שוקולד מריר: ביצועי התיק בתום הרבעון השלישי (2014)

ש

מדי שלושה חודשים אני מפרסמת כאן את ביצועיו של "שוקולד מריר" — תיק השקעות עצל (פסיבי) אשר נבנה במטרה להדגים כיצד יכול כל אדם להרכיב תיק השקעות בכוחות עצמו, תוך יישום עקרונות ההשקעה הנדונים כאן באתר. התיק מבוסס על מוצרים עוקבי מדד (תעודות סל וקרנות מחקות) המקנים פיזור גאוגרפי מרבי בעלוּת מזערית.

תזכורת: "שוקולד מריר" הוא תיק השקעות הנחשב אגרסיבי במונחים ישראליים, עם שיעור חשיפה של 65% למניות ("מוצקי קקאו") ו-35% אגרות חוב ("חלב"). התיק החל עם השקעה ראשונית של 50,000 ש"ח, ומדי 3 חודשים אנו מוסיפים 10,000 ש"ח נוספים פחות עמלות קניה.

התיק הוא מודל גנרי — הווה אומר, הוא נבנה ללא התחשבות במאפיינים האישיים שלכם, בדגש למטרות הפיננסיות, ליכולת הכלכלית ולנכונות הפסיכולוגית שלכם לקחת סיכון.

המשמעות היא שחיקוי עיוור של התיק הוא מסוכן. הדבר הגרוע ביותר שתוכלו לעשות הוא לאמץ את התיק "כמו שהוא" מבלי להבין את העקרונות שעומדים ביסודו. אם כבר בחרתם לעשות זאת — ודאו כי אתם ערוכים (פיננסית ופסיכולוגית) להתמודד עם הפסד תאורטי של יותר מ-30% מההשקעה בכל עת.

הרבעון השלישי של שנת 2014 עבר על "שוקולד מריר" בשקט יחסי, ללא שינוי מהותי בתשואה הכוללת שהניב עד כה.

הזירה הבינלאומית ידעה לא מעט זעזועים במהלך התקופה, שהשפיעו לרעה על תחושת הביטחון העצמי של משקיעים ברחבי העולם: אירועי "צוק איתן", המשבר באוקראינה, ההפגנות בהונג קונג, המלחמה בדאע"ש וההתפשטות מגיפת האבולה — כל אלה תרמו ועודם תורמים לסנטימנט שלילי בקרב המשקיעים.

אם נוסיף לקלחת את חודש אוקטובר (באופן מסורתי התקופה הגרועה ביותר בשווקים הפיננסיים), את החששות הגוברים מפני האטה בצמיחה באירופה ובסין, ואת עדר הדובים אשר טוען בלהט כי השוק עתיד להתרסק — יתכן שהרבעון הקרוב יהיה תנודתי בהרבה מאלה שקדמו לו. למעשה, בעודי כותבת שורות אלה, השווקים ברחבי העולם צבועים באדום כהה.

כל זה כמובן לא משנה. כמשקיעים פסיביים, אופק ההשקעה שלנו לא נמדד בימים ובשבועות, אלא בשנים ובעשורים. את הנבואה נשאיר למשקיעים אקטיביים 😉

נקודה אחת שראוי להתעכב עליה היא הזינוק המשמעותי שרשם הדולר כנגד השקל במהלך הרבעון החולף, אחרי תקופה ארוכה של דשדוש.

כזכור, שוקולד מריר נבנה בעיקר באמצעות מוצרים פיננסים מנוטרלי מט"ח (למעט הקרן העוקבת אחר שווקים מתעוררים).משמעות הדבר היא שכשהדולר קורס או מזנק — מחיר הקרן לא מושפע מכך. לא סובלים בהתרסקות, לא נהנים מהקפיצות. זה המשמעות של סיכון — הוא משחק לשני הכיוונים. אני יודעת שנושא סיכון מט"ח מעסיק לא מעט מהמגיבים, ולכן אתייחס לכך בפוסט מקיף בעתיד. כך או כך, יש להודות שאלה מכם שמושקעים בתעודות אמריקניות או בתעודות ישראליות שאינן מגודרות כנגד הדולר, הרוויחו לא מעט כסף במהלך הרבעון השלישי.

להלן ביצועי התיק ברבעון החולף (לחצו להגדלה):

Shokolad_Marir_Q3_2014

"שוקולד מריר" רשם ברבעון החולף תשואה צנועה של 0.33%, שהם 648 ש"ח. תשואתו המצטברת של התיק מתחילת השנה עומדת על 4.17%, או 3035.49 ש"ח לפני מס. לתשומת לבכם: נתון זה כולל גם את הרווח שנעלנו בעקבות החלפת תעודות הסל (שנמכרו ברווח) בקרנות מחקות. לפירוט, נא עיינו בעדכון הקודם.

אחד הדגשים העיקריים ב"שוקולד מריר" הוא שמירה על דמי ניהול נמוכים ככל הניתן. נכון להיום, אנו משלמים 158.3 ש"ח, או 0.22%, בדמי ניהול שנתיים — שיפור דרמטי ביחס לממוצע בתעשיית ההשקעות המנוהלות. זכרו — כל כסף שאנחנו חוסכים בדמי ניהול הוא כסף שיכול לצבור ריבית דריבית לאורך זמן. אל תשלמו יותר על משהו שאתם יכולים לעשות בכוחות עצמכם.

המשימה האחרונה שנותרה לפתחנו היא להשקיע את 10,000 השקלים שחסכנו בעמל רב בשלושת החודשים האחרונים, ולחלקם כך שכל אחד מאפיקי ההשקעה ישוב למשקל המקורי כפי שנקבע בהקצאת הנכסים המקורית (תחת העמודה "יעד" בטבלה ).

חשוב: לטובת פישוט העניין, נשתמש ברווחים מהמכירה לעיל כדי לרכוש חלק מניירות הערך, וכך נצטרך להביא פחות כסף חדש. זאת אומרת שבמקרה זה, נשתמש תחילה ב-1524 ש"ח, וכדי להשלים ל-10,000, נוציא מהארנק רק 8,746 ש"ח.

נצא לקניות:

  • מניות ארה"ב – שווי שוק גדול: קרן הנאמנות מגדל MTF מחקה מדד S&P 500 מנוטרלת מט"ח — דמי ניהול 0.04%. כדי לאזן חזרה ליעד של 25.5%, נרכוש 1835 יחידות במחיר של 1.331 ש"ח ליחידה, סה"כ 2,442.82 ש"ח.
  • מניות ארה"ב – שווי שוק קטן: קרן הנאמנות מגדל MTF מחקה מדד ראסל 2000, דמי ניהול 0.29%. כדי לאזן חזרה ליעד של 4.5%, נרכוש 625 יחידות במחיר של 1.0769 ש"ח ליחידה, סה"כ 673.18 ש"ח.
  • מניות אירופה – תעודת סל תכלית STOXX 600 מנוטרלת מט"ח, דמי ניהול 0.1%. כדי לאזן חזרה ליעד של 17%, נרכוש 5 תעודות במחיר של 349 ש"ח לתעודה, סה"כ 1849.52 ש"ח.
  • מניות יפןתעודת סל פסגות ניקיי 225 מנוטרלת מט"ח, דמי ניהול 1.6% (אני ממש צריכה למצוא חלופה לטירוף הזה). כדי לאזן חזרה ליעד של 5%, נרכוש 3 תעודות במחיר של 155.3 ש"ח לתעודה, סה"כ 409.42 ש"ח.
  • מניות קנדה תעודת סל הראל סל קנדה שקלי, דמי ניהול 0.6%. כדי לאזן חזרה למשקל של 3.25%, נרכוש 39 תעודות במחיר של 9.31 ש"ח לתעודה, סה"כ 2688.8 ש"ח.
  • מניות שווקים מתעורריםקרן הנאמנות אי.בי.אי סל MSCI שווקים מתעוררים, דמי ניהול 0.64% – כדי לאזן חזרה ליעד של 9.75%, נרכוש 779 יחידות במחיר של 1.0338 ש"ח ליחידה, סה"כ 805 ש"ח.
  • אג"ח ממשלתי צמוד מדדקרן הנאמנות אי.בי.אי אג"ח ממשלתי צמוד 5-2 שנים, דמי ניהול 0.03% — כדי לאזן חזרה ליעד של 17.5%, נרכוש 1,559 יחידות במחיר של 1.1547 ש"ח ליחידה, סה"כ 1800.73 ש"ח.
  • אג"ח ממשלתי בריבית קבועהקרן הנאמנות קסם KTF אג"ח ממשלתי בריבית קבועה 5-2 שנים, דמי ניהול 0.03%, .בי.אי אג"ח ממשלתי צמוד 5-2 שנים — כדי לאזן חזרה ליעד של 17.5%, נרכוש 1243 יחידות במחיר של 1.2692 ש"ח ליחידה, סה"כ 1578.03 ש"ח.

הארי בראון

לפני סיום, כהרגלנו בקודש, הבה נבחן את ביצועי מודל ההשקעה של הארי בראון בתקופה החולפת.

HBQ3

ניתן לראות שהאג"ח הממשלתי הארוך ממשיך להתפוצץ עם תשואה דו-ספרתית שסחבה את התיק כולו קדימה. מנגד, הזהב עדיין לא התאושש מהמפולת שחווה אי שם באביב 2013. בסך הכל רשם התיק תשואה מצטברת של 6.29% מאז הורכב לראשונה.

האם זה יימשך לנצח? כנראה שלא. אבל כשהאג"ח יתרסק — במוקדם או במאוחר יגיע נכס אחר שיניף את התיק אלעל. זהו היופי במודל הזה.

בינתיים, נוסיף 10,000 ש"ח (או 9,960 ש"ח בניכוי עמלות קנייה) ונחלקם בין ארבעת הנכסים על מנת להשיבם למשקלם המקורי (25% כל אחד):

  • מניות – נרכוש 1277 יחידות בעלות של 1,845.32 ש"ח.
  • אג"ח – נרכוש 930 ערך נקוב בעלות של 1,264.28 ש"ח.
  • תעודת סל העוקבת אחר מחיר הזהב – נרכוש 353 יחידות בעלות של 4,260.38 ש"ח.
  • מק"מ – נרכוש 2,298 יחידות בעלות של 2,590.01 ש"ח.

(גילוי נאות: כידוע, תיק ההשקעות האישי שלי דומה מאוד לתיק זה).

עד העדכון הבא — אשאיר אתכם עם דלורס היפיפיה, שקולה הענוג שימש כרקע לכתיבת הפוסט הזה.

הירשם
הודע על
guest
78 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
אלי

למה עמלת הקניה כל כך גדולה? נדמה לי שאפילו בבנק אם מבצעים פעולות באינטרנט העמלה היא 0.25% וכמובן אם פותחים תיק בחברת ברוקרים העמלה היא מקסימום 0.1%

Zak

"אחד הדגשים העיקריים ב"שוקולד מריר" הוא שמירה על דמי ניהול נמוכים ככל הניתן. נכון להיום, אנו משלמים 158.3 ש"ח, או 0.22%, בדמי ניהול שנתיים"

רציתי לשאול את מי שמבין כיצד משיגים דמי ניהול כל כך נמוכים? בבנקים גובים בד"כ דמי משמורת גבוהים יותר למיטה הבנתי.

ofir y

שלום דורין, אני משקיע בתיק השקעות פסיבי עם החלק המנייתי בדולר. מעדיף להשקיע בקרנות אינדקס שנסחרות בחול ומאוד מצפה לפוסט על ניהול תיק שכזה, במיוחד לאיך עושים ריבאלאנס בין החלק הדולרי לשקלי

עדו קאליר

יפה מאד. את עוסקת מאד בעיקר של ניהול השקעות לטווח ארוך. יש לי ריבים אינסופיים עם מנהלי השקעות "טווח ארוך" פנסיוניים על נושא הגידור. המודל הסטטיסטי שלי, עם 300 חודשים של היסטוריה מראה שאין הגיון בגידור – מפזר סיכון ויעיל גם אם מניחים תשואה שלילית קטנה. הדיון מסתיים תמיד "נגדי" כי הם בסוף מנהלים בפעל לטווח קצר, ומסתכלים על החודשים הקרובים והמתחרים ולא על השנים (למרות שאנחנו משלמים להם הרבה כסף כדי שיעשו הפוך, שוין). אשמח לשתף אם מעניין אותך. גידור גם עולה כסף! תעודות מגודרות עולות יותר. אז אני קצת מתקשה לראות מאיפה באו דמי ניהול כה נמוכים בתיק… קרא עוד »

יהודה

דורין,

לא יודע אם שמת לב, מגדל פתחו לא מזמן קרן מחקה על אירופה. נראה שכדאי לנטוש את תעודת הסל.

גיא

היי איליה, טיפונת אוף טופיק… אבל כמה אתה משלם על קרן השתלמות ira …. אני עכשיו המשא ומתן …. יש לי לא ira ב 0.5 כבר איזה 4 שנים והציעו לי 0.4 על ira….
אני זוכר שאמרת .. אולי שעשו לך 0.3 ?

כמובן שכולם מוזמנים לענות…

שרה

ב- IBI הורידו לי ל 0.35

גיא

תודה, שרה.

איליה , אז מי זה משקיע בערך? projectio?!

בכלל חוץ מעומרי,מרק,מיכה ופיליפ כל משקיעי הערך פה מסתתרים תחת פסבדונים ואליסים –
מהנדסים, אפסנים , חברים , אחדים ,משקיעים מוטרדים … אללא יוסטור!

סולידית , הבעיה היחידה עם הפוסטים הרבעוניים של ביצועי התיק היא שהתגובות אליהם
לא מענינות מידי.
אל דאגה – זה לא מה שיעצור בעדנו 🙂

……………….
…………………..
………………….היי ברלינאית 😉

Yevgeny Doctor

אמנם לא איליה… אבל במיטב אני משלם 0.3 (זה ממש לאחרונה, עברתי מאי.בי.אי. שלקחו 0.5)

יוסי

עליי לשאול למה את מחזיקה בקרן מניות גלובליות, ולא במניות ישראליות על פי מודל הארי בראון?

ירון

אני מסכים מאד עם הרעיון של השקעה פסיבית.

אני מאד לא מסכים עם הדרך שלך:
1. את קונה מניות בכל העולם ומגדרת עם אג"חים ישראלים. לא הגיוני ולא סביר. צריך לגדר את מניות ארה"ב (או העולם) עם אג"ח של ארה"ב (או העולם, שזה ארה"ב ועוד כמה מדינות).
2. הדרך של קניית מניות בארה"ב ובארה"ב ע"י קרן נאמנות מחקה מסוכנת (מלווים כסף לגוף ישראלי קטן יחסית) וברוב המקרים יקרה בעמלות. לא ברור למה בעולם גלובלי כמו היום את לא ממליצה לקנות ETF של חברות ענק בארה"ב כמו SPY או VTI.

ינון

ירון, לגבי ההערה הראשונה
החלק האג"חי של התיק הוא החלק המתון והסולידי של התיק, לכן היא לא רוצה לחשוף אותו למט"ח, חשיפה למט"ח מעלה את הסיכון/אי הודאות.
לגבי ההערה השניה: אותו עיקרון, לצמצם ככל האפשר סיכוני מט"ח.

משקיע בערך

גיא, תגיד במיטב שהגעת דרך פורום לונג ותקבל כאלה דמי ניהול.

איליה

אני רואה שחלק מהתגובות נמחקו (כמו שמשקיע בערך כתב (נדמה לי אני יודע מי זה)): 0.3% במיטב דרך לונג

גיא

תודה, חברה.
ממליץ על הפוסטים על הפנסיה שקראתי בבלוג של משקיע בערך(לקרוא עם ביקורתיות).

דורין, קיבלי תיקון …
הייתי אומר שאני יותר במצב של מה שבזן היו מכנים סאטורי או מה שהסקפטיים היו מכנים
אטראקסיה מאשר באופוריה…

ממליץ לכולם.

אפרים צירמוגוטקין

הדרך אותה מציעה הסולידית נראית ממבט ראשון מאוד הגיונית ומאד אטרקטיבית. על פניו, אם אנחנו מבצעים את הפעולות הנדרשות אלף בית גימל, התגמול שנקבל יהיו יותר מזומנים בבנק ופחות עבודה לבצע. אבל … רק על פניו. הבה נשאל את עצמנו מהו המחיר האמיתי שהסולידית דורשת מאיתנו לשלם. להצטמצם בהוצאות נשמע בסדר גמור. לצאת לפנסיה מוקדמת – מעולה. אם כן היכן הבעייה? כדי להשיב על השאלה הזו צריך להתייחס לסוגיה של מה אנו מצפים מהחיים וגם מהי מטרתינו בחיים. האם המטרה היא להגיע לשיבה טובה עם פלוס ענקי בחשבון הבנק שלנו? האם המטרה היא לחשוב פעמיים או עשר פעמים לפני שמוציאים… קרא עוד »

בני

מענין אותי מה הם ההוצאות בלי חשבון האלה שמשאירות אותך בלי גרוש על הנשמה אבל הם הם החיים האמיתיים.

רון

אל תתבלבל מהבלוג, בהחלט אפשר להנות יותר עם כסף
קורס סקיפרים, לראות עולם, מנוי לקנטרי, ספא, מופעי רוק בעולם, הצגות בלונדון וניו יורק , סקווש, צלילות בעולם, סקי, מסעדות …

מחזיראור

קל מאוד להישאר בלי גרוש על הנשמה כמו שרון אמר. הסוד הוא למצוא את האיזון לדעתי. אם הסולידית מתצטמצמת כדי שתוכל להיות חופשייה מעבודה, אני מצטמצם כדי להרשות לעצמי מסעדת גורמה פעם בחודשיים, חופשת סקי שנתית וחופשת צלילה אקזוטית אחת לשנתיים שלוש, וכדי שיהיה לי סכום כסף מספיק גדול כדי שבעוד 7-8 שנים אוכל גם לקחת את הילדים איתי לבילויים האלה. יש אנשים שרכב יוקרה עושה להם את זה, או יהלום, או יאכטה, או בית גדול ומפואר עם גינה מטופחת, או סתם לעשות 7 ילדים. עצם זה שמשהו נתפס "סמל סטטוס" לא הופך אותו לבזוי, אם אתה עושה אותו בשביל… קרא עוד »

גיא

בקשר לבזוי … אומנם אדם תמיד יכול לבוז לעצמו ואפילו להיטב לעשות זאת מאחרים.
אשר לבוז עצמי ויותר חשוב להתחשבות בבוז של אחרים נראה לי שבלוג מצהיר שהוא בעד לקחת אחריות אישית.על כך, כמובן,כל אחד רצוי שיענה לבדו.

אשר ל דמי הניהול בקרן השתלמות – הם על הצבירה בלבד.אין על ההפקדות.
נראה לי שאז'י בם-בם מתבלבל עם הפנסיה.

גיא

אוי!, שכחתי.
דורין היא פורס מאז'ור 🙂 ,על כן, אי אפשר לשנות אותה 🙂
אני מציע לכל אחד לקחת אחריות על עצמו ועל העלביותיו ולהישען על הסתמכות עצמית.

פריכיהו

מחזיראור כשאתה קונה משהו שנחשב לסמל סטטוס זה תמיד "בשביל עצמך". רק אחרים קונים סמלי סטטוס בשביל הרושם, אבל כמובן גם הם לא יודו בזה ויגידו שזה "בשביל עצמם" ואפילו יצליחו לשכנע את עצמם שזה נכון…

מחזיראור

תתפלא, אבל אנשים הם הרבה פעם כנים מאוד.
אנשים בפירוש מודיעים שהם עושים/לא עושים דברים כי "מה יגידו השכנים", או "כדי להרשים".

גיא

טוב, לא צריך לעשות דוקטורט בבלוג בשביל לדעת שאני אכן אתפלא מהצהרה כגון זאת. ראשית , אני שמח שמותר להגיב ביום כיפור כי כבר חשבתי שאשתגע וגם הכדורים לא בדיוק עוזרים. בזמנו נדרתי נדר שכשיהיו אלף לייקים באתר אפסיק להגיב ותיכננתי לכפר על הכישלון בצום תגובות. כנראה ששני הדברים כבר לא יסתייעו. לפי מחקרי הפסיכולוג רוברט פלדמן מאוניברסיטת מסצ'וסטס 60% מאיתנו משקרים לפחות פעם אחת במהלך כל 10 דקות שיחה,ובממוצע אנו עושים זאת בין פעמים שלוש בתוך אותן דקות ספורות. הקטע צוטט בערך מהספר המומלץ(כמובן) – "האם שימפנזים חושבים על פרישה" מאת יעקב בורק – מהדורה ראשונה 2007 ….. אני… קרא עוד »

מחזיראור

גיא, אם היית משוחח (מספר ומקשיב) עם אנשים, ושואל אותם שאלות, היית מגלה דברים מדהימים.

אגב.. לפעמים גם קניית סמלי סטטוס למטרות שואו-אוף יכולה להיות בהחלט לגיטימית אם היא מקדמת אותך לקראת מטרותייך.
בחוגים מסויימים חייבים להיראות באופן מסויים, וחברות בחוגים כאלה יכולה להקנות לך הטבות שונות ומשונות ולספק לך פרנסה נאה.

גיא

מרבית השיחות שניהלתי עם מרבית האנשים נראו לי שאנטציות. שיחות שמתנהלות על פי תבנית קבועה ללא שינויים או חידושים. נדהם בוודאי לא יצאתי מהם אפילו לומר שיצאתי משועמם עד מוות מהם תהיה אובר-סטייטמנט. אז כהרגלי , אני משתדל לא להתלונן אלא לנתק מגע בצורה אדיבה. שוב …אין לי התנגדות לפיסקה האחרונה אבל לגבי ה [לגיטימית ] כמו ה [ביזוי] … מי קובע מה לגיטימי או בזוי? לאדם מוחצן קובעת החברה והוא אינו רוצה או מסוגל לקבוע לעצמו…. ונעלב ותוקף חזרה כאשר הוא נתקל בדעה נגדית. זאת הנקודה. אחד הקואנים (שאלות-מקרים) בזן שואל …. "מי המסטר שגורם לדשא להיות ירוק?" (דיברתי… קרא עוד »

גיא

אנדר-סטייטמנד ,כמובן! איזה אההבל.
אגב, דורין יכולה לומר עכשיו שבדיוק לזה היא התכוונה כל הזמן ורצתה שכל אחד
יהיה אוטוריטה לעצמו.
מעניין מה חושב הקורא הנבון?

מחזיראור

לול גיא.. :-).

כל אחד קובע לעצמו מה לגיטימי ומה לא, מה בזוי ומה לא.
אני בסה"כ מציע את הפרשנות שלי לקיום החומרי שלנו.
אני בטוח שהרבה אנשים בזים לי (למעשה הם אומרים לי את זה בפנים) על האובססיה שלי בנושאי יד שנייה (או גם באופן כללי).

יכול להיות שאני בעצמי במקום להשתחרר מצרכנות בנאלית הפכתי לעבד של יד שנייה, לרמה שכדי להימנע מקניית קולפן ג'וליאנים ב-15 ש"ח בסופר, אני אשוטט שעות בשוק הפשפשים כדי למצוא אחד משומש במצב טוב ב-12 ש"ח.

גיא

מחזיראור … זה בדיוק מה שקורה לניאו במטריקס …למרות שהוא כבר מכיר את כל הכללים והמהלכים … השינוי מתרחש כשהוא מחליט על הטרנספורמציה בעצמו… הוא המסטר שעושה את הדשא ירוק… מפסיק להזדהות עם ה"אני"… כשהוא עושה זאת לסוכן סמית של השיטה אין מה לתפוס ואין במה לפגוע. טוב אני אעצור פה בשביל לא לעצבן אותך עם הסרט יותר מידי 🙂 בקשר לפיסקה השניה , יהיה זה שיעור לך ולבעלת הבלוג. מאותו הרגע שמצאת מה עושה לך את זה אל תפרסם יותר מידי זאת ותשכנע את כל העולם שזה טוב כי זה פשוט יעלה לך יותר. אני בטוח שבשוטטות בשוק הפשפשים… קרא עוד »

מחזיראור

לפני עשרים שנה היה אסור לי לעלות במעלית לבד. :-).

אגב.. אני לא מגיע לשוק הפשפשים כי זה "מגניב".
סתם עובד שם.

הבעלבית שלנו קנה שם כמה באסטות שהמקום היה לא פופולארי בעליל (כנראה לפני עשרים שנה), והיום אני חושד שיש לו מספיק הכנסה פאסיבית לממן את עצמו ואת ילדיו שהם בני גילי.
ועדיין הוא עובד.. 6 ימים בשבוע, משמונה עד שש..
לך תבין אנשים כאלה.

yoraplife

למען האמת אפרים, רוב האוכלוסייה כן מקשיבה לקול שהשמעת פה ושמת לב לתוצאות או שזה רק אני? 10% מזמן החיים שלהם נהנים מהבזבוז וההוצאה של הכסף ללא חשבון. 90% מזמן החיים "בוכים" ומתלוננים לכל אוזן על המינוס בבנק, על העבודה המזורגגת שמוציאה להם את הנשמה, על שעות השינה שאין להם, על הזמן שאין להם עם הילדים, על זה שלכולם יש יותר מהם (מה שלא בהכרח נכון) ועוד ועוד ועוד.. עכשיו אני שואל אותך, האם 10 אחוז של הנאה שווה ל90% של סבל? אתה רוצה לחיות בהתבכיינות על זה שאין לך שקל ושכולם אשמים חוץ מהאדם במראה? אם כן אז תהנה… קרא עוד »

yoraplife

מעדיף*

מחזיראור

אני לא בטוח בכלל שרוב האוכלוסיה בוכה.
רוב האוכלוסיה מתלוננת על סדר העדיפויות של הממשלה, דבר שהוא לגיטימי ומומלץ, אבל לא "בוכה".
פשוט הבכיינים בוכים נורא חזק..והעניים במדינה הזאת משכנעים את עצמם שהם מעמד הביניים ולא מבינים למה המשכנתא שהם לקחו על דירת ה-5 חדרים פלוס מחסן בפ"ת שלהם חונקת אותם (וזה עוד בריביות של היום..).

טייגרית

?? אפרים, איפה קראת שהסולידית לא יודעת ליהנות מהחיים שלה? מקריאת אחד הפוסטים הקודמים – היא דווקא יודעת… הרבה שנים "חייתי את הרגע" (3 מילים שבאות לכסות על "פיצית את עצמי רגשית על חוסר סיפוק אדיר בחיים), נשארתי המון פעמים בלי גרוש. לא היה כזה כיף. אני במקרה נשואה עם מישהו בעל קו מחשבה מאוד דומה לזה של "הסולידית", אני יותר בזבזנית בהרגלים שלי, אבל למדתי הרבה מאוד ממנו, והרבה יותר נחמד לחיות כשהבזבוזים שלי מכוסים באמת, ולא בשיטת "אכול ושתה, כי מחר נמות", כי הרבה פעמים מה שקרה, זה שמחר ממש קמתי בבוקר, והייתי צריכה להתמודד עם האימפולסיביות. יש… קרא עוד »

פאטיה

WOW תודה לסולידית, חיכיתי לשוקולד מריר,מוכנה כבר לשינויים, יהיה מענין
לעשות אותם.
יישר כח

פאטיה

הולכים לבנק, או לבית ההשקעות שלך, פונים ליועץ ההשקעות שלך שהבנק ממנה לך, אם אתה רוצה אתה יכול להיעזר בו, זאת לא חובה, עלי היועצים כועסים מאחר ואינני מתיעצת איתם, מה איכפת לי, זה לא חובה להתיעץ, או פנה למנהל המחלקה האחראי על ההשקעות בסניף. אתה דורש הורדה בדמי ניהול, ובאחוזי קניה\מכירה של נ.ע. השאר זה ענין למיקוח ביניכם, ותלוי גם כמה אתה שווה להם מבחינה כספית. אני הצלחתי להוריד פעמיים בתוך פחות משנה את דמי הניהול שלי בבנק כולל הורדה בואחוזי ק\מ של נירות ערך. אם אתה קשור למקום עבודה מוסדי, בדוק אם יש לך, על סמך זה הנחה.… קרא עוד »

פרנקנשטיין

לא הבנתי איך מחשבים את החלוקה מחדש של זה:
בינתיים, נוסיף 10,000 ש"ח (או 9,960 ש"ח בניכוי עמלות קנייה) ונחלקם בין ארבעת הנכסים על מנת להשיבם למשקלם המקורי (25% כל אחד):
מניות – נרכוש 1277 יחידות בעלות של 1,845.32 ש"ח.
אג"ח – נרכוש 930 ערך נקוב בעלות של 1,264.28 ש"ח.
תעודת סל העוקבת אחר מחיר הזהב – נרכוש 353 יחידות בעלות של 4,260.38 ש"ח.
מק"מ – נרכוש 2,298 יחידות בעלות של 2,590.01 ש"ח.
מישהו יכול להסביר את החישוב שעושים?

renee

רשמתה בעצמך את התשובה ״ להשיבם למשקלן המקורי 25%״ מחלקים מחדש את הכסף בין ארבעת החלקים ,כך ששוי כל חלק נכון לעכשיו יהיה 25% , זה לא שאתה מחלק את 10000 השקלים כך שכל חלק יקבל 2500 שח , אלה מוסיף לכל חלק את החלק היחסי של הכסף שיביא אותו נכון להיום להיות 25% , יכול גם להיות מצב בו חלק מסויים בהשקעה דווקא עלה הרבה מעל 25% ואז תצטרך למכור ממנו כדי לאזן ולחלק לאחרים.

אז'י בם-בם

על תיק של 450K אני משלם 0.14% ק/מ בארץ אג"ח ומניות (15 ש"ח מינימום) ודמי משמורת רבעוניים של 0.03% – כל זה בלאומי. הייתי רוצה גם ק. השתלמות IRA אבל כיום אני משלם 0.25% על הצבירה ו 2% על ההפקדות (כלל), ובאמת בארץ קרן ההשתלמות IRA הזולה ביותר שקיבלתי היה 0.4-0.3%, שזה פשוט יוצא יותר ממה שאני משלם היום וחבל. אני חושב שכמו שבאתר "לונג" הם הסתדרו מול מיטב עם דמי ניהול 0.3, גם גולשי הסולידית יכולים להתארגן ולהביא אותה בהתאגדות ככח מיקוח מול בנקים או גופי השקעות אחרים. 0.3% על IRA השתלמות זה נחמד עבור לונג, אבל כמה ישלמו… קרא עוד »

גיא

לייק מאד,

כן, אולי זאת תהיה הזדמנות נפלאה לסולידית להרים את את הכפפה
להשתמש בכוחה ולשם שינוי ללכת עם הזרם, ליצור התאגדות(שומו שמיים!)
ולהשתמש בכוח הזרם להוריד את יוקר המחייה.

קרן

שאלה לגבי IRA – נניח והשגתי דמי ניהול של 0.3%, והחלטתי להשקיע 100% במניות (בגלל הטבת המס), עדיין ברכישת קרן מנייתית אשלם דמי ניהול נוספים, נניח 0.2% בקרן זרה, כך שסה"כ אשלם 0.5% בשנה – בדיוק כמו דמי ניהול בקרן השתלמות מדדית – האם במקרה כזה אני אכן אדישה בין שתי האופציות או שפספסתי משהו? אגב אני מניחה שפתרון אפשרי תיאורטית (לא פרקטית בשבילי) יהיה לקנות את המניות עצמן ולא לשלם דמי ניהול לאורך זמן. עבורי אישית הפתרון הזה לא מתאים, שאלה נוספת – ברמה הטכנית בIRA – מישהו יודע אם נניח ממירים ש"ח למטבע זר איך זה עובד מבחינת… קרא עוד »

גיא

היי קרן,
שאלה מצויינת. אני בדיוק שוקל את העינינים הללו.
רק בנינו … ברגע שאקבל 0.3 על IRA …
אומר להם … טוב , יודעים מה? בוא נעשה בקרן השתלמות מנייתית מדדית לא IRA ב0.3.

After all……
it's not personal it's business 😉

גיא

היי קרן וכולם. לידע כללי.
הצלחתי לסגור "רק" על %0.4 לשנה דמי ניהול בקרנות השתלמות מדדית מניתיות לא IRA.
אם הייתי סוגר על IRA ב0.3%… עדיין, כמו שאמרת , ברכישת קרן מנייתית הייתי צריך לשלם דמי ניהול נוספים ולכן זה נראה לי פתרון סביר בהחלט.

אין לראות בזאת כל המלצה … לא ממליץ על דבר וכו…
אם אצטרך כספים קרנות ההשתלמות יהיו המקום האחרון ממנו אמשוך אותם וזאת בשל
הטבות המס הגלומות.

קרן

תודה על העדכון גיא!

גיא

אגב, דורין אם כבר תחצי את הרוביקון ותקימי התאגדות אני מציע
לך להטיל מס על מגיבים ברי תגובה שמגיבים מתי שבא להם ומשארים את "עבודת" התגובות
לאחרים.
לצערי , מגיבים אילו כנראה מעריכים את תרומת העבודה כגדולה מתרומת המשחק לקהילה.

אני כמובן לא אומר דבר … רז רומז 😉

גיא

להתאגדות יקראו כמובן "סולידריות" 🙂 חאהההה!

מחזיראור

אז'י, לא הבנתי..
דמי הניהול בקרן השתלמות הם לא על הצבירה בלבד? מדוע יש גם על ההפרשות?

ג'ו

ככל הנראה התבלבל ומדובר בטעות – אלו נתונים של קרן פנסיה. בהשתלמות אין דמי ניהול מהפרמיה רק מהצבירה.

vanessa

שאלה לתותחי קרנות ההשתלמות –
לקראת סוף השנה החלטתי לפתוח לעצמי קרן השתלמות לעצמאיים.
ההצעה הכי זולה שמצאתי נכון לעכשיו (עוד לא כולם חזרו אלי) היא של איביאי, 0.65 דמי ניהול לקרן עוקבת מדד (אפשר S&P500 או ת"א 25 – אני נוטה למדד האמריקאי פשוט כי הוא רחב יותר סה"כ).

הצעה סבירה לקרן חדשה?
מישהו מכיר משהו טוב יותר?

באיזה שלב אני יכולה לדעתכם להיכנס למיקוח?

תודה למי שיטריח עצמו לענות לי. 🙂

יוסי

אני חייב לשאול פה על קרנות נאמנות מחקות. זה כבר מטריד אותי כמה חודשים… אני מנסה למצוא על זה חומר כתוב וכמעט שאין. איך הם בדיוק פועלות? אחד הדברים המרכזיים שהם אוהבים להגיד על עצמן, זה שיש יתרון גדול על תעודות סל וזה: שקיפות. היכן השקיפות, אם אין מסמך אחד שמתאר איך פועלת הקרן? (מישהו יכול להפנות אותי). לגבי הסיפור עם מס: אני לא מבין ולא בטוח שזה נכון: אם הקרנות המחקות פטורות מתשלום מס על דיבידנד (למשל על ת״א 25), איך זה שהם מראות אותם ביצועים כמו המדדים עצמם וכמו תעודות הסל? גם הם פטורים ממס על דיבידנדים בארץ?… קרא עוד »

קסנדרה הנביאה

לפני הכל — מס חברות איננו רלוונטי כהוא זה לקרנות נאמנות. קרנות הנאמנות בישראל פועלות בשני מסלולי מס: קרן חייבת וקרן פטורה. קרן נאמנות חייבת, כשמה כן היא, חייבת בתשלום מס רווחי ההון והדיבידנדים שהיא מקבלת. זה אומר שהמשקיע, שמחזיק יחידות בקרן, יהיה פטור ממס בעת מכירת יחידות בקרן. קרן נאמנות פטורה, כשמה כן היא, פטורה מתשלום מס על רווחי הון ודיבידנדים. המס ישולם על ידי המשקיע, בעת מכירת יחידות בקרן. רוב הקרנות בישראל, וכל הקרנות המחקות, הן קרנות פטורות ממס. זה אומר שקרן המחקה את מדד ת"א 25, תצבור את הדיבידנדים לשווי הנכסי הנקי (NAV) של הקרן מבלי לשלם… קרא עוד »

יוסי

תודה על התשובה. אבל עדיין לא ברורים לי הרבה דברים: בסדר הבנתי שהקרן הפטורה על תא 25 לא צריכה לשלם מס על דיבידנד: אז למה היא יש להם אותם ביצועים כמו תעודות הסל על תא 25? גם תעודות סל פטורות ממס על דיבידנד? אבל השאלה היותר קשה: איך קרן נאמנות מחקה על sp500 מצליחה להתחמק מתשלום דיבידנדים על מניות בחול? איך היא בכלל מקבלת דיבידנדים אם משקיעה בחוזה עתידי? (כמו שאמרתי חוזה עתידי על sp500 לא נותן דיבידנדים. זה דרך אגב הרבה יותר שקוף: תקראו באתר של CME ) והכי חשוב: איפה אפשר למצוא מסמך כלשהו שמסביר מה הם עושים.… קרא עוד »

אמיר

לא הבנתי מה הבעיה מבחינתך למצוא תשקיף לקרן מחקה.
לדוגה, MTF S&P500 מגודרת מטח (5117965)
http://maya.tase.co.il/bursa/fundDetails.asp?FundCd=5117965
כל קרן אחרת, מצא את המספר דרך אתר דוגמת BIZPORTAL /CALCALIST /THEMARKER…
הצב את המספר בקישור (במקום ה-7X)
http://maya.tase.co.il/bursa/fundDetails.asp?FundCd=XXXXXXX

יוסי

תודה. קראתי ואני עדיין חייב לשאול שתי שאלות מרכזיות שלא נענו בשום מקום: אני מסתכל על תשקיף של קרנות מחקות של S&P 500 של שתי חברות גדולות: מיטב והראל. למשל: http://maya.tase.co.il/bursa/report.asp?report_cd=851736-00&CompCd=&Type=Pdf שאלה 1: העמלות מאד גבוהות, בניגוד למה שהקרנות אומרות בכל מקום. למשל בתשקיף של מיטב העמלה 0.25% שכר מנהל ועוד 0.04% , כלומר בערך 0.3% עמלה שנתית. זה גבוה מאד. (למשל ב-VTI העמלה 0.05%). בהראל זה אותו הדבר. מאיפה הגיעה התדמית שהעמלות בקרנות המחקות נמוכות? האם מישהו יכול לגלות לי איפה אני טועה? שאלה 2: אני מצטט מהתשקיף: ״החשיפה למדד תתבצע בעיקר באמצעות קניה של חוזים על 500 S&P… קרא עוד »

אמיר

תגובה ל-יוסי.
לפי תשקיף הקרן שקישרת –
"ביום 2.1.2014 לא יעלה שיעור השכר השנתי שיקבל בפועל מנהל הקרן בקרן על 0.25% מהשווי הנקי.."
לפי הקישור הזה – http://www.bizportal.co.il/Quote/MutualFund/generalview/5117478
נכון להיום דמי הניהול = 0.
כלומר יש שכר לנאמן 0.03 + 0 דמי ניהול = 0.03%
ייתכן ובעתיד יעלה (הם השאירו לעצמם את האפשרות לשנות בתשקיף).

איליה

יוסי וקסנדרה.

1. המדדים בישראל הם TOTAL RETURN מ2009 – כלומר דוידנטים (אחרי מס) כלולים במדד.
2. תקראו טוב טוב את התשקיפים ותראו שמדד הייחוס הוא SPTR500N או SPTR. כלומר מדד SP500 TOTAL RETURN וחוזה על מדד כזה כולל דיודנטים (אחרי מס כמובן). זה גם כתוב בתשקיף.

בקיצור -RTFM (אני פשוט כבר הגבתי כמה פעמים בנושא זה בעבר)

יוסי

איליה, אני מקווה שאתה קורא את התגובה, כי הבלוג הזה כבר ישן. נתחיל מ-1: אחרי שכתבת RTFM, ושהגבת כבר מספר פעמים בנושא, במילים אחרות: הציבור פשוט מתעצל לקרוא. הרשה לי במטוטא לתקן לך טעות: ״המדדים בישראל הם … דוידנטים אחרי מס כלולים במדד״. לא נכון: בישראל, להבדיל מבארה״ב דיבדנדים *לפני* מס כלולים במדד. ולא אחרי. ראה למשל פה: http://tih.co.il/share.asp?stock_number=1091826 ציטוט: ״החל מינואר 2009, הפכו כל המדדים בישראל (וביניהם מדד ת"א 25) להיות מתואמי תשואת דיבידנד ברוטו. הדבר אומר שחישוב מחיר המדד לוקח בחשבון את כל הדיבידנדים המחולקים ברוטו (ללא ניכוי מס), ולמעשה 100% מהדיבידנדים ברוטו כלולים בשער המדד ובהתאם במחיר… קרא עוד »

גיא

שששש….
עכשיו המחאה 2014 תטפל גם בזה. הכסף מהמסים כמובן לא ילך למעמד הביניים ולמשרתי המילואים אלא לחינוך תורני, פנסיות תקציביות וכל מיני פויילה שטיקים של מע"מ שכמעט כל הכלכלנים מכל האסכולות מתנגדים לה.

חוץ מזה , כמו שאני אומר תמיד ולא ממליץ, להשקיע פה, בארץ שלנו זה הכי בונדסטג
ובונדסליגה ולא צריך להשקיע בברלין ושאר מיני חולראס.

בעז

דורין שלום ,
למה הפרש כ 4% בין הקרנות מחקות אג"ח השוקולד מריר ? על פניו היו אמורות להיות דומות – שתיהן 2-5 והמדד זניח .

אמיר

כנראה שהשוק בונה על קפיצת מדד/אינפלציה/דיפלציה/… השלם את החסר.

טל

שלום,
קרן הנאמנות אי.בי.אי סל MSCI שווקים מתעוררים באתר פאונדר מראה כי ההרכב שלה ברובו אג"ח מדינה בחו"ל. האם הכוונה בתיק ההשקעות הנ"ל להשקיע באג"ח מדינה חו"ל? או במניות שווקים מתעוררים?

איליה

טל, תחפש פה באתר איך בונים קרן נאמנות מקומית (פה זה לא משנה אם אקטיבית או פאסיבית) על מדדי חול (או תגגל קצת…). רשום בפונדר "לפחות 50% מהשווי הנקי של נכסי הקרן יהיו חשופים למדד MSCI EMERGING MARKETS". בתמהיל השקעה אתה רואה שיש להם חוזה עתידי על מדד זה וכמעט כל השאר אגח ממשלת ארהב (ככה נבנה דרעק מסוג זה). לעניות דעתי קרן זאת לא מגודרת מטח (כי אני לא רואה אופציות על דולר בתמהיל השקעות שלהם). * אין לראות בזה שום יעוץ, אין לי מושג על מה אני מדבר. נץב: לגבי שאלות מה זה דרעק – גיא יוכל לפרט… קרא עוד »

גיא

אהו! , דאס איסט נישט פרובלמה. דאס כל קינדער יודע. דרעק איסט שייסה. דאס איסט שרקלישט אונד גייפרלישט. אהה מרד, שכחתי…. Yevgeny Doctor , תודה. להיות איליה זה לא פשוט. לא כל אחד יכול. אני בכלל לא סגור על זה שכדאי 🙂 בכל מקרה נראה לי שמיטב הם החברה היחידה שהסוכנים הפנסיונים שלה עוד לא הזמינו אותי לכוס קפה לפגישה בבית קפה. השאלה אם ה0.3 זה על IRA בלבד? האם יש להם קרן השתלמות לא IRA שמחקה מדדים או ניהול אקטיבי של "מומחויים" בלבד? יתכן שאישית עדיף לי להישאר ב0.4 איפה שאני (לא עושה פירסומת) כי: א.)יש לי הלוואות מול… קרא עוד »

גיא

אגב , יכול להיות שמקרן ההשתלמות מנוהלת(לא IRA) מדדית החברות קונות אינדקסים עצמן ואז אשלם כפל דמי ניהול בכל זאת. בברושור שקיבלתי זה לא מצויין ונראה שהם קונים את המדדים ללא דמי ניהול נוספים. אני אשאל את הסוכן … ואם הוא יגיד שלא… אז מה? אז יגיד! אוז גזוקט!! מי ידבר איתו עוד 30 שנה ואיפה הוא יהיה?! גם רשום שהתקנון יכול להשתנות! אם אנהל אינדקסים מנייתיים בIRA התקנון של תעודות הסל או הקרנות לא ישתנה?!! באבו-אבוע ישתנה!! אז מה לעשות!?!? זהב בבנקים בשוויץ זה בטוח?!!! הגרויסה מציאה זה לא היה בפעם הקודמת כאשר באו אנשים עם שמות יהודיים לקחת… קרא עוד »

גיא

המשכתי לברר אם חשדותי מוצדקות לגבי דמי הניהול הכפולים ונאמר לי …
מה פתאום ! הדבר לא נעשה.
נאמר לי שגם אם הדבר נעשה באיזה קופה איזוטרית ישנה איזה רגולציה שאסור לבית ההשקעות שמחזיק בקרן להחזיק יותר מ25% מתעודות הסל או קרנות שלו. קרנות של
אחרים לא כדאי לקרן לקנות משום שישלמו דמי הניהול לגוף האחר לדעתי.
בכל מקרה אם הייתי ברון שודד הייתי דואג להחזיק בעלות צולבת על מספר בתי השקעות ולעשות לופט-גשפטן עם עצמי.
מזל שיש קצת רגולציה בעניינים הללו ? לא?
,

Yevgeny Doctor

הםם… על דמי הניהול הכפולים יש כמדומני חסם עליון (אם כי לא מחמיר במיוחד של 0.25%): http://mof.gov.il/Releases/Pages/capital-market.aspx

והחזקה של תעודות סל / קרנות נאמנות של אותו היצרן אפשר לראות בדיווח נכסים הרבעוני של כל גוף, כאן לדוגמא (קישור צנוע בתחתית העמוד – "דוחות ודיווחים כספיים"):
http://www.ibi.co.il/Main/Gemel/Tsuot/TsuotDocuments.aspx

גיא

יופי של אינפורמציה!
אתה בטוח שאתה לא איליה?

יש גם לשים לב שנאמר – ההוראות יפוגו בסוף שנת 2015. מה יהיה אחר כך?
טוב יותר? רע יותר?
אף אחד לא יתן באמת לאזרח לנוח על זרי הדפנה. זה כאמור
מאבק מתמיד ויש להציב מול החברות הללו קיר ברזל. כל מה שאפשר
לשאוף אליו , כמו שאמרתי בעבר , הוא ניהול הסיכסוך עם החברות ולא סיומו.

פאטיה

השאלה שלך לא ברורה, האם את יכולה לרשום את מס' הקרן שלך.
אגב גם לי יש קרן נאמנות מגדל שווקים מתעוררים, אלא שזאת קרן מחקה.
עד כמה שאני מבינה, הקרן הזאת מחקה מדדי מניות בחו"ל, ויש לה פיזור גיאוגרפי וכמו כן היא משקיעה בחוזים עתידיים.
בשני המצבים לא מצאתי משהו כמו אג"ח מדינה ; יחד עם זה, ראיתי שיש תשואה זהה בשתי הקרנות הנ"ל, נראה לי שזה מקרי.

פאטיה

כלומר תשואה יומית זהה

חבר

גיא:
"יש לי הלוואות מול קרנות ההשתלמות שאני משקיע במשהו אחר"
יצע המרצע מן השק??
אני לא מבין למה אתה בארון בנושא השקעות הערך, זה בסדר, אמא ואבא ימשיכו לאהוב אותך (אחרי תקופת הסתגלות כמובן).

בכל מקרה בהצלחה.

גיא

חבר, תודה.
דורין, עד מתי עד מתי משקיעי ערך יעלוזו?
עד מתי ישתלחו ללא רסן במגיב תמים אשר לא עוול בכפו
ואשר לא דיבר בהם סרה מימיו?
העם דורש שעל הצדק להיראות, לא רק להיעשות
ואם יש צדק – יופיע מיד!

חבר , אני משקיע במשהו שהוא לצערי אכן פחות [מסוכן] מהשקעות ערך ….
….בשמש 😉

חבר

זו ההגדרה שלך להשתלחות חסרת רסן?
לטעון שיש לך חיבה להשקעות ערך?

אני גם די בטוח שדיברת "בנו" סרה ואפילו מעל דפי בלוג זה, אבל לא עד כדי שממש אלך ואעשה חיפוש.

אנרגיה סולארית זה נהדר. בהצלחה!

גיא

חבר ,שוב תודה, אתה יודע שאני מחבב אותך אבל
אני מציע מציע לך להיכנס למוסך ולבדוק את קולט הסרקזם שלך
נראה לי שזה גורם לכלל המכלול לנוע בכבדות.

חסר לך שאת נעלב לי עכשיו!
ברור שחיפוש שטחי של כל זב חוטם יפליל אותי עד צוואר 😉

חבר

אני נכנס למוסך, נדבר כשאצא

amos

שני כתבות מוזרות
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000976655#fromelement=leftmostpopular_narrow_AllNodes
שוקל התאבדות כי יש לו רק 600000 וזה לא מספיק לדירה

http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3641417,00.html
אושר מגיע מכסף

שחר

דורין,
החלק המנייתי של שוקולד מריר מפוזר בעולם ע"י מספר קרנות מחלות ותעודות סליחה. תוכלי להסביר מהם השיקולים להשקיע בעקיפין בשוק גלובלי דרך ישראל ולא ישירות דרך קרן כמו ואנגארד עולמית? האם החלל דמי ניהול (ואנגארד לא יותר זולה מכולן יחד)? האם בגלל השקעה חוזרת של דיווידנדים? מסים?
כי לפי כל מה שאמרת נראה שהפיזור בואנגארד שמושקעת ישירות במניות בטוח יותר מהקרנות עם חוזיהן ובטח מתנודות הסל. ולמה לטרוח כ"כ אם יש קרן ייעודית למטרת?

פאטיה

דעתכם לגבי עידכון יעד ב-% לגבי התחלקות ההשקעות הרבעוניים.
קחו בחשבון שאני סוחבת איתי השקעות בסגנון שונה בטרם הכרתי את הבלוג של הסולידית, ולאט ובעיקביות הם יצאו מהתיק, לאחר שיהיה בו תיקון הולם, מכאן המגמה ברורה, בשלב זה אמלא את החסר על פי המבנה שהכנתי כולל כל מה שנמצא בתיק.
מדדי מניות ת"א וחו"ל היעד 50% . 50% של התיק יתחלק כך: 20% אג"ח ממשלתיות, 10% מדדי אג"ח קונצרני, 10% קרן כספית, 10% מק"מ או קרן מחקה מק"מ.

יואל

שאלה הדיוטית: בעמודה האחרונה, "עמודת רווח / הפסד (%)", האם מתחשבים בכך שעברו רק שלושה רבעונים כדי לחשב את % הרווח / הפסד? אם כן מהו החישוב. אם לא אז פשוט מחלקים את הרווח / הפסד בשווי אחזקה ללא התחשבות באורך / זמן הנייר? מהו החישוב שנעשה בדוגמא בפוסט זה?

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן