טלטלה ויראלית

ט

למקרה שאתם (עדיין) לא ספונים בבונקר מבודד, אספר לכם שמכות אלוה מסוג ארבה ודבר נחתו על הארץ ומכלות אותה בעודכם קוראים שורות אלה. וכאילו לא די בכך, כדי להשלים את האפוקליפסה התנ"כית המתהווה, נראה שגם במרחב הפיננסי פרצה לה מלחמת גוג ומגוג. 

ואכן – השווקים רעדו, ומוסיפים לרעוד. מדד ה-S&P 500 –  מדד המניות המוביל בארה"ב – רשם בשבוע שחלף את הקריסה המהירה בתולדותיו. בשני האחרון המדד ירד ב-3.35%-; בשלישי איבד 3.03%- נוספים; ברביעי – 0.38%-; בחמישי – 4.42%-; ובשישי 0.83%-.

בסיכומו של דבר המדד השיל כמעט 13% מערכו בתוך חמישה ימי מסחר רצופים, וסגר את חודש פברואר בתשואה שלילית. 100,000 ₪ שהושקעו בקרן מחקה S&P 500 בתחילת השבוע הפכו ל-87,000 ₪ תוך פחות מ-120 שעות.

לא נעים.

לא צריך להסתכל על הזינוק במדד הפחד כדי להבין שהאירועים האחרונים מוציאים את המשקיע הממוצע משלוותו. די לי במבט חטוף בשרשור המפלצתי "האם הקריסה הגדולה הגיעה"  בפורום כדי להבין שמשהו קורה. או בעובדה שהאינבוקס שלי עולה על גדותיו. או בכך שאנשים כמו חיים לויסון מצייצים לפתע על הבורסה.

הנטייה האנושית הטבעית במצבים כאלה היא לאתר בסיס שאפשר להיאחז בו. אנשים מחפשים את המוכר, הצפוי, בר-השליטה. שוק מניות צולל הוא המקום האחרון שבו אפשר למצוא את כל אלה.

רגע לפני שאתם ממהרים להיפטר מכל הנכסים הפיננסיים שלכם לטובת שימורי טונה, קוטל זומבים מהודר ומקום שמור במקלט אב"כ, בואו ננסה להבין מה מתרחש.

קורונה

עומס נגיפי

לפני הכל, אני לא חושבת שאנחנו עדים לפאניקה או לתגובה היסטרית של השוק.

מה שיש כאן זו תגובה רציונאלית למדי של משקיעים נוכח החשש העולמי מהתפשטות מחלת ה-COVID-19.

קצת תאוריה תסייע להבין את העניין בהקשרו. מניות, כזכור, הן לא רק חתיכות נייר או ביטים מרצדים על מסך ירקרק. מניות הן אגדי זכויות המייצגות חלקי בעלות בעסקים למטרת רווח.

מחירי המניות משקפים בכל רגע נתון את המידע העדכני ביותר שמצוי בידי השוק (=מיליוני משקיעים, כמוני וכמוכם) לגבי הסיכונים ופוטנציאל הצמיחה העתידי של העסקים שהנפיקו את אותן מניות.

במקרה הנוכחי, המשקיעים מנסים לשקלל את השפעתן של שלוש בעיות מורכבות: העלויות הכלכליות של נגיף הקורונה ושל מקרי המוות שנגרמים בעקבותיה; העלות הכלכלית של המאמצים לבלום את המחלה; והעובדה שמדובר באיום חדש, בלתי צפוי, שלא ברור כיצד ישפיע על חברות שונות ומגזרים כלכליים שונים.

נגיף הקורונה הוא נגיף מדבק וקטלני שכבר הפיל חללים ברחבי העולם. החשש מפניו מובן, וכך גם הצורך לבלום אותו.

אבל הבורסה לא נפלה בגלל החשש מתמותה ישירה מהנגיף. האמת הברוטאלית המשתקפת מהנתונים היא שרבים מהקורבנות, אם לא רובם, היו מתים בקרוב, בלאו הכי, ממחלות אחרות. בהתחשב בגילם המתקדם ובמצבם הרפואי, אפשר להניח שרובם לא נמנו על כוח העבודה, וגם לא צרכו יותר מדי. ההשפעה המצרפית שלהם על יכולתן של חברות להרוויח אינה דרמטית.

נדמה לי שמה שבאמת מטריד את השוק הוא דווקא החשש מהשלכותיהם של צעדי הבלימה הרדיקאליים שננקטים כדי להאט את קצב ההתפשטות של הנגיף.

כאשר מתרחשת התפרצות ויראלית סוערת וננקטים מהלכי בידוד המוניים שפוגעים ביכולתן של חברות למכור את שירותיהן ומוצריהן, אפשר להניח, הגיונית, שהדבר יוביל לירידה ברווחיהן העתידיים של אותן חברות. כאמור, מחירי המניות משקפים את תחזיות המשקיעים לגבי רווחיהן. מכאן שמחירי המניות של אותן חברות יהיו חייבים לרדת, כדי לשקף את הפגיעה ברווחיותן.

לסגירת נמלי תעופה ומקומות עבודה, למשל, עלול להיות מחיר כלכלי עצום. תקבולי המס יהיו נמוכים יותר. שרשרת האספקה של מוצרים חיוניים כמו מזון ותרופות עלולה להיפגע. התוצאה היא שיותר אנשים עלולים למות כתוצאה מהמאמצים לבלום את הקורונה מאשר כתוצאה מהנגיף עצמו.

אלו אינן בעיות פשוטות – ולכן השוק מגיב כפי שמגיב.

אין ארוחות חינם

העצבנות הזו בשווקים מזכירה לנו תובנה בסיסית, שאולי קצת נמוגה מהתודעה אחרי עשור של שוק שורי דוהר שהניב רווח אדיר למשקיעים פסיביים.

גם אם השקעה במניות היא עדיין אחת הדרכים היעילות ביותר לבנות עושר לאורך זמן, אין מדובר בארוחת חינם.

יש מחיר ממשי שאנו נדרשים לשלם תמורת האפשרות לקצור את התשואה הנלווית להשקעה בנכס הזה. המחיר הזה הוא אי-נוחות, חרדה, פחד, לחץ, כאב וחוסר ודאות, שעה שמחירי המניות מגיבים בחדות לאירועים חיצוניים ולהשפעתם. .

סיכון ותשואה הולכים יד ביד. זוהי אבן הפינה של תורת המימון כולה. השאיפה לקצור תשואה גבוהה בסיכון נמוך היא כמובן חלומו של כל משקיע – אבל לא יותר מכך. אין חיה כזו במציאות. מניות הן נכס עתיר סיכון. חשיפה לסיכון לבדה לא מבטיחה שתקצרו תשואות גבוהות, אבל היא בהחלט תנאי הכרחי לכך.מניות אולי אוצרות בחובן פוטנציאל תשואה הגבוה יותר מכל יתר נכסי ההשקעה, אבל כדי להינות מהפירות הללו עלינו ליטול סיכון.

והסיכון במקרה זה הוא שמחירי המניות עלולים לצנוח – מהר וחזק – בעקבות איומים על הפעילות הכלכלית. בתקופת השפל הגדול (1929), למשל,  המניות איבדו כמעט 85% מערכן. במאה ה-21 חווינו כבר שני אירועים שבמסגרתם שוקי המניות נחתכו כמעט בחצי.

הדברים הללו קורים. הסיכון אינו תאורטי.

כשמדובר בנכסים עתירי סיכון כמו מניות, שבועות, חודשים, או אפילו שנים של ירידות – הם חלק בלתי נפרד מהעניין.  למען האמת, בממוצע, שוק המניות רושם ירידה ירידה תוך-שנתית של כ-10% לפחות פעם בשנה, ו"שוק דובי" (20%- ויותר) לפחות אחת לשלוש שנים וחצי.

התנודתיות הזו איננה האויב. היא משרתת אותנו. לא היינו יכולים להנות מתשואה שנתית של 31% (כמו ב-2019) מבלי לקחת את הסיכון שמפעם לפעם הכספים שהשקענו יהיו חשופים לתנודתיות דרמטית, קיצונית ומהירה.

חשבו על כך: אם מניות היו נכס שמרני וחסר סיכון, כולם היו משקיעים בהן – ואז, בדיוק כמו פיקדון קצר מועי, התשואה מהן הייתה אפסית. התשואה שאנחנו מקבלים היא במידה רבה "פיצוי" (פרמיה) עבור עצם הנכונות שלנו להעמיד את כספנו בסיכון ולתת לשוק לעשות את שלו. להבדיל, מי שאינו מעז להשקיע במניות, או מי שמעדיף להימלט ממנו כשהעננים מתקדרים, שולל מעצמו את האפשרות לתגמול דומה.

שאלות ותשובות

שואלים אותי איך הדברים עשויים להתגלגל מכאן. אינני יודעת. הבדולח במוסך וכו'. יש יותר מדי נעלמים כדי לחזות את העתיד לבוא – במיוחד כשמדובר בעולם הפיננסי ובממשקיו המשונים עם איומים ביולוגיים.

החיפוש אחר תשובות ברורות מפי ברי-סמכא מובן, במיוחד בתקופות של חוסר ודאות. למרבה הצער, אף בר-סמכא בתחום שוק ההון אינו יודע לאן מועדות פנינו – אם להמשך ירידות או לראלי חיובי.

במקום לחפש את התשובות הנכונות (שאיש אינו יודע מהן), נדמה לי שזה הזמן דווקא לשאול את עצמכם את השאלות הנכונות. הנה כמה מהן.

האם אתם מתקשים לישון בלילה?  

תנודתיות קיצונית מסייעת להמחיש את סיבולת הסיכון שלכם בפועל.

יתכן שאתם מגלים עכשיו שהיכולת שלכם להתמודד עם סיכון פיננסי איננה גבוהה כפי שחשבתם מלכתחילה. אם צניחה מהירה של כ-10% בגודלו של הפלח המנייתי בתיק ההשקעות מדירה שינה מעיניכם – יתכן שהחשיפה המנייתית שלכם גבוהה מדי, ועליכם להגדיל את החשיפה למזומן ולאגרות חוב ממשלתיות.  להבדיל, אם מתנהגים באדישות מופתית לאור המצב, יתכן שאתם יכולים להרשות לעצמכם ליטול סיכון נוסף. למרבה הצער, הדרך היחידה לברר את סף הכאב האמיתי שלכם היא לחצות אותו.

מה אופק ההשקעה שלכם?

האופן שבו עליכם להתייחס לטלטלה הנוכחית, כמו לכל טלטלה בשווקים, תלוי בשאלה אחת – מתי תכננתם למכור את ניירות הערך שרכשתם.

מחירי המניות בבורסה עונים על שאלה פשוטה:  כמה כסף תקבלו אם תמכרו את המניות הללו היום. אם אתם משקיעים לטווח ארוך ואין לכם כוונה למכור את המניות הללו בעשורים הקרובים, הירידה הזו, וגם אלה שעלולות לבוא בעקבותיה, כלל לא אמורות להטריד אתכם. אם מניה שקניתם ב-100 ש"ח שווה היום 87 ש"ח, לכאורה "הפסדתם" 13 ש"ח; אבל אם לא מכרתם, ומלכתחילה לא תכננתם למכור אותה אלא בעוד 20 שנה מעכשיו, המחיר הנוכחי שלה אינו רלוונטי. כמות המניות שברשותכם נותרה כשהייתה.

למעשה, ירידות חדות כאלה מגדילות את פוטנציאל התשואה העתידי ממניות; אם אתם ממשיכים לחסוך ולהשקיע באופן תדיר, הכסף שלכם קונה יותר סחורה ובזול. 1,000 ש"ח שהזרמתם לשוק לפני שבוע קנו 10 מניות; היום הן יקנו 11.49 מניות, כשתוחלת התשואה שלהן גבוהה יותר.

המסקנה היא שעבור משקיע בן 20 עם שפע של הון אנושי באמתחתו, הון פיננסי קטן יחסית ואופק השקעה של 50 שנה, מניות אינן נכס מסוכן כלל. להבדיל, כשאתם מתקרבים לקשישותכם, מניות הופכות לנכס רעיל ומסוכן ויש להישמר מפניהן לא פחות מנגיפי קורונה.

האם צניחה חדה במחירי המניות צפויה לפגוע בסגנון החיים שלכם בדרך כלשהי?

ככלל, לא נכון להשקיע במניות כספים שבכוונתכם להשתמש בהם בחמש השנים הקרובות. אם אתם צריכים למכור מניות בשנים הקרובות כדי לממן רכישת דירה או כל היבט חומרי אחר של סגנון חייכם – ודאו שתיק ההשקעות שלכם משקף זאת, כך שהקצאת הנכסים לא מוטה מאד לאזור המנייתי.

האם תיק ההשקעות שלכם מפוזר מספיק באופן שיכול למתן צניחה חדה בשוק המניות?

רמז: אם 100% מהתיק שלכם מושקע במניות, התשובה לשאלה הזו שלילית.

היסטורית, פיזור סכום ההשקעה על פני נכסי השקעה שונים, ובפרט כאלה שמתנהגים אחרת בסביבות שוק שונות (כמו מניות ואגרות חוב, למשל), מאפשר למשקיעים להתמודד גם בסביבות שוק קשות ביותר.  אם נדמה לכם לפתע שלפלח האג"ח בתיק יש לפתע תכלית – אז לא, לפלח הזה תמיד הייתה תכלית. בזמנים כאלה היא מתגלה.

אם אתם שוקלים למכור הכל – מתי בדיוק תחזרו לשוק? 

מפתה לחשוב שמוטב להציל את מה שנשאר לפני שההפסדים נעשים כבדים יותר, ובהמשך להיכנס חזרה לשוק במחיר נמוך יותר, "לדלג" על ההפסדים, ולהרוויח כאשר השוק ישוב ויתאושש.

הצרה היא שאין אינדקטורים ברורים שאפשר לתזמן לאורם את מועדי הכניסה והיציאה מהשוק. אם תברחו עכשיו, קיימת אפשרות ממשית שלא תספיקו לחזור פנימה במחיר נמוך יותר, שהשוק ימשיך לטפס, ושתחמיצו רווחים משמעותיים. לכך יש להוסיף את העובדה, שהעליות החדות ביותר נוטות להיות סמוכות מאוד לירידות החדות ביותר – ולראייה, רק ביום שני האחרון ה-S&P 500 סגר בתשואה יומית של 4.6%.

תזמון שוק, כאסטרטגיה, הוא משחק שקשה מאד לנצח בו – בין היתר כי עליכם לפגוע פעמיים: בהחלטה מתי לצאת, ובהחלטה מתי להיכנס.

אם אתם שוקלים לקנות הכל – מדוע דווקא עכשיו?

הצד השני של המטבע הוא להניח שהירידות הנוכחיות הן הזדמנות קנייה ולהיכנס ב-all in לשוק. סוג זה של תזמון שוק חשוף לשתי בעיות. השאלה הראשונה היא, מנין לכם שזו התחתית, ושהשוק רק יעלה מכאן? אפשר כמובן לנסות לתפוס סכין בנפילתה, אבל זה מסוכן מאד.

השאלה השנייה נוגעת לתזמון הטקטי. נכון להיום, מחירי המניות חזרו לרמתם מאוקטובר 2019. באוקטובר 2019 עדיין היה מי שפמפם תחת כל עץ רענן שהשוק עדיין יקר מאד. אם לא תכננתם להיכנס ב-all in ברמות המחירים של אוקטובר 2019, מדוע דווקא עכשיו כן?

המסר הוא שתזמון השוק איננו אסטרטגיה בת-קיימא. אף אחד לא יודע מתי השוק בשיאו ומתי הוא בתחתיתו.

האם אתם פועלים על סמך תכנית השקעה סדורה?  

השקעה ללא תכנית השקעה סדורה היא טעות שמזמינה טעויות אחרות, במיוחד בתקופות של תנודתיות. אין תכנית מושלמת, כמובן. המטרה היא לסנן רעשים, למנוע מכם לקבל החלטות אמוציונליות מ"המוח הקדום" ולרסן את מנגנון הברח-או-הילחם, שבנסיבות מסוימות עשוי להציל את חייכם אך בעולם הפיננסי הופך אתכם לאויב המסוכן ביותר של עצמכם.

תכנית ההשקעה הזו אמורה להנחות אתכם כיצד לפעול בסביבות שוק שונות, ובמיוחד בתקופות של ירידות חזקות.  יתכן שהתכנית מנחה אתכם לא לעשות דבר. יתכן שהיא מנחה אתכם לאזן את התיק. יתכן שהיא מנחה להמשיך לקנות ולהזרים כספים לתיק באופן קבוע ו"עיוור" – פעולה לא פשוטה בסביבה של שוק יורד.

מעל לכל, תכנית השקעה מאפשרת לכם להתמקד בדברים המצויים במעגל השליטה שלכם: הקצאת הנכסים בתיק, ההתנהגות שלכם, התגובות שלכם לרעשים, העמלות ודמי הניהול שאת םמשלמים ופרק הזמן שבו תישארו מושקעים. משקיעים ללא תכנית נוטים לעסוק באופן אובססיבי דווקא בנושאים שאינם בשליטתם – כמו התשואה שמניב השוק.

Summer is coming

אני לא מתכוונת למכור מניות בגלל וירוס הקורונה. תכנית ההשקעה שלי מורה לי להוסיף ולהזרים כסף לתיק בקבועי זמן חודשיים, וכך אני מתכוונת להמשיך, גם אם לפנינו תקופה ממושכת של ירידות.

לאורך ההיסטוריה שוקי המניות חוו תקופות של מלחמה ושלום, אינפלציה ודיפלציה, אסונות טבע ומשברים פיננסיים קיצוניים. אך לאנושות יש יכולת להסתגל, להתגבר, לשאוף ליותר וליצור לעצמם עתיד טוב יותר. אני מרשה לעצמי להניח בזהירות, מכוח התכונות הללו, שבסופו של דבר יימצא טיפול יעיל לקורונה, ושהנגיף הזה לא ירווה נחת בקיץ הישראלי הלוהט.

הכלכלה, ושוק המניות, הם ביטוי מופתי של הדחף האנושי לקידמה.  המניות הנסחרות בשוק מייצגות את יכולתן של חברות להרוויח, לחדש ולשפר.

נכון – איש לא מבטיח לי שהשוק תמיד יתאושש בסופו של דבר, ושהשקעה לטווח ארוך במניות לעולם תניב תשואה פנומנלית. ועדיין, אם אני נדרשת לבחור, אעדיף "להמר" על הגאונות האנושית, על השיטה הקפיטליסטית ועל רצונם של בני אדם לשפר את חייהם – מאשר ללכת נגד הרעיונות הללו.

 לא כולם שותפים לאמונה הזו. לא כולם מוכנים ליטול את הסיכונים הכרוכים בהשקעה לטווח ארוך. אבל עבור אלה שמעוניינים בכך ומבינים את הסיכונים, אני מאמינה שהשוק ימשיך להניב פירות.

כדי לקטוף אותם, נדרשת סבלנות, משמעת וקיבת ברזל.

הירשם
הודע על
guest
66 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
נ

מדוע לא להגן על התיק? ליצור תעודת ביטוח לימים סוערים? האם את משתמשת בהגנות כגון פוטים? מדד הפחד וכו?
Vxxb עלתה כמעט 70% כך שסכום של 10000 ש"ח מתוך 100000 היה מניב 7000 ש"ח רווח

רועי

להבנתי התיק של הסולידית ״מגן״ עליה מנפילה במניות כי היא מחזיקה גם נכסים אחרים כמו זהב ואג״ח

חוסיין נסראלדין

כתבה מרשימה, מועילה ומלמדת.
אני תוהה אם המעבר בין מסלולים בתכניות גמל והשתלמות השונות הוא טקטיקה טובה בתקופה כזו? או ההשפעה של זה מינורית?
אם כן חשובה, מה יכול להיות איזן נכון בין המסלולים?

Evgeny

הייתי אומר שלא כדאי לך להתעסק עם מדד הפחד כי מחר הפחד יעלם וה 7000 שלך יהפכו ל 5000- והפסדת גם את העליה בשוק של כמה אחוזים טובים וגם הפסדת מההימור על פחד שזז בתזיזות מוגזמת.

דידי

איך 10% של VXXB היו משפיעים על התיק לאורך זמן? או שזה פתרון זמני שאתה מציע בעת משבר?

עדןפ

פוסט מעולה.
ההיבט הפסיכולוגי הוא ללא ספק אבן יסוד בשוק ההון.

אורטל

בהנחה שאין לי כרגע כסף להזרים לתיק השקעות (כי אני ברילוקיישן וייקח קצת זמן עד שאצבור כסף) האם כדאי לי לאזן את התיק הקיים לפי התוכנית שלי? כלומר, למכור אג"חים/זהב כדי לקנות מניות?

ע

"תכנית ההשקעה שלי מורה לי להוסיף ולהזרים כסף לתיק בקבועי זמן חודשיים " –
חשבתי שאת כבר לא מזרימה כסף לתיק ההשקעות, אלא חיה על התשואה מבלי מקור הכנסה נוסף. מה השתנה?

HODL

אני מניח שההכנסה היא לכל הפחות מהבלוג.

מולי

ולהחזיק גם ביטקוין למקרה של התרסקות במניות

dani

כתבת "מה שבאמת מטריד את השוק הוא דווקא…צעדי הבלימה הרדיקאליים שננקטים" אבל התכוונת "מה שבאמת מטריד *אותי* הוא דווקא…צעדי הבלימה הרדיקאליים". השוק, כמובן, לא חושב כמוך, ואני משוכנע שלא נפטרת אתמול מהתיק שלך בהיסטריה, ולכן חשוב להדגיש כמה השוק *לא* חושב כמוך. לעצם העניין: רב המשקיעים לא רואים את צעדי הבלימה כרדיקלים ביחס למצב. הם אולי צינים כמוך ביחס לחיי אדם, אבל מסיבות כאלו ואחרות חושבים בדיוק הפוך ממך: הם רואים טיפול לא מספק של הרשויות, במיוחד בארה"ב, כך שירידת המניות נובעת לא פחות מן החשש שצעדי הבלימה לא מספיק רדיקלים והמגיפה לא תמוגר במהירות הרצויה. בדיוק ההיפך מכל מה… קרא עוד »

נעם בלה בלה

איזו תגובה מטופשת ויהירה.
אתה רוב השוק? אתה כל השוק? איך אתה יודע שהיא טועה ואתה צודק? מאיפה היומרה להסגביר לה מה השוק חושב?

טראמפ

באותה מידה המשםט שלה יהיר ומתיימר
מה, היא רוב השוק ?

א.קרופ

תיקון טעות:
כתבת: "האופן שבו עליכם להתייחס לטלטלה הנוכחית, כמו לכל טלטלה בשווקים, תלוי בשאלה אחת – מתי תכננתם למכור את ניירות הערך שרכשתם".

לא מדוייק,
השאלה שצריך לשאול היא "מהם הרווחים העתידיים של החברות שאני מושקע בהן, והאם הרווחים האלה מספקים אותי כתשואה על ההשקעה".

זמן יכול רק לגרום לכך שטעויות שעשינו היום (לא למכור,נניח), יהיו פחות כואבות כשהתחתית תהיה מאחורינו.

Shirli

מי שמבין לעומק מה שאת כותבת, פשוט מתענג.
והיה מי שאמר, כלל פשוט להצלחה- התחל והמשך.
תודה לך יקרה.

הרואה בפסיכוזה

השם הנכון הוא לא וירוס קורונה
השם הנכון לטעמי
הוא
"הפסיכוזה הסינית"

כלום וחצי אנשים מתו, הרבה פחות משפעת, ובגילאים מתקדמים שבהם ממילא התמותה גבוהה,
הסינים גזרו על הכלכלה שלהם הרס שירגום לרעב עוני ומחלות שונות.

זה לא וירוס קורונה, זוהי פיסכות המונים מתוצרת סין, שמחקים אותה בעולם, כלל שר הבריאות שלנו… ובארצות אחרות גם.

פסיכוזת המונים שצרגום סבל לרבים שלא שלצורך

אסף

לא מתו כלום אנשים זה הורג פי 20 עד 30 משפעת. והבעיה שזה גורם לקריסה של מערכות הבריאות ולכן יש נזק היקפי גדול. אתה לא יכול להשאיר את "הזקנים האלה" למות סתם ככה כי במילא הם עומדים למות

נתנאל

דברת הרבה ומוקדם מידי תראה מה קורה עכשיו בעולם
אין חכמה לתקוף מידי

דב ב

משעשע, או עצוב לקרוא את זה באוקטובר. זה לא שפעת ולא פסיכוזה. גם כעת לא רואים את הסוף. ובוודאי שברור שהמשבר הגלכלי ממשיך להתפתח

הרואה בפסיכוזה

השם הנכון הוא לא וירוס קורונה
השם הנכון לטעמי
הוא
"הפסיכוזה הסינית"

כלום וחצי אנשים מתו, הרבה פחות משפעת, ובגילאים מתקדמים שבהם ממילא התמותה גבוהה,
הסינים גזרו על הכלכלה שלהם הרס שירגום לרעב עוני ומחלות שונות.

זה לא וירוס קורונה, זוהי פסיכות המונים מתוצרת סין, שמחקים אותה בעולם, כולל שר הבריאות שלנו בישראל כמו גם בארצות אחרות גם.

פסיכוזת המונים שתרגום סבל לרבים שלא שלצורך

tagmenot

אי של שפיות במרחב הזה, יופי של תוכן, היכולת שלך להדהד מחשבות ומעשים יוצאת מגדר הרגיל. תודה

Evgeny

תודה רבה על המאמר בדיוק בזמן. השאלה באמת לא מה יהיו הרווחים של החברות בעוד חודש או חצי שנה אלה מה יהיו הרווחים בעוד שנה שנתיים. כנראה שיחזרו ויצמחו גם אם בקצב איטי. וכיוון שאין אלטרנטיבה למניות מ יאמר זהב שממשיך לטפס לכיוון של שיא של כל הזמנים. אולי All in זה באמת קצת מוגזם כי הירידות אומנם חזקות אבל כמו שהיה השוק עולה כבר 10 שנים ורק שנה שעברה עליות של 30% בסנופי. אבל כן אפשר לרכוש עוד מניות ולהגדיל את הקניות אם יהיו עוד ירידות וגם אם לא יהיו אפשר להמשיך לקנות עוד ועוד מניות. אז מה יהיה… קרא עוד »

מישהו

ובפרפרזה על קרם ההגנה, שטפו ידיים והתבודדו

ביולוג ירושלמי

הסולידית יקרה, כמו תמיד, פוסט מעולה. תודה רבה לך… קראתי והפנמתי. אני, לכשעצמי, משתדל ככל הניתן להתחמק מחדשות וידיעות חדשותיות בכל מחיר, להתעלם מכל מה שקורה, ולהמשיך בחיי השגרה הפיננסיים והאחרים שלי כרגיל עד כמה שניתן. כל מה שקורה נכון לעכשיו עם ה- SARS 2 מלמד אותי די הרבה לגבי עצמי. בעיקר בכל היכולת שלי להישאר חרש ועיוור מרצון ומבחירה לכל החרטבונה שקורית בשווקים ומסביב להם. משקיע לטווח ארוך לא צריך להתעניין בכל מה שקורה עכשיו ולהסתכל עשור קדימה. ועם/בלי קשר – קשה לי להבין איך לא נתת פה משפט כלשהוא עם קישור לפוסט המעולה שלך "רעש פיננסי – מתכון… קרא עוד »

kek187

איך אפשר לדבר איתך בפרטי ?

דייב

פוסט נהדר תענוג לקרוא, תודה רבה.

תיקון שתי שגיאות הקלדה :
"למען האמת, בממוצע, שוק המניות רושם ירידה ירידה"
"בדיוק כמו פיקדון קצר מועי"

avinatbezeq

שאלה אחת: ברור שלפי התיאוריה הכל מסתדר אם אתה נשאר במשחק. אבל איך נשארים במשחק?

אם אתה קונה מניה של חברה אתה נדפק אם החברה פושטת את הרגל. לכן התאוריה אומרת להשקיע במדדים. במדדים משקיעים דרך ניירות שעוקבים אחריהם. אבל מה קורה אם הגורם המנפיק פושט את הרגל? אם הבנק שבו החשבון שלך פושט את הרגל?

אורן

כשמדובר ב ETF שמחזיק את המניות פיזית, אז המניות שייכות למחזיקי התעודות, כך שגם אם הגוף המנהל פושט את הרגל, הנושים שלו לא יכולים לגעת במניות ובעלי התעודות לא נפגעים, פשוט מעבירים את כל התיק לניהול של גוף אחר. זאת בניגוד ל ETN שמהווים כתב התחייבות שאם המנפיק שלו פשוט את הרגל אז מחזיקי התעודות עומדים בתור עם כל הנושים.

כנ"ל לגבי החזקת תעודות/מניות בבנק/בית השקעות – זה נכס שנשאר שלך גם אם הבנק פושט את הרגל. זאת בניגוד למזומן בעו"ש או פיקדון בנקאי, שמהווים הלוואה לבנק כך שאתה בבעיה אם הוא פושט רגל.

כימאי

לא קורה כלום. מה הקשר לחשבון הבנק שלך? ממליץ לקרוא פוסטים בבלוג הזה מההתחלה ותבין יותר.

ט

מה מייצגות עליות/ירידות בבורסה.?
האם תשואות המניות מייצגות צמיחה אמיתית בשווי ?
לעתים, עלייה במניות נגרמת מצעדים של הבנקים. התערבויות בכלכלה. משחקים של הפד, כמו הורדת הריבית. יוצא, שבמקרים כאלה, התשואה היא בועה וסוף בועות להתרסק(ואז להותיר אותנו רק עם הצמיחה הריאלית -האמיתית)
אני צודק?

Jacob Topper

את קצת מגזימה,
– מי שמרגיש "אי-נוחות, חרדה, פחד, לחץ, כאב וחוסר ודאות" מירידות בשוק המניות, לא נשאר בו זמן רב
– משקיעים מנוסים כבר היו במצב זה פעמים רבות ויודעים שלאורך זמן, זהו רק 'בליפ' זמני
– רוב נפח המסחר (98% בימים מסוימים) בצפון אמריקה לפחות, מתבצע אוטומטית על ידי מכונות שלא הן ולא מפעיליהן מתרגשים מתנודתיות חריפה

מרצ'לו

אני מאוד מעריך את הפורום שלך ואת היכולת שלך לסבסד את חייך מההשקעה לטווח ארוך בקרנות. אך, עלי לומר שאינני מסכים איתך בהרבה דברים: 1. למה להיות בכרבת הרים שקורית עכשיו? למה לא למכור את ולחכות לאיזון של השוק שיעלה בסופו של דבר. קח רווחים ולך לנוח… 2. הינך מלאה בניסיון וידע. אינני מבין למה לא לנסות להרוויח גם מהירידה- אם זה שורטים על מניות שפשוט נשחטות כרגע או דרכים אחרות לעשות כסף בניהול סיכונים נכון. 3. כרגע אין פתרון לקורונה ואין תחתית לברבור השחור הזה. באקראיות הדברים, איך נוכל להניח שהוא יעלה, מתי ואיך. נכון צריך קיבה מברזל אבל… קרא עוד »

ניצן

אם ככה אתה משקיע כמה שנים אתה אמור להיות מולטי מיליונר ובמקום תגובה פה להתראיין לאתר כלכלי בכתבה על "המשקיע שהרוויח עשרות מיליונים בזמן שכל השאר הפסידו". מכיוון שלא ראיתי את הכתבה הזאת כנראה שהשיטה שלך לא עובדת למשך שנים רצוף.

ניר

תראה, על 2 היא ענתה: היא עכשיו מזרימה כספים לתיק שלה. באופן כזה, היא קונה בזול, וכאשר המדדים יעלו היא תרוויח.
זו גם התשובה ל-1: היא בוחרת להשאר על רכבת ההרים הזאת בשביל רווחים בטווח ארוך. גם מה שאתה מציע (שורטים) זה להיות על רכבת ההרים הזו, פשוט לטווח קצר יותר.

ולגבי מסחר סווינג, אם אתה באמת מצליח לקבל תשואה הקרובה ל-100% בשנה, אני ממליץ לך לשמור על זה בסוד. זה חלומו של כל משקיע, ואם אחרים יגלו את השיטה, היא כנראה כבר לא תפעל. אבל מומלץ שלא לספר עליה כדי שאחרים אפילו לא יחפשו.

גל

מרצלו ,בדוק בעוד מספר שנים את התשואה שלך.
שנה או שנתיים אינם מספיקות,קשה מאוד לצאת ברווח בשיטה שלך לאורך זמן.

שי

99.9% מהסוחרים לטווח קצר או בינוני מפסידים את הכסף בטווח של שנה עד שנתיים.
מה הסיכוי שלך מול בנקים, בתי השקעות וקרנות גידור? או חברות אלגו?
הדרך היחידה להרוויח בשוק ההון לאורך זמן זה להבין שמדובר בהשקעה לטווח ארוך לטווחי זמן של 10-25 שנה.
שאתה מגיע לגיל 50-55 חובה גם לגוון את ההשקעות לנדל"ן בארץ ובחו"ל כדי לצמצם סיכונים. (כול הפנסיה שלנו בשוק ההון וגם קרנות ההשתלמות).
גיוון הוא הדרך היחידה לצמצם סיכונים בכלכלה.

רונית טוירמן

אני תוהה אם יש לי סכום יחסית גדול אם כדאי להשקיע אותו עכשיו ולקנות מניות במחירים נמוכים?

כימאי

מי אמר לך שהמחירים נמוכים?

לילך

אלופת האלופות!!!

דניאל

היי דורין, אני קורא חדש (ונלהב) של הבלוג ורציתי לשאול אותך, או כל אחד אחר שמבין, לגבי עניין שכתבת פה… ציטוט: "ככלל, לא נכון להשקיע במניות כספים שבכוונתכם להשתמש בהם בחמש השנים הקרובות…" אז שאלתי לגבי עניין זה היא: אני מושקע בשתי קופות גמל להשקעה באפיק כללי (שכמדומני מגלם כ 35 אחוז מניות ו 70 אחוז אג"חים פחות או יותר) הכסף מיועד לרכישת דירה בעוד כארבע וחצי שנים (כשנכנסתי להשקעה היו לי 5.5 שנים עד המועד בו אני מתכנן לרכוש דירה). האם להמשיך בקו הזה? או לשנות משהו? אני מבין שהגדלת הפלח המנייתי בתיק לא רצויה (בלי שום קשר לעניין… קרא עוד »

אורן

ככל שמתקרב המועד בו אתה צריך את הכסף – אחוז המניות צריך לרדת.

יצחק

אגב, הריבוי של בר-סמכא הוא בני-סמכא, ולא ברי-סמכא.

מיכלה

אוהבים אותך!
תודה (:

כימאי

דורין, המטרה בתגובה כזו היא לתקן עבור כתיבה עתידית, לאו דווקא כבקשה לתיקון הפוסט הנוכחי.

דוד זיגל

מי אמר שהריבוי הוא בני סמכא? בר סמכא זה בארמית ,ולכן הריבוי צריך להיות גם כן בארמית ,ברי ולא בעברית בני

ברק

פוסט מצויין וברור, אבל רק משפט אחד השאיר אותי עם בלבול. ״1,000 ש”ח שהזרמתם לשוק לפני שבוע קנו 10 מניות; היום הן יקנו 11.49 מניות, כשתוחלת התשואה שלהן גבוהה יותר״

האם אין פה סתירה לכל הטענות של תחילת הפסקא? בעצם באמירה ״תוחלת תשואה גבוהה יותר״ את לא מניחה או ש(1) הסיכון היום בשוק גדול יותר ממה שהוא היה לפני חצי שנה. ואם כן, איך ״מוכיחים״ את זה? בהסתכלות על תמחורי אופציות גבוהים? או (2) שהתמחור עבר היה גבוה מדי, ואני משוכנע שזו לא טענה שאת חושבת שהיא ואלידית

שן

נתת דוגמה ל 20 שנה כפרק זמן נכון להשקעה לתווך ארוך. מה לגבי 10 שנים?

Nathan Moatti

כאמור "פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון". בעזרת השם האנושות תמצא פיתרון לכל בעיה בעולם; להתחממות גלובלית לדוגמה, ול"מחסור" במזון (מספיק שאחוזים בודדים יעברו לתזונה טבעונית וההשפעה על שני אלה תקטן בשיעורים עצומים). כמו בחיים הקטנים של כל אחד, כשהנזק שאנחנו גורמים יהיה גדול מספיק, והכאב כבד מנשוא, נתחיל לעשות שינוי באורח החיים *ונתגבר*. חזקי ואמצי הסולידית!

איגור גיטלשטיין

שאלה, למה בעת שהמניות צוללות, הזהב רשם גם כן כמה ימים של ירידות חזקות? זה לא אומור להיות הפוך?

mementoil

לפני כשנתיים, ב-15/1/2018, המלצתי לציבור הקוראים באתר זה לצאת ממניות ואג״ח לחלוטין, ולמצוא מקלט במזומן ובזהב. הסברתי את עמדתי, שהן שוק המניות והן שוק האג״ח נמצאים בבועה, שצפויה להתפוצץ בשלב מסויים ולהביא להפסדים עצומים למשקיעים בהם. מדד ה-S&P500 עמד אז על כ-2800 נקודות. מאז הוא עלה וירד, חווה מפולת דרמטית בסוף 2018, אך הצליח להשתקם ב-2019 ולקבוע שיאים חדשים, מה שגרם לאזהרותי להישמע מגוחכות. אבל הבוקר, החוזים העתידיים מצביעים על כך שבפתיחת המסחר מדד ה-S&P500 שוב יגיע ל-2800 נקודות, דהיינו שנתיים ללא תשואה כלשהי (למעט הדיבידנדים המועטים שמחולקים כיום). וכמובן שיש אפשרות שהמפולת רק התחילה. לעומת זאת, ביום שבו פירסמתי… קרא עוד »

Yuli

נו באמת ד"ר דום אתה כמו שעון מקולקל שמראה את השעה המדויקת פעמיים ביום. כבר 5 שנים חוזר כל הזמן על אותה 'המלצה'…

סטארק

ממנטו, כל מילה בסלע. הכול מתרסק כרגע אגח קונצרני, ממשלתי, זהב, נפט. אני תהה אם הבחורה הזאת שכתבה כאן פוסט שקיבל עשרות תגובות נשארה או מכרה.. היה לה תיק מנייתי מאוד.

ניצן

למה אתה לא חוזר ומכריז "כמה צדקת"?

מור

אני ובן זוגי בדיוק עמדנו לרכוש דירה והפסדנו סכום לא קטן כתוצאה מהירידות – אני מבין שלטווח ארוך השוק יתקן את עצמו ולכן לא הייתי מוכר אבל לאור המצב הנוכחי (הרכישה אמורה להתבצע ב3 החודשים הקרובים) עדיף כבר עכשיו להוציא הכל?

עמי

שטויות, קצב גידול האוכלוסייה בארה"ב הוא מעולה, כך גם בישראל.
גם עם יכחדו 99.99% מהמינים ההשפעה על הכלכלה תיהיה אפסית!
הכלכלה העולמית היא כמו ים יש גאות ויש שפל.

Ilay

מה שלא הבנתי זה אם אני כבר מושקע בסכום מסויים בהשקעה חד פעמית ולא ממשיך להשקיע כל חודש וחודש האם עדיף לי למשוך את כל הכספים ולחכות להתייצבות של השוק.
מושקע בקופת גמל להשקעה.
אשמח להמלצות.

Eranmr

יש מגפה שפוגעת בענפי תעסוקה רבים. תפעילו קצת הגיון אנשים. אל תחפשו גוראים שיתנו לכם תשובות. אף אחד מאיתנו לא היה בסיטואציה כזו. דוגמא להשקעה סולידית בתנאי אי הוודאות האלה למשל מדד הפחד רק היום עשיתי בקטנה 14% (כביכול השקעה מסוכנת), אבל פאניקה מדבקת יותר מקורונה וקורונה מדבקת יותר משפעת (וכפי הנראה יותר קטלנית). אם כל הכאב אמיתי, כל משבר יוצר הזדמניות לתשואות גבוהות. בכל מקרה תהיו חזקים, ולמור שצריכה עוד 3 חודשים לקנות דירה, כיוון שהסיכון כרגע גבוה ואת צריכה כסף לצווך קצר, בסיטואציה כזו אני הייתי מוכר הכל .

YG

צר לי להיות קצת פסימי – אבל ביפן משנת 1989 ועד היום מדד הניקיי לא התאושש והוא שווה בדיוק חצי ממש שהיה. כלומר שגם משקיעים לטווח ארוך שהשקיעו במדד מליון שקל – 31 שנה לאחר מכן עם חצי מליון שקל.. אז אתם יכולים להאמין במה שנראה לכם אבל מיום ליום המניות ימשיכו לרדת כי אנשים מפחדים יותר ויותר. טראמפ סוגר את הכניסות לארהב, אירופה לאט לאט במצור ובקרוב לאנשים לא יהיה כסף. אני אישית מרגיש שהשוק הולך לרדת – ובגדול. ככה שיש מצב שרק עוד 10 שנים תקבלו את ה״רווח״ שאתם כל כך חמים עליו. תמיד תעשו השוואה של מה… קרא עוד »

קורונה

שמתי 50 אלף על שורטים אני בנתיים מורווח במעל 200 אלף

arn

השאלה היא האם באמת שוק ההון יצמח תמיד? כאן הראו ששוק ההון צומח ראלית בממוצע ב-7% כל שנה ב-90 או 100 השנים האחרונות (לפחות מדד ה-S&P500 צומח כך). אבל צמיחה זו גורמת לכך ששוק ההון יכפיל את עצמו פי 867 במשך 100 שנים. פי 750 אלף תוך 200 שנה ופי 650 מיליון תוך 300 שנה. לדעתי זה לא הגיוני שכך זה ימשך, התנפחות מעריכת כזו נגמרת בפיצוץ והתרסקות מוחלטת (לא התרסקות מסוג של 1929 שממנו נחלצים אלא הרבה יותר גרוע שאולי יביא לחורבן כלכלי מוחלט). פה תארו את הגידול המערכי (אקספוננציאלי) כאחד מפלאי העולם אבל במציאות גידול מעריכי נגמר בפיצוץ.… קרא עוד »

arn

שאלה לגבי שוק ההון: שוק ההון יורד עכשיו בגלל הקורונה. יש הרבה שטוענים שאין מה להתרגש מכך זו דרך הטבע ויש עליות וירידות אבל הממוצע הוא עליות עם רווחים טובים. השאלה היא האם זה נכון? קראתי ששוק ההון צומח ראלית בממוצע ב-7% כל שנה ב-90 או 100 השנים האחרונות (לפחות מדד ה-S&P500 צומח כך). אבל צמיחה זו גורמת לכך ששוק ההון יכפיל את עצמו פי 867 במשך 100 שנים. פי 750 אלף תוך 200 שנה ופי 650 מיליון תוך 300 שנה. לדעתי זה לא הגיוני שכך זה ימשך, התנפחות מעריכת כזו נגמרת בפיצוץ והתרסקות מוחלטת (לא התרסקות מסוג של 1929… קרא עוד »

yaron

זו דעתי התנועה:נמצא פה פעם ראשונה,משקיע בשוק:כ-30 שנה,עברתי כ-6 מפולות בשווקים…דעתי כדלקמן:לא להתרגש!!,בזמן מפולת יושבים על הגדר,לא עושים כלום,או שמגדרים את ההשקעה בהגנה חד פעמית למשך חודש חודשיים.מבטיח לכם אישית,כל ההפסד יחזיר את עצמו.שווקי הבורסות מאופיינים בפאניקה אנושית חסרת הגיון.לכן:אל תביטו,אל תפתחו את התיק,אין ארוחות חינם כמו שהגברת כתבה!!!
בהצלחה!!!-בוגר 2008+2000+2003…

גדי

אולי תספרי לנו בכמה אחוז התיק שלך ירד בחודש האחרון

arn

שאלה לגבי שוק ההון: שוק ההון יורד עכשיו בגלל הקורונה. יש הרבה שטוענים שאין מה להתרגש מכך זו דרך הטבע ויש עליות וירידות אבל הממוצע הוא עליות עם רווחים טובים. השאלה היא האם זה נכון? קראתי ששוק ההון צומח ראלית בממוצע ב-7% כל שנה ב-90 או 100 השנים האחרונות (לפחות מדד ה-S&P500 צומח כך). אבל צמיחה זו גורמת לכך ששוק ההון יכפיל את עצמו פי 867 במשך 100 שנים. פי 750 אלף תוך 200 שנה ופי 650 מיליון תוך 300 שנה. לדעתי זה לא הגיוני שכך זה ימשך, התנפחות מעריכת כזו נגמרת בפיצוץ והתרסקות מוחלטת (לא התרסקות מסוג של 1929… קרא עוד »

קייל

נניח שאתה צודק, איך זה אמור להשפיע על האסטרטגיה שלך כרגע? מה היה מצבו של מי שהוא לא איש עסקים, כשרומא קרסה? הרכוש שלו לא נמחק?

להסתכל על המספר בעו"ש נשאר אותו דבר בזמן שכולם מסביב בפאניקה יכול להיות מנחם, אבל המספר הזה לא אומר הרבה. זאת אשליה לחשוב שאתה יכול להיות "לא מעורב בשוק". מה שכנראה כן נכון לעשות הוא מה שהסולידית ממליצה לעשות בבלוג הזה מרגע הקמתו – לפזר את ההשקעות שלך, כדי לסבול כמה שפחות מתנודות ואי וודאויות כאלה ואחרות.

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן