מה שחשוב כעת זו ההתנהגות שלכם – לא של השוק

מ

15 דקות ו-6 שניות. זה פרק הזמן שבחרו להקדיש בחדשות ערוץ 2 לאייטם שפתח את המהדורה המרכזית אמש, שעסק כל כולו בתיקון החד שארע בשוקי המניות בעולם.

הצופה המבוהל, שלא רגיל לשמוע על הבורסה בפריים טיים (כל שכן במסגרת אייטם מפלצתי בפתח המהדורה), למד על "מפולת" חובקת עולם, המאותתת על כך שישנה "בעיה" – אולי אפילו משבר פיננסי גלובלי חדש נוסח 2008.  

כדי להשלים את הדיווח, ניסו בערוץ לנתח את התנהגותו של השוק ולהשיב על 3 שאלות עקרוניות:

  1. מה גורם לירידות בשווקים? (האטה בסין? צפי להעלאת ריבית בארה"ב? משבר הנפט? משבר חובות מתהווה בשווקים המתעוררים? שנת שמיטה?)
  2. האם התיקון (ירידה של 10%) עתיד להפוך לשוק דובי (20%-) או אף למשבר עמוק וממושך (50%-)?
  3. מתי תחל ההתאוששות?

השאלות הללו צפות בווריאציות שונות כמעט בכל כלי תקשורת בימים האחרונים.

המדיה עוסקת בהן באובססיביות משום שהיא יודעת שמשקיעים שונאים אי-ודאות ומשוועים לתשובות. משקיע נואש ולחוץ, כידוע, הוא משקיע שמייצר רייטינג / טראפיק.

הצרה היא שאף בן אנוש, מומחה ככל שיהיה, אינו מסוגל להשיב על השאלות הללו ולספק למשקיעים האומללים את מבוקשם. לא קרן מרציאנו, לא ריצ'ארד קווסט, לא מנהל ההשקעות שלכם, לא היועץ בבנק שלכם, לא שר האוצר שלכם, לא נגידת הבנק המרכזי שלכם, לא המרצה שלכם לכלכלה ולא הבלוגרית הפיננסית האהובה עליכם.

לאף אחד אין מושג מדוע השווקים יורדים, כמה זמן תימשך הירידה, ומתי תחל העליה.

מכיוון שכך, כל ניסיון להסביר או לצפות את התנהגותו של השוק דרך מענה על אחת משלוש השאלות הללו עונה על ההגדרה של רעש פיננסי: תחזית או השערה חסרת משמעות, שהסתמכות עליה עלולה להסב נזק רב מתועלת.

אז מה בכל זאת קורה בשוק? ובכן, על דבר אחד קשה להתווכח: יש עכשיו הרבה מאוד פחד בשווקים, בנפח שלא ידענו מזה שנים.

זה לא דבר רע. פחד הוא מרכיב חיוני בשוק המניות, ומשקיעים לטווח ארוך צריכים לברך על חזרתו לקדמת הבמה. הפחד מבטא הכרה (מחודשת?) בכך שהשקעה במניות כרוכה בסיכון, ושהתשואה הגבוהה, אם קיימת, היא פיצוי על עצם הנכונות לקחת את הסיכון הזה ("פרמיית הסיכון").

כשכולם בורחים מהשוק ואיש לא מוכן לקחת עוד את הסיכון, אלה שבכל זאת נשארים "בפנים" צפויים להנות מפיצוי גבוה יותר. מנגד, כשכולם מתרגלים לחשוב ששוק המניות רק עולה ועולה מבלי להתרסק מפעם לפעם, הסיכוי להפסיד מצטמק– ויחד איתו גם הסיכוי להרוויח.

ללא האיום שבהפסד, אין סיכוי להרוויח. הסיבה היחידה שמניות עולות בערכן היא משום שישנה אפשרות שמחיריהן יתרסקו במוקדם או במאוחר. המשוואה פשוטה: שוק מניות שלא מתרסק לעולם = שוק "ללא סיכון" = כולם קונים בלי חשבון = השוק מתייקר =התרסקות.

בשוק המניות, היציבות היא האויב; תנודתיות, ואפילו תנודתיות קיצונית, היא שמייצרת את הרווחים למשקיע.  בהקשר הזה, התיקון הנוכחי בשוק – בין אם יסתיים בעוד יומיים או בעוד שנתיים – מבטא התנהגות שוק נורמלית; הרבה יותר נורמלית משוק מניות שנע בכיוון אחד ללא זעזועים.

דוב
תנודות חדות בשווקים הן נורמלית לחלוטין. צילום: Spencer Wright (ברישיון CC-BY).

עדיין, כשהשוק צולל בחדות, כל מי שמושקע במניות מפסיד כסף. עבור חלק מהמשקיעים יהיה זה הפסד זמני. אחרים יהפכו את ההפסד לקבוע ברגע שהפאניקה תכריע אותם ותגרום להם לנעול הפסד לנצח.

ההבדל בין המשקיעים נעוץ בתגובה הפרסונאלית של כל משקיע לתנודתיות.

בזמנים כאלה, אין טעם להתייסר בניסיונות חסרי-סיכוי לפענח את התנהגותו של השוק ולחזות לאן מועדות פניו (ודאי שלא באמצעות יצרני פורנוגרפיה פיננסית שמנסים להעצים את החרדה שלכם ולהמירה למזומנים).

מה שחשוב באמת הוא לשלוט בתגובה האישית שלכם לאירועים, ולוודא שהיא לא מושפעת מדחפים אמוציונליים.

עכשיו, כמובן שהזמן האידיאלי להיערך למפולת בשוק היה אתמול, לפני שהמפולת מכה. קוראי הבלוג הזה אמורים להיות ערוכים במידה רבה:

  • תיק ההשקעות שלכם נבנה לטווח ארוך, והרכבו משקף את מידת הצורך, היכולת הכלכלית והיכולת הפסיכולוגית להסתכן.
  • תיק ההשקעות שלכם אינו חשוף אך ורק למניות, וכולל בנוסף נכסים חלופיים (אג"ח, זהב, נדל"ן, מזומן) שאינם מושפעים מהתיקון וככאלה ממתנים את ההשפעה הכוללת על התיק.
  • אין לכם צורך מיידי (קרי, בטווח של 5-0 שנים) בחלק מהתיק המושקע במניות.
  • ניסחתם מבעוד מועד "חוזה אודיסאוס" שקובע בדיוק מה עליכם לעשות בתרחישי קיצון, לרבות קריסה של 50% בפלח המנייתי: מתי קונים וכמה, מתי מאזנים וכמה.
  • אתם ממשיכים להפקיד כספים חדשים לתיק באופן סדיר, כמעט רובוטי, לא משנה מה המצב בשוק.
  • במקרה הגרוע מכל, אתם גמישים ומיומנים מספיק כדי להקטין את הוצאות המחיה שלכם באופן זמני.

אם אתם עונים על הקריטריונים הללו, האירועים האחרונים בשווקים לא אמורים להטריד אתכם יותר מדי מעצם היותם תנודות קצרות טווח. בשונה מעדרי המשקיעים שנמלטים כעת מהשוק ופודים קרנות נאמנות במיליארדים (בין היתר משום שיונית לוי טענה ערב לפני כן שמשקיעים פודים קרנות נאמנות במיליארדים) — אתם מאמצים פרספקטיבה ארוכה יותר.

אחרי הכל, אם לא תזדקקו לכסף בעוד שנה, שנתיים או חמש שנים – אין באמת סיבה הגיונית להילחץ מתנודות שבועיות, חודשיות או אפילו שנתיות. השער היחיד שאמור לעניין אתכם הוא השער ביום שבו תמכרו את נייר הערך. אם היום הזה יבוא בעוד 30 שנה מעכשיו, ספק אם בכלל תזכרו את אירועי השבוע.

מלבד זאת – השוק עכשיו במבצע! תרצו או לא, הכסף שאתם מפרישים להשקעה, בין אם כהפקדות שוטפות לתיק ההשקעות ובין אם לאפיקים פנסיוניים, קונה הרבה יותר מניות (במונחים של ערך נקוב) בהשוואה לחודש שעבר. אתם קונים את הסחורה שכולם זורקים – ועשויים להנות מ"פרמיית סיכון" גבוהה יותר.

חלקכם עלול להרגיש שהוא חייב "לעשות משהו" בתגובה לסכנה שבשווקים.  אני אומרת – אל תעשו דבר. כל שיש לכם תכנית סדורה ומוגדרת – דבקו בה. אל תעשו שום דבר שלא תכננתם לעשות מראש. זו הדרך הטובה ביותר להבטיח שלא תעשו שטויות לאור הפאניקה העדרית.

אם בכל זאת אתם מגלים שהפסד של 10% הוא קשה מנשוא ומקשה עליכם להירדם בלילה, סימן שלמדתם לקח חשוב: יתכן שהקצאת הנכסים שאימצתם פשוט אגרסיבית מדי. כלומר, הערכתם הערכת יתר את סיבולת הסיכון שלכם, ונחשפתם למניות בשיעור גבוה מכפי שאתם מסוגלים להכיל (פסיכולוגית). הסכנה הגדולה במצב הזה היא שתקבלו החלטות נמהרות, אמוציונליות, שיגרמו למכור את כל התיק בהפסד.

מדובר אמנם בטעות קשה ונפוצה, אבל אל תכעסו על עצמכם: אף אחד לא יודע להעריך מהי סיבולת הסיכון שלו עד שהשוק "מתהפך" עליו. רבים מקוראי הבלוג הזה לא חשבו בכלל על השקעה בשוק ההון ב-2002 או 2008. במובן זה, הירידות האחרונות מלמדות אתכם כיצד אתם מגיבים לסיכון כשהוא מתממש. הרי, אם ירידה של 10% גורמת לכם להזיע, כיצד תגיבו לירידה של 30%?

אם הגעתם למסקנה שזה יותר מדי בשבילכם —  יתכן שיש טעם להקטין את הפלח המנייתי בתיק – גם במחיר הפסד – עד שתיק ההשקעות ישוב לרמת סיכון שתאפשר לכם לחשוב בבהירות ולהתנהל באופן שכלתני ונטול רגש. תפסידו כסף – אבל תחסכו לעצמכם פוטנציאל לטעויות יקרות בהרבה.

התקופה הקרובה עשויה להיות מאתגרת מבחינה מנטאלית. כדי לצלוח אותה דרושה מנה הגונה של משמעת עצמית, אורך רוח, ויכולת לבודד את עצמכם מפני לחצים חיצוניים בדמות תקשורת אינטרסנטית או חברים ובני משפחה שמוכרים בהיסטריה.

כדי לפתח את הנוגדנים הדרושים כדי להילחם בארס הפיננסי הנשפך כעת מכל חור, קראו נא את שני הפוסטים הבאים. במצב הנוכחי, הם רלוונטיים מתמיד:

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ או המלצה לביצוע או אי ביצוע של פעולה כלשהי בניירות ערך.

הירשם
הודע על
guest
66 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
shuli

מעולה!!! תודה!

שמעון

פוסט מצוין בזמן מתאים

אמיר

היום בבוקר… יאיר ניצני בגלי צה"ל –
"בהצלחה לכל האמיצים שהולכים לשים את כספם בבורסה, לתמוך במשק המקומי.
מי שמוכן לצאת מהמיטה וללכת להמר על כספו כנגד כל הסיכויים, מוזמן להתקשר אלי.

רק נציין שהדובר אינו מבין, אינו רופא, אני בכלל ליצן…"

יעל

אין עלייך, אלופה! טקסט מדויק ובהיר ונחוץ כל כך.

אייל

אבל בכל זאת שוק המניות הוא מרכיב לא קטן בתיק ההשקעות. ב-2001 נצמדתי להצעה לא לעשות כלום ולחכות. אבל כשהצטרכתי את הכסף באופן בלתי צפוי, כמה שנים לאחר מכן, הערך שלו כבר ירד ב-75 אחוז.

זיו

תיק השקעות מבוזר ירד ב-75 אחוזים משנת 2001??
לא נראה לי הגיוני, בוא נבדוק את השוק בשנים האלה:בתחילת שנת 2001 היה המדד באזור 500 נקודות, וזה היה אחד השיאים שלו ב-2001, השפל מאז הנמוך ביותר היה באמצע פברואר 2003, כ-300 נקודות, זוהי פרשנות הקיצון של מה שכתבת, וזה אומר שהשקעה מדדית סבירה הייתה מניבה לך במקרה הגרוע ביותר 40% הפסד, פחות מחצי מהתיק, וכל קניה בהזדמנות אחרת ב-2001 של המדד ומכירה בתזמון אחר מלבד אמצע פברואר 2003 הייתה מניבה לך הפסד הרבה פחות משמעותי.

דג

נשמע שלא הייתה לך קרן חירום מספיק גדולה.
מי שמחזיק קרן חירום לא צריך את הכסף בפתאומיות, יש לו מספיק כדי לשרוד כמה שנים (תלוי בתיק) עד יעבור זעם.

ענבל

תודה על העידוד והתמיכה. זה חשוב.

Quercus Robur

במילה אחת: חוסן.
זה משהו פנימי שמגדלים, אי אפשר לקנות בסופר.

גילי

נראה לי שזה גם מבחן לכל האסטרטגיה של הסולידית – Lazy investors, כי אם אני לא טועה התחלת אחרי סיום המפולת של 2008, כלומר לא חווית מפולת.
ונקודת הכניסה לשוק היא חשובה מאוד – מי שנכנס עכשיו, כשהשוק האמריקאי בשיא השיאים (S&P) ויצלול למטה כמה שהשוק ייפול, ייתכן שייקח לו זמן רב להחזיר את ההשקעה אם בכלל.
וכמובן, מסכים שאי אפשר לדעת כלום 🙂

גדי

קפיצה מהעתיד מוכיחה שמעקב אחרי רעיונותיה של דורין ״לקנות את כל השוק״ ולהשקיע בקרנות סל עוקבות מדדים רלוונטית מתמיד.
ויתרה מזאת אין זה נכון לתזמן את השוק כפי שטענת.
ולראיה, אם משקיע היה נכנס בנקודת הזמן שהגדרת, 7 שנים אחרי התגובה שלך ה S&P עלה בכ 250%
חוץ מזה זה נכון שהשוק תמיד יכול לקרוס, ובכול מקרה אין לראות בתגובה זו כהמלצה כלשהיא להשקעה!

אריאל

אכן הבלוגרית הפיננסית האהובה עליי 🙂

Liat

תודה!.. לדעתך כדאי לנצל את ההזדמנות ולקנות עכשיו מניות בזול?

יואב

טור מציין.
מאחר והתיק שלי כולל גם אג"ח ממשלתיות אז הירידה הכוללת הסתכמה בסך הכל קצת יותר מ – 3 אחוזים וזה אחרי חודשים של עליות ולכן והתיק כולו עדיין ברווח, בטח יותר מרכיב המזומן שנמצא בפיקדון יומי.

למעשה, אם כבר לעשות משהו אני שוקל לרכוש עוד מניות.

מחד ומאידך

לגמרי הבלוגרית האהובה עליי.

שאלה תאורטית לגבי ניצול מבצעים – יש איזו טכניקת כניסה לשוק יורד? כמובן שאי אפשר לתזמן את השוק, אבל האם יש שיטה שיש לה פוטנציאל סטטיסטי לנצל ירידות בשוק בצורה טובה יותר? למשל האם יש יתרון בכניסה מדורגת?

יקנעמי עילי

תקני אותי עם אני טועה , את מייעצת לאנשים הקטנים לספוג את ההפסדים עבור הכסף החכם , ז"א את אומרת לפנסיונרים , תאבדו שנתיים של חסכון לטובת הכסף החכם שמכר כבר ביום ראשון והוא כבר בפוזציית שורט עד שהשוק ירד 50% כדי לקנות הכול בחזרה בחצי מחיר ?
את לא פה בעיה מצפונית ?

שמיל

פוסטר מצויין,
לא ציינת את אחת ההמלצות החשובות ביותר בתקופה הזו: להתנזר לגמרי מהעיתונות כלכלית ורצוי עיתונות כללית!

רוני

התקשורת היא חלק מהמשחק, היא מעצימה את התנודות לשני הכיוונים, כל משקיע ולא משנה באיזה תחום צריך לקחת את זה בחשבון.

דורון

תקשורת תמיד מתמקדת בשלילי. על זה נאמר: no news is good news.

בארץ תוסיפו קצת שנאה עצמית, בכיינות, ובמקרה של יונית לוי גם צדקנות.

שי

אני מתכנן לפתוח תיק סולידי בשבועות הקרובים. האם עכשיו זמן טוב לצבור נכסים לאפיק המנייתי, או שעדיף לחכות כמה ימים ולראות לאן הרוח נושבת?

אלעד

כרגיל פוסט מעולה, טוב שיש ניתוח שפוי של המצב בהשוואה לשאר האתרים מזרי האימה…

עמית

הי סולידית,
אני חושב שכאן רלוונטי מאד להעיר לגבי גישתך לתזמון השוק:
1.אנחנו משקיעים במניות לאורך זמן מתוך הנחה (מושכלת)שזהו אפיק בעל תוחלת תשואה גבוהה.
2. אין לנו דרך "לתזמן" את השוק באופן מושכל.
3. אבל כאן נשאלת השאלה: אם אנחנו משקיעים במניות לאורך זמן (שנים רבות, או לכל החיים, אולי לנצח – נוריש את התיק לילדינו), האם לא נכון דווקא "לתזמן" את השוק במצב כזה? כלומר, להגדיל את הפלח המנייתי על חשבון האג"ח למשל, גם אם ה"איזון מחדש" הזה בתיק לא מתוכנן מראש?
אודה לתגובתך!

יעקב

עשו מחקר ובדקו מה יותר משתלם השקעה בבת אחת או השקעה טיפין טיפין ומיצוע השוק. התשובה הייתה משמעותית לטובת השקעה בבת אחת (lump sum) וזאת מכיוון שהיסטורית השוק עולה 77% מהזמן (אם מסתכלים על בסיס חודשי). כמובן שאם אין לך סכום אבל כן יש לך כסף חדש שנכנס כל חודש זו שיטה גם טובה ובעצם מכריחה אותך למצע את השוק

משקיע מתחיל

ברור שאם אתה יודע לתזמן את השוק אז זה עדיף,
אבל…
אף אחד לא יכול לתזמן אותו

Creatorit

אפשר לינק למחקר הזה?

חגי

יעקב ככל הנראה מתייחס למחקר הזה: http://www.theglobeandmail.com/globe-investor/investment-ideas/lump-sum-investing-vs-dollar-cost-averaging-the-nitty-gritty/article20707395/ הבעיה איתו הוא שהוא מחקר של Vanguard שזו חברת השקעות שיש לה אינטרס בכך שיעבירו אליה את הכסף בבת-אחת ולא מפוזר על פני זמן, בלי כל קשר לביצועים שיתקבלו. אולי זה באמת נכון, אבל הייתי לוקח את זה בערבון מוגבל. גם אם מבצעים DCA (הפקדות בשווי דולרי ממוצע) עדיין נשאלת השאלה על איזו תקופה ולכמה פעימות לחלק את ההפקדות. אישית, הייתי נוטה לקחת גישה רובוט שמצד אחד לא תשאיר את הסכום בעו"ש ותגרום לאינפלציה לכרסם בו, ומאידך "תאלץ" אותך להפקיד בתקופות קבועות תוך התמקדות בגודל התיק ביחס לגודל ההשקעה והמחיר בעמלות ואובדן רווח… קרא עוד »

אמיר

היי עמית… לגבי 3. כתוב תוכנית – תגדיר מהי החלוקה שלך לסוגי ההשקעה השונים (באחוזים) תגדיר מתי אתה מאזן – לפי גיל, לפי אחוז שינוי בין הענפים השונים, כל איזה אחוז שינוי אתה מאזן… לדוגמה – תיק הארי בראון אתה יכול לאזן כל חודש (יש לך כסף חדש להכניס), כל רבעון, כל שנה. אתה יכול להחליט שהכנסת סכום גדול ומעכשיו, כל פעם שאחד מהענפים זז X% מההקצאה המקורית (מה שגורר תזוזה של יתר הענפים כי הם לא זזו, או זזו פחות) – אתה מאזן – מוכר את מה שברווח וקונה מה שזול יותר, כמובן… יתכן ותמכור גם חלק מההפסד כדי… קרא עוד »

ezrarag

בוקר טוב, פוסט מעולה ובמיוחד אהבתי את הקטע:

"הצרה היא שאף בן אנוש, מומחה ככל שיהיה, אינו מסוגל להשיב על השאלות הללו ולספק למשקיעים האומללים את מבוקשם. לא קרן מרציאנו, לא ריצ'ארד קווסט, לא מנהל ההשקעות שלכם, לא היועץ בבנק שלכם, לא שר האוצר שלכם, לא נגידת הבנק המרכזי שלכם, לא המרצה שלכם לכלכלה ולא הבלוגרית הפיננסית האהובה עליכם.
לאף אחד אין מושג מדוע השווקים יורדים, כמה זמן תימשך הירידה, ומתי תחל העליה."

איל

תודה,
הייתי צריך את שיחת העידוד הזו

אוהד סקפטי

שלום סולידית, כרגיל הפוסט כתוב בבהירות רבה ונסמך על הבנה עמוקה של הנושא. אבל תוך כדי קריאה עולה בי תחושת אי נוחות של איזו סתירה פנימית (שהופיע מידי פעם גם בפוסטים קודמים): מצד אחד את מטיפה בקנאות נגד כל ניסיון לתזמן את השוק ומצד שני אני מוצא בפוסט שלך משפטי תיזמון מובהקים כמו : "מלבד זאת – השוק עכשיו במבצע! " "אם לא תזדקקו לכסף בעוד שנה, שנתיים או חמש שנים …" "האירועים האחרונים בשווקים לא אמורים להטריד אתכם יותר מדי מעצם היותם תנודות קצרות טווח…." ויש עוד. עם יד על הלב האם באמת אפשר להתעלם מתיזמון כלשהו כשעוסקים בהשקעות… קרא עוד »

אלון

שאלה לסולידית… ולאחרים גם:
ואם הייתי דביל ופיתו אותי/התפתתי להכנס למניה שבינתיים הפסדתי עליה כבר איזה 40% (שזה = 10K בשקלים)
ולא הקשבתי לסולידית, למרות שאני בדר"כ כן מקשיב…אבל הגרידיות המטופשת ניצחה.
אז עכשיו לשבת עליה עד שתחזור? או לאסוף את הזנב ואת שאריות הכבוד העצמי שכבר אין לי,
להגיד שטעיתי ובחיים לא אסטה מהתוכנית המקורית… ולעוף משם ולחזור לתוכנית המקורית.

שם אני נמצא עכשיו 🙂

יוסי

זה מאוד פשוט. נעילת הפסדים עכשיו לא תביא תועלת כספית, עכשיו השאלה היא האם היא תביא תועלת נפשית. האם תרגיש טוב יותר כאשר תמכור בהפסד אבל תדע שלפחות האבן הזו ירדה לך מהלב? האם אתה מסוגל נפשית לעמוד במחיקת 50/60/70% מערך המניה? אם לא, כנראה כבר מכרת (גם אם לא, השורה התחתונה היא שאתה צריך להרגיש בנוח עם ההשקעות שלך – תעשה מה שהסיבולת שלך מאפשרת). אם כן, אין שום בעיה – למעשה לא קרה שום דבר ואתה חי את חייך כרגיל. אז מה אם היה תיקון? אז היה. אתה משקיע לטווח ארוך ולא אכפת לך מהתנודות קצרות הטווח הללו.… קרא עוד »

Babta

תודה על הפוסט. מעולה. היה כדאי להדגיש יותר את עניין הרעש התקשורתי וההשפעה הפסיכולוגית שלו על התגברות תגובות הפניקה.

thmhe

זו הזדמנות למי שיש קרנות נאמנות או תעודות סל בדמי נהול גבוהים להמירם (במידה ואפשר) בקרנות ותעודות בדמי ניהול נמוכים יותר, שכן במצב של רווח נמוך גם שיעור מס רווחי ההון שתשלמו יהיה נמוך יותר.

pizza hat

בוקר טוב!

תוכלי להמליץ על סימולטור או אתר\תוכנת דמו לקנייה ומכירה של קרנות נאמנות\אג"ח\מניות.. ?(מראש מתנצלת אם היה פוסט בנושא)
אני מחפשת אתר בחינם להתאמן בו על קנייה ומכירה שיהיה הכי קרוב לעולם האמיתי.

מה הייתה הכוונה שלך,כשכתבת השקעה בנכסים חלופיים :נדל"ן?

Rina

איך את קונה את הקרנות? דרך הבנק או בית השקעות?

shai

שוב תודה על פוסט מעולה. למרות שאני מסכים איתך לגבי אי תזמון השוק באופן כללי, אני לגמרי בחוץ כרגע עם 100% מזומן ולכן מפולת אמיתית מהווה הזדמנות קנייה מעולה לפלח המנייתי שלי. האם את מסכימה בגדול עם האסטרטגיה (המאוד פשטנית) הבאה: 1. אני מתייחס למחירי השוק כמו למחירי חנויות מנופחים בקניון יוקרתי. אני אוהב מוצרים איכותיים, אבל לא אוהב לשלם עליהם מחירים שערורתיים. באותה מידה שלא אקנה לעולם בגדים במחירים הרגילים של קניון יוקרתי, אלא תמיד אקנה במחיר מבצע של 50% פחות באאוטלט מרוחק – כך גם לא אקנה כלום לפני שהשוק לא צלל ב-50% לפחות, נקודה שרק החל ממנה… קרא עוד »

דג

נתחיל מהסיכוי שתתרחש נפילה של 50%: עד כמה שאני יודע ב 70 השנים האחרונות הייתה רק פעם אחת שהסנופי נפל משיא לפחות מ 50% וזה היה בזמן בועת הדוטקום. כך שכנראה תצטרך להמתין עוד זמן רב עם המזומן. בנוסף, מי מבטיח לך שהשקל באמת יהיה שווה מה שהוא שווה עכשיו בזמן משבר כלכלי? יכול להיווצר מצב שהשקל עובר פיחות חד ואז גם אם יש משבר בארה"ב המניות יהיו עבורך יקרות.

נניח ובאמת הגענו ל 50% אתה באמת חושב שתכנס? בדיוק כמו שעכשיו אתה מפחד להכנס אז כשיש דם ברחובות, אנשים מפוטרים וברוקרים קופצים מהגגות אין כמעט סיכוי שתכנס.

ברק

כתבת בפוסט שאת הנפילה במרכיב המנייתי ממתנים ההשקעות באג"ח,מזומנים וכן זהב.
האם הירידה בערך הזהב והשווי שלו בשפל היום לא בעצם מורידים את שווי התיק הכולל. האם אין להתיחס בחישוב של 3 או 4 אחוז הקצאה למחיה שנתית בשווי הזהב?

אסא28

מה עם אופציות שורטים פוטים וקולים נפילה זו לפעמים הזדמנות ??? האם כדאי להמר על ירידת השוק??
האם בגלל הסרת הסנקציות מאירן והצפת שוק הנפט מחדש יהיה כדאי לשים שורט על הנפט ??

עמוס

ביינתיים יש שוב עליות שערים. מי שמכר שילם עמלה+מס ומי שחיכה הרוויח לפחות על הנייר(לפחות עד לירידה הבאה אם תהייה)

מבין עניין

נו באמת.
אם השוק קורס 50% – כל גיבורי הפורום בורחים מהשוק כל עוד נפשם בם.
זו המציאות ולא יעזור פוסט עידוד.

ע.מדי

כשזה יגיע נדע, בינתייםמץמה'טריק` הוא להתאים את התיק לסיבולת הסיכון.
אין הרבה אנשים שהתיק הכולל שלהם הוא 100% מניות

שרון

אז זהו, שלא… מחזיקים חזק חזק וקונים עוד.

יואב

לאחר קריאה של הספר של הארי בראון אני בהחלט התרשמתי משיטת ההקשעה לכל מזג אויר כלכלי.
מנגד, ריי דליו ( מנהל חברת קרנות הגידור הגדולה ביותר בעולם נכון להיום) טוען שכדי להיות מוכן לכל מזג אוויר כלכלי צריך להתאים את אחוז ההשקעה בכל אפיק בהתאם לסיכון היחסי שלו ( כך שמניות יקבלו כמעט שליש פחות לדוג'). מה דעתך?

chaisokoloff (@chaisoko)

האם האירועים הללו הם סיבה לקחת משכנתא עכשיו ולא עוד כמה חודשים?

דג

אתה רציני? אם תהיה קריסה בבורסה זה ישפיע ישירות על חברות ישראליות מה שאומר שיהיה מיתון ואנשים יפוטרו מעבודתם. זה נשמע לך כמו זמן טוב לקחת הלוואה?

ע. מדי

זה טוב לגובי חובות בשוק האפור לכונסי נכסים ולהוצאה לפועל

גולש

סולידית –
תשומת לבך שהפורום הופך במהירות לפורום נדל"ן.
כל דיון על השקעה פסיבית עובר לוויכוח בנושאי נדל"ן.
אבקש לשים סוף לתופעה הזו.

גולש

דוגמא –
https://www.hasolidit.com/kehila/threads/%D7%94%D7%A9%D7%A7%D7%A2%D7%94-%D7%91%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%A1%D7%94-%D7%95%D7%9C%D7%90-%D7%91%D7%A0%D7%93%D7%9C-%D7%9F.1672/

ממליץ לא לאפשר דיונים על נדל"ן – זו לא השקעה פסיבית בכלל – ויש בה הרבה מאד סיכונים.

shine

הבעיה אינה הדיונים אלא ש 2 מחובבי הנדלן נוטים לסתום פיות לכ למי שמעז להעביר ביקורת על העיסוק שלהם

גולש

רק אנשים שמנהלים מאות נכסים בשווי מאות מיליונים ראויים להיחשב מומחים.
ממליץ לארח לפורום מומחה אמיתי (מנכ"ל חברה בורסאית למשל עם עשרות פרויקטים בארץ ובחו"ל).

yoraplife

זמן טוב לצבור ניסיון מסוג חשוב מאוד בבורסה. במידה ותהיה נפילה השנה, נהפוך למשקיעים מנוסים יותר 🙂

פרח

ראוי שכל אותם מומחי נדל"ן בפורום יפרטו את פורטפוליו הנכסים שלהם.

רונן

אני בדעה שלא להירדם עם הניירות לתקופה ארוכה

וכשיש רווחים על הנייר מומלץ לממש מידי פעם אפילו חצי כמות וחצי כמות תמשיך לעבוד

בהצלחה

הדיוט בכלכלה

א. נא לא לזרוק סיסמאות לאוויר בלי סימוכין ("לא להירדם עם הניירות"? למה?)
ב. אסור להמליץ.

אסף

היי הסולידית,
אני מרבה לקרוא את הבלוגים שלך ולא ברור לי למה כמשקיעה לטווח הארוך ולא לטווח הקצר החלטת להפסיק לעבוד. אילו אנרגיות השקעה לטווח הארוך מצריכים ממך ביום יום על מנת להגדיל את ההון הצבור באמצעות עבודה. אשמח לתשובה תודה

ביולוג ירושלמי

תודה רבה (לא אמרתי עד עכשיו)… פוסט קלאסי. אחד האהובים עליי ואחד שמבחינתי צריך כל משקיע בשוק ההון (ובמיוחד אחד שרוב הונו נמצא במניות) להדפיס ולתלות מעל המיטה. 2020… משבר נגיף הקורונה (COVID-19)… ההיסטוריה חוזרת על עצמה. נכון למרץ 2020, מדד ה- S&P500 ירד בסביבות ה- 15% (?) מהשיא שלו לפני כחודש לערך, ו"חזר" כ- 3 שנים אחורה (?)… האמת היא שאני לא בטוח כי אני מאוד משתדל ומתעקש שלא לעקוב ולהתעלם לגמרי מהרעש הפיננסי. כל נבואות הזעם ונביאי החורבן מייצרים רייטינג ומדביקים את פשוטי ומובהלי העם למסכים, לעיתונים, לאתרי החדשות ולאיפה לא בעיניים קלות ומבוהלות. זה מעולה כי זה… קרא עוד »

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן