חומרי ניקוי? לא קונה!

ח

אני פריקית של יעילות. התייעלות מאפשרת לי להקדיש כמה שיותר מזמני המוגבל עלי אדמות לדברים שאני אוהבת ורוצה לעשות. לכן אני מנסה כמעט תמיד להפיק כמה שיותר תועלת מכמה שפחות משאבים, ומאמינה בעיקרון האוניברסלי לפיו מעט זה יותר.

הדרך הטובה ביותר להתייעל היא לפרק את השלם לגורמיו, לסלק את הסרח העודף ולהרכיב אותו מחדש. התוצאה, גם אם אינה נחשבת למקובלת או אפילו "נורמלית", בדרך כלל עולה על המקור.

קחו למשל את מרוץ העכברים הקרייריסטי. אם מפרקים אותו לגורמיו ומרכיבים מחדש — ללא בזבוז הזמן התהומי, האבטלה הסמויה, המתח הנפשי, הלקקנות הפתולוגית והתככנות נוטפת הרעל — אפשר להפוך אותו למקור יעיל למדי לייצור הכנסה פסיבית.

כך, במקום לרוץ במשך עשרות שנים על גלגל אוגר שבקצהו תלוש המשכורת החודשי, אני קוצרת את פירות המרוץ מרחוק, כקפיטליסטית המשקיעה בחברות שמעסיקות מכרסמים אחרים. את ההון האנושי (כוח עבודה) שהעמדתי במשך שנים לרשותו של שוק העבודה הממוסד המרתי בהון פיננסי (כסף). התוצאה: אני מרוויחה כסף מעולם הקריירה — מבלי להיות אזוקה בשלשלאות הקרייריזם.

האם זה נורמלי? ובכן, בתרבות שסוגדת לקידומים, משכורות ומעמד חברתי ("אז מה את עושה בחיים?") — אפשר לומר שלא. האם זה יעיל יותר? ועוד איך.

כשאני כותבת על בזבזנות או חוסר יעילות באתר הזה אני לא מדברת רק על זומבים חלולים שגוזרים את תחושת הערך העצמי שלהם מפרצי שופינג עיתיים בחו"ל.

בדרך כלל, האויב האמיתי הוא הצרכניזם הסמוי, הזוחל, הבלתי-מורגש, שמקדש את חוסר היעילות במסווה של "נוחות" ומנציח אותה כהתנהגות נורמטיבית.

כדי להבין את כוונתי, עצרו לרגע, גשו למטבח ופתחו את ארון חומרי הניקוי שלכם. הביטו בשורת בקבוקי הפלסטיק הצבעוניים ובתוויות האלומיניום הנוצצות.   מלאו את את חלל ריאותיכם בניחוח הבושם הסינתטי. זהו ריחה העבש של חוסר היעילות.

הפוסט של היום שווה לכם משהו כמו 1,200 ש"ח בשנה. שימו חלוק ומשקפי מגן, והיכנסו פנימה.

ברוכים הבאים למעבדה                                       

כשמפרקים את מחירי מוצרי הניקוי המסחריים לגורמיהם, מגלים שרק חלק קטן מהעלות מכסה את חומרי הגלם עצמם. רוב הכסף משמש למימון הוצאות היצרן: אריזה, אחסון, שילוח, שיווק, פרסום וגיוס שחקניות שיזילו דמעה למראה חולצות מתנפנפות בלובן בוהק.

נוסחאות ההכנה של רוב חומרי הניקוי אינן חשאיות ואינן שמורות בכספות. רובם מורכבים מאותם חומרי גלם בסיסיים בתוספת מים, חומרים משמרים וצבעי מאכל ססגוניים.

בכל חומר ניקוי קיים מרכיב פעיל כלשהו, חומצי, אלקלי או ניטרלי, שאחראי על פעולת ניקוי מסוימת: הסרת לכלוך וכתמים, חיטוי, הברקה, הקצפה, הלבנה, המסת שומנים, הדברה, ו/או נטרול ריחות רעים.

 חומרי ניקוי חומציים, כמו מסירי חלודה למיניהם, מבוססים חומצות כמו חומצת מלח או חומצה גופרתית. חומרים אלה משמשים בדרך כלל להמסת הצטברות מינרלים לא-אורגניים כמו סידן (אבנית).

מנגד, חומרי ניקוי אלקליים כמו אקונומיקה ופותחי סתימות למיניהם מכילים בסיסים חזקים כמו נתרן תת-כלורי או סודה קאוסטית. חומרים אלה יעילים במיוחד כנגד שאריות חלבונים ושומנים.

עכשיו – רבים לא יודעים זאת, אבל לכל מרכיב פעיל כזה קיימת חלופה טבעית, זולה ואפקטיבית לא פחות – שככל הנראה כבר נמצאת איפהשהו במזווה שלכם. על בסיס החלופות הללו ניתן להכין חומרי ניקוי ביתיים, יעילים בדיוק כמו מקביליהם המסחריים, רק זולים יותר ובריאים יותר.

ציינתי כבר בעבר שאני לא קונה חומרי ניקוי בסופר. את כולם אני מכינה בעצמי. לא, זה לא "נורמלי" – יש כאלה שמזדעזעים מעצם הרעיון. מה שבטוח הוא שזהו הפתרון והיעיל ביותר.

את כל חומרי הניקוי שלי אני מכינה ממצרכי היסוד הבאים (הקישורים מפנים לחנויות המציעות אותם למכירה):

 חומץ מזוקק (לבן) – חומץ הוא חומצה אצטית חלשה הנוצרת בעקבות התססת סוכרים. החומצה חלשה מספיק כדי שלא להזיק לאדם, אבל חזקה די הצורך כדי לפרק שאריות מינרלים. בנוסף, לחומץ יש תכונות אנטי-בקטריאליות שהופכות אותו ליעיל כנגד עובש וחיידקים – כולל כאלה שהצטברו על פירות וירקות. ריח החומץ נעלם אחרי שהוא מתייבש. המחיר: 5 ש"ח לליטר. (חשוב שהחומץ יהיה שקוף ולא יכלול קרמל או צבעי מאכל).

 אבקת סודה לשתיהסודה לשתיה (נתרן מימן פחמתי) היא מלח (בסיס) חלש, אך יעיל ביותר כנוגד חומציות וכחומר לניקוי שומנים מכל הסוגים.  כמו חומץ, סודה לשתייה היא חומר וורסטילי מאין כמותו. הוא טוב לניקוי כשם שהוא מועיל לאפייה, לנטרול ריחות רעים, להרחקת מזיקים, להרגעת עור מגורה, לצחצוח שיניים, לרענון מזרונים ולשעות של כיף ביוטוב. המחיר: 5 ש"ח לקילוגרם.

 לימון –  מקור פורה לחומצה ציטרית, היכולה אף היא לשמש כחומר פעיל בחומרי ניקוי חומציים. כמו כן, היא מסייעת להלבנה, לריכוך ולנטרול ריח החומץ.  המחיר – 5 ש"ח לחצי ק"ג.

 בורקס (קרי: BORAX, לא הבורקסים מישיבות הקבינט). בניגוד למה שאולי שמעתם, בורקס הוא לא חומצה בורית (רעל), אלא מלח נתרן של חומצה בורית – חומר שונה לחלוטין. זהו בסיס טבעי ולא רעיל – אלא אם צורכים אותו בכמויות גדולות מאוד. לבורקס יש תכונות שהופכות אותו ל חומר ניקוי רב תכליתי שמסוגל להלבין, לנטרל ריחות ולהסיר כתמים. בנוסף, הוא קטלני לחרקים. המחיר: 24 ש"ח לקילוגרם .

 מי חמצן 3% – חומר חיטוי עדין המהווה חלופה אידיאלית לאקונומיקה.  בריכוזים גבוהים יותר, מי חמצן הם חומר נפיץ ביותר המשמש כהודף נוזלי למנועי טילים, אבל בריכוז נמוך כל כך הסכנה ממנו נמוכה.  המחיר: 9 ש"ח לליטר.

 סבון מוצק רב שימושי – 7 ש"ח ל-230 גרם

 תמציות שמנים ארומטיים – לא חובה, אבל מומלץ למי שלא מחבב ריח של חומץ ו/או לא יכול לסבול שהכביסה הנקייה שלו יוצאת ללא ריח (מדהים כמה הורגלנו לזהות ניקיון עם ניחוח תעשייתי). המחיר: כ-15 ש"ח לבקבוקון כולל משלוח.

• הערה: פעם כללתי גם קוקה-קולה ברשימה. קולה היא מקור זמין וזול לחומצה זרחתית – חומר ניקוי יעיל למדי לשטיפת אסלות וחרסינה (וסיבה טובה בפני עצמה להפסיק לשתות את המשקה הזה). הבעיה היא שריכוז הסוכר הגבוה בקולה יוצר משטח דביק וכר פורה לחרקים ולחיידקים.

חומרי הניקוי הביתיים שלי

כלל האצבע להכנת חומרי ניקוי פשוט למדי. כשמערבבים חומצה חזקה עם בסיס חלש, מקבלים חומר חומצי. כשמערבבים חומצה חלשה עם בסיס חזק, מקבלים חומר אלקלי. כתלות בייעוד, ניתן לשחק עם המרכיבים עד למציאת האיזון הנכון. חומצות טובות לניקוי אנאורגני, בסיסים טובים לניקוי אורגני.

אלה המתכונים שבהם אני משתמשת:

• נוזל ניקוי כללי: 1/2 כוס חומץ, 1/4 כוס סודה לשתיה, 1/4 כוס מיץ לימון, חצי ליטר מים. מערבבים היטב ויוצקים לבקבוק תרסיס (שפריצר). מצוין לניקוי חלונות, מראות, חרסינה, מוצרי חשמל, משטחי שיש ואפילו ירקות ופירות.

• תחליף אקונומיקה – אקונומיקה היא תערובת של מים ונתרן תת-כלורי (=תמיסה של כלור + סודה קאוסטית). אדי כלור עלולים להסב נזק חמור לדרכי הנשימה בחשיפה ממושכת. סודה קאוסטית היא חומר מאכל. בקיצור – הדבר הזה אמנם יעיל כנגד חיידקים, אבל הוא לא נכנס אלי הביתה.  במקום זה, אני משתמשת בשילוב של מי חמצן וחומץ. שילוב של השניים יוצר חומצה פראצטית – חומר חיטוי חזק ביותר, שמסוגל לנטרל חיידקים כמו אי.קולי, ליסטריה, סלמונלה, ונגיפים כמו שפעת.

הבעיה היא שחומצה פראצטית מאד לא יציבה ונחלשת תוך זמן קצר אחרי הערבוב. לכן, כדי להכין את תחליף האקונומיקה הביתי שלי, אני מחזיקה שני בקבוקי ספריי – אחד מלא בחומץ בריכוז 5% ואחד במי חמצן בריכוז 3%. אני מתיזה פעם מזה ופעם מזה על המשטח המיועד ומנגבת. זו הדרך הטובה ביותר לחסל כל פתוגן במרחב.

 אבקת כביסה: באופן אישי, אני מעדיפה אבקה (קל יותר לאחסן) על פני ג'ל. כדי להכין כמות ל-60 כביסות: 1 כוס סבון מגורד, 1 כוס סודה לכביסה (*) ו-1 כוס אבקת בורקס. מערבבים היטב – אפשר גם בבלנדר (זהירות לא לנשום את זה). מאחסנים במיכל אטום. מספיקה כף אחת לכל כביסה, 2-3 לנגלות "כבדות" או מלוכלכות במיוחד.

(*) להכנת סודה לכביסה (נתרן פחמתי): מחממים סודה לשתיה (נתרן מימן-פחמתי) בתנור (כ-100 מעלות) במשך שעה.

• ג'ל לכביסה: מי שמעדיף סבון כביסה נוזלי, יכול לגרד סבון שלם על פומפיה, להרתיח ליטר מים ולהוסיף את הסבון המגורד עד להמסה. לאחר מכן מוסיפים את התמיסה לדלי גדול יותר עם 4 ליטר מים ומוסיפים כוס של סודה לכביסה (שכאמור, ניתן להשיג באמצעות חימום בתנור של סודה לשתיה).  תנו לתערובת לשבת יום-יומיים, ולאחר מכן תקבלו מעין ג'ל דומה לגרסה המסחרית. לא צריך יותר מ-3/4 כוס נוזל למטען שלם. אפשר להוסיף ¼ כוס חומץ לתערובת כדי לרכך את הבד.

• מרכך כביסה: 1 כוס חומץ, 30 טיפות תמצית שמן. מערבבים ומנערים היטב. יוצקים ישירות למיכל המרכך במכונה.  החומץ מצוין להסרת שאריות סבון מהכביסה ולריכוך הבדים.

 • פותח סתימות – שופכים כוס סודה לשתיה לכיור הסתום. מוסיפים 2 כוסות מים רותחים – הסודה תמיס את הסתימה תוך מספר דקות. שופכים כוס סודה שניה ומוסיפים כוס חומץ. ממתינים לאפקט "הר הגעש" משיעור כימיה בכיתה ז'. מיד אחר כך פותחים את הסתימה עם פומפה. כשהקצף נעלם, מוסיפים עוד 2 כוסות מים רותחים לניקוז. יש לחזור על התהליך ככל שצריך. באופן אישי אני עושה זאת כטיפול מנע תקופתי (פעם בחודשיים). אזהרה: אל תנסו את זה אם כבר שפכתם פנימה פותח סתימות סטנדרטי. רובם מכילים סודה קאוסטית. אל תערבבו חומצה  (חומץ) עם סודה קאוסטית.

• נוזל לחיטוי עובש:  כדי להתמודד עם עובש, אני יוצקת לבקבוק התזה 1/3 מי חמצן ו-2/3 מי ברז קרים ומערבבת היטב. מרססת על כל משטח עבש, ממתינה לפחות שעה ומקרצפת עד שהעובש נעלם.

• טבליות למדיח כלים: 2 כוסות סודה לכביסה, 2 כוסות סודה לשתיה, כוס מלח, כוס חומץ, 10 טיפות תמצית שמן. מערבבים את החומרים בקערה גדולה. לא להיבהל מהתסיסה כשמוסיפים את החומץ. יוצקים את התערובת לתבנית קוביות קרח. מייבשים במקום מואר במשך מספר שעות. מסירים מהתבנית ומאחסנים את הטבליות במיכל אטום. מספיקה טבליה אחת לכל הדחה.

 משחה לניקוי תנורים – 3/4 כוס סודה לשתיה, 1/4 כוס מלח, 1/4 כוס מים. מרטיבים את משטח התנור עם מטלית חה. מערבבים את החומרים עד להיווצרות משחה. מורחים על בסיס התנור ממתינים למשך הלילה, מנקים את השאריות למחרת. באזורים קשים במיוחד אפשר לנקות עם צמר פלדה.

 נוזל לניקוי אסלות – 1/4 כוס סודה לשתיה, 1 כוס חומץ. מערבבים את החומרים ויוצקים לבסיס האסלה. ממתינים מספר דקות ומקרצפים באמצעות מברשת.  למנקה אסלות אגרסיבי יותר, אפשר להשתמש ב-3/4 כוס בורקס, 1 כוס חומץ ו-1/4 כוס מיץ לימון.

• נוזל לניקוי רצפות (לא פרקט!) – 1/4 כוס סבון מגורד, 1/4 כוס חומץ, 10 טיפות תמצית שמן ארומטי, 2 ליטר מים פושרים. מוסיפים את המרכיבים לדלי, מערבבים ומנגבים בעזרת סמרטוט. הניקוי היעיל ביותר הוא בגישת "ברכיים וידיים" – בלי מגב. מזל שהדירה שלי קטנה.

• נוזל לניקוי רהיטים – 1 כוס שמן זית, 1/2 כוס מיץ לימון סחוט. מערבבים היטב בבקבוק תרסיס ומתיזים על מטלית. מנקים את משטח הרהיט. הופכים את המטלית על צידה היבש כדי להבריק.

• מלכודת להדברת חרקים –  ממיסים 2 כפות בורקס וסוכר במים, מניחים ללילה במקום מוכה-חרקים. הסוכר מפתה את המזיקים להתקרב ולשאת את הרעל חזרה לקן עד להשמדה המונית – הבורקס מייבש את גוף החרק. יעיל במיוחד כנגד נמלים ותיקנים.

• לניקוי אבנית מהקומקום – ממלאים את הקומקום במים, מוסיפים 2 כפות סודה לשתיה וסוחטים חצי לימון. מרתיחים למשך 15 דקות. חוזרים על הפעולה לפי הצורך.

• מבשם אוויר – מערבבים כמות שווה של סודה לשתייה יחד עם  תמצית שמן ארומטי. מאחסנים בקערה קטנה לבישום האוויר.

בשורה התחתונה

 הכנה עצמית של חומרי ניקוי, מעצם היותה ביטוי נוסף של "מיקור פנים", מאפשרת לפרט לקרוע מגופו עלוקה צרכנית נוספת ולהניף אצבע משולשת שכולה חוסר תלות באחרים.

הכנה עצמית לא רק שמקנה לי שליטה מלאה על הכימיקלים והריחות שנכנסים אלי הביתה (ולא, שאריות צורבות של אמוניה או נתרן תת-כלורי הן לא משהו שהייתי רוצה בסביבת המגורים שלי); היא בעיקר מאפשרת לי לחסוך בהוצאה קבועה על על מוצר מסחרי מיותר.

 כרגיל, יש כאלה שלעולם לא יטריחו עצמם ב"מלאכת הכפיים" הזו. הם יעדיפו לקפוץ לסופר ולקנות חומר ניקוי מבושם בעלות גבוהה פי 10. וזה בסדר — תרבות הצריכה ניזונה הרי מחוסר האונים הנרכש של אלה המכורים לסם הנוחות. וחוץ מזה — תמיד צריך מישהו שיממן את סרטון הפרסומת הבא.

אז באילו חומרי ניקוי אתם משתמשים?

הירשם
הודע על
guest
153 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
חסכנית

לניקוי אבנית מהקומקום – שופכים חומץ 5% ומחכים כמה דקות. יותר זמין מלימון.

אם את יכולה – תוסיפי לפוסט איפה לקנות את החומרים.
תודה.

חסכנית

כסף זה לא הכל בחיים – OOPS….. לכל חומר נתת קישור אחר, ואז צריך לשלם הובלה. וצריך להתעסק עם הקנייה, ולהכין וכו. היות שהכמויות שאני משתמשת בהן לא גדולות אז זה לא שווה את הזמן שלי. למשפחה גדולה השיקול אחר. מה שאני רוצה להגיד זה שיש דרך ביניים, את מציגה דרך קצה בכוון אחד שמבהילה אנשים, אפשר לעשות פשרה – חומץ וסודה לשתייה יש בסופר במחיר סביר. ובהחלט כדאי ויעיל להשתמש בהם. למשל חומץ עושה עבודה יותר טובה על קומקום מהחומר שעולה פי 5 בסופר וגם מבריק יופי את הברזים. חוץ מהם אני קונה אבקת כביסה וסבון כלים וזהו. כמובן… קרא עוד »

טל

תודה על הפוסט (: ומה לגבי סבון כלים?

amehaye

מלח לימון גם עושה פלאים לאבנית. כמו שאמרה הסולידית, כל חומצה יעילה.

Dikla Navon

מסכימה. משתמשת המון במלח לימןן

solo

הכי פשוט ומהיר , נוזל לניקוי אסלות שהוא בעצם חומצה בריכוז כפול מחומץ המטבח ולכן מהיר כפליים , שטיפה רגילה אחרי הניקוי והקומקום מוכן לשימוש רגיל .

בועז כהן

גזור ושמור.
או בימינו – add to favorites

ניקי

חסר לי ברשימה שלך מלח לימון, ואני לא יודעת לאיזה סבון התכוונת אבל אני מתה על סינטבון.
ממליצה לעשות חיפוש בפינטרסט על מרשמים לחומרי ניקוי טבעיים, ותמצאו עוד מתכונים מעניינים.
אני אוהבת להדפיס לפעמים תוויות מוכנות משם ולהדביק על הבקבוקים וכלפעם שנגמר מכינה מחדש לפי המתכון.

אבל בכל מקרה חיסכון של 1200 שח לשנה הוא הערכה מאוד פרועה. להורים שלי אין סבלנות לרקוח סבונים ( למרות ששניהם בפנסיה), ולא יוצא להם יותר מ- 500-600 שח לשנה. אם תקזזי מזה את עלות חומרי הגלם זה כבר לא באמת לגמרי קריטי.

מקווה שהפוסט הבא ידבר על רקיחת חומרי טיפוח. 🙂
זה כיף.

ניקי

אבל על כל סבון פושטי מהשוק יש חתול על האריזה??
אי דונט תינק סו.. 🙂

הנתונים של הלמס ממש מוזרים. נראה לי שצריך לבשל באקונומיקה כדי להגיע למספרים כאלה…

מעיין

היי! הסכומים האלה באמת גבוהים אבל הם ממש לא מופרכים. כשאני ובן זוגי עשינו חישוב של ההוצאות שלנו על חומרי ניקוי לגוף ולבית זה יצא בערך 120 ש"ח בחודש! היום זה כבר ממש רחוק מזה – התייעלנו בטירוף 🙂

אמיר

תודה רבה! יש לך מתכון למסיר אבנית לניקוי אמבטיה?

חסכנית

זהירות – הרובה (רובע? – החומר הזה שבין האריחים) הוא כמו אבנית. שימוש בחומצה יגרום לו להעלם.
מה עושים – לוקחים סמרטוט רטוב ושופכים עליו *מעט* חומץ. מנגבים בזהירות את האזור הבעייתי ושוטפים מייד. אם יש כמות רצינית של אבנית – לעשות את זה עם סקוטשברייט ולקרצף. לפעמים צריך כמה ניגובים אבל זה מהיר.
בהזדמנות זו תעביר את הסמרטוט על ברז הניקל והוא ייצא מבריק. ואפשר גם לפרק את הראש של הברז ולשים בכלי עם חומץ מדולל לניקוי האבנית הפנימית ולשיפור הזרם.
וכל זה לא קשור לחסכנות אלא זו הדרך הכי אפקטיבית.

ה ד ר

לניקוי רצפה אני ממלא דלי במים החמים ביותר שיוצאים מהברז, מוסיף חומץ לבן [מי שמעוניין בריח יכול להוסיף מעט סבון כלים או פיורי סבון כפי שדורין הדגימה]. פשוט שופכים וגורפים [כנראה שזה בעייתי למי שגר בבניין משותף וללא יציאה לפתח ניקוז]. לניקוי חדר האמבטיה, כיור ומשטח עבודה במטבח+כיור, אני משפשף את איזור הניקוי בחצי לימון עם קליפתו [הספירט בקליפה נהדר לניקוי]. לניקוי חלונות – הכי חשוב שיהיה נייר עיתון, אין לי מושג מדוע זה עושה את העבודה כל כך טוב, אבל לעיתים שווה לקנות בסופר במעל ל-100 ש"ח כדי לקבל עיתון לניקוי. עם שפריצר מרססים את החלון בתערובת מים ולימון… קרא עוד »

חסכנית

אני לא מבינה מאיפה יש לכם לימונים בזול. לדעתי לימון יוצא מאוד יקר ועדיף חומץ – מסריח אבל זמין.
בקבוק חומץ יושב כל הזמן בארון ורק מחכה לי בזמן שלימונים נרקבים.
ונייר עיתון מוצאים בפחי מיחזור :-<< לא צריך ללכת לסופר.

מחזיראור

על העץ..:)

מילשטיין

מה עם מיץ לימון משומר?

ה ד ר

חסכנית, יש על העץ..
מכיוון שהעצים מניבים כמות גדולה מעבר ליכולת השימוש העצמי, של השכנים ושל הקרובים, אני נוהג לקראת סוף העונה לסחוט לימונים, לשים בתבניות הקפאה וכך יש לי מיץ לימון אל מעבר לזמן העונה.
את קליפות הלימונים הסחוטות אני גם שומר במקפיא הן לצרכי ניקוי והן לצרכי גרידת לימון לבישול או אפייה.

vanessa

עשיתי את זה פעם וזה סתם לי את הפריזר. 🙁

אבל לרוב יש לימונים על העץ של אמא ואבא.
וביננו.. כמה כבר מנקים בחיים?

מדליקה

איפה יש חומץמ לבן ?

שי

מרשים.

אישית אין לי הכוונה לממש. אולי בקטנה 🙂

אבל הסולידית היא מעיין ידע !!!

כל הכבוד.
🙂

יאיר

תודה על פוסט מעניין ושימושי (ובעיקר בריאותי).
גם אני מצטרף לבקשה של ניקי למידע על חומרי טיפוח. שם נלדעתי מצא "הכסף הגדול" (זה שמבזבזים כמובן).

rami

במתכון לטבליות למדיח כלים מצויין 2 כוסות סודה לשטיפה. מה זה סודה לשטיפה?

זוכמיר

לערבב סודה עם חומץ נשמע די מוזר את מערבבת בסיס עם חומצה ופשוט מחלישה/מנטרלת את האפקט

nimrod

רק למען הדיוק, נטרול חומצה\בסיס אינו קשור רק לנפח אלא ליחסים הסטוכיומטרים ול PH של כל אחד מהמגיבים.

Yuval

ובכל זאת, החומר שבכמות הקטנה יותר או בריכוז הנמוך יותר פשוט יסתר לחלוטין ע"י החומר הרב יותר, ויהפוך למלח (סודיום אצטט במקרה של "נוזל ניקוי כללי") ללא יכולות ניקיון. התוצאה היא פשוט חומר ניקוי חלש יותר, ואני לא רואה בכך טעם, למעט כתבלין לצ'יפס.

לעיון:
http://www.quickanddirtytips.com/education/science/vinegar-baking-soda-the-ultimate-cleanser?page=1
http://littlehouseinthesuburbs.com/2012/07/3-things-before-you-mix-baking-soda-and-vinegar.html

נורית

מסכימה לחלוטין. לכן נראה לי הרעיון הכי טוב הוא לערבב את החומרים בזמן השימוש, כלומר לפזר אבקת סודה לשתיה על המקום הרלווטני ועליו להשפריץ את החומץ. עובד נהדר מניסיון

מיכל

תודה רבה! עכשיו יש לי מאמר אחד שמרכז את המגוון ולא באתרים שונים. מאוד אהבתי שגם ציינת מה עושה כל מרכיב ומה נוצר מהשילוב של המרכיבים להבנה כללית יותר ולא רק את המתכון. כבר מזמן לא רוכשת חומרי ניקוי (חוץ מנוזל כלים) מכל הסיבות שציינת ובנוסף פגיעה אדירה בסביבה, בחי, בצומח ובבריאותינו. אם אפשר להוסיף – אין צורך לקנות את כל הסקוטצ'ים הצבעוניים והמבריקים בצבעי כסף וזהב שעולים כסף רב ופוגעים בסביבה. אפשר גם לראות שנשארות חתיכות על קרש חיתוך מעץ, ומי רוצה ששאריות אלה יכנסו אח"כ לירקות שחותכים על אותו קרש? ניתן להשתמש בליפה – גם לניקוי וגם לקרצוף… קרא עוד »

ענת

גם אני משתמשת בליפה – שזה פתרון גאוני בעיני. טבעי לחלוטין ומתכלה לחלוטין.
חסרונה היחיד – לעתים לא מצליחה להסיר לכלוכים "עיקשים" ואז צריך לעבור לסקוטש ירוק של פעם.

מעיין

גם אני משתמשת בליפה 🙂 אבל ללכלוך עקשן אפשר להשתמש בברזלית, לא טוב?

עמי

מרשים מאד. כמנהל מעבדות כמיה וכמי שעוסק בתחום ב 15 השנה האחרונות, מאד מרשים לראות את הציבור עושה כמיה בבית ממוצרים זמינים. כל הכבוד. ההפצה של הידע חשובה ולו ברמה הדידקטית של הסרת מסך הערפל המבלבל מעולם המוצרים הכימיים. כמו הערפול שיוצרים סביב הבורסה – שהיא מקומם של מומחים בלבד – כך גם בכמיה. אני אמנם לא מתכוון לעשות שימוש עצמי בכתוב כי זו עבודה שאין לי כח לעשות מחוץ לשעות העבודה הרגילות שלי, אבל כמי שיש לו גישה לחומרים כמיים שונים וטהורים יותר, אני יוצר בדרך כלל חומרים טיפוליים עבור הכלב שלי – על פי הריכוזים הרשומים על המוצרים… קרא עוד »

lilach111

עמי, כנראה החומצות שאתה מתעסק איתן המיסו אצלך קצת יותר מאשר את המזיקים של הכלב שלך…

vanessa

עמי, אתה גדול מהחיים! :-).

איליה

דורין, מרשים מאוד,
אבל אם רוצים לכבס בדים עדינים בטמפרטורה נמוכה, צריך אבקת כביסה עם אנזימים. אותה יהיה דיי קשה להכין בבית.

חסכנית

למה צריך אנזימים ? ניקית איתם את הרכב ?
הבגדים שלנו לא ממש מלוכלכים – קצת אבק וקצת זיעה ולפעמים כתם של פרי.
אם יש כתם – יש לשים קצת מי חמצן ולחכות כמה דקות, אחרת מספיק אבקה רגילה גם בטמפרטורה נמוכה.

גילוי נאות – גוף החימום במכונת הכביסה שלי התקלקל לפני שנתיים, המים הם מה שיוצא מהברז. אי אפשר להרגיש הבדל בתוצאות.

איליה

חסכונית,

תלוי בלכלוך.
אני יודע שבביה"ס לא מלמדים קינטיקה כימית:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_kinetics
בגדול, יש כלל אצבע מהירות תגובה כימית מוכפלת כל 10 מע"צ (http://en.wikipedia.org/wiki/Arrhenius_equation).
אנזימים משגים אנרגיית אקטיבציה יותר נמוכה (http://en.wikipedia.org/wiki/Catalysis) ולכן מאפשרים קצב תגובה יחסית גבוה בטמפרטורות נמוכות.

למה אני מספר את כל זה? כדי להבהיר נקודה אחת פשוטה, כביסה של בגדים מלוכלכים בטמפרטורה נמוכה ומבלי להרוס את הבגדים אפשריים בצורה טובה עם אבקות כביסה אנזימטיות.

וכן אפשר לשעות את זה לבד בבית 🙂
http://www.reviewed.com/science/diy-make-your-own-enzymatic-laundry-detergent

חסכנית

והנקודה שלי היא שהבגדים שלנו לא ממש מלוכלכים ולכן זה לא משנה.
אנחנו מכבסים בעיקר בשביל הריח, לא הלכלוך.

איליה

תלוי מה אתה עושה, כאשר אתה עושה לבד את כל תחזוקת בית, גינה ורכב (ודגש – הכל) 🙂

vanessa

למה צריך בדים עדינים?
אני שמתי לי חוק – כל בגד שדורש כביסה ביד או גיהוץ – לא נכנס אלי הבייתה.
בגדים נועדו לשרת אותי, לא אני אותם.

בגד כפת

הגהה: כתבת פעמיים את המתכון של מרכך כביסה.
תרגישי חופשי למחוק את ההודעה הזו…

ענבל

דורין היי,
האם את רוקחת גם משחת שיניים? אם כן תוכלי בבקשה לרשום את המתכון

vanessa

לא ניסיתי.. אבל אני יודעת שהמון משתמשים בשמן קוקוס כדי לצחצח שיניים.
אגב.. משחת שיניים היא המרכיב הכי פחות בצחצוח. מי שמצחצח יסודי ומעביר חוט דנטלי יכול לוותר לגמרי על המשחה. (זה מה שאני עושה..)
ושתדעו שאני בשנות השלושים שלי, ואין לי אף סתימה עד היום (נוק ווד).

M

בתור אחד שלא הולך ליישם אני מבין ממה שכתבת שחסרה תחרות במוצרי הניקיון האלה ושמותג זול שמכוון למכור בכמויות גדולות ללא פרסומות (כמו רמי לוי בסופרמארקטים) לא קיים. אולי מישהו בעל יוזמה ירים משהו כזה? לו היו הידע והמודעות למה שכתבת נפוצים יותר בציבור הייתה דרישה גדולה יותר למוצר הזול אבל אני בספק אם רוב הציבור יתחיל לעשות ניסויים בכימיה כדי להכין חומרי ניקוי. את החלק של לקנות מוצר ניקוי בזול ולא לבזבז על היקרים שבסה״כ מממנים פרסומות והוצאות לא הכרחיות הציבור הרחב יישמח ליישם נראה לי. כתבת כשמפרקים את מחירי מוצרי הניקוי המסחריים לגורמיהם, מגלים שרק חלק קטן מהעלות… קרא עוד »

éscargot agile

הבעיה הזה היא שכשרואים בסופר חומר ניקוי זול, מיד מניחים שהוא פחות טוב. לכן לא בטוח שזה ימכור.

דבורה

נהדר! גוזרת ושומרת.
אצלי יש מלח לימון לניקוי הקומקום. שמה כף או שתיים, ממלאה עד לקו האבנית, מרתיחה ומיד זה נקי. שופכת למגש ייבוש הכלים שצובר אבנית או מסביב לברזי הכיור או לאבנית באמבטיה.
סודה לשתיה- אחרי מקלחת וניגוב, לוקחת טיפה על האצבע ושמה בבית שחי. מנטרל ריחות זיעה.
ניקוי הרצפה- מרתיחה מים בקומקום ושופכת לאורך המפגש בין הקיר לרצפה וגורפת. לפעמים מוסיפה טיפת סבון אבל אין באמת צורך.
הכי חוב זה לא להמיד יותר מדי חיידקים. בית נקי מדי הוא לא בריא..

אור

דיאט קולה עובדת טוב כמו קולה, רק בלי הסוכר.

Quercus Robur

נאה ומושקע. מה שאולי אף חשוב יותר מה"מתכונים" עצמם הוא ההבנה שמוצרי צריכה בסיסיים מורכבים מאוסף חומרים דומה, ושאין אבקות קסמים של פיות או אנזימים רדיואקטיביים פרוביוטיים מכוכב נוגה. לקרוא ולהפנים.
בנוגע לתמורה למחיר: קניית חומרי ניקיון נטולי שם בחנויות המתאימות כגון סופרמרקטים המיועדים לציבור החרדי מקרבים מאוד את המחיר לעלות הבוראקס והסבון והסודה. אז נכון, לסחוב שק של 12 ק"ג אבקת כביסה זה לא תענוג גדול בתחבורה ציבורית, אבל פעם בשנה לכל השנה…

ענת

הי סולידית!
כבר המון זמן אני רוצה להכין חומרי ניקוי לבד והיו חומרים כמו בוראקס שהתקשיתי למצוא, אז תודה רבה על ההנגשה של הענין והמתכונים. ישר כוחך!
הערה קטנה – כתבת לגבי סודה קאוסטית שזה חומר מאכל, כדאי לנקד, כי אנשים עלולים לחשוב שזה אכיל….

תיקון קטן

או פשוט לתקן את שגיאת הכתיב:
מעכל (מלשון עיכול) ולא מאכל.

מגיב1984

ראשית ארצה לציין שאני קורא מושבע של הבלוג שלך. משובח מאוד. אני מאין שהפוסטים הינם מתכון להשרדות בג'ונגל הפיננסי המודרני. לאחרונה, מתפרסמות כתבות רבות על ריבית, נתוני תעסוקה בארה"ב, גודל חובות, פרעון חדלון בארגנטינה וכו. שלל הנתונים המאקרו כלכליים הללו מאוד מבלבלים. תמיד נראה שכל הכלכלנים בכתבות הללו או בבלוגי ההשקעה יודעים מה לעשות בעקבות פעולות אלו. אני קורא לזה פעולה-תגובה. אך מה אומר כל נתון? אם הריבית יורדת, למה האגח מגיב כמו שמגיב? ולמה שוק המניות יגיב כמו שיגיב? אני לא תמיד מבין עד הסוף. אשמח אם בעתיד, באם תרצי, תוכלי לאגד הסבר על כל אירוע, ולמה סביר שישפיע… קרא עוד »

שחר

נדל"ן, כספים גדולים, השקעות עתק… בסוף את הכי הרבה אמוציות יעוררו העצות אודטה האלו. ממליץ לך לראות (אני יודע, אין טלויזיה אין מחשב אין אינטרנט אין זמן לבזבז ובכל זאת – ) את 'שובר שורות'. זאת סדרה מדעית שלקחה את עניין ה'לייצר בבית' צעד אחד פלילי קדימה. משובח 🙂 והערה רצינית (סוג של) לסיום – הבנתי שהלמ"ס פרסם על 1,200 שקל לשנה ממוצעת, אבל, אני מהמר שקוראי הבלוג הזה אינם המשפחה הישראלית הממוצעת, או לכל הפחות, הם מספיק צרכניים בשביל להוריד את הממוצע למטה (בטוח שיש כאלו שנהנים לזרוק גם 2,400 שקל בשנה על שטויות של ניקיון). אני קונה במבצעים… קרא עוד »

אנא-אל

וואי ופוסט גאוני.

המשפט הזה-
"הדרך הטובה ביותר להתייעל היא לפרק את השלם לגורמיו, לסלק את הסרח העודף ולהרכיב אותו מחדש. התוצאה, גם אם אינה נחשבת למקובלת או אפילו "נורמלית", בדרך כלל עולה על המקור."

מנוסח בצורה מושלמת (גולת הכותרת של היעילות).

אפשר לצנזר ואפשר גם לא.. :)

נדמה לי שהבלוג הנהדר הגיע לידי מיצוי כלשהו.. חומרי ניקוי אינם הוצאה משמעותית בסופרמרקט, וזה לא מגיע ל1200 שח בשנה או קרוב לזה. החומרים המסחריים בטוחים יותר לשימוש, והם משמידים חיידקים טוב יותר מהמרשמים האלה לחומרי נפץ לא תקניים, שאני לא בטוח שהם בכלל מומלצים מבחינה תברואתית, או שווים את הטירחה שבהגעה לחנויות של חומרי בניין בטרמפים והזמן הכרוך בלמידה ובייצור. הניסיון היפה להתנהל בחסכנות שפויה, לחסוך בחשמל , דלק מותרות וכיו"ב , הופך לאט לאט לסוג של אובססיה חולנית כשמתחילים להתקמצן על הסבון ועל מים חמים במקלחת . קצת כמו מעבר מאורח חיים בריא שכולל אכילת ירקות ופירות, ספורט… קרא עוד »

שמעון חש

יפה אמרת.
לא חושב שזה קמצנות אלא חסכנות אובססיבית.
בכלל אם קמצנות אז קמצנות זה רק סימפטום , בדרכ לחרדה כלכלית. לעיתים חרדה קיצונית. או הרגל מילדות לפי התנהלות ההורים בחרדה כלכלית , חרדה ממחסור

מחזיראור

את כמובן מאוד צודקת ומאוד טועה.. 🙂 (לא דיברת בפוסט קודם על ה- 20-80?) נראה לי שברור לכולנו שה-1200 די מופרך. כנראה מדובר בחצי מזה במקרה הפסימי. זה אומר שמדובר ב-50 ש"ח לחודש. גם לחומרים שלך יש עלות – תוכלי להעריך? בטח לפחות 20 ש"ח בחודש. אז אנחנו מדברים פה בעצם על חיסכון של 30 ש"ח לחודש. ההתעסקות עם רקיחת חומרי הניקוי לא באמת לוקחת 20 שניות מהחיים. אני מעריך שזה לוקח לך לפחות שעה בחודש במצטבר. אז האמת היא איפשהו באמצע.. זה ממש אחלה להשתמש בחומץ וסודה שאפשר לקנות בכל סופר, ובטח שבלימונים שקיימים בשפע על העץ (עושה את… קרא עוד »

Dana Misgav Morris

יש לך מתכון לסבון כילים? זה מתבזבז הכי מהר

שרון

תודה על הפוסט. כמי שעושה שימוש בחומרי ניקוי תוצרת ביתית, שמחתי מאד לקרוא על עוד מתכונים.
אם כבר בענייני חסכון עסקינן, מה עם פוסט לגבי חסכון באוכל? והכוונה בכמויות האוכל האימתניות שממלאות כל עגלת סופר בימי חמישי/שישי/ערבי חג. מהתורים ומהכמויות המסחריות בסופר היה אפשר לחשוב שעם ישראל בדרך לימי הצנע.

פאבלו

שלום דורין,
הבלוג שלך נפלא!
האם תוכלי בהקשר של הדיון הנוכחי לתת תיאור של מתכונ/ים טעימ/ים ופשוט/ים שאת ממליצה עליו/עליהם, או שזה כבר חורג יותר מדי מן הקו העיקרי של הבלוג?
במיוחד יהיה כיף אם ניתן מבחינתך להקדיש לזה רשומה בנפרד, וכולל אולי אפילו המלצה על ספר/ספרי מתכונים שאת אוהבת.
הנושא של בישול הוא נקודת תורפה שלי, ואני אשמח למתכון או שניים שיהיה קל ונעים להתחיל מהם.

בנימין

אם אינני טועה, סבון, או דרגות אם נדייק, מכינים מבסיס חזק ושמן, כאשר שמנים שונים יוצרים סבון עם מאפיינים שונים. הבעיה העיקרית בעניין היא שחומרי הגלם בכלל לא זולים.

בנימין

דטרגנט, כמובן (תיקון אוטומטי…).

יאיר

מה לגבי אל-סבון?

y

ברוח הפוסט, איך מנקים כתמי חלודה מסכו"ם ?

חסכנית

לא צריכה להיות חלודה כי עושים סכו"ם מפלדת אל-חלד.
אז או שהכתמים הם משהו אחר או שיש לך סכו"ם מזויף וכדאי לזרוק אותו – אם זה מחליד, יכול להיות שזה גם מתפורר לתוך האוכל שלך.

עמית א.

הפוסט עורר אצלי שתי שאלות: א. חיסכון של עד 1200 ש"ח בשנה זה באמת מאוד מרשים, רק שכמו בכל דבר, גם כאן צריך להציג נכוחה את האלטרנטיבה: כמה שעות בשנה את עסוקה בלייצר חומרי ניקוי? למשל, אפיית סודה ב-100 מעלות למשך שעה כרוכה בכמה וכמה פעולות שאורכות מן הסתם מספר דקות, כנ"ל גירור של סבון, וכיוצ"ב. ב. יש סדרה שלמה של מוצרי נקיון שעונים על המפרט שהצגת פה, אבל משום מה לא התייחסת אליהם. מדובר בסבונים, שמפו, קונדישינר, סבון גילוח, דיאודורנטים – יכול להיות שאי ההתייחסות אליהם זו הודאה מצידך בכך שאיכות המוצרים התעשייתיים בכל זאת עולה על זאת שלך?… קרא עוד »

vanessa

הנתונים של הלמ"ס קצת מופרכים. אנחנו (משפחה של 3) מוציאים כ-600-500 ש"ח לשנה על חומרי ניקוי (וזה כולל מברשות ופילטרים לרומבה מאי.ביי – הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים) . אומנם אני חסידת החומץ והסודה (שאותה אפשר לקנות בשווקים ובחנויות תבלינים במשקל, ולא בקופסאות הקטנטנות המעצבנות של הסופר), אבל אני לא מוותרת בכלל על אקונומיקה (לא מצאתי שום דבר יעיל יותר נגד עובש, וזה מלבין לי את הכיור בשניות), כמובן שיש לנו תרסיסים נגד חרקים, וברור שאני לא אגרד סבון במקום אבקת כביסה. במקביל אני מאוד מתפנקת עם מגבונים לרצפה. לסחוט סמרטוט זה כל כך מיגע. אני חושבת שסה"כ רוב… קרא עוד »

debilehrer

מקסים, חשוב ומלא עניין, אני פשוט מרותקת לפוסטים שלך. תודה על כל הידע וההשקעה הרבה שלך בהנגשת המידע החשוב הזה לכולם. אישית כל מידע שמאפשר לאנשים להשתמש פחות בחומרים הרעילים שמוכרים לנו בסופר, מבורך!

שמעון חש

מזכיר את הרוחניקים הטיבעיים שלא משתממשים בדאודורנט כדי להיות טבעיים.
ומתים על ריח גוף.. גם בקיץ..

מה לגבי לבנות גם את תנור האפייה בעצמך ואת מכונת הכביסה ? למה מכונה ? למה לא לכבס בקערה ? יותר זול

חסכנית

יש ביו-טיוב הדרכה איך לבנות תנור אפייה לבד מקרטון ונייר אלומיניום.

לכביסה פשוט משרים באבקת הכביסה לפי המתכון, מחכים קצת ומערבבים ושוב. לשטוף ולסחוט. ממש לא צריך מכונה אלא קצת מאמץ.
סבתא שלי היתה מכבסת בגיגית בעזרת קרש גלי.
אם מסתכלים על המאמץ הפיזי כספורט שטוב לבריאות אז מרוויחים פעמיים.

במקום דאודורנט מורחים קצת סודה לשתייה מייד אחרי הרחצה.

שמעון חש

למה לבנות תנור ? יש מדורה.
סבתא שלי גם לא התפנקה במזגן. מקלחת חמה כבר ידוע שזה בזבוז

פאטיה

כרגיל פוסט משכיל ומהנה. גם אני משתמשת לניקוי בסודה לשתייה, לא באפייה או בישול, חומץ, מלח גס , מלח לימון. מלח גס זה רכיב מרכזי לניקוי מוצרי מזון להשרייה במים בתוספת חומץ\מיץ לימון, מלח גס יש לי בארונות בגדים בתוך כלים מחוררים; המלח סופג את הלחות ומונע עובש, או כל מיני מזיקים אחרים, בנוסף לכך אני מפזרת שקיות עם פרחים יבשים, וזה מחזיק מעמד הרבה זמן, כך שאין צורך להשתמש בנפטלין או חומרים כימיים אחרים. חומץ מעורבב עם סודה לשתייה עושה נפלאות בניקוי קרש מטבח, ניקוי אבן בקומקום, אפשר להוסיף לזה מלח בישול ולשפשף איתו את המשטח הדורש ניקוי, אחרי… קרא עוד »

רונית

יש ספר מעולה – "כתמים" של אברהם שרם – הכולל את כל הכתמים, והטיפול בהם בחומרים ביתיים. לא רק כתמי בגדים, אלא כתמים על כל הפריטים: רהיטים, אריחים, שטיחים וכו'. שנים שאני מחפשת borax ועכשיו מצאתי..
http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=55278

אורח חדש

רק לי הפוסט הזה הזכיר את ״שובר שורות״?

מישהוא מודאג...

דורין שאלה : בבקשה בבקשה תעני לי:

האם גם במניות שנסחרות גם כאן וגם בארה"ב צריך לשלם מס לארה"ב?

(בפוסט שפרסמת לא זכור לי שהיה התייחסות למצב בו אני קונה בבורסה המקומית אבל החברה נסחרת גם בארה"ב)

תודה מראש

מישהוא מודאג...

שאלה: אם יש חברה שהתאגדה כאן בארץ אבל נסחרת גם כאן גם בארה"ב, האם אני צריך להתחיל לדאוג (אני כותב בעקבות מה שרשמת על חובת גילוי ותשלום מיסים בפוסטים קודמים)

תודה מראש

דן

טבעונות היא גם חסכון אדיר. גם אוכל זול להחריד (אם מכינים בבית), חסכון על הוצאות בריאות בעתיד (מחלות קשות, זקנה עם מחלות וכו') וגם הרבה מוסריות.

אבי

דורין,
תראי את הנוער של היום….כאלה לוזרים : ""כל הכיף בחופש הגדול זה לצאת, לבלות ולבזבז כסף"
ואח"כ מאשימים את ביבי/לפיד.
http://www.themarker.com/consumer/1.2403309

דודי

הכל נחמד, ומבחינה צרכנית וסביבתית הגיוני וטוב. תודה על ההמלצות.

מה שכן, הטענה שאת מבטלת את התלות באחרים ("להניף אצבע משולשת שכולה חוסר תלות באחרים") מוגזמת קצת – הרי את החומץ לא התססת בעצמך, את הלימון לא גידלת באדמתך ואת הבוראקס לא חצבת מלבבך. אז אני לא רואה הבדל עקרוני, מבחינת התלות באחרים, בין קניית חומר ניקוי ושימוש עצמי בו לבין קניית מוצרים יסודיים יותר. את פשוט תלוייה באחרים אחרים…

דודי

אה, וגם אני תוהה איך מגיעים ל-1200 ש"ח בשנה הוצאות על חומרי ניקוי. אולי אם שוטפים את הבית שלוש פעמים בשבוע ומשתמשים בכמות גדולה מאד של נוזל ניקוי כל פעם?

צחי

סיפור על סודה לשתייה ועסק קטן… היום הלכתי לרכוש סודה לשתייה, חומץ כבר יש בבית. אתמול הזמנתי את הסודה באתר שהומלץ פה והיום הלכתי לאסוף את ההזמנה (הייתי באזור בעניין אחר), בזמן שחיכיתי שיביאו לי את הסודה, שמעתי את בעל העסק ממלמל משהו על הסודה, מה שהוביל אותי לשאול אותו על זה וזה הוביל לשיחה שלמה על עניין הסודה. הוא מוכר סודה לשתייה לא כי זה מוצר שבאמת שייך למשפחת המוצרים שהוא מוכר אלא כי זה משהו שמידי פעם לקוחות שלו היו צריכים והוא מכר (כמעט בלי רווח) כדי לתת שירות טוב יותר. הוא היה קונה ארגז אחת לחודשיים-שלושה ומוכר… קרא עוד »

vanessa

הוא גם יכול להמשיך להעלות עוד ועוד את מחיר הסודה, עד שהביקוש והכדאיות יתאזנו.

erans

תיקון קטן: סודה לשתייה יש לחמם בתנור על 200 מעלות. מסתבר שתהליך ההמרה לנתרן פחמתי מתרחש בשיאו בטמפרטורה הזו (ראי: http://antoine.frostburg.edu/chem/senese/101/inorganic/faq/carbonate-decomposition.shtml).

בדקתי בתנור שלי, ואכן איבוד המסה (של מים ופחמן דו חמצני) היה יותר משמעותי ב-200 מעלות.

תודה על הפוסט המעניין, דורין.

יעקב קטרון

רעיון חמרי הניקוי העצמיים – מצוין. אבל את מתחילה בסתירה: נוזל הניקוי הכללי שלך מכיל חומץ וסודה לשתייה – חומצה ובסיס, שבס"ה סותרים האחד את השני והשפעתם – אפסית. אסור בשום אופן לערבב חומצה ובסיס.

יחזקאל

פוסט מעולה!
חשוב לא רק לחסכון אלא גם לאקולוגיה. כואב לי לראות את כל האריזות האינסופיות של חומרי ניקוי.
דורין -יישר כח!

פריכיהו

בסופר ליד הבית שלי מוכרים מיכל אקונומיקה של 4 ל' ב-10 ש"ח, כלומר 2.5 ש"ח לליטר, בעוד האקונומיקה הביתית לפי המתכון עולה 7 ש"ח לליטר, ואבקת כביסה ב-40 ש"ח לשק של 10 ק"ג – כלומר 4 ש"ח לקילו שזה פחות מסודה לשתיה/סבון מגורד/אבקת בורקס ואפילו לא צריך לאפות סודה ולגרר סבון. נוזל לשטיפת רצפות גם יש ב-10 ש"ח ל-4 ליטר (מוצרים לא ממותגים).
טיפים של אודטה זה תמיד נחמד, אבל אם מדברים על התייעלות ולא על שיקולים אקולוגיים (שגם הם חשובים כמובן) עדיף לעשות השוואה של עלות המוצר מול המוצר הביתי ולראות אם באמת משתלם להכין בבית.

sigaly

זה בדיוק מה שהממסד בשיתוף פעולה עם החברות העסקיות לא רוצות שתעשי וזה שתתייעלי ושתעשי את הכל לבד. – הם רוצים לתת לך תחושה שאת לא מסוגלת לעשות דברים לבד ושאת כן צריכה לשכור אנשיי מקצוע אפילו בשביל לשטוף לבד את הרצפות שלך. כדיי שתחושי סוג של שייכות חברתית לסמליי סטטוס ולמעמד מסויים גבוה- את צריכה להראות שייש לך את האפשרות לשכור אנשיי מקצוע שיעשו זאת בשבילך . לכן צריך הרבה אומץ וחוסן נפשי בכדיי לעמוד מול הלחצים החברתיים והשטיפות מוח שעושים לציבור . כי רוב הציבור לא בעל אפשרות לעמוד איתן מול כל המניפולציות האלה. רובם עסוקים בלשרוד ולהתפרנס… קרא עוד »

אביעד

האם יש מתכון לשמפו או מרכך שיער?

רינה

עוד לפני הסולידית, עברתי להשתמש בסודה לשתייה כדי לחפוף את השיער. מחזיקים את האבקה באמבטיה ולפני כל מקלחת מערבבים אותה במים. זה לא עובד לכולם, אבל אני יכולה להעיד שהשיער שלי הרבה פחות יבש ושומני מכשהתקלחתי עם שמפו (וקונדישינר אני פשוט כבר לא צריכה). יש קהילה לא קטנה באינטרנט לשיטה הזאת, למשל כאן:
http://thehairpin.com/2014/01/three-years-without-shampoo

מיכל

pוסט מרתק.
לא הבנתי את הכנת הסודה לכביסה: האם שמים את אבקת הסודה לשתייה כאבקה בתבנית בתנור, או שקודם ממוססים אותה במים, ואת התמיסה שמים בתנור?

ברבאבא

כתבה מועילה וחשובה אך אשמח לקבל רשימת מקורות … למשל לגבי הבורקס על פי דבריך הוא לא חומצה בורית .יש דעה שאומרת שהבורקס מסרטן כי יש בו אחוז מסוים של ארסן. תודה רבה!

Udi

שלום
מאיפה אפשר לקנות בורקס?

דדי

אצל לוי לבל – דרך בגין 44 תל אביב

דדי

סקול מרקט שילש את מחיר שקיות הסודה לשתיה (15 ש"ח לק"ג) – אשמח לתגובה מאחד הקוראים שמכיר מקום נוסף.
תודה

c881

יש את פוליביה ב-רמלה…
שק של 25 ק"ג סודה לשתיה + 4 ליטר חומץ ב-83 שח.
המחיר באתר לא מעודכן.

דדי

תודה

מירה

סודה לשתיה אפשר לקנות ברוב החנות הסיטונאיות לחומרי מזון. הרבה חנויות כאלו לא מפרסמות את עצמן באינטרנט. הן נמצאות באיזורי תעשיה בד"כ. אני קניתי בחנות כזאת באור עקיבא. קילו סודה לשתיה עלה 7.20 ש"ח

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן