שיר הלל להתבודדות

ש

בשיפולי הביוב הצהוב והמבעבע של "מאקו" צפה לה השבוע כתבה ויראלית מאת אחת איילת רוזן, העוסקת ב"מגפת הבדידות".

זהו גבב מילים אווילי למדי המעלה שורה של טיעונים בעייתיים, ובראשם הקביעה הסנסציונית לפיה בדידות היא לא פחות מ"העישון החדש".

לשיטתה של הכותבת, מדובר ב"תופעה חברתית עצומה" הפושה בעיקר בקרב צעירים. ה"אובססיה התרבותית" הזו מתפשטת כמגיפה קטלנית, מזיקה למערכת החיסונית וגורמת למוות בטרם עת. רוזן, אגב, מבססת את קביעותיה אלה על מסקנותיו של האנתרופולוג ד"ר ג'ון קסיופו, אך שוכחת לציין שהן נסמכות ברובן על מחקרים שנערכו בשימפנזות ובקופי בונובו — לא בבני אדם.

"דור הצעירים של היום לדור הכי בודד בעולם", היא ממשיכה, ומדגימה זאת באמצעות נתונים סטטיסטיים המצביעים על עלייה דרמטית במספר הרווקים והרווקות באוכולסיה היהודית בישראל.

שאר הכתבה הוא ניסיון מבולבל להצביע על הגורמים ל"מחלה של המאה ה-21" — החל מהמרוץ לאושר חומרי, עבור בתקשורת "חסרת פנים" בעידן הפייסבוק והסמארטפון, וכלה בפער המתרחב בין המציאות הכואבת לחלום המתוק. הכתבה מסתיימת בהמלצה חד משמעית לקורא האומלל, שבשלב זה משוכנע שבדידותו תגזור עליו מוות בגיל צעיר: "צא מהבית!"

אני יודעת שקהל היעד של הכתבה הוא קוראי מאקו, לא קוראי הסולידית. ובכל זאת, ההנחות הסמויות שביסוד מאמרים כאלה — שזוכים לתפוצה אדירה — מתסכלות ומרגיזות אותי.

הרעיון כאן הוא לקדם (בפעם המי יודע כמה) את אידיאל ההנאה המוחצנת ולהציגו כתרופת פלא לכל מצוקה נפשית. העולם הרי שייך למוחצנים, והמוחצנים הם שקובעים מהו מדד הייחוס "הראוי" לאינטרקציה חברתית בין בני אדם.

לכן — צאו מהבית! צרו "קשרים משמעותיים" עם אנשים חדשים! שלמו 70 שקל כדי לשבת איתם בפאב יחד עם 200 איש נוספים שמקשקשים בקולי קולות! ספרו לנו על השיחות הפילוסופיות והעמוקות שהצלחתם לנהל!

אין לי ספק שהייתי יכולה לקחת את הכתבה הזו ולכתוב פוסט סימטרי לחלוטין, בסגנון: "תרבות הבילויים הרדודה, הבידור הזול והצרכניזם החולני הם המגפה של המאה ה-21. הם מזיקים לבריאות כמו עישון והשמנת יתר, ופוגעים בעיקר בצעירים. למה בני ה-20 של היום יותר רדודים מבני 60?" סביר להניח שהייתי מגיעה למסקנה שלריקנות הצרכניסטית שמקדם "מאקו" יש תרומה רבה יותר ל"מגיפת הבדידות" מאשר לפייסבוק ולוואטסאפ (*).

מה שפוגעני במיוחד בכתבה הזו הוא הפרספקטיבה צרת האופקים, המתקשה להבין ולהביא בחשבון שלאנשים שונים יש העדפות שונות, ובכללן ההעדפה שלא ללכת בתלם או לציית למוסכמות ה"נורמליות" (או שמא עלי לומר, "פופולאריות מבחינה תרבותית").

לא כולנו סובלים מצורך אקוטי בתחושת קבלה חברתית. לא כולנו סובלים מחוסר יכולת מוחלט לבדר או להעסיק את עצמנו בכוחות עצמנו. לא כולנו מתרגשים מציטוטים כגון: "להודות שאתה בודד זה כמו להחזיק שלט ענק שכתוב עליו 'לוזר' על המצח שלך" (לא נגעתי, נשבעת).

נכון — אין ספק שלרבים — אולי לרוב האוכלוסיה — אין את החוסן הנפשי, הביטחון העצמי והבגרות הרגשית הדרושה כדי להיות לבד לאורך זמן. אנשים כאלה בהחלט יתקשו לשרוד זמן רב ללא אינטרקציה חברתית משמעותית מבלי להיקלע לדיכאון עמוק או לחרדה קיומית. בדידות היא עונש קשה, תחושה עזה של מחסור שכופה הסביבה על הפרט. אני בהחלט חשה כלפיהם מידה של רחמים.

ויחד עם זאת, הכתבה מתעלמת לחלוטין מהעובדה שיש מי שבוחר מרצונו החופשי לחיות בגפו. נראה שאם "מגיפת הבדידות" מסוכנת כמו עישון, הרי שאדם שבוחר להתבודד הוא אדם שבוחר להזיק לעצמו — בדיוק כמו כל מעשן כפייתי.

בין בדידות להתבודדות

שואלים אותי לא פעם אם כפנסיונרית צעירה אני לא נתקפת בדידות.  הרי בזמן שאני קמה ב-10 בבוקר, מדוושת לי ברחבי העיר או קוראת ספר בחוף, רוב בני גילי עדיין עובדים.

בדידות איננה פועל יוצא של היעדר אינטרקציה עם אחרים. אני לא חשה שמץ של בדידות כשאני לבדי. אני מסוגלת להעסיק ולבדר את עצמי במשך שבועות שלמים מבלי להזדקק לגירוי חיצוני ומבלי שאחווה חרדה או דיכאון.

דווקא כשאני במחיצת אנשים אחרים — במיוחד כאלה שאין לי עמם דבר במשותף — אני עשויה להרגיש שמץ של בדידות. במקרים כאלה אני מרגישה לא פעם כמו חייזר שנחת מהחלל: אני הרי לא מזהה משהו כמו 80% מהפרצופים ב"פנאי פלוס", אין לי מושג איך נראית הקולקציה החדשה של לואי ויטון, ובכלל, נראה שפיתחתי מין תגובה אלרגית מציקה לביטויים כמו "חוגים לילדים", "מכבי ת"א" ו"צדק חברתי".

כזו אני: טובה בביג-טוק, גרועה בסמול-טוק. כעת תארו לעצמכם איך הרגשתי במקום העבודה שלי עוד לפני שפרשתי.

רוב הבחירות שבחרתי בחיי נועדו בסופו של דבר לייצר אפשרויות בחירה נוספות. אני מאמינה שככל שלאדם יש אפשרויות בחירה רבות יותר, כך הוא חופשי יותר. אני מסוגלת היום לעשות כל העולה על רוחי (בגבולות ההיגיון), וחשוב מכך – יש לי יכולת להימנע מדברים שאני לא רוצה לעשות. זה כולל, כמובן, את היכולת להימנע ממגע עם אנשים שאני לא נהנית מקרבתם. (**)

יש מי שיפרש את ההתנהגות הזו כבדידות (Loneliness), אך זה לא המצב. חשוב להבחין בין העובדה שאדם נמצא בגפו לבין התחושות שמצב זה מעורר. בדידות היא תחושה שלילית הנובעת מהיעדר נוכחות (פיזית או רגשית) של בני אדם אחרים שעמם ניתן ליצור חיבור משמעותי, למרות הרצון בחיבור כזה.

אני לא בודדה, מפני שאני לא מרגישה שחסר לי משהו. את ההתנהגות שלי נכון יותר להגדיר בתור התבודדות (Solitude). שתי המילים נגזרות אמנם מאותו שורש (ב.ד.ד), אך תהום עמוקה פעורה ביניהן.

התבודדות היא מצב המתאפיין "בהתנתקות מתביעותיהם המיידיות של אנשים אחרים, בעכבה חברתית מופחתת ובחופש גדול יותר לבחור בפעיליות פיזיות ומנטאליות." במילים אחרות, זהו מצב חיובי, שבו אדם נמצא לבדו מבחירה מבלי להרגיש בדידות.

כולנו רוצים להתבודד במידה מסוימת. רוב האנשים יעדיפו, למשל, להתגורר בבית פרטי ולא בבניין מגורים. רוב האנשים יעדיפו לנסוע ברכב פרטי ולא באוטובוס עם 60 נוסעים. רוב האנשים יעדיפו שלכל ילד יהיה חדר משלו. יותר ויותר אנשים חיים כ-סינגלטונים – במשקי בית של אדם אחד בלבד. אפילו מוסד הנישואין אינו חסין מפני יצר ההתבודדות: למרות הטיעון המוזר שהובא בכתבה לעיל ("רווק בלי ילדים? אתה בודד!"), העובדה היא ששליש מהזוגות הנשואים בישראל מתגרשים — כלומר, בוחרים להתבודד מרצון (***).

השאלה היא של מידתיות: היכן אתם ממוקמים על המנעד שבין חיכוך בעצימות גבוהה עם אחרים לבין העדפת הרצון להיות לבד. באופן אישי, אני נמצאת הרחק בקצה הסקאלה. ומה אתכם?

בשבח ההתבודדות

בני אדם, בין אם טובים ובין אם רעים, הם יצורים תובעניים מאוד. כטיפוס מופנם, יצר התובענות הזה גובה ממני משאבים קוגניטיביים ואמוציונליים שהייתי מעדיפה לכוון לאזורים אחרים בחיי.

התבודדות משחררת אותי מהמגבלה הזו. במקום לכבול את עצמי במשקולות אנושיות שדוחקות אותי לפינה, אני לא מאפשרת לאחרים להגביל אותי, ויכולה להשתמש במשאבים הפנויים כדי לעשות מה שאני בוחרת.

אני מאמינה שהתבודדות, יחד עם היכולת לחשוב באופן צלול ועצמאי, היא תנאי הכרחי למיצוי הפוטנציאל האנושי. חשבו על יצירותיהם של הנרי דויד תורו, אייזק ניטון, פרידריך ניטשה, רנה דקארט, בלז פסקל, ארתור שופנהאואר, עמנואל קאנט, לודוויג ואן בטהובן ונוספים — כולם אנשים שלא נישאו מעולם וחתרו להתבודדות בכל מאודם.

לפסיכיאטר אנטוני סטור יש ספר נפלא בנושא שבו הוא סוקר ביוגרפיות של כל אותם מתבודדים גדולים וקורא תיגר על עצם הרעיון המקובל בספרות ה-self help האמריקנית לפיו יחסי אנוש הם המקור העיקרי לאושר אנושי.

ואכן, התבודדות מהווה מרכיב חיוני בתחושת האושר הכללי שלי ומקור לאיזון נפשי, שלווה ורענון. למעשה, רוב התחביבים שלי מחייבים מנה הגונה של התבודדות: קריאה עמוקה, כתיבה, ציור, מוזיקה, אופניים, מדיטציה, טיולים בטבע וכן הלאה.

מעל לכל, התבודדות מסייעת לפרט לפתח תחושה חזקה של אינדיבידואליזם: ההבנה שאדם יכול וצריך להיות אדון לגורלו, בלתי תלוי באחרים, ובעל יכולת לחשוב, להתנהג ולפעול בכוחות עצמו גם אם המשמעות היא לשחות כנגד הזרם, לפעול בניגוד למוסכמות ולא לפחד ממקוריות.

לרוע המזל, בחברה מוחצנת אין מקום לאינדיבידואליזם: מכולנו מצופה להשתלב בחברה, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא "לצאת מהבית", לבלות היכן שכולם מבלים, לקנות מה שכולם קונים, ללבוש מה שכולם לובשים, ללמוד מה שכולם לומדים, לעבוד כמו שכולם עובדים, לחשוב מה שכולם חושבים ולדרוש מה ש"העם דורש".

(*)  כן, ה"חברים" שלי בפייסבוק יעלו מדי פעם תמונות של המנה המופלאה שהזמינו אתמול במסעדה או של החופשה החלומית שלהם בקפה דל מר. זו הרי תכליתה של הפייסבוק: זירה לשיקוף סטאטוס חברתי והצגת מצג שווא של חיים מושלמים תוך הצפת קנאה עזה בקרב "חברים". אבל היי, לפחות אני לא צריכה לזייף עניין כפי שמצופה ממני בתקשורת "בריאה", פנים-אל-פנים, מהסוג המקודם בכתבה.

(**) מעניין לציין שהיום, כשאני כבר לא חייבת להיות בקרבת אף אחד מלבד בן הזוג שלי ומספר חד-ספרתי של חברים קרובים, אני הרבה פחות סבלנית וסובלנית כלפי טיפוסים שבעבר הייתי יכולה להתמודד איתם בקלות.

(***) קשה לי להעריך כמה אנשים נשואים חשים בדידות (שלא לומר גיהנום צרוף) במסגרת חיי הנישואין שלהם ולמרות זאת בוחרים שלא לפרק את החבילה. זוהי בעיני הבדידות המרה ביותר. לצטט את אנטוני סטור: "אם נפסיק להתייחס למוסד הנישואין כאל מקור עילאי לאושר, פחות נישואין יסתיימו בדמעות."

הירשם
הודע על
guest
87 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
אני

בקיצור את ספציפית, דורין לא ממש חולה על אנשים ובחרת להתבודד מתוך בחירה. זה שאחרים כן רוצים להיות בחברתם של אחרים לא עושה אותם פחות טובים ממך.
האמת שאני לא בטוח שאת גם כן מרוצה 100% מ"ההתבודדות" שלך. הרי זה לא היה מרתיח לך את הדם כל כך, אלה מזעיפה פנים לנוכח הכתבה וממשיכה הלאה בחיים במקום לכתוב על זה פוסט.

אפשר לשקר לעולם עד מחר, אך אל לנו לשקר לעצמנו אף לא שנייה- אני

אריאל

שלום לסולידית, פוסט מעולה כרגיל, רציתי רק להעיר שאני ובטח עוד הרבה אנשים קוראים דרך הטאבלט וזה לא כה נוח לקרוא אותך מפני שהאותיות קטנות ואין אופציה להגדיל, לצומת לבך אם תרצי לשפר את הממשק לטאבלט. יום טוב

אילנה

כן, גם בטבלט שלי אין אפשרות להגדיל את הטקסט שלך

יצחק

אני משתמש בטאבלט אסוס ואצלי זה מצוין….אולי זה תלוי דפדפן (רמז- תשתמשו בכרום)

renee

גם אני קוראת דרך האייפד ולא ניתן לבצע הגדלה וניסיתי גם דפדפן ספארי וגם את הכרום

טל

קורא עם טאבלט של סמסונג בדפדפן כרום ואין בעיה להגדיל.

ispym

ברכבי צ"ל ברחבי

ה ד ר

אני – לא נעים לי לומר לך, אך זו ממש לא ציטטה שלך ואומרים זאת כך: אתה יכול לשקר לכל העולם, אבל שים לב שבדרך אתה לא משקר לעצמך. אבל היכן הבעיה כאן? ש"שקר" הוא בכלל "אמת", אבל ה"אמת" מתגלה כ"שקר" רק כאשר תופסים אותך ששיקרת. ומה שיפה כאן הוא שה"אמת" היא עניין סובייקטיבי, ומה שנראה הכי אמיתי והכי וואו לאחד, עבור השני זה נראה אסון עלי אדמות, ולכן מי שבעיניו דבר מסויים נדמה לאסון, כך גם נדמה לו שהאחר חי חיי שקר. עוד דבר, אין כל צורך להיות "חולה" על אנשים כדי לרצות או לא לרצות להיות בחברתם, וזה… קרא עוד »

פילוסוף מתחיל

המון אנשים שחיים במרחב העירוני מדווחים על סימפטומים של בדידות. כדי להבין למה זה קורה אנחנו צריכים לצלול אל מאחורי הפילוסופיה של הכפר (חיי קהילה) וחיי העיר (אינדיבדואליזם) אם נסתכל בספרי ההיסיטוריה נגלה שפעם מגורים במרחב העירוני היו שייכים למעמד הבורגני והאליטה של המדינה כאשר הם ייצגו 10% מהאוכלוסיה בלבד וכל השאר תושבים כפריים שחיים בחיי קהילה. רק לאחוזים בודדים מהכפרים הייתה אפשרות לעבור למגורים בעיר ואלה הם: 1. גברים כפריים עם כריזמה ומצליחנות יוצאת דופן שהאליטה חפצה לשלבם לקידום עסקיהם. 2. לגבי הנשים היה בדרך כלל מדובר ביופי חיצוני מהפנט. 3. גברים ונשים עם יכולות אומנותיות כגון ציור, שירה,… קרא עוד »

ענת

ניתוח מענין!
עדיין די נכון כשמדובר בעיר כמו תל אביב…

שולה מעפולה

קראתי את הכתבה במאקו. היא מצוינת. קראתי גם הרבה טוקבקים לכתבה הזו – הם מראים שיש המון אנשים שמזדהים עם מה שכתבה רוזן, חשים שהיא מתארת מה שעובר עליהם וחשים עצב מבדידותם. זה שיש אנשים שבוחרים בבדידות וטוב להם עם זה, לא הופך את הכתבה במאקו ל"גבב מילים אווילי". מסכים ומקבל את העובדה שיש אנשים כמוך הבוחרים בדרך חיים כזו מרצון ומרגישים טוב עם זה, אבל הם מיעוט קטן. הרוב סובלים ממצב שבו אין להם כמעט חברים ואין להם עם מי לחלוק את מחשבותיהם ורגשותיהם. לא חושב שרוזן כתבה מתוך אג'נדה – היא לא מנסה לשכנע אף אחד, רק לתאר… קרא עוד »

גיא

וואי, מסכים עם שולה לחלוטין בלי קשר לאינטרסים העיסקיים המשותפים לנו.

ודרך אגב …

I owe my solitude to other people.
Alan Watts

גיא

כן, ממש קנית לך מקום בגן עדן.
נראה לי שגם תאהבי להתבודד שם.
דבר יודע הוא שהולכים לשם בשביל מזג האויר
ולגיהנום בשביל החברה.

ירדן

אוי סולידית אוי, מה היינו עושים בלי כמה משוגעים כמוך, שמלמדים אותנו כמה טפשי העולם שלנו.

אני קורא קבוע שמנסה שידבק בי קצת מהשגען המבורך

sigaly

תאור מדוייק כמובן , להיות במצב של התבודדות ולהנות מזה זה לוקסוס ולא כל אחד יכול להגיע למצב זה . צריך להיות בן אדם עם ניסיון חיים עשיר ומודעות גבוהה ביותר כדיי להגיע למסקנה הנכונה הזו. אבל כדיי להגיע למצב הזה של הנאה מלהתבודד , צריך קודם כל להכיר ולנסות את הצד השני של המטבע כדיי באמת לדעת שלא פספסת משהו טוב בחיים.

vanessa

מסקנה נכונה בשביל מי? אני מסוגלת להנות מהתבודדות במינונים מצומצמים, ואפילו מייחלת לה אחרי תקופות של עומס, אבל בבסיס אני אדם חברתי שאוהב לארח ולהתארח, אוהב פסטיבלים, אוהב המונים ונמצא בתקשורת יומיומית ידידותית עם עשרות אנשים. אפילו כשאני נוסעת לבד לטייל בחו"ל כדי להתבודד, אני מוצאת את עצמי תוך כמה שעות מתחברת למקומיים או לתיירים אחרים. אני פשוט חברותית מידי.. 🙂 זה מאוד תלוי באופי ובאישיות של האדם. ואני נשואה למתבודד קלאסי. זה מאוד נוח.. כי הוא נשאר לשמור על הילדים, ואני יוצאת לבלות עם חברים. (ולא כל בילוי זה לשבת להוציא 70 ש"ח בפאב..יש כל כך הרבה סוגי בילוי… קרא עוד »

enviroby

אינפלציה: פעם זה לא היה שווה פרוטה; אחר-כך, זה לא עלה אגורה; כיום זה אינו עולה שקל…

קרן

קראתי את הכתבה במאקו ודווקא התרשמתי מנכונותה, אני רואה את התסמינים הללו אצל בני נוער שאני מכירה (קרובי משפחה וכו'). לא ראיתי בכתבה שום אזכור ליציאה לפאב ובזבוז X כסף, אלא בסך הכל הכותבת ציינה את החשיבות של קשרים אישיים שאינם מבוססים על תקשורת באס אמ אסים ודומיהם אלא על קשר בינאישי אמיתי יותר ברמה הטכנית אפילו – שיחה פנים מול פנים אינה כמו שיחת צ'אט. מלבד זאת, עם העובדות לא ניתן להתווכח – אם מחקרים אכן מוכיחים כי רמת הבדידות שאנשים חשים עלתה, אז כנראה שזו המציאות, אין כאן שום קשר ולו הדל ביותר לתרבות הצריכה. הכותבת גם לא… קרא עוד »

Ron

״שביל הזהב״: על-פי אריסטו, לכל פעולה אותה מבצע האדם יש תכלית שלשמה היא מתבצעת; כל תכלית מובילה לתכלית גבוהה יותר, עד לתכלית העליונה, שאותה זיהה אריסטו עם האושר. האושר, על-פי אריסטו, אינו מושג מסיפוקם המיידי של התאוות – שכן אלו הן זמניות וחולפות, ואילו האושר הוא מצב יציב, הנמשך באופן קבוע – אלא על ידי חיים בהתאם למידות הטובות. את המידות הטובות כולן ראה כשמירה על איזון ראוי בין עודף לבין חוסר של תכונות שונות. האדם הנבון הוא מי שבוחר בעקרון "שביל הזהב" (דרך האמצע) ומשתמש בה כהלכה על ידי שימוש בשיקול דעתו בבחירת מעשיו. דורין, אני חושב כמוך אבל… קרא עוד »

גיא

כמו שאמרת – לא מומלץ להגזים …(למרות שמותר)
אבל בהחלט אפשר לבלף נורמטיביות מדי פעם כמו שאפשר לבלף חסכנות ומינמליסטיות
וכל המרבה הרי זה משובח.
בהצלחה.

אילן רוזנברג

הביקורת שלך מצויינת, אבל היא לא רלוונטית לכתבה במאקו.
הכתבה לא מתיימרת לקבוע אם בדידות היא טובה או לא טובה, אלא מתייחסת בעיקרה להשפעה ההרסנית של הטכנולוגיה (פייסבוק, וואטסאפ וכו') על מושג החברות או ה "היחד" שהיה אופייני בעבר.
גם לי קשה עם זה שבאינטרקציה של ילדים, רובם יהיו צמודים ל"סמארטפונים" ולא ישחקו יחד.
מספיק לראות מה קורה ביום הולדת, כול הפיד מלא באיחולים, אבל כמה טורחים להתקשר או להיפגש ולאחל ברכה FACE TO FACE ?

Quercus Robur

כתבה טובה, דווקא. סתם השתרבבו בה שטויות כגון המשפט המסכם שלא קשור לכלום. לא פוגע בעיקר.
העיקר (והוא מופיע בהדגשה ובהרחבה במרכז הכתבה) הוא הענקת משמעות לאינטראקציה החברתית. או במילים אחרות, עדיף אינטראקציה אמיתית עם 2-3 אנשים שבאמת מקשיבים לך מאשר מאות אחרים ששייכים למעגלים הרדודים.
בתור מופנם קיצוני שלמד ללבוש מסיכות,
אותם 2-3 אנשים מספיקים למלא לי את המצברים לשאר השבוע.

יוסי

אם יש לך זוגיות מספקת ומספר חברים קרובים את לא בודדה. את אפילו לא על הסקלה של הבדידות. התבודדות זמנית במסגרת עיסוק או תחביב אינה נחשבת, כל עוד ברקע יש לך קשרים חברתיים טובים.

דבורית

נכון, זה מה שרציתי לומר. זה לא נקרא לחיות בבדידות.
מדובר על מי שאין להם כלל חברים ואו אחר משמעותי בחיים.
ואין הכוונה כלל למסעדות/בילויים/ברים וכאלה, כך אני הבנתי את הכתבה של איילת, שדווקא אהבתי.

amir sella

הכתבה הכי מוצלחת שלך עד כה!!!!..לא הכל כסף בחיים….
נ.ב-אני מתבודד כבר 30 שנה!!!..מאושר מכל רגע.

יוסי

הייתה על כך הרצאה מעולה ב TED

OR

כל כך מדויק שזה מופלא.כל כך מוכר,יש לי כיום אפס סבלנות או רצון להיות עם האנשים שהם לא "האנשים שלי " וזה כלל הרבה שנות המנעות לחלוטין ,אני מרגישה בדידות הרבה יותר גדולה כשאני נמצאת במקרה עם אנשים שאין לי דבר וחצי דבר איתם ,ולגבי הבדידות המרה ביותר ….כל כך נכון .

רון

מעניין אך את הגעת לקרוא במקו, מרכז הרדידות הבידורית, ואיך הוצאת פוסט לא קשור.

אז יש עולם רדוד והמוני ותמיד היה ולעולם יהיה.

יש הרבה חכמה במה שאת כותבת אך לאורך הזמן כמי שעוקב אחרי הבלוג, גם לך יש נקודת עיוורון ואיזור נוחות המאפשר לך להדחיק.
אינטראקציה בהחלט מפחידה בסיטואציה הזו אך היא האתגר האמיתי שלך

יש הרבה אנשים חכמים המאמינים בעולם ה ״לחיות היום כי מחר נמות״ או ״האח הגדול״ או ״ניתוחים פלסטים״ או …
ושיחה פתוחה איתם כאינטראקציה ולא כמטיפה יכולה בהחלט להוציא אותך מאיזור הנוחות, לראות יותר ולצמוח.

ואולי

רונית הספרית

יופי של פוסט….כמתבודדת כרונית(ולא בודדה)…טפלו בנפש זה קודם כל!…ראו נא:פיליפ הופמן,דודו טופז,רובין וויליאמס,מרילין מונרו,ועוד ועוד ועוד ועוד…היה להם הרבה כסף!!!!..אבל הנפש היתה פגועה קשה…מה שאומר:הסולידית יודעת לטפל בכסף טוב מאוד…אבל מה שהיא מנסה להחדיר לכם:זה לא הכי חשוב.
CHEAPAU…

ה ד ר

רונית הספרית, כל הדוגמאות שכתבת בהודעתך טיפלו בנפש שלהם בעזרת קוקאין, הרואין ואלכוהול במינונים כאלו ואחרים.
הנפש שלהם הייתה בסדר, זה הסמים שהרגו להם את הדעת.

קרן

אני חולקת עלייך, לדעתי גם אדם שאוהב לבדר את עצמו לבד מרוויח (ברמה הנפשית) מקיום קשרים משמעותיים בחייו. אפילו את שמצהירה על עצמך שאת סוג של "מתבודדת" עדיין חיה עם בן זוג ואני מהמרת על כך שיש לך גם קשרים משמעותיים עם בני משפחה או מספר חברים מצומצם. נניח וכל אלו לא היו קיימים בחייך או בחיי כל "מתבודד" (כוללת גם את עצמי בהגדרה זו בשיעור מסויים), לדעתי כן היתה נוצרת תחושת בדידות ברמה כלשהי. כמובן שאצל אנשים מוחצנים (להגדרתך – כאלה שאינטראקציה חברתית מהווה דלק עבורם) הקושי שהיה נוצר היה משמעותי יותר. האם מדובר במגיפה (הבדידות). בעיה. מחלה –… קרא עוד »

קרן

התגובה האחרונה היתה בתשובה לסולידית, משום מה נרשמה בנפרד

sveta

שלום,
גם אצלי יש בעיה בטאבלט (סמסונג גלקסי ואני משתמשת בכרום)

נב מאוד נהנת מהאתר.

שלי

בשום מקום לא כתוב במאקו "צאו ובזבזו כסף" ההמלצה לפגוש חברים מחוץ לבית יכולה להיות מיושמת גם בים או בפארק, ועיקר הביקורת מופנית לטכנולוגיה שהחליפה את המגע והתקשורת האישית.

התבודדות היא נפלאה, שבוחרים בה, לא כשהיא נכפית עליך בכל מגע. יש שם ציטוט מעניין בכתבה, שתקשורת מועברת 80% באמצעות הבעות הפנים, משהו שלא עובר בצ'אט למשל, בזה עוסקת הכתבה. אני חושבת שהגעת עם אג'נדה מעניינת אבל תקפת את הטירה הלא נכונה.

עמי

סולידית שלום, אני קורא מזה זמן את הבלוג שלך ומשתוקק ליותר פוסטים טכניים שמדברים על שוק ההון. למעשה, קראתי את כל הבלוג שלך באופן מרוכז בימים האחרונים וראיתי שחלק נכבד ממנו מתעסק דווקא בלייף-סטייל שלך. זו כמובן זכותך ומי שלא מעוניין לא חייב לקרוא. תודה רבה לך על בלוג נהדר. באופן אישי אני פחות מתחבר לכל סגנון החיים ולכתיבה עליו ויותר משתוקק לקרוא את הגיגייך החכמים והמרעננים על שוק ההון, על הבדלים בין סל לקרן, דמי ניהול, המודל של בראון, מניות חו"ל וכדומה. כתבת באיזה מקום שהסרת כמה וכמה פוסטים שכתבת אי אז שהתחלת לכתוב את הבלוג. הפוסטים ההם, כך… קרא עוד »

מחזיראור

אם יתחשק לך, תעשי פוסט על DIY של מוצרי טיפוח.
יש לי כמה מתכונים מעולים לשתף בתגובות. :-).
ראיתי בפוסט ניקיונות שיש לזה דרישה.

קובי

פוסט מצויין באופן כללי, הייתי מוסיף דבר אחד. הרבה אנשים שאוהבים להתבודד הם כאלה בעלי אינטליגנציה שמעל הממוצע. ככל שאדם חכם יותר, הוא מוצא פחות הנאה באינטראקציה קבוצתית, ולעיתים אף יושב בקבוצת אנשים ובתוככי ליבו תוהה מה הוא עושה במושב הלייצים הזה. גם הצרכניזם המוגזם אופייני לקבוצות אוכלוסיה פרימיטיבית שאולי במקרה ׳דרכו׳ על עושר (כגון: זכייה בלוטו, עבריינות, מסחר בסמים וכד׳). יש סטטיסטיקה מדהימה שמראה כי 95% מאלה שזוכים בלוטו, מאבדים את כל כספי הזכייה תוך 5 שנים מיום הזכייה. אני מוכן להתערב על סטטיסטיקה קצת אחרת – אלה שלא מאבדים את כספם (ה- 5%) הם בעלי אינטליגנציה גבוהה מהממוצע.… קרא עוד »

אלה

נהפוך הוא – המסקנה של הכתבה זהה למה שאת מטיפה כאן בבלוג. צפי בלינק של לואי סי קיי – הוא טוען שאנשים בורחים אל מכשירים מפונפנים ומיותרים כי הם אינם מסוגלים להיות לבד לשנייה, ושהרשתות החברתיות, שמציגות מין מצג שווא של חיים מושלמים רק תורמות לתחושת הבידוד. הפתרון הוא הבעיה – אנחנו לא יודעים להיות לבד או להנות מהלבד שלנו כי מסבירים לנו כמה זה נורא ורעיל

Tamar

יש בעייה כיום והיא מתחילה בגיל צעיר. כמו שבני בן העשר אמר לי: אני לא רוצה שהעולם יהיה כזה ( שצריך סמרטפון כדי לדעת מה החברים/הצופים/המורים אומרים/מבקשים/קובעים), אבל מצד שני אני רוצה להיות חלק מהעולם.
הבעייה היא שקשה לשמור על מינונים כי כל המערכות משתמשות בוואטצאפ, כולל מורות ומדריכים בתנועה..אני מסכימה עם הכותבת שזה יוצר נכות ומגבלה כי השריר של כישורים חברתיים ותקשורת ישירה , לא מתפתח דיו.

גידי פרידמן
nurit

תודה, תודה על המאמר הנותן לגיטימציה לבחור בחיים לא עמוסי חברים או חבר'ה.
לדעתי חלק מהסבל שבבדידות נובע מהמוסכמה החברתית שלהיות לבד אומר שנכשלת, אתה לא רצוי ולא אהוב, זה כל-כך מושרש שאדם שוכח שבעצם הוא מעדיף להיות לבד, כמובן שכל אחד והמינון שלו.
אני לא רואה באלו שאוהבים חברה סביבם דווקא מוחצנים אלא פשוט אנשים מסוג אחר. מותר.
ואני כן חושבת שאם כבר יחסים אז עדיף לעומק ופנים אל פנים. ככה זה טוב לי.

pizza hat

היי : הכתבה במאקו מעולה, לא הבנתי למה את קוראת לכתבה אוולית ומנסה להוציא אותה לא מקצועית ,רק כי *את* לא מסכימה איתה. לגבי כל הבלוג שלך,הוא נתן לי המון השראה ,הוא מוריד ממני לחץ ופחד ,שאפו! לגבי התבודדות : ציטוט שלך : ההתנגדות שלי היא לפרדיגמה לפיה כל מה שלא עולה בקנה אחד עם הממוצע התרבותי או האידיאל התרבותי (במקרה הישראלי: התנהגות מוחצנת) הוא בחזקת בעיה / מחלה / מגיפה פתולוגית. הטענה שלי היא ש"מגיפת הבדידות", אם קיימת, רלוונטית בעיקר לטיפוסים מוחצנים עם צורך פסיכולוגי עז להיות באינטרקציה עם בני אדם בכל רגע נתון. את מקצינה.. ישנם דרגות של… קרא עוד »

סימה מערד

לא קראתי את הכתבה במאקו ולא את התגובות פה, בכל מקרה אגיד רק דבר אחד – הסולידית להיט, וכשהיא לא מדברת על שוק ההון באופן מפתיע זה אפילו מעניין הרבה יותר (וזה קשה). אני מאוד מפרגן ומאוד מסכים.

Eilonvi

המממ נראה לי שהקושי המתואר בכתבה (לא קראתי אין סבלנות) הוא במציאת בן זוג (מכירה הרבה צעירים ממני פנויים). לך יש בן זוג אז אינך יכולה לשיר שיר הלל לבדידיות כלל וכלל :).

חיים

וואלה מסכים, ואין לי כעת בת זוג…:)

אסף

יש את ההרצאה בטד והספר של סוזן קיין על introverts .
ד"א לפי ההגדרה של mbti הם מהווים כ 50% – 40% מהאוכלוסיה .

yossi

once the individual can contain imself he can approach others in a healthy and productive manner. Thanks for another excelent post.

הדס

אהבתי. זה ציטוט או משהו שאתה כתבת?

enviroby

מתוודה: מדי פעם בפעם מעוררים הפוסטים ומקצת התגובות את רפלקס החיבוק שלי. מתנצל.
גילוי נאות: לא קראתי את הכתוב במאקו. הכתוב שם אינו מעלה ואינו מוריד לגבי האמור לעיל.

פאטיה

בדידות לדעת,י מתרחשת כשאדם לא מוצא עניין בעצמו, הצורך להתבודד הוא צורך של הגות ולא צורך חברתי. דווקא אנשים מעניינים בוחרים להיות בלתי תלויים באחרים, הן מבחינת חברה, ולא מזיז להם לא להיות אין, אין להם פשוט צורך בכל המניירות הללו, והם עצמאים לחלוטין לקחת אחראיות על עצמם.

פאטיה

גיא תודה; אני מכירה את השיטה למכור בהפסד ולקנות מיד את אותו נייר ערך, עם סיכוי עתידי לרווח, כשעומד לצידו גם מגן מס, אבל מה עושים אם אובדן האמון שלי באותו נייר, ונראה לי שעד שיתאושש, אם בכלל, אולי לא יכסה את ההפסדים שלו מן העבר, כלומר מפסידים פעמיים, פעם ראשונה כשמשאירים את אותו נייר על כנו ובינתיים הפסדנו כסף שלא השקענו אותו בנייר מבטיח רווחים עתידיים ולא רחוקים כל כך.

למואל גוליבר

פאטיה, זה כמעט חילול הקודש להזכיר כאן ניירות ספציפיים ולא את אינדקס ה MSCI . את הרי יודעת את זה 🙂 אז אם כבר חוטאים אציין שיש ברשותי איזה נייר או שניים מתקופת קדם והשאר הם אינדקסים על מדינות עולם שונות. מאחר לדעתי אין לי יכולות לחזות עתיד כלכלי למדינות אני לא מודאג מאפשרות התאוששות או אובדן אמון בכלכלתן. בגדול כאשר אני מקבל דיוודנד מאינדקס מדינה או מאחת משני הניירות שברשותי אני מבצע את משחק המס. ברור שאין כאן המלצה וגו' ,המידע בתגובה עלול להיות חסר, שגוי, בלתי עדכני או בלתי מותאם לצרכי הקורא. מה שכן אני יכול בלב שלם… קרא עוד »

משה

סולידית, בחודשים האחרונים אני מאוד נלהב מהפוסטים שלך, אבל הפעם פישלת לחלוטין באבחנה. ראשית – לא קראתי את הכתבה (אני משתדל להתרחק ממאקו) כך שלא אוכל לתת דעתי עליה, אבל בכתיבתך נדמה שאת מנסה לתקוע טריז בינך לבין פסיכולוגיה אנושית בסיסית (ויש שיגידו – סוציו-אבולוציונית). בני אדם (אני מקווה שאת מודעת לעובדה שאת בסופו של יום אישה אנושית – על כל חולשותינו האנושיות) הם במובהק – באופן גנטי ,אבולוציוני וקוגנטיבי- חיות חברתיות. כל האבולוציה הקוגנטיבית שלנו מוכוונת לחיים בקהילה, וליצירת קשרים משמעותיים עם אנשים אחרים. אין דרך לברוח מזה – כמו שאין דרך לברוח מהעובדה שבני אדם צריכים מזון. לא… קרא עוד »

משה

ועוד הערה\הארה קטנה ששכחתי – בדידות היא גורם מרכזי להתפתחות התקף דיכאון מאז'ורי. דיכאון היא מחלה (אמיתית, סביבתית-נוירוכימית) קשה למדי , והיא הגורם הגדול ביותר להתאבדויות – סיבת המוות ה10 במדינות מפותחות (לא רחוק מתאונות דרכים ושחפת). דיכאון אף גורם למחלות לב – הסיבה מס' 1 למוות של אנשים בעולם המערבי.

Eilonvi

בקיצור, לא טוב היות האדם לבדו 🙂

גיא

משה, טוב לראות אותך מגיב מדי פעם.
אם אני זוכר נכון ולא טועה אז ניטשה הוא זה שטבע את המושג של היפוך הערכים.
לדעתי הסולידית מרבה לנסות להפוך ערכים על ראשם ( הפעם זה התבודדות ) אני לא פוסל את הפיכת
הערכים הזאת ואין לי שום בעיה אישית עם זה 🙂 רק שלהשקפתי הפיכת הערך אינה מעבר דרכו אלא דבקות בו וסירוב להרפות ממנו. קצת חבל אבל בסדר גמור 🙂
בהמשך לדבריו של פסקל על צרותיו של האדם (או חווה)המגיעות מחוסר יכולתו להיות בדד בחדרו אני חושב
שצרותיו נובעות מהעניין שהוא לוקח ברצינות גדולה מידי את מה שהאלים התכוונו לשעשוע.

הדס

איפה הלייק כאן

גיא

לשולה מעפולה אני ממליץ לדלג על התגובה הבאה.
הדס , לא ברור למי הלייק אבל אם זה משה אז מגיע לו.

למי שחושב שאני התהפכתי לגמרי על הרעיון המרכזי בפוסט הזה
אני רק רוצה לציין
מניסיון ואולי לעזור לכאלה שעוד לא התנסו ….
אז אם יש משהו יותר מעצבן מאנשים אחרים
זה ילדים מעצבנים של אנשים אחרים.

שולה, אם הגעת לכאן אז נסי עכשיו לא לחשוב על פילים ורודים.

פאטיה

גוליבר כנ"ל, יש לי שני נגררים מהתקופה של לפני הסולידית, מחכה להזדמנות להפטר מהם;

זה בסדר, המנה MSCI יוצאת לדרך, הראשונה יצאה כבר לדרך,

נגה

איזו התנפלות !! בסך הכל מועבר כאן מסר קצת שונה מכל מה שמפמפמים לנו כל החיים . אפשר לשמוע ולהחכים. אני באמת חושבת שלא תמיד צריך לברוח לביחד. לפעמים הלבד מוציא מאיתנו הרבה דברים טובים. מנסיוני , אני יודעת שיש הרבה אנשים שלא יעזבו את מקום העבודה שלהם בגלל הפחד הנורא להיות פתאום לבד ובלי מסגרת. זה לא הגיוני. אני חושבת שכל האנשים הגדולים הגיעו לפסגות שלהם דווקא בזכות שהרשו לעצמם להיות לפעמים לבד.

שמעון חש

אמרת הרבה דברים נכונים אך לצערי , כדרכך , שוב לקחת זאת לאקסטרים של האקסטרים. ברמה האבולוציונית הבסיסית ביותר , אדם הוא חייה סוציאלית , ובבדידות תפגע בריאותו ואכות חייו לאורך זמן. כמובן שיש כאלה שצריכים פחות אינטראקציות מאחרים. כמובן שעקב עודף גירויים בימינו יש שלל אנשים בגוונים שונים של התבודדות שהחליטו לקחת צעד אחורה מהטרוף. לעיתים רבות זה עקב פחד מאינטראקציה , חוסר בטחון, דיכאון וכו למרות שלא יודו בפומבי. (ואכן המשפט על שלט הלוזר , נכון בדרכ) מצד שני יש גם תופעת שופוני , תראו יש לי המון חברים , אני מקובל (למרות שרוב החברים רדודים או מאינטרס)… קרא עוד »

איתי

"התבודדות היא מעלה גדולה ועליונה מהכל" – רבי נחמן מברסלב

GoldDigger

כל הכבוד לך , כתיבה מעולה אני חושב שמצבנו היה הרבה יותר טוב אם כל קוראי מאקו וכל המהופנטים שיש כאן היו מנסים להבין עד כמה שטיפת המוח היא חזקה וכמה חשוב לשמור על הכסף ולהשקיע אותו בדברים שמשמרים את ערכם. אני בן 28 וכבר אוגר זהב פיסי מספר שנים בכספת, בגילי הצעיר הצלחתי לייצר הכנסה גבוהה משמעותית מהממוצע בחוץ על ידי פתיחת עסק ובזמן שבראש כל הזמן חלמתי על המרצדס שני מושבים רכב ספורט עם גג נפתח העדפתי להשקיע במתכת צהובה שקבורה בתוך כספת שאף אחד לא רואה ולא שומע עליה, לא חסכתי על עצמי וצברתי חוויות רבות כולל… קרא עוד »

vip

התעייפתי מכמות התגובות(;

פאטיה

משה, לדעתי המצב הפוך, בדידות כשלעצמה אינה גורם לדיכאון קליני, מצד שני הלוקים בדיכאון קליני חשים בדידות קשה עד כדי כך שהם הורגים את עצמם על מנת להשתחרר מהסבל.

קראתי שכיום כ- 10% מהעולם סובלים מדיכאון קליני, ובשנת 2020 יסבלו מכך 20% מהעולם, נדמה לי שמדובר בעולם המערבי, "השבע והמדושן עונג".

משה

פאטיה, כיוון שאין לי ידע רחב יתר על המידה בנושא דיכאון – your guess is as good as mine, בכל מקרה אחד מאיתנו צודק והשני הפך סיבה ומסובב – לאור מותו המצער של רובין וויליאמס יש יסוד להאמין שאת צודקת, מצד שני – "בדידות חברתית" לא חייבת להיות מאופיינת בהיעדר אנשים, אלא רק בהנחה של האדם כי האנשים הסובבים אותו אינם חבריו באמת. אגב אפידמיולוגיה של המחלה – אם תבחני את הטבלה והציור בדף (http://en.wikipedia.org/wiki/Epidemiology_of_depression) תראי כי אמנם ארה"ב מובילה את טבלת הדיכאונים במקום הראשון אך אחריה משתרכות נפאל,בנגלדש, הודו,אפגניסטן והפתעה! ישראל במקום ה12! לאחר מכן מדינות דרום אמריקה,מדינות נוספות… קרא עוד »

הדס

בדידות (אמיתית, לא כזו שיש לך בן זוג ומספר דו ספרתי של חברים קרובים) היא גורם סטרס אלא אם כן אתה באמת יוצא דפן במבנה האישיות שלך (יש שיקראו לזה הפרעה נפשית), ושכזו היא גורם סיכון לפתח דיכאון קליני.

אנא-אל

אני רק רוצה להגיד שיש לך מזל גדול שמצד אחד את בן אדם מתבודד ומצד שני מצאת זוגיות.

orly

למרות שרוב הכתבות ב"מאקו" ואתרים דומים הן פופוליסטיות ושטחיות – הכתבה הזו במאקו אמנם לא "מקורית" או מחדשת משהו אבל עוסקת בבדידות – להבדיל מהתבודדות או העדפה להיות לבד כדי לעסוק בעניינך בשקט ובלי בלבולי מוח. מדובר בקושי הולך וגובר ליצור קשרים חברתיים משמעותיים (כולל זוגיות) אפילו עם מעט מאוד אנשים. רשתות חברתיות למיניהן מעניקות אשליה של תקשורת עם אנשים וחברותא זמינה אבל בפועל מקבעות את הקושי וחוסר המיומנות ביצירת קשרי ידידות של ממש ומחמירות את תחושת הבדידות והריק. לתופעה העצובה הזו (שהיא אכן במימדים של מגיפה) אין קשר ל"התבודדות" המבורכת שהיא נטייה טבעית אצל אנשים עם מבנה אישיותי מסויים.

א

סולידית, את כותבת מעולה, ואני אוהב את החשיבה המקורית שלך.
ביום יום, רוב הזמן אנחנו שומעים דעות מוכרות וממוחזרות, מנהלים שיחות וויכוחים שאותם ניהלנו כבר 100 פעם, ומגיעים למסקנות מוכרות ושגורות.
אז זה בהחלט חיובי, ואפילו חיוני, לקרוא דעות וטיעונים מקוריים, גם אם החומר לא קל לעיכול.
בעיניי את בלוגרית מצויינת, ופילוסופית לא רעה בכלל.
וזה לא ממש משנה אם אני מחזיק בדעות שלך או לא, כי הפוסטים שלך מעוררים מחשבה וזה מה שחשוב.

הדס

מסכימה. זה כל כך מרענן לקרוא דעות שונות מהקונצנזוס הלעוס עד לעייפה גם אם אני לא בטוחה שאני מסכימה עם הכל, זה מעורר מחשבה ביקורתית ולכן מבורך בעיני מאד.

בועז כהן

עוד כתבה טכנו פובית של מבוגרים. פעם פחדו מהטלגרף, אחרי זה מהרדיו, מהעיתון, מהטלויזיה, מהמחשב, ממשחקי המחשב, מהאינטרנט, מהפלאפון ועכשיו הלהיט העדכני – הרשתות החברתיות. האדם הוא חיה סתגלנית ובסופו של דבר כל טכנולוגיה כזו משתלבת בחיינו וממשיכים הלאה. אני מסתכל על הצדדים החיוביים, היום יש לאנשים אפשרות להכיר בקלות אנשים בעלי עיניין דומה שאין שום סיכוי בחיים שהיו נפגשים בגלל מרחק גיאוגרפי לא סביר. במציאות ללא רשתות חברתיות אתה די מוגבל לסביבה הקרובה אליך. עכשיו אפשר לגלות אנשים בערים אחרות עם תחומי עיניין משותפים וליזום שיחות ומפגשים. עוד תחום בתנופה – היכרויות, פעם הייתי מוגבל לאזור שלך ולמקומות שפיזית… קרא עוד »

לירן

דורין, הקישור לספר באמזון שבור, חסר "h" בהתחלה
לירן

רועי

אני לא מכיר את הביוגרפיות של הנרי דויד תורו, אייזק ניטון, פרידריך ניטשה, רנה דקארט, בלז פסקל, ארתור שופנהאואר ועמנואל קאנט, אבל בטהובן היה מסכן רוב חייו והוא רצה מאוד להתחתן עם בחירת ליבו אבל היא סרבה לו כי הוא היה מעמד נמוך יותר.
בנוסף אין קורלציה בין הצלחה יצירתית לאושר, ויש אפילו לא מעט יוצרים מפורסמים בודדים שהיו מאוד אומללים.
יש בלינק המצורף סקירה על הקשר בין יצירתיות ומחלות נפש שמפרטת את הנושא:
http://alaxon.co.il/article/%D7%A1%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%97-%D7%94%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%A8%D7%AA%D7%99/

אסי

יש בי צורך להכניס קצת פואטיקה לדיון. לא שאני נגד ניתוחים פסיכו-סוציו-אבולוציונים וכו.. אבל בשלב מסויים הם מתחילים להעיק עלי. אולי אומנות או היא הנעלם של הדיון (למרות שבטהובן הוזכר אפושהו). לי באופן אישי האומנות, במקרה שלי מוזיקה, ממלאת את חיי בצורה כזו שאין בי צורך, או בצורה אקטיבית, יש בי צורך לא לראות אף יצור אנוש בזמן היצירה. אך מצד שני אני גדל ולומד הרבה בנגינה בלהקה. בחרתי בטקסט של יונתן גפן:
"מבדידות האנשים הופכים קשים
מעטים יוצאים ממנה נשכרים
יש הפוחד מהדממה
יש המגלה בה נשמה"

רוני

לאחרונה נחשפתי לבלוג שלך שיש בו כל כך הרבה מתפיסת עולמי. אמנם אני כבר "ילדה גדולה" מתקרבת ל-50 ,בורגנית קלאסית + 2 ..אבל במהות אני שותפה לחלקים רבים מתפיסת עולמך . לכן שמחתי גם לראות שהחלק המדבר על "חיים מוחצנים" לעומת "חיים מופנמים" מתאים לי אישית. מבחירה בחרתי להיות בעלת עסק עצמאית כאשר אני בוחרת את המינונים של חשיפה חברתית ,בוחרת מספר פגישות וכן.. גם את הלקוחות (עד כמה שאפשר) שיתאימו להוויה שלי . לאחרונה קראתי ספר מרתק פורץ דרך המדבר על אנשים מופנמים לעומת מוחצנים בחברה שלנו לעומת חברות/תרבויות אחרות לספר קוראים "שקט" כתבה אותו סוזן קייל – חובת… קרא עוד »

Leon

כתבה מאוד טובה, אני גם דוגל בגישה הזאת בחיים. כמאט אף אחד לא מצליח להבין שקיימים אנשים ללא דחף לאינטראקציה חברתית. ניסיתי להסביר זאת לאנשים "שחפרו" לי על כך שעליי לשנות את דרכיי. כמאט אף אחד לא הצליח להפנים זאת. כולם בטוחים שאני משקר לעצמי או משהו בסגנון. העניין הוא שהרבה חילונים לא באמת חילונים, אלא חסידים קנאים של הדת הצרכנית והסטטוס החברתי ולכן עבורם אדם שבוחר בדרך שונה, שקול לאדם שכופר באל בעייני החרדים.

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן