מתחילים להשקיע בבורסה? חפשו סירת משוטים

מ

מי שגולש בפורומי הבורסה הגדולים נתקל מדי פעם בהודעות של צעירים, שמחפשים מה לעשות בעשרות אלפי השקלים שחסכו במהלך שירותם הצבאי. לי זה מזכיר קצת צבוני ים קטנטנים שבוקעים מהמחפורת ואצים רצים לעבר הים. רובם המכריע, כמובן, אינו שורד את המסע לבגרות.

בעיניו של המשקיע המתחיל, שוק ההון משול לאוקיינוס רחב ידיים, מלא בסכנות ובכרישים שיכולים לבלוע את כל כספו מבלי להניד עפעף.

אם להמשיך את המטאפורה, הרי שבעיני, מוצרי השקעה פסיביים העוקבים אחרי מדדי ניירות ערך – קרנות סל, קרנות מחקות ותעודות סל – הן סירות משוטים פשוטות שמצליחות לנווט בין גלי הבורסה.

אפשר כמובן לעלות על ספינות תענוגות כמו קרנות נאמנות מנוהלות, על סטי"לים של משקיעים במניות ספציפיות, או על אופנועי ים של סוחרי מניות תוך-יומיים; אבל בסופו של דבר, כלי השיט הפשוט ביותר הוא גם ההגיוני ביותר.

הנה 4 סיבות למה:

1) השקעה במדדים קלה להבנה

לצטט את הכלל התשיעי מבין 16 חוקי הזהב לביטחון כלכלי של הארי בראון, "לעולם אל תשקיע במה שאינך מבין". הדפיסו, גזרו והדביקו על המסך. נדמה לי שזו המקבילה הפיננסית ל"עצור בטרם תעבור": עצה מצוינת שקל מאד להתעלם ממנה.

למרבה המזל, קל מאוד ללמוד ולהבין את ההיגיון העומד מאחורי השקעה במדדים ובמוצרים עוקבי מדד, בפרט בקרב מתחילים שרק לומדים את שוק ההון. אם נתמצת את התאוריה:

1. משקיעים אך ורק במוצרים עוקבי מדד מהסוג שתואר לעיל כדי לבנות תיק השקעות עצל המפוזר על פני מגוון רחב של אפיקי השקעה (כדי שלא כל הביצים יהיו בסל אחד).

2. מדי תקופה מסוימת (חודש / רבעון / חצי שנה / שנה) מפקידים סכום קבוע. יש לאזן את תיק ההשקעות אחת לשנה לכל היותר.

3. וכמובן, החשוב מכל: לעולם אל תנסו לתזמן את השוק או לבחור את המניה הלוהטת הבאה.

2) השקעה במדדים עובדת

משקיעים פסיביים (המשקיעים במוצרים מדדיים) יכולים להשיג תשואה גבוהה יותר לאורך זמן (אחרי עלויות ומיסים) לעומת משקיעים אקטיביים. תשאלו את ויליאם שארפ, זוכה פרס נובל לכלכלה והוגה מדד שארפ.

מאות מחקרים הוכיחו שרוב קרנות הנאמנות המנוהלות אינן מצליחות להכות את המדד לאורך זמן, ואגב כך ביצועיהן נופלים לעומת ביצועי המוצרים המדדיים.

למה? כי מוצרים מדדיים זולים מאוד. העלות הנמוכה פירושה שיש למנהל הקרן פחות הזדמנות לנגוס בתשואה שתשיגו. ודאי כשמשווים זאת לקרנות המנוהלות היקרות יותר, שרק לעתים נדירות מצליחות להגיע לתשואות גבוהות מספיק כדי להצדיק את דמי הניהול היקרים שהן גובות, וגם אז – לא ניתן לצפות זאת מראש.

3) השקעה במדדים חוסכת זמן

חובבי מניות מבלים את רוב זמנם בניתוחים טכניים ופונדמנטליים של חברות וגרפים. סוחרי יום לא יכולים להרשות לעצמם לזוז לרגע אחד מהמסך. ללעומת זאת, השקעה במדדים מפנה לכם הרבה מאוד זמן פנוי.

4) השקעה במדדים נותנת לכם שליטה על העניינים

יש אנשים ששוכרים מנהל תיקי השקעות צמוד ומשלמים לו עמלות היסטריות תמורת ביצועים פושרים במיוחד.

לעומת זאת, משקיעים פסיביים יכולים להעריך בעצמם אילו סיכונים הם לוקחים ואיך אפשר למתן את הסיכונים הללו; כמה כסף בדיוק עליהם להשקיע כדי להשיג את מטרותיהם הכלכליות; ואיך להימנע מתשלום עמלות מטורפות שיכולות להעיב על התשואה בטווח הארוך.

הירשם
הודע על
guest
9 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
אחד

אני לא דוגל בשיטת שגר ושכח או תיק עצל/פסיבי
לא אכפת לך במה הכסף שלך מושקע? באילו מניות בדיוק הוא מושקע – האם אותן חברות באמת מצליחות או שהן בכלל חלק מבועה?

אחד

אבל מה זה בכלל "עוקבת" – מאיפה התשואה מגיעה פה בכלל
איפה הכסף שלך מושקע? אם לא אצל החברות אז אצל מי?
לדעתי את מממנת עם המדד הזה פורשה חדשה לאיזה מנהל השקעות
והכסף שלך נמצא באוויר

מולי

זה נקרא תעודת סל, או ETF
חפש בגוגל

מולי

דיברת על בועת האג"ח הממשלתי. מה עם בועת המניות? מעניין אותי לשמוע מה דעתך בנושא, מאחר והבועה הזאת תלויה בהדפסות הכסף של הפד. גם המדד יכול להפסיד 60% בקריסה כזאת

אלון

ואלה 2 הכללים של אלון:
1-לעולם אל תפסיד כסף בבורסה!!!!
2-לעולם!!..אבל לעולם=אל תשכח את הכלל ה-1!!!!!!!
ואני מוסיף כלל משלי:אל תשקיע בבורסה ללא 2-4 שנות ניסיון שצברת בקריאה קורסים,והשקעה על "יבש"…ולא יל רטוב!!!..האמינו לי:העצב מהפסד הרבה יותר גדול מההנאה שברווח…ואני מדבר מניסיון…

אלון

תגובה למולי:מי אמר לך שיש בועה במניות?!?!?….אין שום בועה!..לכל מניה יש מחיר:מי יקר ומי זול יותר…אם את מדברת על מדדי מניות זה משהו אחר.
באג"ח ללא ספק:ההשקעה לא כדאית!!..אבל זה גם לא בועה…העליות באג"ח זה בגלל הריבית הנמוכה…כי אחרת מזמן התשואות היו עולות לשמיים.
נ.ב-בורסות נועדו לקרוס..כי אחרת איך נקנה בזול…ואחרת היכן המחזוריות?..מניות ואג"ח מתומחרות במחיר,ולא יכולות לעלות לעד!!!…התזמון הוא בלתי אפשרי,ומטומטם מי שמנסה לתזמן כניסה ויציאה.

אילון

הי דורין,
מצרף קישור למאמר בהיר ונהיר בעניין השקה פסיבית של יוג'ין פאמה.
http://www.dimensional.com/famafrench/2009/06/why-active-investing-is-a-negative-sum-gain.html
אילון

trackback

[…] בתוכם אלמנטים ספקולטיביים לחלוטין, שנועדו לעודד את התלמיד המתחיל להפוך לסוחר יומי מקצוען – לא למשקיע לטווח […]

trackback

[…] השקעה פסיבית, מטבעה, היא משעממת להחריד: בחר אפיקי השקעה, הרכב מהם תיק השקעות מפוזר, קנה מוצרים העוקבים אחר המדדים הרלוונטיים, החזק לאורך זמן ואזן לפי הצורך. זהו זה. […]

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן