• חשבון מסחר באקסלנס טרייד : סנט למניה במסחר בארה"ב (מינימום $5 לעסקה), פטור מדמי טיפול לשנתיים, קורס במתנה ובונוס 100 ש"ח למצטרפים חדשים. להצטרפות דיגיטלית לחצו כאן .

סיכום חוברת מיומנויות למידה

משה

משתמש בכיר
הצטרף ב
27/1/15
הודעות
1,510
דירוג
3,332
היי חברים.

ביליתי חלק מהקיץ בללמוד על למידה. כשהגעתי לשנה הראשונה בתואר הרגשתי קצת אבוד. הרגשתי שצריכה להיות דרך טובה יותר לעשות דברים. שוטטתי קצת באינטרנט ומצאתי בלוגר אמריקאי שמתעסק המון במיומנויות למידה וצורת עבודה נכונה באוניברסיטה. המסמך הזה הוא סיכום של חוברת שהוא כתב (כתבתי אותו באישורו) שמתחלקת לעשרה פרקים שהם:

שיפור תשומת הלב בזמן השיעורים
כתיבת סיכומים טובים יותר
קבלת ערך מוסף מספרי הלימוד
תכנון יעיל
יצירת סביבת למידה אידיאלית
סדר וארגון
התמודדות עם דחיינות
למידה חכמה יותר
הגשת עבודות טובות יותר
איך להפוך מטלות קבוצתיות לטובות יותר

אני מסתכל עליה בתור ארגז כלים. לא כולנו זקוקים לכל הכלים האלא אבל עצם הידיעה על קיומם יכולה להיות שימושית.

כן, המסמך הזה מופנה באופן רשמי לסטודנטים אבל אני מאמין שכל אדם שמנסה לייעל את ההתמודדות שלו עם עולם העבודה המודרני יכול להפיק ממנה תועלת.

https://docs.google.com/document/d/1zwqWsNdcgr8xvFahnPne4e8juQvQXic8YaSSQYdGIN0/edit?usp=sharing

השקעתי המון עבודה בחוברת הזו אז אם אתם מגלים שגיאות וטעויות בטקסט אשמח אם תיידעו אותי.
 
כל הכבוד! מהניסיון שלי הדברים שכתובים שם אכן תורמים וחשובים. בהצלחה בלימודים!
 
תודה רבה, אני מתחיל ללמוד בסוף החודש :) ככה שזה מאוד יועיל לי
 
לא ראיתי שצוין שם אבל אולי פספסתי.

כמו שצוין שם, החסרון במחברת זה שהיא פחות מסודרת ואסתטית (תלוי המון בכתב היד לדעתי) ויכול להיות קשה להתמצא בה, והיא פחות גמישה בהוספה וסידור מחדש של חומר.

שיטה שעוזרת לי להתמודד עם זה, זה תוכן עניינים.
משאירים שלושה ארבעה דפים ריקים בתחילת המחברת, ממספרים את הדפים (אפשר דף 1 בכל פעם..)
ואז מוסיפים לתוכן עניינים.
אז אם נושא אחד פרוס על חמישה דפים באיזורים שונים במחברת, בתוכן עניינים זה יהיה מסודר.
לדוגמא:
שיטות לסיכום יעיל... 8,12,21
איך להתכונן למבחנים... 2,27,66

אני מאמינה שהצלחה בלימודים תלויה במיומנויות למידה הרבה יותר מאשר ביכולות קוגנטיביות.
 
למי שמעוניין, אני מצרף סיכום של אחד מטובי חוקרי הלמידה בעולם, ג'ון דונלוסקי. במאמר הוא סוקר את הספרות המקצועית ומדרג את היעילות של 10 טכניקות הלמידה הנפוצות ביותר.

ללחוצים בזמן: לפי ממצאיו, טכניקות הלימוד היעילות ביותר הן ביצוע סימולציות ותרגול מרווח לאורך זמן. רבות מהטכניקות הנפוצות ביותר בקרב תלמידים הוכחו כבלתי יעילות ובהן הדגשה באמצעות מרקר, סיכום, אסוציאציות וקריאה חוזרת של החומר.
 
נערך לאחרונה ב:
כל הכבוד : ) , מאמין שיעזור לחלק מהסטודנטים.
לצערי הקובץ אותו רשמת לא נוגע בדברים הכי חשובים שלחלקם גם אין היום פתרונות שוק.
אותם דברים חשובים שכבר היו ידועים לפני 1900 אותם גילה Ebbinghaus שחקר זכירה של מילים מאותיות אקראיות.

למידה נכונה מושגת כך:
1. ניסוח ידע ברפרזנטציה טובה. רפרזנטציה טובה דורשת מינימום מידע לעיבוד מוחי כלומר שאלה קצרה מאוד(או תמונה?) ותשובה קצרה מאוד(או תמונה?) וממש לא סיכומים, רשימות לא ממוספרות ושאר מרעין בישין.
- נדרש טמפלט כללי לניסוח ובנוסף יצירת קשרים כמעט אוטומטית.
- נדרש עידכון של הידע ע"י ביצוע של תרגול על מנת לשנות את ה-context בהינתן שהוא לא נכון מספיק.
2. חזרה נכונה. שימוש בתוכנת SRS אשר מחשבת לך מתי לחזור על החומר.
3. שינה טובה ושימוש בסטטיסטיקה של השינה שלך כדי לדעת מתי כדאי ללמוד(כי אתה מרוכז למשל)
4. לחץ מיטבי עבור למידה = לפי עקומת yerkes dodson המותאמת אישית אליך.

כמו כן משוואת השיכחה:
cbf8dc028ad8ef102761ec0707204ee9e8201d1d
מראה כמה ההשפעה של הפקטורים הללו יכולה לשפר לך את יעילות הלמידה.
כאשר R מייצג אם אתה זוכר.
S מייצג את החוזק היחסי של הזיכרון- ניתן להגדיל את S ע"י הפקטורים מלמעלה.
t מייצג את הזמן שעבר מחזרה אחרונה.

מקורות:
yerkes dodson wiki
forgetting curve wiki
supermemo articles


אני מאמינה שהצלחה בלימודים תלויה במיומנויות למידה הרבה יותר מאשר ביכולות קוגנטיביות.
זה הוכח.
הקורולציה בין זיכרון לבין IQ היא 0.025154
מקור: https://www.supermemo.com/english/iq.htm
 
מה שתמיד עבד עבורי הוא תמצות. רדוקציה של מאמרים לפסקאות, פסקאות למשפטים, משפטים למילים, מילים לראשי תיבות. מצאתי ועודני מוצאת שאסטרטגיה כזו מקלה על זכירה לטווח הקצר והארוך כאחד.
 
גיליתי (דרך הבלוג CIG) תוכנה מעולה לסיכומים.

זהו מעין מעבד תמלילים למחשב שניתן להגדיר אותו כך שלא יאפשר יציאה אלא אם כן כתבתם X מילים או שעבר Y זמן.
מושלם למי שרוצה לסכם על המחשב אבל מעוניין להימנע מהסחות הדעת שבאות איתו.

ניצלתי אותה בימים הראשונים באוניברסיטה לצורך סיכומים ורמת הריכוז שלי הייתה טובה בהרבה.

למי שמעוניין חפשו Cold Turkey Writer
 
מה שתמיד עבד עבורי הוא תמצות. רדוקציה של מאמרים לפסקאות, פסקאות למשפטים, משפטים למילים, מילים לראשי תיבות. מצאתי ועודני מוצאת שאסטרטגיה כזו מקלה על זכירה לטווח הקצר והארוך כאחד.

@הסולידית את יכולה לפרט איך זה עובד?
 
@משה קראתי לפני כמה ימים משהו מאד מעניין בנושא.
יש לנו את שתי ההמיספרות במוח - השמאלית שקשורה על השפה, לוגיקה וכד' והימנית שקשורה לרגשות מוטוריקה וכד'.
הלימוד הכי טוב מתבצע כאשר משלבים את שתי ההמיספרות!

דוגמא טובה זה השיר גשם גשם מטפטף.. לימוד שפה באמצעות שיר.
או את שיר הABC שאין מישהו שלא שר בראש עד היום כשהוא מחפש את סדר האותיות.
לימוד באמצעות ציורים, צבעים וכד'.
יש עכשיו קטע בבתי ספר יסודיים שנקרא "אליפות הסייבר" שזה למעשה תחרות בין בתי ספר דרך "משחקים" של חשבון. זה מדהים כמה הילדים מתים על לתרגל חשבון כשזה בא באמצעות משחק.......

הבנתי את זה גם מקודם כשניסיתי לפתח דברים אבל לא הייתי מודעת ל'הגדרה' הזאת.
 
באופן כללי אחת הטכניקות הנפוצות להגביר מוטיבציה היא להפוך דברים למשחק.
מדהים ליראות את זה אצל ילדים.
הבת שלי מכירה ספרים שלמים (חוברות ספרי ילדים) בעל פה, כי כל יום "אבא תספר לי".
האתגר הוא להצליח "לעבוד" על עצמנו ולהנות מהלמידה כאילו הייתה משחק.
 
תוכל לתת קישור לבלוג?
 
נחמד שעולים מפעם לפעם גם פוסטים מהסוג הזה, שכל אדם צעיר יכול להפיק מהם תועלת :)
 
נערך לאחרונה ב:
לאחרונה הכתה בי בעוצמה ההבנה של ההבדל העצום בין שינון לקידוד (=תמצות).
ובזכות זה קיבלתי את הבטחון לחזור לספסל הלימודים וביכולותיי להצליח בהם.
הגדרה יפה שקראתי על קידוד- כמו ידית של דלת, ואני מוסיפה את הכינוי- רמזים.

בכל מקרה, @משה עלה לי רעיון ממש מדליק שאולי מישהו ימצא בו שימוש.
החסרון הגדול במחברות ודפים זה שאי אפשר למחוק.
עשיתי ניסוי, ניילנתי דפים, חלק חלקים וחלק עם דברים שצריך לכתוב שוב ושוב (כמו רשימה מטלות) וכתבתי עליהם עם פרמננט מרקר, משתמשת בספוג הפלא בתור מחק (לא משיר את הלכלוך של מחק רגיל) וזה מהמם!
צריכה למצוא עטים קצת יותר דקים משרפי אבל בעיניי זו הברקה:)
 
נערך לאחרונה ב:
@משה בעניין הכסילופון. באופן אישי, כל תקשורת שקשורה לעבודה נעשית דרך הווטספ (קבוצות). ולכן אני לא יכולה לעבור לגמרי לכסילופון. מה לדעתך הפתרון?

בקשר למוטיבציה ומיומנויות למידה.
אחת מהסיבות שהנושא הזה מרתק בעיניי, היא שהמפתח לחיים טובים, מרתקים ועשירים (בכל המובנים) היא למידה, וכשאתה יודע איך ללמוד בצורה שיטתית, המה פחות משנה. האסטרטגיות מוציאות מהמשוואה את הצורך במוטיבציה או לפחות מורידות את השפעתה.
נכון שיש נושאים שמעניינים אותנו ולכן נלמד עליהם בזמננו הפנוי, אבל דברים שצריך ללמוד, אם יש לנו את המתכון לפרקטיקה, זה יהיה קל יותר וגם מהנה יותר.
אז לונג אז אתה יודע את הדרך של המוח לקלוט את המידע, מה אתה לומד פחות משנה.
זה כמו להינות מתהליך הבישול גם כשהאוכל לא לטעמך האישי.
 

נושאים דומים

Back
למעלה