +4 ילדים מה שחשוב בגילנו שלא נהיה נטל כלכלי על ילדנו .
מזון זול זה ממש לא לחם וממרך שוקולד . קטניות למנהם דגנים אורז ירקות תורידי משקאות מים מינרלים
מוצרי חלב וראי זה פלא תקציב הסופר קטן 40%-50%
לאה; לחם ופסטה זה מזון בסיסי ואינו לא בריא, ברור שאם אוכלים כל היום לחם ופסטה זה לא בריא, מאחר ויש חסרים בויטמינים ומינרלים וכדומה; פסטה ולחם מקמח מלא,יש שפע של סוגי קמח מלא ומשובח, שניתן להכין מהם לחם ופסטה שזה אפילו אולי יותר זול מאשר לקנות מוכן. אם תכיני פרנץ' טוסט במעט מאד שמן, לא חייבים לטבול אותו בחלב, אפשר בכל דבר נוזלי אחר, עם ביצה ומעט מלח או מלח ופלפל, הלחם יהיה מלווה בביצה, ולידו ירק, או שימי על זה כפית ריבה וכוס תה, אחלה של ארוחת ערב. אגב גם בתי אם חד הורית ולומדת איך להגדיל את… קרא עוד »
דורין,
עמוד בויקיפדיה על האתר זה לא כזה רעיון רע, אם לליהי גרונר יש עמוד, אז האתר שלך בהחלט ראוי, אבל לא לזה התכוונתי.
התכוונתי לעמוד השואה של בתי השקעות, עמוד השוואה של ביטוח בריאות, עמוד השוואה של קרנות נאמנות ותעודות סל ועוד רבים. ברור שיהיו גורמים אינטרסנטים שירצו להעלים את הדפים הללו, אבל זה בדיוק העניין להוציא את האמת הכאילו זמינה לעיני הציבור.
אם תרצי, כמובן.
לא הבנתי. האתר הזה זמין לעיני הציבור באותה מידה. אני הרי לא גובה תשלום על קריאת התכנים שאני יוצרת. כל אחד יכול לגלוש לסולידית ולקרוא.
אם את חיה מ 46,059₪ בשנה, ושומרת על יחס הוצאה של 4% מהתיק שלך, אני מניח ששוי התיק שלך הוא כ 1.151M₪ (או כל סכום אחר לפי כלל הוצאה אחר של 3% או 2%, זו לא הנק'). אני תוהה האם עודף המעריצים שיש לך פה לא עיוורו את עינייך (זה לא היה בציניות…). אני מניח שאת חיה לפי התיק של הארי בראון שאינני יודע מיהו. את פשוט מפסידה פה. מי זה הארי בראון? אני מבין שאת לא רוצה להתעסק בניהול אקטיבי של השקעות וזה בסדר, כי זה מצריך המון עבודה וגם אז לא מבטיח תוצאות. את יכולה פשוט לקנות את… קרא עוד »
משקיע בערך, התעלמת לגמרי מניהול סיכונים. בגלל זה אתה רק "בערך"
עם כל הכבוד (הרב) לבאפט, גרהם, בוגל ואפילו הארי בראון, המשקיע שהשפיע עלי יותר מכל הוא דווקא נוירוכירורג בשם ד"ר ויליאם ברנשטיין, מחבר The Four Pillars of Investing — ספר ההשקעות הטוב ביותר שיצא לי לקרוא. אחד העקרונות הבסיסיים של ברנשטיין הוא להפסיק לשחק אם ניצחת במשחק. ובכן, אין לי דרך אחרת לומר זאת. ניצחתי במשחק. אני יושבת על ערימה מאוד מכובדת של כסף שתאפשר לי להמשיך לחיות באיכות החיים הנוכחית בהינתן תשואה ריאלית של 3% בשנה. עבורי, לכל כסף נוסף יש ערך שולי נמוך מאוד. בין רמת החיים שלי לאיכות החיים שלי יש קשר רופף מאוד, ועלייה ברמת החיים… קרא עוד »
אני מקבל את מה שאת אומרת, אבל אני אשמח לפתוח פה דיון… הבעיה שאת מחנכת אנשים (את יכולה לטעון שלא, אבל את בעצמך רואה מה הפופלריות של הבלוג שלך, ובצדק. אנשים מחקים אותך בין אם תודי בזה או לא) שישקיעו לפי סגנון השקעה ש(לדעתי) לא יביא אותם לעושר/פרישה. אפשר גם לחיות בסגפנות קיצונית ולהגיע לעושר גדול מאד ו***אז*** לפרוש. זה הרבה יותר מהר להגיע לפרישה כאשר עושים 5% בשנה ולא 4%, שלא לדבר על אחוזים גדולים יותר. עוד כמה הערות בהקשר של מה שאמרת: להשקיע במדדים לא מצריך לשעבד את עצמך לאחרים. כרגע את משעבדת את עצמך להארי בראון. אז… קרא עוד »
בתור קורא אדוק -רוב הקוראים נמצאים בבלוג הזה בשביל הפוסטים של חסכון בהוצאות ולא בשביל הפוסטים של ההשקעה.
דורין נתנה פה רשימה של עשרת הפוסטים הטובים של 2014 – כל העשר עסקו בחסכון/דרך חיים/פילוסופיה – אף אחד לא עסק בהשקעות.
כל אחד לוקח מהבלוג את הדברים שהוא בוחר, אף אחד לא מתחנך פה מחדש לגבי השקעה.
!chapeau
מהתגובה שלך יש 2 אופציות אפשריות: 1.זה הפוסט הראשון (או השני, או השלישי) שאתה קורא פה. 2.אתה קורא פה הרבה אבל משהו בך עוצר מעצמך להבין את המסר שהאתר הזה מנסה להבהיר. אני מבין שהכוונות שלך טובות, אבל הכוונת שלך לא מכוונת. הכוונה שלי היא כזאת – לפעמים יותר זה דווקא פחות. אם ובלי קשר לבלוג הזה אדם שלומד להסתפק במה שיש לו ובאמת ליהנות מזה, להעריך את זה ולהפיק מזה את המקסימום הוא האדם המאושר ביותר ולא האדם שעם כמה שהמידות שלו גדלות ככה גם הציפיות – זה המתכון לאיך לרדוף אחרי האושר חיים שלמים בלי לגעת בו. כידוע,… קרא עוד »
מקוונת* סליחה יותר מידי כ'פים
HBPP עשה השנה 9.5%
משקיע בערך; אנשים מושפעים מהסולידית, לא מחקים , כל אחד בוחר בעצמו את הדרך, כך שאין כאן חיקוי; חיקוי זה לא הדבר עצמו. באפט יש רק אחד, נסה להיות באפט האם תצליח כמוהו?… למרות המצב הנמוך של המדד, התיק שלי עשה תשואה של 29 + קרוב ל- 30% תשואה בשנת 2014 , ואני מרוצה, היו לי גם הפסדים, אמנם מינוריים, וסיבולת גבוהה, לא מכרתי שום דבר מהם ועכשיו אני רואה אותם, מטפסים במהירות כלפי מעלה. הרעיון הוא הדרך, ולהתקדם לאט, לא בזבנג וגמרנו, שיכול להתבטא בזבנג עם חיוך, או זבנג ובכי, הסולידים הולכים בדרך הביניים, מה שנקרא אצל הפילוסוף אריסטו… קרא עוד »
המושג של אריסטו לדרך הביניים נקרא "מידת האמצע", זאת מידה שנחשבת למידה הנכונה
יש בעיה רצינית עם התיק שלך הארי בראון כי הוא לא מגן מאינפלציה פה בארץ.
לדוגמא יכול להיות שבארץ תשתולל אינפלציה, אבל הזהב לא יעזור כי המחיר שלו נקבע בשווקי העולם ולפי האיפלציה בעולם. שם אין אינפלציה כרגע ומחירו לא יעלה באופן שיכסה את האינפלציה המקומית כאן.
רק אג"ח ממשלתי צמוד, אשר מגיב לאינפלציה המקומית, יכול לעזור נגד אינפלציה בארץ.
במקרה של אינפלציה כל דולר יהיה שווה במקום 4 שקלים, 8 שקלים (דוגמה מספרית). מכיוון שאם היא תמכור את הזהב היא תקבל דולרים ואותם היא תמיר לשקלים זה אומר שהיא הרוויחה מבלי שמדד הזהב יעלה.
בנוסף, תיק ההשקעות שלה הוא דולרי.
מבין1 זהב פיזי טוב לכל המצבים, לרבות מצבים קטסטרופלים, הוא תמיד יישאר זהב.
אבל זהב זו סחורה שהממשלה נוטה להטיל עליה הגבלות בזמן משבר (כלומר איסור לסחור בו, מחיר מקסימלי, וכו').
האתר שלך מאד זמין, אבל כשמישהו רוצה להשוות ביטוח בריאות, מה שיעלה בעמוד הראשון של גוגל זה לא האתר שלך. (כידוע העמוד הראשון של גוגל הוא העולם מבחינת רובינו…) אם כותבים ערך בויקיפדיה על ביטוח בריאות זה כן עולה בעמוד הראשון של גוגל כשמחפשים השוואת ביטוח בריאות, ומה שיש שם היום זה הרבה שיווק. (כולל מבטחים החצופים שעשו אתר ויקיפנסיה -לא ויקיפדיה- עם תוכנת ויקימדיה והלוגו שלהם רק כדי לבלבל את האויב ). אז אם תכניסי ערכים לויקיפדיה אנשים שמחפשים ברשת נושאים פיננסים יחשפו לעבודתך דרך העמוד הראשון של גוגל, ומשם לאתר שלך. וכך תפתחי את השמיים הפיננסיים בארץ! (לפחות… קרא עוד »
1. למיטב זכרוני מימי כעורכת (לשעבר) בוויקיפדיה, אסור להפנות לאתר של עצמך בכתיבת ערכים.
2. באופן כללי אין לי הרבה סבלנות כלפי בני אדם עם סמכויות עריכה.
3. אסור להעלות לויקיפדיה תכנים המוגנים בזכויות יוצרים (במקרה זה, זכויות היוצרים הן שלי).
מולי, התגובה שלך לא עניינית, לא רצינית ולא מקצועית. אני בטוח הרי שלא קראת את בנג'ימין גראהם. אם היית קורא, היית יודע שהסיכון הכי נמוך למשקיע הפאסיבי הוא להיצמד למדדים.
משקיע בערך, אתה מוזמן לספר ליפני הממוצע שהשקעה במניות נותנת 8-10% במשך עשרות שנים. האמת היא שלא ניתן לדעת מה שוק המניות יעשה ולא חכם להסיק מביצועי העבר לגבי העתיד. סתם לדוגמה, למרות השוק השורי במניות בארה"ב משנת 82, עד לפני שנה בערך היית חכם יותר אם היית קונה אג"ח ממשלת ארה"ב ל-30 שנה ולא משקיע במניות. אם אתה לא מתעסק בהשקעה אקטיבית אז מוטב לפזר את הביצים בצורה זו או אחרת בין נכסים שונים ולהשתמש בשיטות אלו או אחרות לאיזון מחדש של התיק. בנוסף, האדם הממוצע לא יודע מתי תיפול עליו צרה שתדרוש ניזול משמעותי של התיק, ואיזו באסה… קרא עוד »
ברק, מי שמשקיע לפי הארי בראון מוזמן לצרות. רק הבעיה שיש לו צרות יותר גדולות, כי הארי בראון הוא לא המדד. הבאסה יכולה להיות גם למי שהשקיע לפי הארי בראון. לפי הארי בראון (ממה שקראתי פה קצת, אני ממש לא מומחה אליו) אתה אמור להיות חשוף מאד לזהב. סחורות זה אחד מסוגי ההשקעה הכי מסובכים. אני מתקשה להבין איך הדיוט ממוצע שם את יהבו באחוז גבוה כ"כ על הזהב מבלי להבין במה הוא משקיע בכלל. מי אמר שזהב או אג"ח זו השקעה טובה ועוד בסיכון נמוך?! אם אתה משקיע שאיננו אקטיבי, מוטב שתשקיע במדדים. מצטער, אני רק מצטט את וורן… קרא עוד »
את הטענות על התיק של הארי בראון כבר שמעתי ממומחים רבים. כל פעם זו אותה הטענה שמעכשיו הכל שונה ויותר התיק הזה לא יעבוד, ואז, שוב זה קורה והתיק הזה מכה את המומחים ואז שוב יש כתבות על מדוע השנה זה דווקא הצליח ושנה הבאה זה הסוף של פילוסופיית ההשקעה הזו….שנים על גבי שנים של כתבות של מומחים, כולם מוכים שנה אחר שנה.
דג יקר, אולי תעלה לנו לינק שמראה מה התשואות של הארי בראון לאורך השנים? אני רשמח להשוות אותו לאינדקס רחב כמו ה S&P.
יש רק אקסל. חפש בגוגל simba's backtesting spreadsheet.
בכל אופן, טענת שבכל עשור הסנופי מביס תיקי השקעה אחרים כמו 50/50 אגח ומניות.
תכניס VUSTX (מדד אגח 15+) ו SPY כך שהם 50/50. אחר כך תערוך את התאריך ל 2000 (תחת period בחר ב custom).
עשה זאת ב etfreplay.
אסכם את התוצאה:
אסטרטגיית ה 50/50 אפילו ללא איזון שנתי תיתן 158.3% תשואה.
S&P500 נתן 86.2% תשואה.
ה volatility של האסטרטגיה הראשונה היה 8.3% ואילו של הסנופי 20.5%.
ממליץ שגם אתה תחפש על Shannon's Demon שמדגים חשיבות של פיזור בין נכסים.
דורין, ממוצע החיים של אדם במצב סיעודי הוא כ-4 שנים (אבל אומרים נשים חיות יותר מגברים בצורה משמעותית) , ככה שאכן נראה שאין שום פואנטה בלשלם על ביטוח סיעודי לכל החיים.
וגם ניתן לטבוע בבריכה עם עומק ממוצע של 10 סנטימטר. ביטוחים נועדו בראש ובראשונה להתמודד עם מקרי קצה ("ברבורים שחורים"), ולאו דווקא עם המקרה הממוצע. כלומר, השאלה שעליך לשאול את עצמך היא "מה אעשה אם אהפוך לסיעודי למשך 30 שנה?". אני מסכים לחלוטין שחברות הביטוח בארץ הן משענת קנה שבור בכל הנוגע לביטוחים סיעודיים (ולכל הביטוחים של מצבים כרוניים באופן כללי), והן יעשו הכל כדי לא לשלם לך את המגיע לך, אבל זה לא נותן תוקף לטיעון שהבאת.
היא די ענתה על זה ואני נאלץ להסכים – "מכיוון שאין לי עניין לחיות לאורך זמן במצב כזה…"
הסולידית שלנו אומנם אוהבת שהעינינים בשליטה, אבל לא עלינו, במצב סיעודי, אף אחד לא ישאל את הסולידית או כל אחד אחר "מה העיניין שלו" אין המתת חסד בישראל. בדרך כלל, אמרת "סיעודי", ראית זקן בסוף הדרך. אבל יש עוד כמה אפשרויות להיות סיעודי…. נפלת/ נדחפת1 מכונית דחפה את הרוכב מהאופניים, נפלת על הראש, הופ, אתה צמח מחלקת "שנט"ח" (צמחים), אתה סיעודי לכל דבר… אם בכלל נותרו לך כישורים מוטוריים שלא לדבר על יכולת קוגניטיבת או יכולת להביע את עצמך בדרך כלשהיא, הפתעה, אין אפשרות להבע עיניין ולקרוא לרופא התורן שיחנוק אותך עם כרית הרדמה מיוחדת.. להיפך, יטפלו בך גם אחרי… קרא עוד »
האמת, במקרה כזה הכסף שחסכה יספיק לה כנראה עד סוף חייה העצובים. לא הייתי חושש יותר מידי במקומה.
אם אתה חושב שקיימת חברת ביטוח תשלם לך על מקרה סיעודי יותר ממיליון וחצי ש"ח (שווי התיק המוערך של הסולידית) אתה חי בסרט. ככה שלמעשה היא יכולה תמיד להיות המבטחת של עצמה.
מעניין, האם משהו יכול לאשר או לא את הסטטיסטיקה הזו?
כי אם אני אגיע למצב סיעודי אחרי ששילמתי 20 שנים פרימיה לביטוח הסיעודי, וכנראה לא אקבל תמורה הולמת לתשלומים שלי.
אז אולי באמת אין טעם לשלם לביטוח סיעודי?
הנה מסמך רשמי עם סטטיסטיקות – משך זמן ממוצע של אדם במצב סיעודי נמשך 36 חודשים.
אם אתה שואל אותי אתה תמות לפני שחברת הביטוח תסכים לשלם לך את הפרמיה 🙂
http://www.health.gov.il/PublicationsFiles/aa040811.pdf
דב קוטב, לצערי אתה מסתכל לא נכון על התמונה… אכן, סיעודי, מתקשר עם זקן, אבל יש הרבה מאוד צעירים, בני עשרים שהם סיעודיים… אחד החליט לקפוץ ראש במהלך טיול לאיזה נחל, והראש שלו, נדפק בסלע…. מכיר קפיצות ראש? אחר נחבט חבלה חמורה בראש מנפילה, ויש עוד כל כך הרבה מקרים תאונת דרכים אין בעיה. יש ביטוח. אבל אם נפלת לך מסקטים (גלגליות)? רק דוגמא… במקרה שאתה צמח, אין בעיה. אתה בבית חולים. עד שתמות. וזה הרבה יותר מ 5 שנים. תעבור לסיור לימודי בתל השומר או בבית לווינשטיין ותגלה … אם אתה לא צמח…. מאוד כדאי שיהיה לך ביטוח סיעודי… קרא עוד »
לדורין ברכות על עוד פוסט מעורר מחשבה. שמח שבכוונתך לגעת בעתיד בנושא ביטוחי הבריאות הפרטי והמשלים שכמו רוב תחום הביטוחים מוכרים לנו לרוב חלומות שבעת מבחן לא מובטח שיתקיימו או לפחות יוציאו לנו את המיץ לפני שנראה פרוטה.
פוסט מצויין, תודה על הפרטים (ועל התגובות) שעוזרות להבין איפה אני נמצא מבחינת הוצאות.
משקיע בערך – די כבר עם האגדה של וורן באפט ומדדים – וורן באפט קונה ומוכר כל הזמן מניות! הוא עצמו לא פסיבי ולא משקיע במדדים ! אבל הוא רוצה שנשקיע במדדים כי ברקשייר היא אחת ההשקעות הגדולות בוואנגארד וכך הוא נהנה מכספנו והמניה שלו עולה !!!
נכון שהוא לא פאסיבי, אבל הוא מציע למשקיע הפאסיבי להיצמדד למדדים. אם אתה לא מאמין לי, אתה יכול לפתוח את המכתב למשקיעים
http://www.berkshirehathaway.com/letters/2013ltr.pdf
עמוד 20 ולקרוא מה הוא ממליץ למשקיע הפאסיבי:
My advice to the trustee could not be more simple: Put 10% of the cash in short-term government bonds and 90% in a very low-cost S&P 500 index fund. (I suggest Vanguard’s.) I believe the trust’s long-term results from this policy will be superior to those attained by most investors – whether pension funds, institutions or individuals – who employ high-fee managers.
נו ברור אני מכיר את ההמלצה שלו וכבר התייחסתי אליה בתגובה שעליה הגבת… הוא מלאך שפועל מתוך דאגה לנו המשקיעים הקטנים , או שיש לבאפט שכל והוא רוצה שנשקיע במדד או ואנגארד כדי שברקשייר שלו תעלה?
נו, באמת. מגוחך…
הוא יותר פילנטרופי ממה שאי פעם דמיינת.
משקיע בערך, אני חושב שאתה מתווכח בלהט על דברים שהם לא כ"כ חשובים. ההבדל בין הארי בראון לבין מה שבאפט כותב הוא לא כ"כ גדול. אני באופן אישי נגד זהב (וגם באפט…) בעיקר כי ההסטוריה הוכיחה שמניות מגינות היטב מפני אינפצלציה, אבל בוא נשים בצד את נושא הזהב. אפשר להתווכח על זה אח"כ. הארי בראון אומר, אחרי שהוצאנו את הזהב מהמשוואה, להשקיע שליש באג"ח קצר, שליש באג"ח מאד ארוך, ושליש במדדי מניות. זה כמעט שקול (אם כי לא זהה) להשקיע 2/3 באג"ח מדינה בינוני ו-1/3 במניות. באפט אומר 90% מניות ו-10% אג"ח. הארי מרקוביץ (חתן פרס נובל לכלכלה, וזה שהתחיל… קרא עוד »
עומר, אני מתווכח בלהט כי אני חושב שאני צודק :), וגם כי אני כופר באקסיומה של הארי בראון שהוא התיק המנצח או שוקולד מריר. אם יש פה ויכוח, אני שמח להיות חלק ממנו… ברגע שאתה מטיף לתורה מסוימת, אני חושב שיש להעמיד את הדברים על דיוקם: 1. ברגע שאתה קונה את הארי בראון אתה עושה תשואה פחות מהמדדים. אפילו פיפס פחות זה עדיין פחות. חצי אחוז לדוגמא הפרש בהסתכלות של 30 שנה, זה הבדל של מיליונים. 2. ברגע שאתה ממשקל את התיק, מוכר ומשלם מס רווחי הון כפועל יוצא, אפקט הקומפאודינג נפגע מאד. בכך שהוא נפגע, אתה עוד יותר מתרחק… קרא עוד »
אג"ח ארוך זהו נכס מניב עם קורלציה שלילית עד אפס עם מניות, שיש לו מקור פיננסי מעט שונה ממניות (משלמי המיסים). השאלה היא איזה אחוז אתה שם במניות ואיזה באג"ח. זה תלוי בכמה אתה חושב שמניות יתנו יותר מאג"ח, וכמה אתה מוכן להסתכן. תתייחס לזה כך ואז תחליט. יתכן שבסוף תחליט לשים 100% במניות. אבל זאת לא טעות לבחור במספר אחר. לכל אדם מתאים אחוז אחר. אם מסתכלים על ההסטוריה, תיק של חצי אג"ח ארוך חצי מניות הניב אמנם פחות מתיק שכולו במניות, אבל היה הרבה פחות תנודתי, ובשנים שבהם היו נפילות, התיק הזה ריכך את הנפילות משמעותית. אז מה… קרא עוד »
המטרה בתיק של הארי בראון היא לשמור על הערך של הכסף שלך תוך כדי שאתה ממשיך לחסוך. המטרה היא לא לגרום לך להתעשר מסכום כסף חד פעמי. התשואה שהיא מעל האינפלציה שומרת על ערך הכסף ומאפשרת לך להתעסק בחייך בלי דאגה למה יהיה אם..
הבעיה העיקרית היא שאתה חושב שהתיק של הארי בראון הוא התיק המושלם והוא לא. הוא מתאים לאנשים מסוימים שרוצים שהחיסכון שלהם לא יפגע מהאינפלציה, הוא לא מבטיח את התשואה הגבוהה ביותר אלא רק תנודתיות נמוכה.
לגבי התכנות ,זה לא הוצאה מיותרת ? יש הרבה אתרים וסרטונים ביוטיוב שמסבירים את הדברים האלה ( שלא לדבר על הדוקומנטציה של jquery)
דורין הרטמן, מלכת הבלוגים ומעוררת השראה, המציגה בפוסטים שאת כותבת את האמת לאמיתה, בצורה בהירה ודייקנית שכל אחד יכול להבין, ועל ידי כך, אנשים רבים נהנים מההשפעה הטובה שיש לך על משקיעים למיניהם, יש לכך הצלחה עובדתית בשטח שמדבר בעד עצמו.
לדעתי, אין מנוס מלשלם למישהו עבור לימוד תכנות בשלב החיתולים. יש משהו בריא בבסיס מסודר. אחר כך לומדים כיצד ללמוד לבד.
סולידית יקרה
קודם כל תודה על התוכן הנפלא שאת כותבת.
רציתי לשאול – איזה שירותים מקומיים (שאינם פתוחים לישראלים) את מקבלת דרך ה-VPN?
אנ מודע לנטפליקס למשל אבל אולי התכוונת למשהו אחר.
תודה!
אני צריכה IP בריטי כדי לצפות בתכנים של ה-BBC שאני אוהבת.
אני צריכה IP אמריקאי כדי להשתמש ב-Spotify
אני צריכה IP לא ישראלי כדי להתחבר לכל מיני פורומים שהשחירו טווחי IP של ישראלים
וכן הלאה.
תודה. מכיר אם עניין הספוטיפי. נראה לי שספוטיפי על מובייל עובד בתנאי שמדי פעם הם רואים התחברות מרשת WIFI אמריקאית. אחרת הם מנתקים אותך לאחר כחודש.
נטפליקס נראה לי אפשרי אבל לא סיבה מספקת.
BBC – לא מכיר תכנים שם אבל אבדוק.
בקיצור אשמח אם את ועוד אנשים יעלו עוד אפשרויות לשימוש זה.
שיהיה לך ערב סולידי.
היי דורין
אני לא רואה את עצמי עושה שינוי כל כך דרסטי בחיים שלי בזמן הקרוב, רק דבר אחד שכתבת "הדליק" אותי, רכישת מזון יבש מסיטונאים.
מיהם הסיטונאים ואיך אני מגיע אליהם? הם לא מוכרים רק לסופרים ורשתות גדולות?
שמות ולינקים בבקשה 🙂
סיטונאי מזון נמצאים באזורי תעשיה בד"כ, רובם לא מפרסמים את עצמם באינטרנט. אלו שכן, הם בטח יקרים יותר… איך מוצאים? שואלים סוחרים קטנים איפה יש סיטונאים. מדיניות המכירה שלהם- לא עקבית. יש כאלו שיקבלו אותך בסבר פנים יפות, תקח מה שתרצה מהמארזים הפתוחים, ויש כאלו שלא יסכימו למכור כלל. תלוי כמה מציקים להם…אין שם אנשי שירות, אין מחירים על המוצרים, אין קופאיות. המזכירה מוציאה לקונה חשבונית מסובכת, המחירים רשומים ללא מעמ. אם באים יותר מדי אנשים וכל אחד קונה 2 קילו אורז ופלפל שחור, זה לא מתאים להם. אבל אם אתה הבן אדם הפרטי הראשון שנכנס השבוע, ואין עליהם עומס,… קרא עוד »
תודה רבה. כתוב בהיר ומדוייק כרגיל 🙂
רציתי לשאול כיצד הוצאות החשמל שלכם כל כך נמוכות? מה לגבי חימום הבית בחורף וקירור בקיץ?
בנוסף, ראיתי הרבה תגובות לגבי אינטרנט.
אני מחפשת מחיר נמוך לספק ,תשתית וקו טלפון קוי שלא בהוט. יש לכם הצעות?