למה קשה כל כך לפרוש מוקדם בישראל

ל

מטרתו העיקרית של הבלוג הזה היא להציג בפני הקורא העברי אפשרות לאמץ סגנון חיים שונה בתכלית, התואם את ערכיו האישיים ואת משאלות לבו, אם רק ישתחרר מהשיעבוד הנלווה לעבודה בשכר.

מבחינה מתמטית, חיסכון של חלק משמעותי ( > 75%) מההכנסה הפנויה יוביל, תוך פחות מעשור, לניתוק התלות הכלכלית שבין השכיר הטיפוסי למקום עבודתו.

במצב זה, מקום העבודה הופך מקריטי לאופציונלי; הווה אומר, ניתן להפסיק לעבוד גם אם גיל הפרישה החוקי נמצא במרחק של כמה עשרות שנים.

את הזמן הרב שיתפנה בעקבות זאת ניתן להקדיש לדברים החשובים באמת בחיים, כל אחד לפי ראות עיניו: ילדים, זוגיות, תרומה לקהילה, טיולים בעולם, פיתוח אישי, הגשמה עצמית ו/או חתירה לאיזון נפשי.

האסטרטגיה המוצעת להגשמת החירות הכלכלית הזו היא הסתפקות במועט והפשטה מרצון של אורח החיים. שיטה זו, בתורה, נשענת על ההבנה שלצרכנות כפייתית (תרבות העוד ועוד) יש תועלת שולית פוחתת; שהיא איננה הופכת אנשים למאושרים יותר; ושעיקר תרומתה מתבטא בהעמקת והנצחת התלות בתלוש המשכורת. הפנמת התובנות הללו עשויה להוביל לקיצוץ דרמטי בהוצאות מיותרות. ככל שהקיצוץ חד יותר, ניתן לחסוך את סכום הכסף הדרוש כדי לכסות על הוצאות שנותרו מהר יותר, ולפרוש מוקדם יותר.

בעיני רבים, הרעיון הזה נחשב למהפכני עד כדי "ניתוק מהמטריקס". אנו גדלים לתרבות שמצפה מאיתנו לבלות 40 שעות בשבוע כפול 40 שנה בשוק העבודה, ולהסתפק בשלושה שבועות של חופשה דחוסה מדי קיץ. הנורמה המקובלת, מטורפת ככל שתהיה, היא לשעבד זמן ואנרגיה תמורת כסף. וכטבעם של רעיונות היוצאים כנגד הנורמה, הם מעוררים התנגדויות שונות מזוויות שונות.

אחת מהן היא הטענה שהקונספט – עצמאות כלכלית בגיל צעיר – אינו ישים במדינה קשה ויקרה כמו ישראל, בין היתר משום שנושאי דגלו (רובין ודומינגז בשנות השמונים, ג'ייקוב פיסקר בעשור הנוכחי) הם אמריקנים שכותבים לאמריקנים ומבססים את כתביהם על מנעמיה ותפנוקיה הכלכליים של ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.

רון ברמן שטח את הטיעון הזה בפוסט ביקורתי שכתב לפני כחצי שנה. לדבריו, הניסיון ליישם במחוזותינו את הפילוסופיה במדינה שבה מרוויחים מעט ומוציאים יותר נדון לכישלון, אלא אם הפורש המיועד נמנה על העשירונים העליונים במידרג הסוציואקונומי. "אם מוציאים פי שניים למחיה בישראל ומכניסים כ-60% מבארה"ב," הוא כותב, "אל תצפו לפרוש תוך 7 שנים – גם אם הצטמצמתם כהוגן."

בעיני זו היתפסות לקטנות שמחטיאה את העיקר. העקרונות הבסיסיים של הפילוסופיה הם אוניברסליים, וככאלה ניתן ליישם אותם בכל כלכלת שוק מערבית. לא צריך להיוולד או לחיות בארה"ב כדי לקרוע מגופנו את עלוקותיה של תרבות הצריכה, לפתח כישורי חיים שאבדו לנו במרוצת הדורות, לחיות היטב על חלק קטן בלבד מההכנסה השוטפת, לחסוך את העודפים ולהשקיע אותם בתבונה.

אין עוררין על כך שהשכר הממוצע בישראל נמוך מהשכר הממוצע בארה"ב, ושבמובנים רבים אחרים קל יותר לחסוך מעבר לים. למרות זאת, אין להתעלם מהעובדה שישראלי החותר לעצמאות כלכלית נהנה מכמה יתרונות מובהקים על פני מקבילו האמריקני, ובראשם שירותי רפואה וחינוך המוצעים בעלות אפסית. יתרונות אלה מקזזים חלק מפערי השכר ויוקר המחיה שנזכרים ברשימה של ברמן.

אני מודה שקשה להתווכח עם המסקנה העקרונית של ברמן, לפיה לא קל לפרוש בגיל צעיר בישראל. עם זאת, טעות לייחס את הקושי הזה לגורמים מערכתיים כמו רמת השכר ויוקר המחייה. האתגר המהותי ביותר עבור הפורש הצעיר בישראל נובע ממקור אחר לחלוטין.

פרישה מוקדמת בחברה מוחצנת

קשה לדון במושג טעון כמו "אופי לאומי" מבלי ליפול למלכודות סטריאוטיפיות והכללות גסות. ובכל זאת, לא צריך להיות היסטוריון, סוציולוג או אנתרופולוג דגול כדי לזהות שלחברה הישראלית יש צביון מוחצן מובהק, החוצץ בינה לבין לתרבויות מופנמות יותר כמו למשל יפן או מדינות סקנדינביה. המוחצנות היא החוט המקשר בין הצבר המאצ'ואיסט, הקיבוצניק החברמ'ן, היאפי משיינקין והערס מהדרום.

להבחנה בין מוחצנות למופנמות יש בסיס ביולוגי. התאוריה היא שלטיפוסים מוחצנים יש רגישות חסר למוליך העצבי דופאמין – כלומר, הם זקוקים לעוד ועוד ממנו ולא יודעים שובע, ולכן מחפשים גירוי חיצוני כדי שמוחם יוכל לייצרו. לעומתם, לטיפוסים מופנמים יש רגישות יתר לדופאמין, שמביאה לכך שגירוי חיצוני עז מדי פשוט מתיש אותם.

תופעה זו מסייעת להבין מדוע, כפי שטען קרל יונג, האדם המוחצן מתמלא באנרגיה כשהוא חווה אינטרקציה חברתית בעצימות גבוהה, בעוד שהאדם המופנם מרגיש שאינטרקציה שכזו רק מנקזת ממנו אנרגיה. על אותו משקל, האדם המופנם נטען באנרגיה כשהוא לבדו, בעוד שהאדם המוחצן מרגיש כי בדידות מתישה אותו ואף גורמת לו לאי-שקט ולחרדה.

מרטי לייני טוענת בספר The Introvert Advantage ש-75% מהאוכלוסיה הכללית היא מוחצנת באופיה. נדמה לי שלא יהיה מוגזם להעריך שבישראל השיעור הזה גבוה בהרבה. הנטייה למוחצנות כה טבועה בתרבות הסחבק המקומית עד שהיא נחשבת לנורמה. מכאן שאדם הנוטה למופנמות בהכרח סוטה מהנורמה.

בחברה מוחצנת שכזו, התנהגות מופנמת נתפסת כפגם אישיותי או נכות חברתית שיש להתגבר עליה כדי "להצליח". החברה מתקשה להבין או להזדהות עם אופיו של המופנם, ולכן מפרשת אותו במונחים מוחצנים, על משקל: אם המופנם מתקשה לעשות , הרי שהוא ביישן / חרדתי / סנוב / מוזר / דכאוני / זעוף / מיזנטרופ / חסר ביטחון.

כמובן שמדובר, על פי רוב, בתיוגי שווא.

לעומת הביישן, למופנם אין חרדה פתולוגית ממה שחושבים עליו ואין לו צורך קיומי בתחושת קבלה חברתית.

לעומת המיזנטרופ, המופנם נהנה ממגע אנושי — אבל בכמויות קטנות, וכמובן תוך העדפת איכות בני השיח על פני כמותם.

לעומת הדכאוני, המופנם יודע להנות מהחיים — אך מבלי להתמכר לאדנרלין ומבלי לשלם לבעלי דיסקוטקים ומועדוני צניחה תמורת "כיף".

לרוע המזל, המופנם יתקשה לשכנע שמגע חברתי רצוף פשוט שוחק ומעייף אותו; שהוא נהנה להיות לבד לתקופות ממושכות גם מבלי לדחוס בהן 101 פעילויות והפעלות; או שרמת הגירוי האינטלקטואלי שהוא מפיק מסמול-טוק דלוח בקבוצות מרובות משתתפים שואפת לאפס. אנשים מוחצנים פשוט לא מסוגלים לחשוב במונחים כאלה. נסו להיזכר ביחסה המשתומם של הברנז'ה התל-אביבית למופנמות של אריק איינשטיין ז"ל.

המיעוט ה"לא נורמלי" נדרש אפוא לסגל את עצמו לערכיו של הרוב "הנורמלי". כשם שיש הסבורים שהומוסקסואליות היא מחלה שניתן "להירפא" ממנה, כך מצופה מהמופנם לתקן את אופיו "הבעייתי".

תלמידי בית ספר יסודי לומדים את זה מגיל צעיר כשגוערים בהם על כך שהם לא "יוצאים מהקונכיה", לא משתתפים מספיק בשיעור, או שהם לא עובדים יפה בקבוצות. בתיכון, סטאטוס המקובלות שלך ניצב ביחס ישיר לעוצמת הדציבלים הבוקעים מגרונך, למספר המסיבות שאתה פוקד ולכמות הפעולות שלך בתנועת הנוער. ובצבא … אוי ואבוי למי ש"צולל".

המופנם לומד לשאוף לנורמה, גם אם היא עומדת בניגוד מוחלט לאופיו האמיתי. הוא "מאולף" להעמדת פנים – על משקל fake it till you make it – כבר בעשורים הראשונים לחייו. הוא זונח כל שמץ של אינדיבידואליזם וערכים אישיים ומקריב אותם על מזבח האינטגרציה החברתית.

הסיבה העיקרית לכך נעוצה בעובדה שעולם הקריירה — השלב הארוך ביותר ב"תסריט" הטיפוסי — מיועד בראש ובראשונה לטיפוסים מוחצנים. אלה שזכו להיוולד עם התכונות המתאימות – חברותיות, קבוצתיות, כישורי מנהיגות – נוטים בדרך כלל לטפס לראש הפירמידה הקרייריסטית, ולא במקרה. עובדים מוחצנים נוטים להצטיין בעבודת צוות, בניהול והנעת כפופים, במכירות ובשיווק עצמי, ומכיוון שהם מומחים בקבלת קרדיט הם גם מקודמים בתדירות גבוהה יותר. הם נוטים לפרוח בסביבה המקדשת את מה שסוזן קיין כינתה ברב המכר שלה "New Groupthink": עבודה בצוותים, סביבות עבודה מבוססות Open Space והתבססות מופרזת על "חוכמת ההמונים" (לחצו כאן להרצאת TED מאלפת של קיין בנושא).

מאחר שהאדם המוחצן הוא החומר ממנו עשויים הקרייריסט המושלם, הוא נוטה להנות מעבודתו ולא רואה כל פסול בקריירה שנמשכת 40-30 שנה. הקרייירה מהווה חלק גדול מתחושת השווי העצמי של הטיפוס המוחצן, יחד עם סממנים חיצוניים נוספים כמו רכוש, חוויות יקרות והישגים מקצועיים.

ואכן, המוחצנים אוהבים את הבתים שלהם, את הרהיטים שלהם, את המכוניות שלהם ואת הקידומים שלהם. ככל שהתפקיד שלך נחשק יותר, המשכורת שלך גבוהה יותר והבית שלך גדול יותר – כך אתה מוצלח יותר, ובמשתמע – אדם טוב יותר.

מובן, אפוא, מדוע תרבות הצריכה משגשגת בחברה מוחצנת. חברה כזו מקדמת את הרעיון שעל כל אדם לחתור להרוויח כמה שיותר כסף על מנת שיוכל לבזבז כמה שיותר כסף. זוהי הדרך היחידה לחיות את החיים הטובים, גם אם המשמעות היא שצריך לרוץ בכלוב האוגר עד גיל 67. למה? כי זה מה שכולם עושים.

החברה המוחצנת, אם כן, שואפת למקסם את ההיפך המוחלט מסגנון החיים שאני מקדמת בבלוג הזה: צרכניזם מקסימלי וקרייריזם מקסימלי.

קחו לדוגמה את פסגת השאיפות הצרכניות של הישראלי הממוצע – קניית דירת מגורים (גדולה ומרכזית ככל האפשר, אלא מה). השיח בישראל מקדש את ההתאבדות הפיננסית הזו במונחים של חלום (דוגמאות: ). ולמה? כי בעלות על דירה היא סמל הסטאטוס האולטימטיבי; הוא גלוי לעיני כל, קל להשוויץ בו והוא מהווה עדות אילמת וניצחת לכך שהצלחת בחיים — קצת אחרי התפקיד המפואר שלך וגובה המשכורת שלך (נתונים שנחשפים באמצעות השאלה הערמומית "אז מה את/ה עושה בחיים").

לאדם מופנם עם סף קבלה חברתית נמוך ורגישות מופחתת לסטאטוס חברתי קל יותר לחסוך כסף. תחומי העניין שלו – ספרים, אינטרנט, שיחות אחד על אחד ופעילויות עשה-זאת-בעצמך נוטים להיות זולים משמעותית מתחביבים מוחצנים כמו פאבים, מסעדות יקרות ואירועי ספורט אקסטרים. בשונה מהטיפוס המוחצן, המופנם לא רואה בחתירה לעצמאות כלכלית בבחינת הקרבת קורבן. תרבות הצריכה פשוט איננה אטרקטיבית עבור מי שמעריך את חירותו, עצמאותו ושליטה על גורלו.

מופנמים, מוחצנים ופרישה מוקדמת

החברה הצרכנית-קרייריסטית לא מייצרת פיתרון נוח עבור אנשים שבוחרים "לתחמן" אותה ולהתנתק ממנה בטרם הגיעה שעתם.

אנשים כאלה – הפנסיונרים הצעירים – מוצאים את עצמם לפתע עם נפח עצום וחריג של זמן פנוי. בעיני, בעלות מלאה על הזמן הקצוב שנותר לי עלי אדמות היא התשובה לשאלה "מהי משמעות החיים". זו הסיבה שבגללה החלטתי לפרוש, ובהמשך גם להקים את האתר הזה. עבור אנשים אחרים, שפע בלתי מוגבל של זמן פנוי מהמם אותם עד כדי תחושת אובדן משמעות.

הטיפוס המופנם יכול לבדר את עצמו גם מבלי לפגוש אנשים אחרים על בסיס יומי ומבלי לשלם לאחרים עבור צריכת בידור פסיבי זול. הדמיון שלי עשיר מספיק והתחביבים שלי מגוונים דיים כדי שאוכל להעסיק את עצמי במשך ימים שלמים.

לעומת זאת, המוחצן — כמו לבלב סוכרתי שאינו מסוגל לייצר אינסולין – תלוי בגירוי חיצוני. הוא אינו יכול ליצור אותו בכוחות עצמו. מצבו הנפשי תלוי במגע אנושי רציף שכמובן אינו זמין בנפח "נורמלי" כשאתה פורש בגיל צעיר וכל חבריך עדיין תקועים במשרד/פקקים במשך 10 שעות ביממה.

ספרי לקרייריסט מוחצן שפרשת בגיל 30, והוא ישיב בפליאה: "אבל מה את עושה כל היום? כמה טלוויזיה אפשר לראות? איך לא נגמר לך הכסף (על פאבים / הופעות / טיולים מאורגנים לחו"ל)? איך את לא נכנסת לדיכאון?"

זו אולי הסיבה העיקרית לכך שפרישה בגיל צעיר בסגנון הנדון בבלוג הזה מתאימה יותר לבעלי אופי מופנם.

במשך רוב (כל?) הקריירה שלי הייתי צריכה להעמיד פני מוחצנת. כשהנפתי סוף סוף את האצבע המשולשת ופרשתי, התחושה הייתה כאילו פשטתי תחפושת צמודה ומחניקה במיוחד. אני לא מתגעגעת אליה ולו לרגע. לא לסביבה המשרדית ולא לאינטרקציה הכפויה, היומיומית, עם טיפוסים קטנים, משמימים ורעילים, שלא הייתי מחליפה איתם מילה אלמלא היו כלולים בעסקת החבילה של זמן תמורת משכורת.

אדם אינו יכול לבחור להיות מוחצן כשם שהוא אינו יכול לשנות את נטייתו המינית. הניסיון להיטמע ולהשתלב בחברה מוחצנת / נורמלית הוא בבחינת עול הרסני. תעצומות הנפש שיש להשקיע במאמץ הזה הן אדירות, ולפעמים הן גבוהות מסף היכולת של המופנם (מה שמחייב אותו לצרוך אלכוהול, כדורי הרגעה וסמים אחרים שמקלים על ה"השתלבות")

הדינמיקה בין צרכנים מוחצנים לחוסכים מופנמים בחברה הישראלית מזכירה את הדינמיקה שבין הרוב למיעוט. הרוב אינו דובר את שפת המיעוט ולא מסוגל להבין אותה (יתכן גם שההיפך הוא הנכון). הרוב מגדיר את עצמו בתור "נורמלי", ומפרש את כל הערכים החברתיים מנקודת המבט שלו. מהמיעוט מצופה תמיד להשקיע זמן ומאמץ בניסיון להסתגל לתכתיבי הרוב, שאם לא כן ייתפס כמי שסובל מקשיי הסתגלות ופגמים אישיותיים אחרים. כפועל יוצא, הרוב יזהה את עצמו עם דברים חיוביים, בעוד שהמיעוט יזוהה עם דברים שליליים.

למיעוט יש שלוש אפשרויות:

1) להיכנע לתכתיבי הרוב ולהפוך לחלק ממנו.
2) לפעול בחשאי.
3) למרוד בגלוי במוסכמות, גם במחיר של "ספיגת" נזק חברתי ותיוגים שליליים.

בחברה שבה מוחצנות היא הנורמה ומופנמות היא סטייה מהנורמה, האתגר הגדול ביותר היא לבחור באפשרות השלישית, שמשמעותה: לא רק שאני מבינה מהם ערכי הרוב (צרכניזם, קרייריזם, שיעבוד), אני דוחה אותם מכל וכל. רק למעטים יש את האומץ והנחישות כדי לממש את הבחירה הזו ולצעוד נגד כיוון העדר, למרות יחסו העוין.

זו, לדעתי, הסיבה האמיתית לכך שכל כך קשה לפרוש מוקדם בישראל.

הירשם
הודע על
guest
147 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
Gal Granov [whisky] (@galg)

אני לא בטוח בכלל…
הייתי רוצה לפרוש מוקדם, אבל אינני מוכן לחיות בדירה חשוכה ומטונפת בשכונת פשע ולהתקיים מ 3000 שח בחודש… לנסוע על אופניים ולהתרחץ בצוננין.

מחזיראור

אני איתך..
אין לי התנגדות עקרונית לפרישה מוקדמת, אבל לא במחיר הנוחות שלי.
אני מתעב מים קרים ועבודות נקיון, ואילו את העבודה שלי אני לא מתעב בכלל. 🙂

איליה
requiemshark

אני חושב שלא חייבים להתקלח במים קרים כדי לפרוש וזה יותר השגעון הספציפי של דורין… אבל אם חלק מהנוחות שלך זה ללכת למסעדות, לקנות מערכות קולנוע ביתי ואינסוף גאג'טים, ואופה לחם, ופיצ'יפקס קטנים, אז לפי הבנתי. זה פשוט לא בשבילך.

מחזיראור

הרגת אותי!!

eli943

מקלחות קרות זולות יותר ממקלחות חמות. (חשמל…) אלא אם כן אתה פנסיונר וותיק של חברת החשמל. גם דוד סולרי אינו זול במיוחד…

מחזיראור

דורין גרה בדירה שכורה.
אם במקרה היא הייתה שוכרת דירה עם דוד שמש, אני בטוח שלא הייתה לה בעייה להתקלח במקלחת חמה. 🙂

אבל גם דודי שמש אפשר להשיג באגורה ובשאר קבוצות הפייסבוק שעוסקות במסירת חפצים בחינם.

amrek

נכון מאוד

איתי

רעיונות יפים ומקוריים.

טל

הי דורין כקוראת קבועה ומעריכה של הבלוג קצת קשה לי עם הפוסט הנוכחי. נכון שיש הערכת יתר להתנהגות מוחצנת בתרבות שלנו, אבל הקישור שלה לתרבות הצריכה וראוותנות הוא בעיני לא נכון. מוחצנות, גם במחקר, היא תכונה בסיסית שכולנו נמצאים על הרצף שלה, ויכולה להתחבר מניסיון אישי לכול מני סגנונות חיים: מניסיון אישי, אני יכולה לחשוב על אנשים מוחצנים מאוד שבחרו לחיות חיים פשוטים מאוד מבחינה חומרית, אך עושים זאת במסגרת חברתית רחבה, כמו קומונה, או מתמודדים עם הצורך בריגושים על ידי פעילות התנדבותית שמתאימה לאופיים כמו התנדבות במד"א או בפעילויות שמציעות תנאי קיצון אחרים על פי האידאולוגיה שלהם. למשל גם… קרא עוד »

עומר מ.

היי דורין – יהיה מעניין לשמוע למה לדעתך 4HWW של טים פריס הוא נוראי. נכון, הוא לא בשביל 95% מהאנשים (גם הבלוג הזה לא), הוא מתעסק המון בHOW TO, הוא מנסה לפתור בעיה (NINE TO FIVE) ביצירת בעיה אחרת של הקמת עסק ובעלות עליו בידיעה שמטרתו היחידה של העסק היא לעשות כסף שישחרר את בעליו מעול העבודה בשכר. הוא כן מוטיבטור מהשורה הראשונה, הוא כן מציג לך את הבעיה בצורה שלא ניתן להתעלם ממנה, הוא מכריח אותך להתרכז במה שחשוב לך בחיים, הוא מלווה היטב בתהליך הפרישה ולאחריה. אני לא מסכים ולא מתחבר לחלק מהקטעים בספר, אבל זה ספר ששינה… קרא עוד »

חן

שלום דורין! בימים האחרונים נחשפתי לבלוג שלך ואני חייבת לומר שהוא מרענן ומאוד מעניין. אני רק מזכירה לך שהתגובות הפוגעניות/מעליבות/מתנשאות/מזלזלות מוכיחות כאלף עדים שדברייך ראויים להישמע ושהם כ"כ רחוקים מרוב העולם. הפוסט הזה עניין אותי במיוחד. נראה לי שתהני מהספר "אדם רגיש מאוד" שמדבר בדיוק על אנשים בקצה המופנם של הסקאלה. את באמת חושבת שזו הסיבה בגלה קשה לפרוש מוקדם בישראל? זו חשיבה מהפכנית. כאישה נשואה ואם ל-2 ילדים שלמען האמת לא כ"כ אוהבת לעבוד (אני מאמינה שכשאת קוראת את זה זה לא נשמע לך נורא כמו לאנשים אחרים…) קשה לי מאוד לראות מימוש של רעיון הפרישה המוקדמת באופק שלי… קרא עוד »

ידידיה

היו לך הרבה פוסטים מצוינים, אבל זה בינתיים המנצח, בעיני.

גיא

טוב, זאת בטח תהיה תגובה אחת מני רבות (כרגיל).
כאילו, ברור שאני מסכים.
רציתי לבקש פוסט עתידי שיעזור למתעניינים לגבי אפשרות המיעוט מספר 2 קרי פעילות בחשאי, כמעט ולא כתבת על הנושא של פעילות מתחת לראדר. זה יכול להיות מאד מעניין ומעשיר.

גיא

לא מסכים לגבי לגבי הפירוש שלך ל2 , וגם רוצה להוסיף על 3. 3) למרוד בגלוי במוסכמות, גם במחיר של "ספיגת" נזק חברתי ותיוגים שליליים. –> המרידה בגלוי אומרת שעדיין רואים בערכים הללו ובמיוחד באלו המחזיקים אותם אנשים ששווה לצאת נגדם או אנשים שאפשר לשכנע אותם אחרת. לכן באפשרות 2 לדעתי הבוז כל כך גדול שאין שום רצון להתעמת אלה רק לנתק מגע 🙂 או בחזקת האמירה "תגיד כן,כן ועשה מה שאתה רוצה" אנשים מוחצנים הם יותר קונפורמיסטים ( ביחד – צורה) הרואים מניסיוני בזולת כסרגל חיצוני שבו הם מודדים את עצמם. הסרגל של אנשים מופנים נמצא בתוכם. מניסיוני קשרים… קרא עוד »

יובל

מדהים מדהים מדהים, רשמתי לך בפייסבוק ואני רושם כאן בשנית.
מעולם לא קראתי טקסטים כל כך מתומצתים, חדים, אמיתיים ומלאי ידע כמו שלך.
הבלוג שלך פשוט מעיף אותי מהכיסא.

mathgeek

מצטרף לכל מילה שלך (חוץ מ-4 המילים האחרות כי אני פשוט לא כזה…|-:

יוסי

מלכה

איריס

את מדהימה בעיני.
כל פוסט שלך הוא חגיגה.
שנים רבות מאד אני מיישמת כל מה שאת כותבת כאן וממש כך מתנהלת בעולם (כולל אגב ילדים , בלי בעיה בכלל). אני בכל רגע נתון יכולה לפרוש ונהנית מאד מאד מאד מהאפשרות הזאת . זה משנה את כל החיים ! החירות האישית הכי חשובה לי בעולם .
אני שכירה ממוצעת , לא קיבלתי כל ירושה ,חיה היטב וכאמור, יכולה לפרוש מתי שמתחשק לי.
אני אוהבת מאד איך שאת מעגנת את התפיסות הללו במכלול רחב של היבטים .
את נפלאה!

נבנוב

אני מניח שההחלטה אם להיות מוחצן או מופנם קשורה לסוג האנשים שסביבך, האם הם מעוררים בך רצון לאינטרקציה או מעוררים בך תחושת סלידה ודחיה.
עושה רושם ששבעת מסוג מסוים של אנשים עד כדי כך שאת חושבת שכולם כאלה ואת כרגע מעדיפה להיות בד' אמותיך ( כן, אני יודע שאת בזוגיות והולכת לחוג אייקידו, אני מתכוון למעבר לזה…) וגם זה בסדר, אני מניח שעם הזמן תגלי טיפוסים מעניינים ומרתקים שיצרו אצלך רעב אינטלקטואלי ולא רק ותבלי יותר בחברת אנשים כמוך 😉
בהצלחה !!!

שרון

אחד הפוסטים המאירים שקראתי

רוני

קטע מעניין מאד, תודה, וכמובן שוב תודה על הבלוג המרתק. ספרה של קיין תורגם לעברית בשם "שקט". התרגום סביר, הספר עצמו (קראתי בעברית, ראיתי לא מעט חומרים נוספים שלה באנגלית. יש לה כמובן אתר מפואר למתעניינים), ממש כמו ההרצאה, סובל מכל הזוועות המקובלות בספרי העזרה העצמית האמריקאים: דביקות יתר, נפיחות, פשטנות, יצירת קולאז' – לא תמיד משכנע – של סיפורים אישיים ומחקרים אקדמיים כדי להוכיח טענות. למרות זאת – לכל מי שמתעניין בנושא, ובעיקר למופנמים, כדאי מאד לקרוא, כיוון שהיא באמת מדברת שם על לא מעט דברים שכמעט לא נדונים במקומות אחרים. בתור מופנמת, היא בהחלט חידשה לי לא מעט.… קרא עוד »

אוריאל

יש כאלו משפטי מחץ, שפשוט קשה לקרוא אותם רק פעם אחת:
"השיח בישראל מקדש את ההתאבדות הפיננסית הזו במונחים של חלום"

– כן ירבו

מחזיראור

כמוחצן אוריגינל, אני חייב לומר כמה דברים לגבי האבחנות שלך בנוגע למוחצנים. 1. גם מוחצנים יכולים להנות מפרישה מוקדמת, כמו שמופנמים יכולים להנות מעבודה אפרורית כשכיר. אני לא לגמרי מבין מדוע החלטת שעולם הקריירה מתאים דווקא לטיפוסים מוחצנים. 2. כמוחצן מדופלם, אני לא מרגיש שהחברה מודדת אותי לפי הערך הכספי של הנכסים שלי וגם לא מרגיש צורך להשוויץ בהם. אני כן אוהב לספר חוויות מטיול הטרמפים והקאוצ'סרפינג באירופה (שלא עלו שקל), אני נוטה להתרברב במציאות שלי מ"אגורה" וכנראה שהחברה סביבי נהנים מחברתי ומחבבים אותי כי הם מזמינים אותי לאירועים חברתיים והכי חשוב מפנים אלי לקוחות (כנראה כי הם חושבים שאם… קרא עוד »

איליה

מחיזראור, אמרת משפט מאוד נכון: "שגרת העבודה הופכת לכלא במקום לעוגן". ופה הבעיה. למשל אני בן אדם מאוד עצלן ואז יוצא שבעבודה שלי אני מתעסק בדברים מעניינים ונהנה מזה שהמוח שלי עובד במקום להיות עצלן בבית. אבל מכיוון שיש לי fuck you money, יש לי פה דיי גדול (לא בקטע של מוחצן אלה בקטע שאני לא מפחד להגיד את מה שאני חושב). הקטע המצחיק שיוצא שאני עובד פחות ויש הרבה זמן איכות עם המשפחה שלי ודעיין נחשב טוב כי המעסיק מבין שהוא תלוי בי יותר מאשר אני בו. מה אני בא לומר – לא תמיד, אבל לרוב לבן אדם מוחצן… קרא עוד »

מחזיראור

אני לא מסכים איתך.. אנחנו זוג מוחצנים, שיודע לעשות את החישוב שלו ולהחליט מה חשוב יותר או פחות. כשרצינו לעבוד מסביב לשעון, עשינו את זה, כשרצינו לרדת היקף משרה, עשינו את זה. כשרציתי לקחת שנה הפסקה מהעבודה עשיתי את זה.. אנחנו יודעים לחיות וחיינו בכל רמת חיים. החל מלבלות חודש על ספה של חבר, או לארח חבר תפרן בדירה שלנו במרכז ת"א ולתת לו גישה חופשים למקרר ולארון הוויסקי. אנחנו יודעים לבשל מעדני אורז בסמטי מהשק 7 קילו שקנינו בתוספת ירקות שנאספו בסוף יום שישי בשוק מהרצפה, ואנחנו גם יודעים ללכת להוציא 1000 ש"ח לארוחה במול ים. דורין בטח תגיד… קרא עוד »

איליה

מחיזראור, היייתי שם והשתנתי. אני לא סגפן כמו דורין (אם הייתי כזה אז כבר הייתי פורש לגמרי). אבל – מתי יש זמן למשפחה, חברים תחביבים כאשר עובדי מסביב לשעון? גם אני אוהב מאוד לובסטרים ואחד התביבים שלי זה סונובורד (היה ברמה של שבועים עד חודש בשנה). אבל…. הבנתי שצריך לבחור מה כן חשוב ומה לא חשוב ובשביל מה אני לא מוכן להשתעבד. לגבי fuck you money, אם אין לך אותו ויש לך ילדים, מאוד קשה להגיד fuck you. וכן – חיים רק פעם אחת – וכלן אני רוצה לדעת שאני חפשי ותלוי רק בעצמי ולא בעבודה\עסק\לקוחות. לכן זה לא משנה… קרא עוד »

מחזיראור

עניתי לך תגובה ארוכה שנעלמה. מקווה שזו סתם תקלה. בקיצור, הייתי שנה עם הילד בבית, אח"כ עבדתי 8 שעות ביום, ועכשיו כמה חודשים שאני עובד מסביב לשעון בסבבה. הילד בנתיים נהנה עם ההורה השני שלו והסבים. אולי עוד חודשיים שוב אקח שנה הפסקה. אולי לא. אני לא חושב שהבחירה בהורות משמעותה בהכרח שהדבר הנכון הוא להיות בווריד של הילדים שלך כל החיים. גם למי שלא נהנה מבילוי רצוף עם הילדים מותר לעשות אותם. בכל מקרה, אני אישית לא עבד של אף אחד. אני כרגע עובד. אם מחר ארצה להתפטר – אתפטר. זו החלטה שלי. אם אני לא מתפטר זה לא… קרא עוד »

lilach111

מחזיראור, אהבתי את תגובתך הרהוטה והשקולה….

לגבי הפוסט של הסולידית- הוא מעולה כי הוא נהיר, ברור, מנומק ויש בו רעיונות מאד מעניינים. אני חושבת שהחלוקה שאת עושה, סולידית, והשיוך של המוחצנים לצרכנות והמופנים לחיים בצמצום, הם מעניינים ומעוררי מחשבה…… אבל עדיין יש בהם חוסר דיוק מסויים כי זו הכלל מאד גדולה.
בכל מקרה, זה מעורר חומר לבחינה עצמית- עד כמה אני, כמופנמת, מונעת מהצורך להתאים עצמי.

ציפי

מרתק. מעורר חשיבה.
חשבתי על התוכן שאולי מתאים למי שמרויח הרבה ותוך זמן יחסית קצר יכול לחסוך מספיק כדי לממן לעצמו חיים צנויים ומספקים. רוב האנשים אינם נמצאים במצב זה. רוב המשכורות בינוניות עד קטנות. האפשרות לחסוך מועטה. מי שמסוגל להגיע לעצמאות כלכלית תוך זמן יחסית קצר,התברך . לא כל אחד יכול גם להעסיק עצמו כמוך. לא לכל האנשים אינטיליגנציה ברמתך.רוב האנשים זקוקים למסגרת.
גם אני נהנית היום מפירות עמלי אבל לי זה לקח המון שנים להגיע למצב זה.
אני לא משתעממת לרגע ואפילו נהנית להשתמש בחלק מעצותייך כיצד לעניין את עצמי. (-: .

eli943

ציפי!
לחסוך אפשר גם אם צריך להכנס לשם כך לחובה בחשבון. כרגע זו כנראה תקופה שלא תחזור בקרוב, או תימשך לזמן בלתי ידוע כי הריבית עדיין נמוכה.
אני בעד רכישת קרנות נאמנות שנותנות דיבידנד חודשי. נכון שהן אוכלות את הקרן, אך בסופו של דבר הן יוצרות הכנסה חודשית נוספת.
כמובן, שאין להשקיע רק בקרנות כאלה. אפשר גם להשקיע בדברים אחרים שיתנו רווח, ובעת מימוש הרווח אפשר יהיה להגדיל את הקרן שנותנת דיבידנד חודשי.
התנאי לכך – להתחיל מספיק מוקדם, ולהשקיע בהוראת קבע.
אך על כך בטח הסולידית תתיחס בנפרד.

mathgeek

מצטרף ליתר ה-THUMBS UP. לי לקח זמן לדעת איך לחקות את ההתנהגות המוחצנת. עכשיו יש לי "מ'עניינים?!?!" של מוחצן אמיתי (אבל הסכיזואידיות מתגלה מהר מאוד. מסתבר שהשתיקה שלי הרבה יותר רועמת).

ברלינאית,

פוסט מעניין, למופנמים אוהבי קריאה אני ממליצה מאד על הספר של פרננדו פסואה "ספר האי נחת" שהוא יותר אסופה של הרהורים ומחשבות מאשר רומן עלילתי.. ומתאר באופן מהפנט את החוויה וההוויה של אדם מופנם בחברה. ( זו לא כל מהות הספר אבל זו זווית שאני חוויתי כמאד משמעותית במהלך הקריאה) לא מסכימה בכלל עם המשפט המסכם שקושר בין מוחצנות\ מופנמות ובין מידת הקושי להגיע לעצמאות כלכלית או פרישה מוקדמת דווקא בישראל. שיעור המופנמים\ מוחצנים בישראל אינו שונה מחברות אחרות. נכון שהחברה הישראלית ככלל נתפסת כפתוחה ומוחצנת יותר.. ותרבות הנפנוף במותגים או סממני עושר היא נורמה רווחת אבל אני בטוחה ויודעת… קרא עוד »

גיא

ברלינאית. אמרת "המופנם הממוצע יתקשה גם ברוסיה, גם בארה"ב וגם בברזיל. בהשוואה למוחצן הממוצע." –> ישנן תרבויות בהם יתקשה הרבה פחות . ———————————————————————————————————- Many Western cultures tend to favor extroverted personalities, people who act quickly, appear friendly and are outgoing. Introverts often feel pressure to be extroverts, which can lead to anxiety or lowered self-esteem. A majority of Eastern cultures tend to encourage people who are more contemplative, quiet and appear serene. Introverts in these cultures don’t feel the stigma to be extroverted and so are more accepting of their inherent personality. — Psychology Today: —- ————————————————————————- palavrot , אמרת… קרא עוד »

ברלינאית,

מסכימה שאם אינטרוורטיות היא תכונה ביולוגית ברובה עליה להתפלג נורמלית בכל התרבויות.במצב זה אכן אין בסיס לטענה שבישראל יש יותר אקסרוורטים מאינטרוורטים. . ברמת המאקרו אני מסכימה שיש תרבויות בעלות נורמות נבדלות לגבי עד כמה מופנמות היא תכונה מוערכת ורצויה..ואני מניחה שיכולות להיות תרבויות סלחניות יותר כלפי עובדים אינטרוורטים. אבל לראות בתכונה זו את סיבה משמעותית לקושי לחסוך\ להגיע לעצמאות כלכלית בישראל..? טענה מעניינת אמנם אבל השפעתה לדעתי זניחה\ או לכל היותר דומה לתכונות אחרות…. בין אלו שיש לגביהן לגביהם מחקרים מבוססים באשר לרמת הכנסה והצלחה כלכלית: אינטליגנציה,, מעמד סוציואקונומי אליו נולדת , יכולת מתמטית \טכנולוגית, תכונות אישיות כגון יכולת… קרא עוד »

גיא

הייתי אומר לצורך העניין שיש מוחצנות ביולוגית ששיעורה קבוע באוכלוסיה ומוחצנות תרבותית(מופנמים מומרים על ידי האינקוויזיציה הספרדית (שאפחד לא מצפה לה*)) ששיעורה משתנה בהתאם ללחץ הקונפורמיסטי שמופעל על הפרטים בה. לפי הבנתי את הפוסט – דורין דיברה על הרצון (פחות על קושי -אני מסכים איתך לגבי הקשיים) לפרוש מוקדם שהוא כנראה יותר מתאים למופנם שמגע חברתי רצוף פשוט שוחק ומעייף אותו. למוחצן שמגע חברתי רצוף עושה לו את בגדול אין שום סיבה לרצות לפרוש מוקדם והרעיון עצמו נראה לו מגוחך. כשיש רצון מספיק חזק – תמצא הדרך. ככל שחברה מוחצנת (ALL-OUT) יותר שסממני ההצלחה והסטטוס שלה יותר בחוץ ( בין… קרא עוד »

ענת

אבל רצון לפרוש לא צריך לנבוע דווקא מקושי במגע רציף עם אנשים. יש המון סיבות אחרות.

palavrot

אם מופנמות ומוחצנות הן עניין גנטי-ביולוגי (הקשור לרמות דופמין) ולא תופעה חברתית-תרבותית, לא ברור איך ניתן להסביר שהאנשים בישראל הם יותר מוחצנים מאשר בארה"ב. נראה לי שקיימת סתירה מובנית בין הטענה, ברמת החברה, שבישראל קשה יותר לחסוך כי יש בה תרבות יותר מוחצנת, לבין הטענה, ברמת הפרט, שמוחצנות היא תופעה ביולוגית ששיעורה באוכלוסייה פחות או יותר קבוע (כ 75%).

מחזיראור

אני מרגיש שהחיבור של מוחצנות/מופנמות ומצב כלכלי הוא מלאכותי.

בישראל יוקר המחייה גבוהה. בגלל זה קשה לכולם. זה לא קשור לתרבות מוחצנת, זה קשור לתרבות מושחטת של קומבינות.
מי שעשיר כקורח היה עשיר יותר במדינה אחרת. מי שעני היה פחות עני במדינה אחרת.

ViP

מזל שבאתי לפני שיהיו הרבה תגובות. אני הטיפוס המופנם, את מרבית זמני אני מבלה לבד (80% מהיום אם לא 100%), מה שכתבת הוא מדוייק עד לרמת קריאת מחשבותי. את מרבית הדברים שכתבת אני מסביר לאחרים שתוהים אם אני "לא מתחרפן" מהלבד שזה פשוט הזוי לי שיש מישהו שחושב אותו הדבר. פוסט מצויין. הערה למגיב נבנוב: אתה לא מחליט אם אתה מופנם או מוחצן – זה משהו מובנה, זה מה שאתה. אני לא חושב שאי פעם בחרתי בזה. כשאתה נקי ממחשבות כמו "למי יש יותר גדול", כי אתה יודע שלך יש אתה רואה ומזהה אנשים שאתה לא רוצה להיות בחברתם ואת… קרא עוד »

אודי

לא יודע מאיפה את מביאה את הידע, אבל נראה לי שהצלחת לפצח את ה"גנום" החברתי… עשית לי סדר בעניינים. עכשיו אני לפחות מבין שזה ביולוגי אצלי ולא הפרעה אישיותית… תודה!

יחזקאל

פוסט מרתק ומעתיר.

לגבי המשמיצים: מדהים שרוב ההתיייחסות איננה למהות אלא רק לרחצה במים קרים.
OK חבר'ה תוציאו עוד מאה שח ותתרחצו במיים חמים. ומה כעת?
הם זה יגרום לכם:
להפסיק לבזבז את חייכים בעבודה מטופשת או מזיקה?
להפסיק להשקיע בבוס שלכם פי עשר מאשר בילדים שלכם?

eli943

יחזקאל
מים קרים הם רק דוגמה אחת מדוע קשה לחסוך בארץ….

איש קשר זמני

אהבתי את הפוסט ועם זאת שתי הערות.
1. עזבת מהר מידי את שאלת: "מה תכלית החיים" שבאמת ניתן בקלות להתעלם ממנה בחברה העסוקה והמוחצנת של ימנו אבל מתעוררת במלא עוזה כשחיים מלאים של 100 שנה עומדים מולך. כחלק מהתשובה הייתי ממליץ על השיר "זלמן זה לא אתה" קובי אוז
2. אהבתי את הפרסומת שמתחת לפוסט: "הלוואה מיידית תוך שעה…) 🙂

אבי

היי דורין
קראתי היום (20.6.14) מאמר מטריד מאוד על מחירי האגחים הבועתיים הקונצרניים וגם הממשלתיים.
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000947765#fromelement=article_footer
האם, כשאני קונה היום קרן מחקה של אגח ממשלתיות (גם צמודות מדד וגם בריבית קבועה) בעלות מחמ של 2-5 שנים, ההפסד הוא ודאי ?
אשמח אם תסבירי האם באמת הפארי הוא זה שקובע כפי שנכתב במאמר ?
תודה על התשובה ובכלל תודה על הבלוג המאלף

אבי

תודה רבה עבור התשובה דורין

Yaniv

אחד הפוסטים הטובים ביותר שקראתי.
תודה. באת בדיוק בזמן.

יאיא

פואסט נהדר!
" את הזמן הרב שיתפנה בעקבות זאת ניתן להקדיש לדברים החשובים באמת בחיים…
חתירה לאיזון נפשי ." — גדול
חשבתי שאני תיפוס מונפנם על הסקלה אבל אני מאוד אוהב אקסטרים

גיא

הבטחתי לחזור. ולכן אקיים. דורין, מצאתי שהטענה שלך בדבר – מופנמים, מוחצנים ופרישה מוקדמת מעוגנת בתאוריית ההכנסה יחסית – Dusenberry, 1949 המתייחסת לצריכה וחיסכון. ==================================================================== הכנסה יחסית – Dusenberry, 1949. ניסיון להסביר את היחס של הוצאות צרכנים, חיסכון והכנסה במונחים של מצבו היחסי של הצרכן במסגרת קבוצת ההכנסה שלו או של הקהילה, ולא על פי ההכנסה המוחלטת. על פי תיאוריה זו, הוצאותיה של משפחה מושפעות לא מגודל הכנסתה המוחלטת אלא מגודלה היחסי של ההכנסה לעומת מיקומה של המשפחה בקהילה. במשפחה שהכנסתה היחסית עולה – התצרוכת ביחס להכנסתה תגדל גם היא. אם ההכנסות של כולם יעלו באותו יחס – שפירושו שדירוג… קרא עוד »

lilach111

אחרי שראיתי את ההרצאה של סוזן קיין, אני רוצה להודות לך עמוקות….
אני מרגישה שעליתי כאן על משהו,
נראה לי ששפטתי את עצמי בחומרה שנים, על משהו שאינו באשמתי…. וכיוון המחשבה הזה בהחלט עשוי לשחרר אותי ממטען עודף שמכביד עלי. תודה.

yuval

מאמר מאיר עיניים, אך איני מסכים לגמרי עם הפסקה הבאה: "תופעה זו מסייעת להבין מדוע, כפי שטען קרל יונג, האדם המוחצן מתמלא באנרגיה כשהוא חווה אינטרקציה חברתית בעצימות גבוהה, בעוד שהאדם המופנם מרגיש שאינטרקציה שכזו רק מנקזת ממנו אנרגיה. על אותו משקל, האדם המופנם נטען באנרגיה כשהוא לבדו, בעוד שהאדם המוחצן מרגיש כי בדידות מתישה אותו ואף גורמת לו לאי-שקט ולחרדה" שהרי גם למוחצן וגם למופנם יש את סם הפרטי שלו שהוא מזריק לוריד. גם מוחצנות וגם מופנמות הן מסיכות – דרכים לברוח ממגע ישיר ובלתי אמצעי עם המציאות. אם המוחצן יזין את מוחצנותו והמופנם את מופנמותו הם גם זה… קרא עוד »

יעקב מישל

יצא המרצע מהשק. " האתגר הגדול ביותר היא לבחור באפשרות השלישית, "למרוד בגלוי במוסכמות, גם במחיר של "ספיגת" נזק חברתי ותיוגים שליליים" , שמשמעותה: לא רק שאני מבינה מהם ערכי הרוב (צרכניזם, קרייריזם, שיעבוד), אני דוחה אותם מכל וכל. " ואני שואל,מדוע אני צריך להתריס נגד כל העולם,כדי שאוכל לחיות את חיי הצנועים,המופנמים. כדי לחיות את חיי המופנמים איני צריך לשאול אף אחד,כל שכן לא לחיות את האנטי תיזה של האחרים, שעל פי הנאמר כאן,ערכם בכל מקרה כקליפת השום. אבל, אם אני חי בסביבת אנשים היקרים לליבי,מן הראוי להיות אתם לפחות בשיג ושיח ,על מנת שלא לפגוע בהם גם שלא… קרא עוד »

עומר

אני קורא כבר זמן ואני מרגיש שהפעם לא חידשת כלום :(:(

נועם

תמיד כיף לקרוא בבלוג שלך, נהדר.
לגבי התיאוריה לפיה: מוחצן = קרייריסט צרכניסט, לדעתי אם תחליפי אם המילה 'מוחצן' במשוואה במילה 'מופנם', הביטוי יהיה נכון/שגוי בערך באותה מידה.
אולי ננסה להגיד את זה אחרת: אם אפשר לחלק באופן מלאכותי את כלל האוכלוסיה לשתי קבוצות שאחת היא קבוצת המופנמים והשניה היא קבוצת המוחצנים אני באופן אישי לא רואה שום סיבה שהשכר הממוצע של קבוצת המוחצנים יהיה גבוה מהשכר הממוצע של קבוצת המופנמים, ודי בטוח שבעולם המציאות אם אכן קיים פער שכזה אז הוא זניח. אותו כנ"ל לגבי רמת הצריכה, גם מופנמים אוהבים לפרק כספים.
בכל מקרה מאוד נהנתי, כרגיל.

orly

תודה רבה. פוסט ממש תרפויטי מבחינתי.

קובי

ראו זו כהערת אגב (או סייד בר). חשוב גם להבין כיצד הפכו הישראלים לכאלה מוחצנים, מהדור שבנה את המדינה ועבד בשדות ובניין ועד לדור שרואה בעבודות הבית עבודות בזויות. איך נוצר המאצ׳ו / ערס / יאפי ישראלי, בזמן כה קצר? לדעתי, סיר הלחץ שבו אנו חיים שכולל לא רק עבודה , יוקר מחיה ושאר ירקות שקיימים במקומות אחרים, אצלנו יש גם שרות צבאי משמעותי, סיכון ביטחוני וחיים בתוך לוע של הר געש מתמיד. קחו למשל את כמות הישראלים שנוסעים לחו״ל. לא מדדתי, אבל לדעתי אחוז הנוסעים הוא מהגבוהים בעולם ביחס לאוכלוסיה אם לא הגבוה ביותר. זה לא בגלל שהמדינה קטנה,… קרא עוד »

נילי אור

הצטרפתי לאחרונה ונהנית מאד מהגיגייך. לתחושתי העבדות נרכשת אצלנו עם תהליך הסוציאליזציה כחלק מהאינטרס של החברה שנהיה יצרנים/עבדים לטובתה. הרעיון שלך של המוחצנות או השאו אופ מקובל עלי והוא נשען לא רק על אופי אישי אלא גם הרבה על חינוך מהבית. מי שחיי בבית שהמותרות "חשובים" לו יתקשה לצאת ממעגל העבדות.
פרשתי בגיל מוקדם יחסית אחרי שהייתי וורקהוליק (לא בגלל הצורך במותרות אלא כאידיאולוגיה-גיחי), כשהגיעו מים עד נפש והבנתי שאחלה עם אמשיך ופרשתי-חשתי שנולדתי מחדש. התחלתי לראות ציפורים ועצים ואנשים שקודם לא נכנסו לתודעה שלי. הרגשתי שקיבלתי צ'אנס נוסף
אני מכנה את החיים האלה: להיות ב BEING ופחות ב DOING

גיא

מסכים קובי,
אנצל את מיקום הערת אגב בשביל להוסיף.
בחברה מוחצנת משוחק המשחק שפני הדברים כפי שנראים מבחוץ הם פני הדברים כמו שנראים מבפנים או מאחורי הקלעים. כמו שאנחנו יודעים אז רקמות של עבודת יד נראות יפיפיות מבחוץ ומאחור פחות ,שם ניתן לראות את כל קיצורי הדרך שנעשו. חברה שמתכחשת לעובדה זאת מעבירה את ההתמודדות עם העובדה הזאת לממדים נסתרים ולא מודעים המצריכים לעתים משכחי כאבים.
אותם משכחי הכבאים נחוצים ביותר כשמנסים להוריד את המסכות שנדבקו לפנים 🙂
.

נתלי

פגעת בול במטרה עם דימוי הרקמה שלך…!

קוקי

צריך להוריד את המס על הבורסה 25 אחוז זה הזוי

עדו קאליר

הפעם מסכים ללא הסתייגויות. ללא ספק, העיקרון נכון לגמרי. על פרטים בהחלט אפשר להתדיין – למשל ,אם ה"תחביב- עשה זאת בעצמך" הוא ילדים אז מהר מאד זה באמת לא אפשרי כי ההוצאות גבוהות וקשיחות להפליא. נניח לזה הפעם ונתרכז בעיקרון. אגב, מה עם "היברידיות" – את מציגה את האפשרויות בין "עבודה ב100% – או 120% 🙁 – לבין פרישה. מה עם צמצום כדי חצי משרה ? עבודה מענינת, רווחית מספיק והסתפקות "חצי במועט" ?

איש (3718)

לא מסכים לחלוטין עם תאוריית המוחצנות\מופנמות והקשר לבזבזנות.

יפן היא הדוגמא הפוכה. מדינה שמקדשת מופנמות אך עם לחץ חברתי לקונפורמיות ברמות מטורפות.

דווקא מדינה כמו ישראל מאפשרת הרבה יותר שונות, מגוון והטרוגניות. כולל בנושא הכלכלי.

pizza hat

דורין,פוסט מעולה!! ושוב כמות בתגובות מראה כמה את מדגדגת את תאי העצב של המגיבים

רונית

שוב פוסט משובח. "המוחצן — כמו לבלב סוכרתי שאינו מסוגל לייצר אינסולין – תלוי בגירוי חיצוני" – פנינה אמיתית. אני תוהה אם מוחצנים אינם מוצאים תחליפים זולים יותר, למשל, בדמות פעילות אינטנסיבית בפייסבוק. אבל אני מסכימה גם עם דברי ברלינאית ("המפתח לעיקר קשייו של הישראלי הוא במאפיינים החברתיים הכלכליים הייחודיים לישראל..( יוקר המחיה מדד האי שוויון, רמת השחיתות מידת הריכוזיות ועוד.."), ודבריו של קובי ("סיר הלחץ שבו אנו חיים שכולל לא רק עבודה, יוקר מחיה ושאר ירקות שקיימים במקומות אחרים, אצלנו יש גם שרות צבאי משמעותי, סיכון ביטחוני וחיים בתוך לוע של הר געש מתמיד"). בנוסף למוחצנות/מופנמות – תכונה שיכולה… קרא עוד »

עמוס ששון

רונית התיאוריה שלך אולי נכונה אבל בקישור די ברור שמנסים לאלץ את הבחורה להגיד שיש קשר בין האונס להתנהגות כלכלית בעוד שהבחורה אומרת במפורש שיש לה בעיות עם בני זוג אבל הבעיה הכלכלית קשורה לבעיה כספית שהיתה לאמא שלה.מלבד זאת חלק מהדעות באתר בקישור מוזרות ומטופשות.האמירה שלעלות את שכר מינימום לא תגרום לאבטלה היא לא נכונה.שמנקות מקבלות שכר נמוך כי לא מבינים את חשיבותם ולא בגלל שלנקיון יש צורך בכישורים שרוב בני האדם יכולים ללמוד

נילי אור

בדבריה של רונית יש לדעתי טעם. חיים במתח וחוסר ודאות קיומית כפי שחיים כאן (חלקם מסיבות אובייקטיביות וחלקן מסיבות מגמתיות של השלטון כדי לסמא את עינינו מהבעיות האמיתיות) אכן יוצרים תחושה של "אכול ושתו כי מחר נמות", ומביא את הלחוץ לחשוב: למה לחסוך לפנסיה או להצטמצם אם אין וודאות שנזכה לנצל את הפירות? לדעתי דבריה של הסולידית מאירי עיניים. נראה לי שמעט אנשים יוכלו להיות טהרנים כמוה, אני רואה בדבריה המלצה, הבהרה או הסבר אופציונלי לבחירות הלא מודעות שלו וניסיון להציע מגמה=כיוון חשיבה, ואולי גם ביצוע. נתקשה להיות טהרנים כמוה אך כדאי שנבין שאין לנו להאשים בחוסר האפשרות לצאת לפנסיה,… קרא עוד »

Tammy

לדעתי הניתוח שלך שגוי את צודקת בכך שהקושי לפרוש מוקדם בישראל הוא לא רק קושי כלכלי אלא במידה רבה מאוד גם קושי תרבותי-חברתי. מבחינה תרבותית בישראל הרבה יותר קשה להחריג את עצמך מהנורמה ולשחות נגד הזרם. עד כאן אני איתך. אבל אני חושבת שאת שוגה בניתוח הסיבות לתופעה. אין לזה שום קשר למוחצנות ומופנמות, העולם מלא בקורבנות אופנה מופנמים, ובמוחצנים שיודעים להציב יפה מאוד גבולות ליצר הצרכני. החברה הישראלית היא חברה קולקטיבית מאוד. זה קשור לשורשים התרבותיים שלנו, החל מימי היותנו מיעוט נרדף בסביבה עויינת, ששורד רק בזכות היותו קהילה מלוכדת מאוד -ועד ימי הקמת המדינה וראשית הציונות, והאתוס הסוציאליסטי… קרא עוד »

איליה

נקודה מעניינת מאוד.
השאלה היא למי קל יותר לשחות נגד הזרם. אין פה תשובה חד משמעית.

Tammy

בשום מקום לשחות נגד הזרם זה לא ממש קל, אבל יש תרבויות שנותנות לגיטימציה גדולה יותר לאינדיבידואליזם. התרבות הישראלית לעומת זאת היא די קיצונית בשלילת הלגיטימציה הנ״ל.

גם אני למדתי מבוא לחברה הישראלית ,בראבו

לתמי: סוציולוגיה בגרוש לא בהכרח טובה יותר מפסיכולוגיה בגרוש…

אני דווקא למדתי פיסיקה…

גיא

תמי , אהבתי את התגובה למרות שאני חלוק לגבי סופה.
בכל מקרה נראה לי שהקו של הבלוג יעדיף את הפסיכולוגיה בגרוש על פני הפסיכולוגיה של 400 שקל ל45 דקות , שניהם לכל הפחות לא מזיקים. אם כבר מחליטים שרוצים וצריך אז עדיף אפקט פלצבו במחיר הגרוש.

מחזיראור

תמי, יצא לך לחיות הרבה בחו"ל? כי לי כן. בישראל ממש לא קשה להחריג את עצמך מהנורמה, והביטוי הזה "לשחות נגד הזרם" לא ברור לי בכלל. אני ממש מצטער, אני יודעת שאני קצת שוחה נגד הזרם פה, אבל לא ברורה לי מתקפת ההערצה לתירואיה המבולבלת של הסולידית שלא רק נסמכת על הנחות שגויות, אלא גם עושה סלט אחד גדול מתיאוריות פסיכולוגיות וסוציולוגיות. כתבתי את זה קודם, ואכתוב שוב, הסיבה שקשה לצאת לפרישה מוקדמת בארץ היא בגלל יוקר המחייה. כן כן, אותו יוקר המחייה שבגללו אנשי מחאת האוהלים (ואני בתוכם) יצאו לרחוב. הנסיון לצבוע את המחאה באדום היא נסיון עלוב, כי… קרא עוד »

גיא

לי יצא לחיות בארץ גם שמדדי יוקר המחיה והדיור היו יחסית הרבה פחות יקרים מהיום בהשוואה למדינות OECD ולא ראיתי בכלל אנשים ששואפים לפרישה מוקדמת. מה שבטוח זה שארוחות על בסיס קבוע של שריפס עסיסי לא יקרבו אדם שחפץ בכך לפרישה מוקדמת במקומותינו, כל זאת מבלי לערער על יוקר המחיה ואספקטים לא בכייניים במחאה החברתית. גם מוזרה הטענה המבולבלת בשורה אחת כתבת שלא ברור הביטוי "לשחות נגד הזרם" ובשורה הבאה השתמשת בו כהלכה.

גיא

דורין, ד.א אסף נתן כתב בבלוג המצוין שלו פוסט נהדר שאם הייתי בלוגר הייתי
מבקש רשות לפרסם אותו בבלוג שלי …
זה לגבי ביטויים המכנים את הפוסטים פסיכולוגיה בגרוש, עלובים ,סלט ושאר מיני ירקות.

כשאנשים באים להשתין אצלך בסלון

האמת שאני צריך לעשות סיפתח ולהגיב גם שם אבל אני מפחד שיעצרו אותי על שוטטות ברשת.

Tammy

אני הסיבות שאני אוהבת את הבלוג של דורין, הוא הסגנון החריף, ישיר, ובלתי מתנצל שלו. זאת הסיבה שאני גם מרשה לעצמי להתבטא כאן באותו סגנון, בלי לחשוש לדרוך על ביצים.
לא "השתנתי בסלון". התגובה שלי לא לעגה ולא השתלחה, אלא התייחסה לגופו של עניין לתוכן הפוסט תןך הבעת ביקורת ואי הסכמה. ואילו הביטוי "פסיכולוגיה בגרוש" שהקפיץ אותך כל כך, לעניות דעתי הוא לא חריג בחריפותו בנוף של הבלוג הזה, תודה לאל. אין לי ספק שדורין יכולה לעמוד בו 🙂

גיא

כן, בגדול אני מסכים לגבי הפסיכולוגיה בגרוש פשוט הייתי צריך יותר דוגמאות.
בוודאי אבל תסכימי איתי שיותר קל מעמדת המגיב מאשר מעמדת הבלוגר שהשם שלו(ה) חשוף ויש לו(ה) יותר SKIN IN THE GAME 🙂

מחזיראור

הנה האביר בא להגן על העלמה.
מי שאוכל ארוחות שריפמס בוקר וערב כנראה לא מעוניין בפרישה מוקדמת, אלא פשוט מעוניין להנות משרימפס.
מותר לו.
מותר לו אגב לאכול שרימפס, ולהתלונן על כך שהממשלה גורמת לכך שהשרימפס יהיה יקר בצורה בלתי סבירה בארץ ביחס למדינות אואיסידי אחרות.

גיא

מי אמר שאני אביר?
אני לא אמרתי שאני אביר… אולי אני בכלל האבירה גאיה.
שמעת על בריאנה מטארט?

אנחנו פה בבלוג מאד שמחים שאתה גם נהנה משרימפ וגם מהעבודה הנפלאה שלך. אנחנו פשוט לא מבינים למה אתה לא מבין שיש אנשים שלא סובלים סביבות מרובות אנשים ומוכנים לוותר גם על העבודה וגם השרימפ. אם כבר מדברים על זרם אז ברור נגד מי הזרם פועל יותר בחוזקה.

מחזיראור

מי זה אנחנו? אתה ו?
אבל באמת נראה שלא הבנת.
אין לי בעייה עם אנשים מופנמים, פורשים מוקדמים או אנשים שהלכו לחיות ביערות וניזונים מגרגרי יער ושלווים..

יש לי בעייה עם קביעה של אנשים מסוג זה שגורסת שכל מי שבוחר אחרת, כלוא במטריקס.

אין מטריקס.
די.
זה סתם סרט.
וגם רק החלק הראשון היה שווה משהו.

גיא

אני מדבר בשם איליה , פרוג'קטו ,אורלי,ברלנאית, אורן , הדר , איש (4028) ונראה לי שאיל גם לא יתנגד 🙂 לגבי המטריקס דווקא החלקים השני והשלישי היו יותר עמוקים. זה בדיוק הדבר שאף פעם לא הבנתי אצל קרייריסטים … איך פילוסופיה,שירה אומנות וכו… כמעט ולא מעניינים אלה העבודה בלנגוש עבדים, לסדר רשומות מקושרות של חברות ביטוח , לענות בטלפון ללקוחות אגרסיבים או לבצע מטולות אפורות ושוחקות . בכל מקרה זה אחד המקומות היחידים שבו מדברים בו על המטריקס ולמי שלא מתאים לו – יכול להתעלם או לחזור לעבודה המאתגרת שלו בשעות הבוקר 🙂 למופנמים בחברה חרדתית ומוחצנת יש הרבה פחות… קרא עוד »

איליה

גיא,
מבין את התגובה שלך – אך פלורליזם זה דבר דיי חשוב.

מחיזראור,
אני בעד שכל אחד יהיה\יחיה איך שהוא רוצה.
הבעיה היא שבעקבות המחאה שלך להוזיל את השרימפס למעמד הביניים (או עגלות בוגה בוו – ע"ע מצעד העגלות), העלו לי את מס רווחי הון והעלו לי ולאשתי את מס הכנסה…

גיא

איליה,
ראשית, אני שמח שאתה לא תובע אותי לדין. אשמח להבא להיות מיופה כוח שלך לעניין התגובות.
שנית ,אני בעד פלורליזם עם סגנון – השתנה בסלון המארחת לא כלולה.
שלישית, אני מצר על כל אלו שרצו שאגיב בשמם ולא יצא לי לציינם מפאת הדחיפות במתן התגובה.
רביעית, ברכות לסולידית על מיליון הצפיות, אנא הודיעי לי שאגיע למיליון תגובות.
לפי חישוביי בקצב הנוכחי אגיע לשם לקראת חגיגות המאה של המדינה.

גיא

אני טמנתי פה פח ( כמו שאני אוהב לעשות) .
מן הידועות שמשקעי ערך שמים לב לפרטים הקטנים שבקטנים, ואכן
אם זה היה בלוג של משקיעי ערך היה מישהו בוודאי שם לב לעובדה שבקצב
הנוכחי של תגובותיי אגיע למיליון התגובות רק בחגיגות האלף למדינה.

מחזיראור

איליה היקר, ראשית כל חשוב לי להדגיש שלא לקחתי חלק במחאת העגלות, ולמרות מה שאולי מצטייר פה, אני מינימליסט להחריד ומתנגד אידיאולוגית לקונספט של "חדש". שנית, גם אני משלם מס רווחי הון ומס הכנסה שעלו בעקבות התנהלות שגוייה של הממשלה אחרי המחאה. אחרי שהבהרנו את זה, חשוב לי להדגיש שדווקא מחאת העגלות הספציפית או השרימפס (כנראה שאת האחרונה פיספסתי, אבל בהחלט הייתי מצטרף אליה) לא קשורים במאומה לעליית המיסים. בכדי להוריד מחירים יש להוריד מכסים, לנתץ מונופולים, לפרק וועדי עובדים (כדוגמת הנמלים ורשות שדות התעופה) ולרסן משמעותית את מכון התקנים. פעולות שהיה ראוי לעשות כדי להוריד את יוקר המחייה. מכל… קרא עוד »

גיא

איליה היקר,
לצומת ליבך כשהתגובה מנוסחת בצורה לא מתלהמת ומעליבה אין לי כלל בעיה אתה, לצערי התגובה אפילו לא בוחנת את סיבולת יכולתי להכיל פלורליזם מאחר ואני מסכים עמה לחלוטין.

איל

דורין, נראה לי שמחזיראור מבין היטב את הרעיונות בבסיס הבלוג. יש לו סגנון חיים אחר, וטוב לו איתו. אני די מחבב את הגישה של שניכם, ולא ברור לי על מה העימות בדיוק, שכן שניכם נראים לי אנשים חכמים ומעניינים שיודעים מה הם רוצים – אתם פשוט רוצים דברים אחרים דורין, אני לא מתאים לניתוח הפסיכולוגי שלך, אני די מוחצן בהתנהגות שלי, אבל אני לא זקוק לגירויים חיצוניים כדי להיות מאושר, ובוודאי שאינני זקוק לגירויים צרכניים. נראה לי שיש הרבה מאד אנשים שאת לא יכולה לתאר בחלוקה כזו על ציר אחד. הרבה אנשים שאני מכיר הם חברותיים וכריזמטיים, ועם זאת בעלי… קרא עוד »

ברלינאית,

מסכימה עם איל , לא הייתי רוצה שהתגובות כאן יגררו למישורים לא נעימים.. הרבה יותר מעניין כאן כשיש ויכוחים.. ולא כל אי הסכמה משמעה חוסר יכולת פתולוגי להבין…
אני מאד משתדלת בתגובות שלי אכן להיות מנומסת ומנומקת בדיוק כמו שדורין מבקשת ובצדק.
לא התקוממתי מתגובותיו של מחזיר אור.. למרות שנחמד לי להיות בחמישייה הפותחת שלך גיא…(:

גיא

שלא כהרגלי, אגיב באמצע הלילה וזה תודות לבתי החדשה שמשנה פה סדרי עולם. תודה, ברלינאית. לצערי זאת כנראה תהיה הפעם האחרונה שאגיב בשמך 🙂 אני רק רוצה לציין שלהזכיר הלוך וחזור את העובדה שאדם נהנה מעבודתו תוך ביקורת על אחרים ורמיזות לא עדינות בעליל שרצונותיהם להשתחרר מהעבודה הם פאתולוגים, בבלוג שמטרתו המוצהרת הנה פרישה מוקדמת ובעלת הבלוג מציינת באומץ שהעבודה גורמת לה סבל בלתי ישוער זהה לאיזכור מתמיד של החבל בבית התלוי. זה כמו שאיל לא יבין כיצד רובנו , שלא מגיעים למחצית הIQ שלו, לא מסוגלים להבין את הפתרון של המשפט האחרון של פרמה ויזכיר זאת כל פוסט שני.… קרא עוד »

מחזיראור

איל, תודה על התמיכה המפתיעה. (ותודה לך ברלינאית שלא התקוממת.. :)) גם אני סולד מתרבות המגיע לי, וגם כמדיניות ממשלה הייתי רוצה לראות הרבה יותר חכות ופחות דגים. מצד שני, אני לא אוהב את ההכללות שמופיעות פה בבלוג כלפי על ישראל. קודם כל כי אני גאה בעם ישראל, נראה שמאז ימי המחאה הוא פשוט למד לקח. אם תסתכל על הכתבה שמובאת מטה מדהמרקר על חבורת הנשים ה"עניות" תראה שאין אפילו טוקבק אחד שתומך בהן. אנשים מבינים את הקשר שבין הבחירות שלהם למצב הכלכלי שלהם. יתרה על כן – קמים ועולים קולות שדורשים "די לעבודה מסביב לשעון!" אנשים דורשים הכרה בכך… קרא עוד »

ליאת

פוסט מעולה! תודה. למדתי ואהבתי את האבחנות שלך, והרב תחומיות. זה נהדר כשאת משלבת תובנות פסיכולוגיות.

ראש בריא במיטה כחולה

קובי צודק, יש משהו מאד לא בריא בחיים בישראל. אני לגמרי בעד מעבר לקנדה, אוסטרליה, או ארץ נעימה אחרת

johava

פרישה מוקדמת או לא, תודה על הבלוג הנהדר. עובדי היי טק זמנם קצוב ואם ירצו או לא רובם ילך הבייתה בגילאי 45-55 וישארו עם המון זמן פנוי ומעט מאד הכנסה, לכן החיסכון בתחילת הדרך וללמוד להסתפק במה שצריך הוא קריטי. פקחת את עיני והראת לי את האפשרויות להשקעה ועל כן, תודה.

ירון

בלוג מרתק דורין. הייתי שמח לשמוע ממך על נושא שעוד לא כתבת עליו – השפעה של "למי נולדת" על סיכויי הצלחתך בחיים ופרישה בגיל צעיר. אני חושב שזה משחק משקל מאוד רציני, אפילו בתוכנית כמו שלך. הנחתי היא שאם הגעת לעבודה כל כך מכניסה בגיל צעיר אז אולי ההורים סייעו לך בשכר לימוד או בדברים אחרים. אני חושב שהורים במעמד סוציו אקונומי גבוה דוחפים יותר את הילד להצליח בחינוך בגישה שלהם ואולי גם בכסף

uv70

הי, נתקלתי בבלוג הזה אחרי שהחלטתי להוציא את החסכונות צוברי ריבית אפסית מהבנק וחיפשתי המלצה לבית השקעות, אני מגדיר את עצמי הדיוט גמור בנושאי כלכלה/השקעות/שוק ההון ואת רוב המונחים אני רק עכשיו מתחיל ללמוד….. שבוע אחרי שהתחלתי לקרוא את הפוסטים החלטתי לבטל את הכבלים והטלפון הנייח ואח"כ עברתי על כל החסכונות, הביטוחים והוראות הקבע וגיליתי שדמי הניהול קורעים אותי…. הפצתי את ה"תורה" החדשה לכל החברים שלי שמנסים לתזמן את השוק ולנתח כל מיני גרפים והתנהגויות של העדר…. אני מעוניין בתיק סולידי עצל לפי הדוגמא של הארי בראון או משהו בסגנון – כשהתחלתי לתכנן את התיק עלו לי הרבה שאלות כמו… קרא עוד »

קרן

היי uv70, מצויין שהחלטת להתחיל להשקיע בשוק ההון במקום בפקדון בנקאי. עם זאת, העצה הכי טובה שאני יכולה לתת לך היא להיות מאוד שקול, ולקרוא הרבה לפני שאתה מחליט כיצד יראה תיק ההשקעות שלך. כרגע זה נשמע כאילו אתה מאוד רוצה כבר לעשות משהו, שזה מובן אבל עלול לגרום להחלטות נמהרות. סבלנות בעיני היא שם המשחק :-). בנוסף, אמנם אנחנו לא מנסים לתזמן את השוק, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהשווקים בעולם כרגע שוברים שיאים ומאוד גבוהים באפיק המנייתי והאגחי, לגבי זהב – אני אישית לא הייתי ממהרת לקנות אלא לאחר תקופה של כמה שנים שהזהב כבר לא יעניין אף… קרא עוד »

קרן

תיקון התכוונתי לגבי מניות

vanessa

הנה כתבה על אנשים שהביאו על עצמם את העוני, ולא מבינים למה.

רשימה של "מה לא לעשות".

http://www.themarker.com/career/1.2357164

ברק

ונסה, הראשונה לא לחלוטין הביאה על עצמה את העוני. הנקודה היא שגם כמות המשפחות האלו היא חלק קטן מאוד מה"עניים" בישראל. הייתי רוצה לדעת לדוגמא כמה מאותם עניים מחזיקים בסמארטפון ושידורי יס/הוט.
אני חושב שניתן לסכם את עניין יוקר המחיה בארץ כך: כן, יוקר המחיה גבוה מאוד בישראל וכן, מעמד הביניים בארץ מפונק. אין שום סתירה בין הדברים.

vanessa

כל אדם צריך להיערך למקרה אסון, במיוחד לפני שהוא מחליט לעשות 5 ילדים. גם אצלי במשפחה יש מקרים של נכות ומוות מסרטן. זה לא הפיל אותנו לעוני. אני גם חייבת לציין שהכנסה של 4500 ש"ח לשתי נפשות שגרות בדמי מפתח (כלומר שכ"ד מאוד נמוך), אמורה להספיק. את בן ה-19 אני לא סופרת – בגיל כזה הוא אמור לממן את עצמו. גם הצעיר יותר.. אני עבדתי בגיל 16, בלי שחסר לי משהו בבית, אז על אחת כמה וכמה בן 16 שחי במצב של "עוני". אני חושבת שיש בארץ תרבות של "מגיע לי". במיוחד בקרב העניים. אני לא יודעת אם הייתי מכלילה… קרא עוד »

קרן

היי ונסה, אני מסכימה איתך שאדם צריך לתכנן כלכלית גם את הרחבת המשפחה, כמו כל דבר אחר בחיים שגורר הוצאות רבות (קניית רכב, בית וכו'). הייתי שמחה להביא חמישה ילדים וגם עשרה אם הייתי מרגישה שלא יהיה לזה מחיר כלכלי כבד (כיום יש לי אחד :-)). עם זאת, לדעתי, ישנם אנשים שלא מצליחים לסגור את החודש (באשמתם או באשמת מזל ביש כלשהו כגון מחלה וכד'), שעיקר הבעיה שלהם היא חוסר חשיפה לנושא הכלכלי לאורך חייהם. ישנן הרבה משפחות שבהן לא מדברים על כסף, כמו כן, ישנה מנטליות שגויה בארץ שכוללת מיני ססמאות אשר מעמיקות את הבעיה כגון: "כל ילד מביא… קרא עוד »

vanessa

ברור שאת צודקת ברמה מסוימת.. אבל קשה לי לתרגם לעצמי ברמה הלאומית את הרעיון של חינוך מילדות. האם את מצפה ממע' החינוך לעסוק בזה? אני סקפטית לגבי מידת ההצלחה. אני מאמינה שבשלב מסוים אדם בוגר צריך להפסיק להאשים את הילדות שלו או החינוך הדפוק שלו ולקחת אחריות על מעשיו. מהבחינה הזו, אני מאמינה שאקלים חברתי מאוד עוזר. עצם זה שהיום אנשים קמים ואומרים לאנשים מהסוג שמופיע בכתבה "תתאפסו על עצמכם, בכיינים", שווה הרבה. גם אם לא למשפחות המסוימות האלה, לפחות לאנשים בתחילת הדרך שנחשפים למקרים כאלה ויבינו שאם לא ישימו לב לאופן ההתנהלות שלהם היום, יסיימו ככה מחר. אבל אני… קרא עוד »

רונית

הי vanessa,
למה לא לצפות ממערכת החינוך שתלמד חינוך פיננסי?
למה זה טבעי לצפות ללימודי תנ"ך אינטנסיביים, שהקשר שלהם לעצמאות פיננסית הוא קלוש, במקרה הטוב?
אנחנו חיים היום בתקופה בה אנשים רבים יכולים לשתף פעולה ולקדם נושאים, זכות שקודם היתה שמורה למקורבים בלבד.
גם הכנסת חינוך פיננסי למערכת הלימודים תלויה בנו. עד כמה נדרוש אותה.

vanessa

לדעתי חינוך פיננסי זה עניין של השקפת עולם.
אני לא בטוחה שאני רוצה שמע' החינוך תתעסק בהשקפות עולם.
אין לי התנגדות שיסבירו מושגים כמו ריבית (שעד כמה שזכור לי – לפני עשרים שנה כן לימדו), אבל לא חושבת שזה המקום שלהם להנחיל ערכים כמו חיסכון או לעודד תלמידים לצאת לפרישה מוקדמת. 🙂
אני מעדיפה לבחור בעצמי אילו ערכים להנחיל לילדים שלי. זה המינימום שאני אמורה לעשות כהורה.

חבר

"מחוגים הילדים יכולים לשכוח"
נו באמת, 3 "ילדים" בוגרים מחוץ לבית ועוד שניים בני 16 ו-19.
לאיזה חוג היא רוצה לשלוח אותם? קרטה?
יש לי חוג בשבילם: חוג בישול. במקדונלד'ס. אפילו מקבלים על זה כסף.
בכל מקרה, שהגדולים שמחוץ לבית יעזרו קצת לאמא שלהם ויממנו לה טיפולי שיניים, לא קרה כלום.
אני משער שאני נשמע קצת אדיש לסבלם של אחרים אבל האמת שהדוגמאות בכתבה קצת מעצבנות.

מתעניין בביולוגיה

דורין כתבה: "להבחנה בין מוחצנות למופנמות יש בסיס ביולוגי", וחלק מהמגיבים הסיקו מכך מסקנות שגויות. כדי להמחיש את השגיאה, אני אצטט מדברי המגיבים הללו ואחליף את המופנמות בתכונה אחרת שיש לה בסיס ביולוגי: שעירות (וגם אחליף את הארצות במידת הצורך). ברלינאית כתבה*: "שיעור השעירים ביפן אינו שונה מחברות אחרות", ובתגובה אחרת הוסיפה*: "מסכימה שאם שעירות היא תכונה ביולוגית ברובה עליה להתפלג נורמלית בכל התרבויות. במצב זה אכן אין בסיס לטענה שביפן יש יותר חלקים משעירים". פלברות כתב*: "אם עור חלק או שעיר הוא עניין גנטי-ביולוגי ולא תופעה חברתית-תרבותית, לא ברור איך ניתן להסביר שהאנשים ביפן הם יותר חלקים מאשר בישראל".… קרא עוד »

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן