למה לחסוך כשאפשר לעשות מכה בבורסה?

ל

כאשר אתם משקיעים בבורסה, כספכם נתון למעשה לחסדיו של שוק ההון. "תשואה מובטחת" היא כמעט תמיד חיזיון תעתועים. אין לדעת מה יוליד יום בשווקים הפיננסיים (*), ואף על פי שהיסטורית המגמה הכללית של שוק המניות היא חיובית, התנודתיות בטווח הקצר והבינוני עלולה להיות חדה וכואבת.

בכל הקשור לחופש כלכלי אמיתי, התשואה מהשקעות בשוק ההון היא מרכיב משני. הנתון הדומיננטי והחשוב ביותר עבור מי שמעוניין להפסיק לעבוד הוא שיעור החיסכון החודשי – החלק היחסי מההכנסה הפנויה שלכם שאותו אינכם מבזבזים מדי חודש.

שיעור החיסכון חשוב יותר מהתשואה מסיבה אחת מרכזית – הוא נתון לשליטתכם.

בעוד שהמשקיע הקטן לא יכול להשפיע על התשואה שתתקבל מהשקעותיו או על האינפלציה במשק, הוא יכול בהחלט לאמץ אורח חיים שיאפשר לו לחסוך עשרות אחוזים מהכנסתו הפנויה.

כך, הרבה יותר סביר להגדיל את שיעור החיסכון ב-50% מאשר להגדיל את התשואה ב-50% (באופן עקבי). לדוגמה: אדם יכול להחליט שמרגע זה הוא מוותר על הרכב כדי להגדיל את שיעור החיסכון החודשי שלו מ-50% ל-75%. הוא לא יכול להחליט שרירותית שמרגע זה התשואה על השקעותיו תגדל מ-6% ל-9% (מבלי להגדיל באופן דרמטי את הסיכון בתיק ההשקעות שלו).

כדי להפסיק לעבוד ולפרוש בגיל צעיר, אדם נדרש לחסוך כמה שיותר מהכנסתו הפנויה, או במילים אחרות – לחיות על כמה שפחות מהכנסתו הפנויה.

אדם שמבזבז את כל הכנסתו ולא חוסך כלום (שיעור חיסכון = 0%) לעולם לא יוכל להפסיק לעבוד. לעומתו, אדם שחוסך את כל הכנסתו ולא מבזבז כלום (שיעור חיסכון=100%) יכול להפסיק לעבוד היום, מפני שהוא לא תלוי בעבודה לצורכי מחייה.

(זה לא אומר, כמובן, שלתשואה עצמה אין חשיבות. הרי את הכסף שחוסכים לא קוברים מתחת לבלטות. אנחנו משקיעים אותו. הכסף מתחיל לייצר רווחים, ובהמשך הרווחים עצמם מתחילים לייצר רווחים (או בארמית: ריבית דריבית)).

ג'ייקוב פיסקר התבסס על הרעיון הזה כדי לבסס את המודל שלו לפרישה בגיל צעיר. פיסקר טוען שככל ששיעור החיסכון גבוה יותר, כך המשקיע תלוי פחות בגובה התשואה משוק ההון. את הטענה הזו הוא ביטא בגרף הזה (מתוך: Early Retirement Extreme).

נניח, על בסיס המודל, שאתם חוסכים חלק מהכנסתכם ומשקיעים אותה באפיק המניב תשואה שנתית של 5%.

חוסכים 25% בלבד? תוכלו להפסיק לעבוד בעוד 32 שנים.

חוסכים 50%? תוכלו להפסיק לעבוד בעוד 17 שנים.

חוסכים 75%? תוכלו להפסיק לעבוד בעוד 7 שנים.

חוסכים 90%? תוכלו להפסיק לעבוד בעוד פחות מ-3 שנים.

כעת נסו לשאול את עצמכם: בכמה יגדל שיעור החיסכון שלכם אם תוותרו על הרכב? ואם תשכרו דירה קטנה יותר? ואם תתחילו לבשל בבית? בכמה שנים הצמצום בהוצאות יקרב אתכם לנקודה שבה תוכלו להפסיק לעבוד ולחיות חיים פשוטים, יעילים וחופשיים יותר?

אם הביטוי זמן=כסף לא אמר לכם שום דבר עד היום, אני מקווה שכעת ייפול האסימון.

אבל איך עושים את זה?

הרעיונות בפוסט הזה, ואולי בבלוג הזה כולו, נתפסים בעיני רבים כמדע בדיוני.

נדמה לי שזה נובע מהקשר תרבותי. הרי קשה להגדיר את התרבות הישראלית כתרבות חסכנית. אנשים כאן מוציאים את כל הכנסתם החודשית כמעט מבלי משים ומאמצים בעל כורחם סגנון חיים אינפלציוני. כניסה לחובות (אוברדרפט, משכנתא, הלוואה בנקאית) נחשבת להתנהגות פיננסית נורמטיבית.

פלא שאנשים מתקשים להאמין שאפשר לגמור את החודש בפלוס של אלפי שקלים?

פרקטית, יש מיליון ואחת דרכים ושיטות לחסוך כסף. מניתי 27 מהן בפוסט הזה. אבל הטיפים הללו חסרי תועלת כל עוד החוסך לא עובר שינוי מנטאלי עמוק, שמאפשר לו לעבור ממצב צרכני למצב חסכוני.

את השינוי הזה אפשר לסכם בשלושה רעיונות תמציתיים:

1. לא מוציאים יותר ממה שמכניסים. ניקח, לדוגמה, נדל"ן למגורים. כשאדם שוכר דירה, ולא קונה אותה, הוא חופשי הרבה יותר להתפשר על איכותה וגודלה. באופן אישי, הייתי יכולה להרשות לעצמי לשכור דירה גדולה במרכז תל אביב, ובכל זאת בחרתי לגור בדירה צנועה במזרח הרצליה הישנה. ההחלטה הזו כמובן מפחיתה עלויות נוספות כמו ארנונה, ועד בית, חשמל ומים. כשהעלויות הנלוות הללו נחסכות מכם, הן מצטברות ותורמות לשיעור החיסכון החודשי שלכם. כך ניתן להשקיע יותר כסף שיעשה עוד יותר כסף. במילים אחרות, אתם מרוויחים פעמיים: פעם אחת כי לא צריך לשלם יותר, ופעם שניה כי אפשר לחסוך (ולהשקיע) יותר.

2. אומרים לא לתרבות הצריכה. זה אומר שמחרימים את הטלוויזיה המסחרית, קונים רק מה שצריך ולומדים להבחין בין רצונות לצרכים (אתם לא באמת זקוקים ל-iPad ולרכב) בין מחיר לערך (מה שיקר ביותר הוא לא בהכרח הטוב ביותר) ובין רמת חיים לאיכות חיים (דברו עם הדייג המקסיקני).

3. אם אפשר להשיג מטרות כלשהן בחינם – אין שום סיבה לשלם עבורן. אם אפשר ללמוד להשקיע בשוק ההון דרך בלוגים באינטרנט, למה לשלם על קורס יקר במכללה? אם אפשר להגיע מ-A ל-B ברגל או באופניים, למה לקחת מונית, אוטובוס או מכונית פרטית? אם אפשר לרוץ בפארק ולבצע תרגילי משקל גוף, למה לשלם על מנוי בחדר כושר?

(*) כמובן שתמיד יהיה מי שיטען שיש לו היכולת להכות את השוק לאורך זמן (כלומר להשיג תשואה טובה יותר ממדד הייחוס). בהנחה שהוא לא יחיד סגולה כמו וורן באפט, סביר להניח שהוא תמים (במקרה הטוב) או שקרן (במקרה הרע). 

הירשם
הודע על
guest
45 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
אלון

כמו תמיד!..פוסט מעניין ביותר…הכל בראש!…
מכות יש ב-wwf…גיא איזה עיתוי לשיחתנו…פוסט שמתאים לך כמו כפפה ליד!!!…

קרקט

אחלה פוסט וגם אחלה בלוג, חייב לציין.
אני מאוד אוהב את הרעיונות שאת מציגה כאן ולקחתי רותם לצומת ליבי (אני מסכים אמנם רק עם 90% ממה שאת אומרת, אבל זה יותר ממה שאני יכוח להגיד שאני מסכים עליו עם האדם הפשוט).

מקווה מאוד שתמשיכי לכתוב, אני אהנה לקרוא.

גיא

אם לא הייתי גם צנוע הייתי אומר

GREAT MINDS THINK ALIKE!!!! 🙂 🙂

משקיע ערך ותיק

עם הכל אני מסכים וגם מאוד מעריך אבל רק טעות אחת חורה לי שוב ושוב בפוסטים שלך: הקביעה הנחרצת שתשואה גבוהה ממדד היחוס היא דבר קשה ביותר עד בלתי אפשרי להשגה ונצרך להיות וורן באפט לפחות כדי להשיג זאת. אכן, לא פשוט להרוויח תשואות מעל מדד הייחוס – אבל אפשרי בהחלט. יוכיחו זאת מרבית משקיעי הערך בעולם ואפילו בארץ. ויש כאלה מאות מפורסמים, ועוד מיליונים מצליחים אבל לא מפורסמים. וגם אם אין לכם שום רצון ללמוד איך עושים זאת, תמיד ניתן להצטרף לשותפויות השקעה של משקיעים מצליחים המשיגים תשואות גבוהות לאורך זמן. ואופציה אחרונה: לחפש קרנות נאמנות שהשיגו תשואות מעל… קרא עוד »

Daniel

מסכים לחלוטין!!!

1234

הרבה מילים לרעיון פשוט שכולם יודעים. לחסוך במקום לבזבז. נראה שבעולם הזה האדם איבד את הערך כל כך שעוד מעט יסבירו לו איך להשתין מבלי לפספס את החור

רון

מטעה את הקוראים.
את משתמשת בצריכה הנוכחית כדי לחשב מתי אפשר להפסיק לעבוד. טעות
אי אפשר להציע נוסחה כזו לנערה רווקה בת 21 שצורכת היום 3000 שקל ומתעדת להתחתן ולהביא ילדים בגיל 32, גיל שתצטרך שכר גבוה יותר.

גיל

את כנראה יוצאת מנקודת הנחה שאדם נשאר באותו מצב ובאותו גיל כל החיים.

לא כולם רווקות כמוך – יש כמה בודדות בארץ שבחרו להתחתן ולגדל ילדים. ולשם כך עברו מדירת חדר לדירת ארבעה חדרים. כי אי אפשר לגדל 4 ילדים בחדר. או שאולי יש לך פתרון יצירתי גם לזה. מיטה בת שלוש קומות?

גיל

את שוב גולשת לתאוריות, סיסמאות ואג'נדות (מה הקשר למערכת אקולוגית עכשיו) ולא מתייחסת לפרקטיקה: איך אפשר לגדל שני ילדים או שלושה בחדר כמו שאת חיה עם תקציב 3,000 שקל בחודש. ילדים צריכים אוכל כדי לא להפוך לשלדים. ואחרי זה הם צריכים חינוך כדי לא להישאר אידיוטים. כל הדברים האלו עולים כסף. את רווקה וזה לא מטריד אותך אבל כל הנשים בוחרות להתמסד.

הרגוע

קצת אמונה שיש מי שזן ומפרנס לכול, לא תזיק גם לאתאיסטיים הגדולים ביותר.
לא חייבים לקחת כל הגורל בידיים צריכים לחיות נורמלי ולהתאמץ להגיע להישגים בכלכלה ובחיים..

חלכאי

דורין, החלק של הדברים שלך שעוסק בהשקעות וברווחים נכון ברמת הקוספט אבל שוגה ברמה הפרקטית. בכל התחשיבים והערכות תשואה שלך את מתבססת על אחוזי תשואה לא ריאלים במצב הריביות של ימנו.
8% ריאלי!? מאיפה הבאת את המספר הזה?!
באיזה סוג השקעה תשיגי היום תשואה כזו? אג"ח – ממש לא אלא אם כן תלכי לטריטוריית אג"ח זבל (שנושאת בחובה סיכון גדול וגם שם רוב האג"חים לא ישלמו 8% ריאלי).
אם נלך לשוק המניות, בטווח הארוך לא יתקבלו תשואות כאלו, אלא יותר קרוב ל-4% ריאלי (תלוי יותר במזל, קרי נקודת הכניסה).
ראי בלינק הבא:
http://www.nytimes.com/interactive/2011/01/02/business/20110102-metrics-graphic.html?_r=0

גיא

נכון! מסכים לחלוטין! ודווקא משום כך עולה עוד יותר חשיבות החיסכון במשואת החופש. אני לא בונה על יותר מ 3% ראלי בתיק כולו.

גיא

אני רוצה להזכיר לכל מי שרעיון הפרישה מעניין אותו שיש שלב בינים לפני הפרישה הסופית.
שלב זה מכונה שלב " fuck-you money" בשלב זה עדין אין מספיק כסף להסתדר לשארית חייכם
בנוחות, אבל יש מספיק כסף כדי לעשות את מה שאתם רוצים ,לומר לבוס מה דעתכם האמתית עליו
(בדוק ) לעבור לחצי משרה , לקחת פסק זמן ,להחליף מקצוע וכו……
הגדרת שלב זה שונה כמובן מאדם לאדם אבל השלב הוא מעין מצוף או נווה מדבר לשאוף אליו בדרך…

גיל

הבעיה שהיא משקיעה לפי מודל הארי בראון שבו כרגע שני נכסים (50% מהתיק) נמצאים בבועה – אג"ח ארוכות טווח ומניות. רק הזהב נמצא בשפל.
צריך לקוות שקריסה של 50% מהתיק תקוזז על ידי זינוק בזהב (המהווה 25% מהתיק).
כלומר אם האג"ח והמניות קורסים בתרחיש ריאלי 50% , הזהב צריך לזנק 100% כדי לכסות את ההפסד וזה לא נראה לי הגיוני.

רון

לקוראי דורין, רעיון החסכון יפה אך קוראים יקרים שימו לב, הנוסחה לעצמאות באתר רחוקה מהמציאות 1. הנוסחה מתבססת על צריכה של 30% מהשכר שלכם היום – מהיום ועד עולם, זאת אומרת שאתם לא רק סגפנים בזמן החסכון אלא נידונים לחיי סגפנות באם תשתמשו בנוסחה. הנוסחה לא מתחשבת בצרכים עתידיים 2. הכסף שעובר להשקעות הון עלול להפסיד ערך כך שחיים בסגפנות לא בהכרח יאפשרו לכם להנות יותר מהכסף בעתיד. יותר מזה, יוקר המחיה עולה ללא עידכון מדידי האינפלציה וריבית נמוכה כך שיש סיכוי שאם לא תצרכו היום, בעתיד הכסף שחסכתם יהיה שווה פחות – ומהנייר תעשו טיירה. בוודאי לא לקחת הלוואות… קרא עוד »

אלון

אבל אני אוסיף משהו שאף אחד לא חשב עליו,והוא מעניין מאוד! נניח שכולנו נפעל כפוסט שכתוב פה,כלומר:נניח שלא נרכוש,לא נצרוך,לא נקנה,ולא נבזבז!!!..אתם מתארים לכם מה ייקרה לכלכלות העולם?…ואני אומר נניח ש-50% מאוכלוסיית העולם תנהג כך(4 מיליארד איש)…כל כלכלות העולם קורסות כמו דומינו!!!..וגורל העולם נחרץ. אני לפעמים חושב לעצמי:נניח שכולם נוהגים כמוני:לא רוכשים,לא מבזבזים סתם כסף,אלא רק חוסכים…אז מה עשינו בזאת?!?…ירינו לעצמנו ברגל,כי לא תהיה אינפלציה,הכלכלות לא יזוזו,ופירמות ייפשטו את הרגל!!!…צניעות,וחיסכון ממש לא טובים לתזוזה כלכלית,וזה גורם לדפלציה,שזה הרבה יותר גרוע מאינפלציה!!!..ראו נא את יפן!!..תושביה מאוד דומים לבלוג פה…ולכן הם נכנסו לדפלציה נוראית במשך 25 שנה…הכלכלה של יפן ניזונה על מקורות… קרא עוד »

Daniel

אין שום דבר ראה בדפלציה!!!!!
הכסף שלך קונה יותר!
בעולם קיימת דפלציה מתמשכת(ירידת מחירים) בתחומים שלמים שממשיכים לצמוח.
לדוגמה, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. כל שנה\חצי שנה אנו מקבלים מודלים חדשים של מחשבים\מבסים\גדגיטים\מוצרי אלקטרוניקה אחרים במחירים זולים יותר מאשר בשנים הקודמות. תראו כמה עלה טלוויזיה 21 אינץ לפני 10 שנים והיום. הבדל ענק!! האמת שהבדל במחיר עוד יותר גדול בגלל שמחיר\ערך של הכסף ירד במקביל(לחם, אורז, חשמל, דלק ,.., עלו ).

אלון

ועוד לא הבהרתי מה ייקרה:אם אנשים לא ייעבדו!!..לא ייתחתנו!!..ולא יביאו ילדים!!!..מה יקרה לעולם היפה שלנו?!?!?…אה דורין?…מה המומחים אומרים על זה?…מה עם צמיחה כלכלית?…מה ייקרה למושג:"כסף"..הוא פשוט ייעלם…תקנו אותי אם אני טועה…

פראייר

הכסף שלנו מבוסס חוב, ז"א כסף שנוצר רק מעצם העובדה שמישהו חייב אותו לבנק. (ליותר פרטים גש ל"כלכלה אמיתית") אם "כולם" או אפילו רק חצי מהמשתתפים בכלכלה העולמית יתחילו לחסוך, יעצרו צריכה ויתחילו להחזיר חובות – הכסף פשוט ייעלם כמעט כולו מהעולם. בגלל שיש מחסור מובנה בכסף, יתחיל גל פשיטות רגל עולמי ועוד כסף יימחק כחוב אבוד, מפעלים ייסגרו, האבטלה תעלה (מבחירה ומעצם העובדה שאין כסף לשלם ואף אחד לא קונה מוצרים) וכו'. לחיסכון הפנסיוני הנחמד שצברנו לנו כבר לא תהיה שום משמעות, כי במצב כזה שווקי האג"ח והמניות קורסים לחלוטין ומפעיליהם מפוטרים. הכלכלה שלנו בנויה על הצריכה המיותרת. ברגע… קרא עוד »

פ

דורין,
הטענה שלך שאי אפשר להכות את המדד נובעת מחוסר ידע. את החלטת לאמץ את התיק של בראון והפסקת לנסות להתפתח בנושא הזה יותר וגם אם יביאו לך מחקרים שאת טועה את לא תסכימי כנראה כי החלטת כבר ש״אי אפשר להכות את המדד״ וזה ממש מזכיר לי את ״אי אפשר לחסוך כי יקר״ או ״ תיקח משכנתא כי מחירי הדירות תמיד עולים״.

חובב שוורים

העניין בהשקעה אקטיבית אל מול פסיבית, כמו שאני רואה את זה איננו סובב סביב הכאת המדד לאורך זמן אלא היכולת להתגמש ולא להכלא לדוביות של השוק לאורך זמן כפי שקוראת מיד כמה שנים ולעיתים ליותר מעשור.

ניר

הי דורין

לא תגובה ספציפית לPOST הזה אלא סתם באופן כללי – אני מאוד נהנה לקרוא את הבלוג הזה ומזדהה עם רוב התוכן שלו. מעולם לא הבנתי את מרוץ הצריכה אליו "תכנתו" את העולם המערבי. אני מרגיש ממש כמו אנתרופולוג כשאני מנסה להבין מה גורם לאנשים לשעבד את חייהם בעבור כמה קירות מכונית ואייפד.

ובינתיים קבלי לינק לאתר שאני אוהב במיוחד. את הפודקסטים האלו אני שומע בכל פעם שאני יוצא לריצה. מומלץ ביותר 🙂

http://www.radiolab.org/series/podcasts

מירון

הסבר אפשרי אחד להתנהגות הזו הוא התמכרות…
http://www.themarker.com/consumer/1.2202681

פאטיה

בהחלט נכון. בגיל עשרים וחצי נישאתי והחלטתי להביא 2 ילדים לאוויר העולם וכך היה וכך ישנו טפו טפו חמסה. וזאת הייתה החלטה שלי בלבד, בעלי כיבד את הרצון שלי. ונשמרתי מכל משמר לא להוסיף, מאחר ואני נגד הפלות, מצטערת, זה נשמע אולי מיושן, אבל גם בנותי, תודה לה' לא נזקקו אי פעם לעשות הפלה מלאכותית.

אנלא סובלת את הבטוי ילד פנצ'ר, אין דבר כזה למי שאחראי על ילדיו לכל ימי חייו.
כשמביאים באופן טבעי ילד לעולם, חייבים גם לאמץ אותו בליבם, זה חייב להיות ילד רצוי במלוא מובן המילה.

עכשיו יש לי גם 3 נכדים.
ע

פאטיה

טפו טפו טפו חמסה חמסה חמסה על הנכדים שלי, חחחחחח, אני כמעט שלא כותבת עליהם, זה נשמע כמו ינטע אבל אין דבר

פאטיה

אלון, אין דבר כזה שאנשים לא יקנו ולא ימכרו, השווקים זה תהליך חברתי בסיסי עוד מהימים הכי קדומים של האנושות. לפני שהמציאו את הכסף, אנשים היו מחליפים ביניהם סחורות, מאוחר יותר המציאו מטבעות כסף וזהב שסחרו באמצעותם, ומאוחר יותר, והניייר הגיע מאוחר מאוחר יותר. יש לבני אדם דברים מינמלים בחיי היום יום עד לשארית חייו. כך שהקטסטרופה על פני כדור הארץ, לא תבוא מחסכון, נהפוך הוא, אם אנחנו רוצים להציל את כדור האר., חייבים לחיות יותר חיי צנע, מאחר ואנחנו מבזבזים את אוצרות הטבע שקיבלנו בחינם, מזהמים את כדור הארץ, ובמו ידינו מביאים עליו את הכלייה., עדיף לחיות חיי פשטות,… קרא עוד »

פאטיה

מצטערת על השיבושים הלשוניים, הייתי נסערת מדי.

גיל

"מבחינה פיננסית טהורה – להביא ילדים רק אחרי שההורה התבסס כלכלית" –
אם ההורים שלך היו מחזיקים בגישה הזו (שהיא נטולת רגש ונגועה באגואיזם) ומחכים עד לגיל 40-50 שבו הם מבוססים כלכלית – כנראה שלא היית באה לעולם.
וגם כולנו.

roni

אוקי רגע נו ואני בחור מגע קמצן אני לא הולך לחתונות לא קונה מתנות אני רק מתקמצן על כל שקל שלי ככה ההורים שלי גידלו אותי מה לעשות סבא שהרגו לו את כל הכפר וזחל מתוך קבר אחים גורם לך להיות די פרנואיד לגבי מה לעשות עם הכסף …. ומהפוסט לא הבנתי מה הולך נגיד אני ממש חוסך כי זה מה שאני עושה אני ממש לא מרגיש שאני יכול להפסיק לעבוד אולי לשנתיים ולהתפנן בבית עד שיגמר הכסף ומה זה בבית זה בבית של אבא אמא שמשלם המשכנתא הוא לא אני …. מה הלאה איך אני עושה פרישה בגיל צעיר… קרא עוד »

אנונימי

קראתי שוב פיתחתי את הנוסחה ויצא לי שמי שמרוויח 5% בשוק ההון וחוסך 75%
עם כוונה למשוך 3% בפרישה צריך 40 שנה כדי לפרוש ולא 15 או 17 כפי שכתבת
וזה ברוטו לפני מיסים
האם יש לך איזה אקסל שבו אוכל להשוות את מה שיצא לי לעומת החישוב שלך ?

M

אתה כמובן מאוד טועה. הנה הסבר סופר פשוט: אם אתה חי מ 25% מהשכר וחוסך 75% ממנו אז שנת עבודה יוצרת לך 3 שנים של חיים ללא עבודה וזה בלי להרוויח כלום בשוק ההון. אם עשית זאת במשך 10 שנים צברת הון שיפרנס אותך 30 שנים. אם עשית זאת במשך 20 שנים אז אתה מסודר ל 60 השנים הבאות ויכול לפרוש בכיף.

trackback

[…] אבל אם אין לכם את הבסיס הכלכלי לעשות זאת — את כספי ה-Fuck You — לא תוכלו להנות מחופש אמיתי, מהזכות להנות מהשעות […]

trackback

[…] שזו הסיבה שכשאני מנסה להסביר את הקשר בין צמצום צריכה לחופש כלכלי, דבריי נופלים בדרך כלל על אוזניים ערלות (זהירות, מראות […]

ben

מה זה 5% אני לא מבין אין כזה דבר לא בבנקים והיום לא בנדלן אם היה כזה דבר אז כולם יכלו להפסיק לעבוד!!

דור

ניקח לדוגמא הכנסה של 400 שח בחודש מתוכם חוסך 90% משמע 360 שח בעוד כ3 שנים הם יהיו 14300 ולאחר מכן אני מושך 4% כל חודש/ כל שנה?
כאשר נכפיל 14300 ב0.04 יצא 572 לפני מס רווחי הון, אחרי מס זה יצא 429 מכן אני מבין שאני אמור למשוך 4% כל חודש

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן