ביטקוין: האם הארי בראון טעה?

ב

לפני יותר מחצי שנה פרסמתי כאן פוסט בו ניסיתי לנמק מדוע הביטקוין לעולם לא יוכל להחליף את הזהב. מאז אותו פוסט, מחיר הזהב השלים קריסה של קרוב ל-30%, ואילו הביטקוין טיפס כמעט ב-1000% (אם כי מחירו ירד בינתיים ל-864$ עדכנית לפוסט זה).

למען האמת, אם הייתי מרכיבה את תיק ההשקעות שלי בהתאם לפילוסופיית ההשקעה של הארי בראון בתחילת 2013, ובמקום להשקיע 25% מהוני בזהב פיזי הייתי משקיעה בביטקוין, תיק ההשקעות שלי היה משיג תשואה שנתית של כ-1700%.

כן, הוני העצמי היה צומח פי 17.

הנתון הזה מחייב בחינה מחודשת של הפילוסופיה. האם הארי בראון טעה? האם הגיעה העת להיפטר מהזהב ולהחליף אותו במטבע הדיגיטלי המוצפן?

ביטקוין: זהב לחנונים?

בדיוק כמו הזהב, הביטקוין מתיימר להיות החלופה האולטימטיבית לכסף שערכו נגזר מכוח חוק ריבוני, לדוגמה: אירו, דולר, שקל ועוד בעולם.

בדומה לזהב, היצע הביטקוין העולמי מוגבל וממשלות העולם לא יכולות להשפיע על מחירו באמצעים מוניטריים. תומכי הביטקוין מונים יתרונות משמעותיים ביחס לזהב: הוא זול משמעותית לאחזקה ולהעברה בין מדינות (באנונימיות מוחלטת), אינו חושף את המשקיע לסיכון צד ג' (הכרוך באחסון זהב), וקל הרבה יותר לקבוע אם הוא מזויף או לא.

אין זה מפתיע, אם כן, שבמדינות עולם שלישי כמו ארגנטינה – בה הממשלה מלאימה כל דבר שזז, מטילה שורה ארוכה של חסמי הון, כופה אינפלציה כואבת על הציבור ומגבילה את היכולת לקנות זהב ומטבע זר — הביטקוין נחשב לנס משמים: נכס פיננסי שממשלת ארגנטינה לא יכולה לשלוח אליו את טלפיה. לא פלא שהביטקוין נסחר שם בפרמיה של 30% משאר העולם.

ויחד עם זאת, בין דברי השבח וההלל, מסתתר חיסרון אחד דרמטי ביחס לזהב.

לביטקוין אין היסטוריה.

בעוד שלזהב יש רקורד חוצה תרבויות בן אלפי שנים בתור מפלט מפני קטסטרופות כלכליות, אין לנו שום מושג איך הביטקוין מתנהג במצבי חירום. למען האמת, אין שום הוכחה שהוא מהווה אפיק השקעה נפרד שמגיב לסביבות שוק מסוימות, או שיש לו קורלציה שלילית ביחס לאחד הנכסים המסורתיים.

מחיר הביטקוין, אם כן, מנותק לחלוטין מהסביבה המאקרו-כלכלית. חשבו על כך – אם הביטקוין הוא אכן אלטרנטיבה לכסף הפיאט כמו הזהב, כיצד יתכן שמחירו "התפוצץ" בעוד שהזהב (ושאר הסחורות) קרסו?

בעיני יש רק הסבר אחד לתופעה הזו: רוב הקונים החדשים בשוק העקום של הביטקוין הם ספקולנטים – אנשים שסוחרים כסף פיאט תמורת ביטקוין, כדי שבעתיד יוכלו למכור אותו ולקבל בתמורה כמות גדולה יותר של כסף פיאט.

הגישה הזו, בעיני, סותרת את עצם גישת "הביטוח" מפני קריסה של המערכת הכלכלית העולמית, שעמדה ביסוד המלצתו של הארי בראון להשקעה של 25% מההון בזהב. למה להשקיע בחלופה לכסף פיאט, אם המטרה היא להמיר אותה לכסף פיאט בעתיד?!

יש לך עודף מ-2 ביטקוין?

אולי במקום שהביטקוין יחליף את פלח הזהב, הוא צריך להחליף דווקא את פלח המזומן בתיק?

כדי שזה יקרה, יש להוכיח שהביטקוין הוא אכן מטבע.

אמנם, הביטקוין שואף להיות מטבע ומשווק ככזה, אבל ההתנהגות שלו היא כשל סחורה תנודתית במיוחד. רק מעטים קונים מוצרים ושירותים באמצעות ביטקוין. הרי מי יסכים לסחור ב"מטבע" שנע בין דפלציה של 70% לאינפלציה של 300%? זה מסוכן. אף אחד לא אוהב את זה.

מעצם טבעו, הביטקוין הולך ונעשה נדיר יותר, אבל זה לא אומר שהמחיר שלו רק ילך ויעלה. לנדירות יש ערך רק אם הביקוש עולה על ההיצע. מי ש"משקיע" בביטקוין, מהמר על זה שכך יהיה.

יש שיגידו שתמיד יהיה ביקוש ל"כסף אנונימי מוצפן" או "קריפטו-מטבע". אבל מה מבטיח שזה יהיה דווקא ביטקוין? מה בדבר לייטקון או מטבעות אחרים שיצוצו בעתיד? איך אפשר לדעת שלא הם הקריפטו-מטבעות המיוחלים?

כך או כך, גם אם נקבל שהביטקוין הוא מטבע, אני מאמינה בהחלט שערכו עלול להגיע ל-0, כלומר, למצב שבו אף אחד כבר לא מייחס לו ערך. זה יכול לקרות. זה קרה בעבר. מישהו יודע לומר כמה שווה היום פרנק צרפתי? מרק גרמני? אסקודו פורטוגלי? לירה ארצישראלית?

הביטקוין חייב להתייצב לפני שיהפוך לאמצעי תשלום של ממש. כדי שזה יקרה, הבועה צריכה להתפוצץ והמחיר צריך לשקף את המציאות.

אבל אפילו אז ספק אם הביטקוין יהיה יציב מספיק כדי שניתן יהיה להחליף את הפלח המזומן בתיק של הארי בראון. המטבע הדיגיטלי עדיין לא זכה להתמודד עם האתגר המשמעותי ביותר שלו.

ארכי-נמסיס: המעצמות

אני סבורה שאם השימוש בביטקוין יתרחב מעבר לסף מסוים, המעצמות הכלכליות ירדפו אותו ואת המשתמשים בו ללא רחם.

יתכן שהתשתית הטכנולוגית של הביטקוין חסינה מתקיפה – אבל האנשים, המוסדות, המוכרים והקונים, בהחלט לא. ממשלות עשויות להוציא את המטבע מחוץ לחוק, או להפוך את המסחר בו למסוכן או בלתי כדאי מבחינת מס (*). כך המטבע יאבד פופולאריות עד שישמיד את עצמו. הרי מה הטעם במטבע שאין לו קונים ומוכרים?

זכרו – ממשלות מתעבות מסחר אנונימי שאינו בשליטתן. למען האמת, אם הייתה להן האפשרות להיפטר מכל הכסף המזומן ולהמיר את כל הטרנזאקציות בכרטיסים אלקטרוניים שניתן לעקוב אחריהם – הן היו עושות זאת. במחשבה שניה, הן כבר עושות זאת – אפילו במחוזותינו.

בשורה התחתונה

נכון – הייתי יכולה לעשות מכה ולהגדיל את הוני פי 17 תוך שנה אחת.

אבל זו לא המטרה של התיק של הארי בראון. בראון לא ביסס את פילוסופיית ההשקעה שלו על השקעות ספקולטיביות עם פוטנציאל תשואה של אלפי אחוזים. התיק שלו לא אמור להפוך אתכם לעשירים. המטרה העיקרית של בראון הייתה ליצור תיק השקעות סולידי שיוכל להגן על המשקיע מפני אסון, מלחמה או התמוטטות כלכלית, ולהקנות למשקיע תחושת שלווה וביטחון. קשה למצוא מקום בתיק כזה לנכס נפיץ כמו ביטקוין (**).

הביטקוין הוא ניסוי מוניטרי-חברתי מעניין, ולמען הגילוי הנאות אציין שבסתר לבי הייתי רוצה בהצלחתו (הגם שבעיני היא חסרת סיכוי לאורך זמן). אין ספק שמדובר בהשקעה ספקולטיבית עם פוטנציאל תשואה פנומנלי, והסיכון בהתאם. זו בדיוק הסיבה שבגינה אין לשלב את הביטקוין בתיק ההשקעות של הארי בראון, שמטרתו העיקרית היא כאמור לאפשר למשקיע לישון בשקט בלילה בידיעה שכספו צומח מבלי להישחק.

בראון הכיר ביצר החמדנות האנושי, ולכן שילב בתאוריה שלו תיק השקעות נוסף, אותו כינה "התיק המשתנה" או "התיק הספקולטיבי". זהו תיק השקעות קטן יותר, המנוהל בנפרד מתיק ההשקעות המרכזי. התיק הספקולטיבי כולל אך ורק כספים שאתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד. בכספים הללו תוכלו להשקיע בביטקוין, בפקעות צבעונים (***) או במניות של חברת הים הדרומי, ולקוות לטוב. רק שמרו על ההפרדה ולעולם אל תעבירו כספים מהתיק הראשי לתיק הספקולטיבי.

(*) בעיה ענקית שקשורה למסחר בביטקוין נוגעת להיבטי מס. עד כה לא התקבלה שום הוראה בנושא מטעם מס הכנסה, בנק ישראל או משרד האוצר. אם, למשל, נקבל שהביטקוין הוא "מטבע", אזי המרת מזומנים (ש"ח) לביטקוין לא תיחשב לאירוע מס. לעומת זאת, אם נקבל שהביטקוין הוא השקעה לטווח ארוך – כמו מניות – אזי יש להטיל עליו מס רווח הון ככל נכס. ומה אם ארנק הביטקוין נפרץ או נגנב? האם הפסדים אלה יהיו מוכרים לצורכי קיזוז מס כמו הפסדי הון אחרים? או שמא כגניבה של רכוש – כמו גניבת רכב? ומה אם אתם אזרחים תושבי ישראל המחזיקים חשבון ביטקוין בחו"ל – האם אתם חייבים לדווח עליו, וכיצד? הכל נשאר באוויר… בינתיים. 

(**) ובל נשכח תרחישים של מתקפות סייבר או השבתת רשת החשמל

(***) ראו גם: כמה צבעונים אפשר לקנות בביטקוין אחד?

הירשם
הודע על
guest
37 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
איליה

אחלה פוסט

הערה קטנה: מרק גרמני חיי ובועט, רק השם השתנה ליורו 😉

מולי

אז כמו שבטח ציפית, אני מהראשונים להגיב על פוסט כזה 🙂 תרשי לי לעבור על דברייך ולתת עוד נק' מבט על החסרונות שהצגת, ואולי גם על היתרונות. קודם כל, אני לא חושב שביטקוין נועד להחליף את הזהב, אלא לשמש בתור עוד נכס שעובד במקביל לזהב, ולא נגדו. יש לזהב יתרונות וחסרונות, וגם לביטקוין. הביטקוין גם לא מתיימר להחליף את הפיאט בעולם, בניגוד למה שטענת. יש לביטקוין עוד הרבה יתרונות ביחס למטבע פיאט. מטבע פיאט לא מצליח להיות הרבה מהדברים שהביטקוין מאפשר: מוצפן אנונימי זול להעברה (ביחס לעמלות הבנקים) מהיר להעברה תכנון שלא מבטיח קריסה (בניגוד למטבע פיאט שמבטיח קריסה לפי… קרא עוד »

kinamon

שאלה – הבנתי שצצים עוד המון מטבעות כאלו (כל אחד עם אלגוריתם שונה ומשוכלל / מאובטח יותר או פחות) פשוט תיווצר אינפלציה של "מטבעות" איך תעצור את זה ? אני לא מבין מי ינהל את זה
מצב כזה בהכרח יביא לקריסת הרעיון (וחזרנו שב למטבע לכל מדינה)…

מולי

יצירה של הרבה סוגי מטבעות לא מייצרת אינפלציה בסוג ספציפי.
זה כמו להגיד שאם מדינה חדשה תייצר מטבע חדש, בנוסף לשקל, יורו, והדולר שכבר קיימים, זה ייצר אינפלציה שתפגע בערך של הדולר.
אין שום השפעה כזאת כי הדולר מבודד מהשקל, והדפסה של הרבה שקלים לא פוגעת בערך הדולר.

בקיצור, לא צריך לעצור יצירה של הרבה סוגי מטבעות וירטואליים. להפך, זה מעודד יצירתיות ותחרותיות בטכנולוגיה.
אז הרעיון לא יקרוס בגלל זה.

kinamon

לא אמרתי אינפלציה של המטבע אלא של מטבעות כלומר יהיו לך כל כך הרבה מטבעות כמו הביטקוין (הרי אין פיקוח של אף ממשל על מי יכול ליצר איזה מטבע) כך שיווצר מצב של "מרוב עצים לא רואים את היער"
רעיון הביטקוין הוא "מגניב" ו"עוקף" ממשלות אבל ברגע האמת יסתבר שבכל זאת צריך מישהו שיעשה סדר בדברים אגב עם כל הכבוד לחופש האינטרנט והמידע עדיין גם רשת האינטרנט מנוהלת בכל המדינות ובלי זה לא היה אינטרנט אלא ברדאק אטומי.
חשוב לשים לב שכשיושבים על העצים ביער לא כורתים את הענפים שיושבים עליהם…

מולי

נראה לי שמרוב אנלוגיות לא רואים את הנקודה.

האינטרנט מושתת על פרוטוקולים חופשיים שנקראים TCP/IP ולא על ממשלות. גם בלי ממשלה אפשר להתחבר לאינטרנט, כל מה שצריך זה ציוד.

"אינפלציית המטבעות" כמו שכבר אמרתי, לא יכולה להשפיע על הביטקוין, כי זה שיש עוד מליון סוגי מטבעות, לא אומר שאנשים ירצו להשתמש בהם.

תלמד קצת איך עובד שוק חופשי. כדאי לך.

kinamon

האינטרנט חופשי אם המדינה שלך החליטה שהוא יהיה כזה
קח את ה ציוד וה TCP שלך לקוריאה או אפילו לסין ונראה מה תוכל לעשות איתו

כדאי שתלמד גם שאין באמת שוק חופשי
המילה חופשי כלואה בתוך מסגרות המנוהלות ע"י (ממשלות/בעלי הון /מאפיה / חונטה וכו וכו)
מצטער לגלות לך שה"שוק החופשי" שלך הוא יחסי מאד מאד

ולא הבנתי במה יהיה הביטקוין (שלך) טוב יותר ממטבעות וירטואלים אחרים
שיצוצו חדשות לבקרים

מולי

קינמון,

השאלה שלך צריכה להיות הפוכה – מה טוב יותר במטבעות אחרים שאני אעבור אליהם מהביטקוין? בדיוק, אין סיבה באמת לעבור אליהם, ואם היתה, היו משנים את הפרוטוקול של הביטקוין הקיים. אם אתה עדיין לא מבין, אני מציע שתחקור קצת יותר את התחום, כי זה מגיע להבנה טכנית שחסרה לך.

וזה ברור לי שאנחנו לא חיים במצב של שוק חופשי אמיתי בגלל הממשלה. בגלל זה אני אנרכיסט.

ושוב, בנוגע לציוד האינטרנטי – טכנית אני לא צריך ממשלה כדי להתחבר לרשת. הנק' היא שאם הממשלה תנתק אנשים מהאינטרנט, הם ימצאו דרך אחרת (שחורה) להתחבר.

kinamon

אסביר לך מה טוב יותר במטבעות אחרים:
שמעתי שיש ארכי-אנרכיסט (לא זוכר שמות) שאמר שהוא עובד כרגע על פיצוח אלגוריתם הכרייה של הביטקוין או שהוא מחפש דרך לפשפש לך בארנק…

אני חושש שכשהוא יצליח ותתחיל לבכות שאכלו לך ושתו לך את הביטקויין
לא יהיה לך אל מי לפנות ואל מי להלין…

מטבעות אחרים יושבים בבק בכספת מתחת לבאלטה יש ביטוח יש מעקב יש ניהול…

אני דוקא אומר זאת מתוך פוזיציה של לנסות למצוא תשובות לחסרונות הביטקויין כי אני מחבב את הרעיון

אבל מצטער לא שוכנעתי שהסיכון שווה.

מולי

קינמון,

גם בביטקוין אפשר לנהל בנקים ששומרים לך על הביטקוין ויאפשרו לך לבטח את הביטקוינים עבור עמלה מסוימת.
ואז יהיה בזה את כל היתרונות של בנק סטנדרטי, בלי כל החסרונות. מושלם לדעתי.

וזה מתמטית בלתי אפשרי לפרוץ את האבטחה של הביטקוין. לעומת זאת, פריצה/גניבה מבנק, או ממתחת לבלאטה, הרבה יותר אפשרית.

גיא

תודה  מולי על ההשקעה בתגובה. הקשבתי לסרטון ובהחלט גורם למחשבות שניות על הנושא.
נראה שבסופו של דבר זה עניין של כמות המאמינים.
לנצרות לקח שלש מאות שנה להגיע מהשליחים לקיסר.
באימפריה הרומית כיבדו דת גם לפי אורך ההיסטוריה שלה.
לביטקיון כאמור היסטוריה קצרה אבל רשת הדרכים של האינטרנט עצומה וגדולה לאין שיעור מהדרכים של האימפריה הרומית.
טוב אז עכשיו כמו כל מוצר טוב זה בעיקר עניין של אריזה. אני בעד.
רק לא ברור לי איך יודעים מה הערך האמיתי של המטבע?
יום עבודה אחד של אדם ממוצע ? עשר? אלף?

גיא

סתם משחק עם המספרים. – מלניו אומר שמשקל סקטור הפיננסי מהשוק האמריקאי הוא שמונה אחוזים. התלג האמריקאי הוא כ 15 טריליון דולר(לא בדקתי בדיוק) אני חושב שכלכלת ארצות הברית היא בין רבע לחמישית מכלכלת העולם. כך שגודל הסקטור הפיננסי העולמי בהערכה גסה מאד שווה בערך ל5 טריליון דולר . את זה נחלק ב 21 מיליון(?) מטבעות ביטקיון. כלומר אם הביטקוין יחליף לחלוטין את הסקטור בתסריט הכי אופטימי אזי כל ביטקיון יחסוך 240000 דולר לשנה (!) שוויו מין הסתם יהיה גבוה הרבה יותר שהרי הוא גם ייצג סחורות ושירותים.
מי ישמור עליו?
 ומי ישמור על השומרים?

גיא

מולי.
אני מוצא את האנלוגיה דווקא מעניינת.
גם הרומאים רדפו את הנצרות ולא היתה להם כוונה שהיא תשתלט. הנוצרים השתמשו ברשת הדרכים להפיץ את משנתם ובתהליך ארוך ונקודה קריטית בוצע המהפך. אם יהיה מהפך – אחרי שיבוצע מי ישמור על משתמשי הביטקוין? – הממשלות המעוקרות?המאפיה? מסדר נבחר של אנרכיסטים? מי ישמור על המסדר? מה יהיה השקר האציל של המסדר הפעם? (הביטקוין יטפטף למטה?). 

kinamon

אכן

גיא

מולי
סיימתי לשמוע את הדיון ביטקוין- הזהב. אכן מרתק.
אהבתי את הסיכום ואני ממליץ להוסיף לרשימת הציטוטים באתר.
שוורים עושים כסף , דובים עושים כסף אבל חזירים נשחטים. גדול!

נ.ב. – כשאתה לא עונה לי על השאלות אין לי דרך לדעת אם הם דביליות או טובות.
( אני יודע ששאלות מצוינות הם כאלה שהתכוננת להם.)

מולי

גיא,

לשאלותיך:
מה ערכו האמיתי של המטבע? מה שהשוק החופשי קובע. לחלק מהאנשים הוא שווה 0$, לחלק אחר שווה 5$, ולחלק אחר הוא שווה מליון דולר. מחיר הוא דבר סובייקטיבי, כמו שכבר ציינתי.

מי ישמור על המטבע? מה ששומר עליו זאת מערכת המחשבים המבוזרת בכל העולם, שכורה ביטקוינים ומנהלת את כל העסקאות באופן אוטומטי, בשיטת P2P
ולהשוות את ביטקוין לנצרות (או לכל דת אחרת) זה פשוט לא הגיוני ואין מה לעשות השוואה כזאת.

לצערי אין מערכת התראות לדוא"ל באתר אז אין לי איך לדעת ששאלת אותי את השאלות אלא אם כן אני נכנס שוב לפוסט.

גיא

נכון. הניסיון לקשר בין כסף לדת לאידאולוגיה ורצון לשנות את העולם באמת לא הגיוני – לא יודע מה עבר לי בראש.

מולי

גיא, אתה עשית השוואה, לא קישור 🙂
ברור שיש קשר בין דת לכסף (דת נועדה לשכנע אותך לתת את הכסף מתוך פחד), אבל אי אפשר להשוות בין הפונקציה של כסף לפונקציה של דת.

גיא

קשה להודות שאתה צודק. 🙂 . אבל תן שניה לנסות כמה דברים…
1. דת היא הכסף שמשיגה לך כניסה לעולם הבא…(אתה ממיר אותה בבית התפילה) ?
2. כסף הוא הדת של כולם?

ברצינות אולי התכוונתי ששניהם רעיונות שמתפשטים ויכולים להחליף רעיונות שנצרבו במוחותיהם של אנשים על יד אליטות שונות. לאליטות השונות יש אינטרסים- להישאר במקומם. אומנם הפונקציה שונה אך כוח השינוי על הסביבה החברתית לחיוב ולשלילה זהה.

את הפחדים קינמון ואני הצגנו בפניך משינוי כזה.

אני מבין שאתה אנרכיסט אופטימיסט 🙂

הדר

הערה לגבי תיק ספקולטיבי: אין חיה כזו "כסף שאתה יכול להרשות לעצמך להפסיד", אמירה כזו היא כנגד כל הגיון של ניהול סיכונים. גם בתיק אשר מחזיק בנכסים ספקולטיביים [ולדעתי הזהב הוא אחד שכזה וגם אג"ח ממשלתי בסביבת ריבית שכבר אין כל כך לאן להוריד אותה] חייבת להיות הגדרה של מה הסכום הראשוני שנועד לסיכון, מתי מוציאים את הפוזיציה עצמה מסיכון, מתי לוקחים רווח ומתי בכלל לא נחשפים לסקטור מסויים [בין אם בלונג ובין אם בשורט], או כפי שנהג לומר ברנרד ברוך:"אפשרתי גם לאחרים להרוויח כסף בכך שמכרתי מוקדם". לגבי מאניית הצבעוני וחברת הים הדרומי, הן בהחלט לא היו ספקולטיביים בזמנו,… קרא עוד »

מולי

למעשה, אין דבר כזה נכס שלא נמצא בסיכון.
גם רק להחזיק שקלים בבנק זה סיכון – סיכון אינפלציה, סיכון היפר אינפלציה, סיכון עלות אלטרנטיבית (לא להקצות את הכוח קניה לנכס אחר שעולה במחיר), וכמובן סיכון של החרמת הכסף כמו שקרה בקפריסין לא מזמן.

ואיך אפשר להגיד שמאניית הצבעונים לא היתה מאניה ספקולטיבית?
אפשר לזרוק את המילה ספקולטיבי על כל השקעה, אבל במקרה הזה זה היה ממש טירוף.

kinamon

יפה כתבת כפי שציינת 3 בעיות עיקריות: 1 מחר יכולים לצאת עוד אלפי סוגים של "ביג/small/שיט קויינס… 2 ממשלות חוטפות קריזה ושורפות לסוחרים את האצבעות… (סין למשל התחילה עם זה http://rotter.net/forum/scoops1/64720.shtml) 3 מתקפת סייבר מוצלחת על הארנקים – למי תבכה שאכלו לי שתו לי ?… אכן גם בסתר ליבי רעיון הביטקויין הוא סוג של ימות המשיח… מטבע אחד לכלל האנושות וואו שלום עולמי כולם מסכימים על השימוש במטבע … אפשרי ? כן ? לא ? כנראה שצריכים לקרות עוד הרבה דברים אחרים לפני כן… מצד שני זה כל הקטע של הרעיון – זו הדרך של האיש הקטן להגיד "משנים את… קרא עוד »

AVI

דורין שלום. רציתי לשאול אותך לגבי מודל בראון עליו את מדברת המון. את מציגה אותו כמודל סולידי, אבל האמת שאני לא מאמין שהייתי ישן איתו טוב בלילה. הזהב – הוא תנודתי (כמו כל סחורה) , ויתרה מזו, גם אותו עשויים לייצר בזול בעתיד. תחשבי על זה, אם כבר היום אנחנו יודעים לעשות פלאים טכנולוגיים (למשל לשבט כבשה) מי מבטיח לנו שתמיד הזהב יהיה בהיצע מוגבל? אגח לטווח של 30 שנה – זה נראה לי מסוכן כמעט כמו מניות, כי כל שינוי קטנטן בריבי ת בטווח הזה יכול להטיס את האגח לשם או לשם. אולי כחיסכון פנסיוני זה עוד סביר, אבל… קרא עוד »

המשך

ברמת העיקרון – אחלה.

ברמה המעשית – היות ואני בגילך בערך , אני זוכר את המשבר של 2008 היטב. נדמה לי שאז, כששוק המניות קרס , הכל קרס יחד איתו, גם התל בונד והיתר והאגח זבל , וכמובן שרוב מדינות העולם קרסו. נדמה לי שב2008 גם מצב הזהב לא היה מזהיר.

מה עשית באותה שנה עגומה?

מולי

הזהב הכפיל את ערכו בעקבות המשבר. על מה אתה מדבר?

אלון

לאבי:מי אמר לך שהוא סולידי?!?…אם היא כתבה שהוא סולידי,אז הוא כן?…לא.
הוא סופר ספקולטיבי!…בשבילי בראון הוא לא דוגמא.
מי שדוגמא בשבילי הוא:באפט,כי הוא משקיע באופן מושכל,וערכי.
להשקיע 25% בזהב,ו-25% באג"ח ארוך..בצורה פאסיבית=צריך להיות מטורף!…עם מניות אין לי בעייה כי משקיעים במדד מניות,והנכס הזה בטוח הרבה יותר מה-2 האחרונים.

הדר

אלון, נכון מאוד.
בנג'מין גרהאם, מורו של וורן באפט, הגדיר שחשיפה לזהב צריכה להיות 2-5% מערך התיק, כך שבמקרים של נפילה בזהב [כפי שקורה בשנה וחצי האחרונות] לא תהיה פגיעה מהותית בתיק, וכאשר הזהב משתגע, כפי שקרה בשנים שלניכן, התרומה שלו לתיק תהיה נאה.
האם יתכן שמר בראון קרא את המספרים "2-5%" והוא אינו שם לב למקו שבין הספרות?? 🙂

or

שימו לב לכמה דברים:
כשאין חשמל /אינטרנט – אי אפשר להעביר כספים בביטקוין.
מי אחראי על הביטקוין? מי יצר אותו? איך יודעים שהוא לא שמר ךלעצמו חלק נכבד? אין תשובה לשאלות אלו.

הקידמה הטכנולוגית עדיין לא מוכנה ב 100% למטבע וירטואלי.
אני מעריך שהוא יפול.

לדורין

לדעתי הארי בראון מת מוקדם מדי. יש מקום להכניס נכסים אקזוטיים גם לתיק סולידי, כדי לא לפספס הזדמנויות יוצאות מהכלל. הייתי מחזיק אחוז אחד של ביטקוין, כמו שהייתי מכניס אחוז אחד של יחידת השתתפות בקרן גידור (אם יש אפשרות טכנית ) ואחוז או שניים של מניות של חברות אפריקניות , למשל. למה לא? שום דבר בתיק של בראון ממילא לא בטוח, אז לפחות להנות מחידושי העתיד (אבל אולי זה גם עניין של טעם. אני נמשך לדברים "חדשניים" , ודווקא זהב נרא ה לי כמו שריד מהעת העתיקה או מימי הביניים… היום גם הבנות רוצות אייפונים, ופחות נשים נדלקות מתכשיטי זהב… קרא עוד »

רוי

דורין יקרה,
מאד נהנה מהפוסטים
רציתי לשאול למה דווקא זהב בתיק , ולא לפזר את הרכיב הזה גם על סחורות אחרות.

פעם קראתי שלכל הסחורות קורלציה הפוכה עם המניות בזמן משבר (כולל סחורות כמו נפט חיטה בקר ועוד. על כל אלה יש תעודות סל בארץ)

רוי

עוד שאלה,
יש המון דברים שלא ברורים לי במודל של בראון. אשמח אם תוכלי להאיר את עיני:
1. אם הוא מאמין בהחזקה של 25% מהתיק במזומן, למה לא לוותר על הרכיב הזה שהוא ניטרלי (קרן כספית ומקמ כמעט לא זזות לשום כיוון) ובמקומו לחלק את התיק ל-3 (מניות אגח וזהב)

2. למה אגח כל כך ארוכות ? מה רע באגח של 15 שנה או 5?

3. למה זהב יותר טוב מהשקעה באגח מדדי ארוך כהגנה מפני אינפלציה?

4. האם הוא מעדיף השקעה במניות מקומיות, או מניות חול ?

פלוני

הבלוג מצויין וכל הכבוד על ההשקעה,
אבל אני לא מסכים לגבי התיק של בראון,לדעתי הוא מסוכן מאוד ומי שייכנס היום יכול לאבד חלק ניכר מהונו.
אני מסכים לגמרי עם הדר ואלון.
יש מקום לספקולציות בתיק מסוכנות יותר כמו ביטקוין או מסוכנות פחות כמו זהב אבל זה צריך להיות אחוז קטן מאוד מהתיק.
מניות אמנם תנודתיות מאוד אבל לטווח הארוך זהו האפיק הכי נכון ובטוח.

אלון

אני אסכם זאת בצורה פשוטה:הכל תלוי בהון הפרטי שלך!
ואנסח זאת:במידה והגעת להון שמספק אותך(1-2 מיליון ש"ח),התיק של בראון לא מתאים לך!!!…(לא רציתי להקליד 20 סימני קריאה (:)…..במידה ואתה בתחילת דרכך,בחור צעיר עם הון התחלתי(20-100 אלף ש"ח)..התיק של בראון מתאים!(חוץ מהזהב)…תבינו:כשהגעת להון גדול,התפקיד שלך הוא אחד בלבד:לשמור על ערכו(צמוד מדד-ותו לא)…כשאתה רוצה להגיע להון נכבד,עלייך לסכן את כספך,ולהשקיע יותר במניות!..זה כל הסיפור.

NightHawk

מולי, אני קורא את הבלוג של דורין מא' ועד ת' כולל התגובות. עד עכשיו מאוד נהנה, אך לא הגבתי. לא יכולתי שלא להגיב על מה שכתבת. אני מתקומם על מה שכתבת פה: "קודם כל, צריך לזכור שממשלה היא לא יותר מרעיון מרושע מעצם קיומה."…. כאילו, נראה לך???
לא, בוא נפרק את הממשלה, ולא יהיו שום חוקים במדינה. כל אחד יעשה מה שהוא רוצה, כולל לגנוב, לרצוח, לאנוס וכו'…נשמע לך הגיוני???

ענבל

האם אפשר להחליף את ההשקעה בזהב להשקעה ביהלומים?
שהי השקעה ביהלומים נזילה הרבה יותר, וקלה יותר לשינוע.

אהבה

זה נכון שהביטקוין ירד בשנה האחרונה?

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן