קניית זהב להשקעה:3 יתרונות וחסרונות

ק

 משקיעים רבים מפתחים חיבה עזה או שנאה יוקדת כלפי המתכת הזהובה. קורסים ותוכניות לימודי שוק ההון נוטים בדרך כלל לדלג על ההשקעה בזהב, ובעקבות זאת אינם עומדים על היתרונות והחסרונות המהותיים הכרוכים בהשקעה באפיק זה.

יתרונות ההשקעה בזהב

1. מחיר הזהב נוטה לזנק כאשר המשק נקלע למצב של אינפלציה גבוהה. מזה 5,000 שנה משמש הזהב כאמצעי חליפין, המוסכם על ידי בני האדם כיסוד אוצר ערך. ככזה, הזהב הוא כסף לכל דבר משחר ההיסטוריה האנושית. ומכיוון שהזהב הוא סוג של כסף, הרי שהוא בהכרח "מתחרה" עם ערכו של כסף פיאט, כלומר שטרות הכסף השואבים את ערכם מתוקף חוק המדינה (לדוגמה: דולר ארה"ב, שקל חדש ישראלי ועוד). לכן, כאשר האינפלציה מאיימת לשחוק את ערכו של המטבע (כסף הפיאט)כאשר האינפלציה מאיימת על המטבע, ערך הזהב יעלה.

בשנות השבעים השתוללה בארה"ב אינפלציה ממשית, וגם הציפיות לאינפלציה עתידית הרקיעו שחקים ו"חנקו" את המשק. בתגובה זינק מחיר הזהב בשיעור חד: בשנת 1979, כאשר האינפלציה בארה"ב שחקה את ערך הדולר האמריקני ב-13%, עלה מחיר הזהב  ב-118%. המלחמות שניהלה ארה"ב באפגניסטן ובעיראק בתחילת המאה הנוכחית שחקו את ערך הדולר, ושתי הבועות הגדולות שהתפוצצו (בועת ההייטק ובועת הנדל"ן) גרמו שוב לעלייה חדה במחיר הזהב. ואמנם ביצועיו בעשור האחרון היו טובים מאד.

2. הזהב מנותק מלחצים פוליטיים לעומת כסף פיאט: בניגוד לכסף פיאט, ממשלות אינן מסוגלות להדפיס זהב כאשר הן חוות מחסור. גרעונות הענק של ממשלות העולם אינם נקובים בזהב, אלא בכסף פיאט.   זהב לפוליטיקאי הוא כמו מים קדושים לערפד. השקעה בזהב מגינה על המשקיע מפני משברים פוליטיים, פיננסיים וכלכליים גם בתקופות בהן הכל נראה רגוע ושלו. הדבר חשוב מכיוון שאירועים שכאלה עלולים לפרוץ בכל עת וללא אזהרה.

 3. זהב הוא נכס מוחשי: החזקה במטבעות זהב או במטילי זהב היא סממן אוניברסלי מוכר ומוסכם לערך.  הזהב הנו מוחשי, קל לניוד ולאחסון באופן ישיר, ללא תיווך של צד שלישי כלשהו. במובן זה, בניגוד לאגרות חוב, למניות ואף לכסף מזומן, הזהב אינו נייר ערך המבטיח הבטחות עתידיות, אלא נכס בר קיימא אשר אוצר ערך באופן מיידי.

חסרונות ההשקעה בזהב

1. מחיר הזהב נוטה לרדת כאשר המשק צומח: שגשוג כלכלי גורם לירידה בערך הזהב. כאשר הבורסה עולה ושיעור האינפלציה נמוך ויציב, הזהב לא ייתפס כבעל ערך גבוה משמעותית מזה של מהמטבע המקומי. מכיוון שזהב אינו נושא ריבית ואינו מחלק דיבידנדים, משקיעים רבים יוותרו עליו בחיפושם אחר הכנסה שוטפת בשוק המניות והאג"חים. מצב זה כמובן ישפיע על מחיר הזהב באופן שלילי.

בעבר היו שנים שבהן מחירה של המתכת צנח בשיעורים חדים. ב-1981 לדוגמה צנח הזהב בשיעור של 31%. בשנים אחרות רשם הזהב הפסדים של 20% ומעלה בערכו. היו גם מספר שנים רצופות בהן הזהב השיג תשואה שלילית מדי שנה. מצב זה אפיין את רוב שנות התשעים, תור הזהב של שוק המניות. בין השנים 1980 ו-2000 הזהב דישדש תקופה ארוכה מאד, ומשקיע שקנה זהב ב-1980 גילה כעבור 20 שנה שהפסיד (במונחים ריאליים) 6.1% מסכום ההשקעה המקורי.

2. מחיר הזהב נוטה לרדת בסביבה כלכלית דפלציונית. דפלציה, כזכור, היא היפוכה של האינפלציה: בעוד שבתקופות של אינפלציה היצע הכסף עולה ולכן ערכו יורד, הרי שבתקופות של דפלציה היצע הכסף יורד ולכן ערכו עולה.  כאשר חלה עליה בערכו של המטבע המקומי, כוח הקנייה של הציבור גדל. מכאן נובע שמטבע חזק יותר יכול לרכוש יותר זהב. במשק דפלציוני דרושים פחות שקלים או דולרים כדי לקנות זהב בכמות זהה, ולכן הזהב יורד בערכו.

3. מחיר הזהב נוטה לרדת כאשר המשק נקלע למיתון. העלאת ריבית בסביבה כלכלית חלשה ממילא גורמת בדרך כלל להתכווצות המשק. כאשר ממשלות מצליחות לרסן את האינפלציה הגבוהה, מחיר הזהב יורד בתגובה לירידת האינפלציה.

הירשם
הודע על
guest

7 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
עמית

מה היתרון של זהב פיזי על ה ETF הקרוי GLD? העלות הנמוכה והגמישות שמציעה GLD מאוד מפתות.

עמית

הזהב לפי הארי בראון אמור לעלות כשיש אינפלציה ומשקיעים מחפשים תחליף למטבע, וזו הסיבה להשקיע בו חלק כה ניכר מהפורטפוליו. אני מבין איך זה יקרה במקרה של אינפלציה בכלכלת ארהב אם משקיעים יברחו מהדולאר. אני לא מבין איך אינפלציה בכלכלה הישראלית יכולה להשפיע על מחיר הזהב העולמי? בפוסט הזה את עושה גזירה שווה בין אינפלציה בישראל ובארהב. אנו מדברים על תיקים שבסיסם בשקל ואין בפורטפוליו הגנה בפני אינפלציה בישראל. מאידך יש את הוולטיות הגבוהה של זהב, בלי היתרון שלשמו הוכלל בפורטפוליו הארי בראון. מה אני מחמיץ?

עמית

תודה דורין,

ראי למשל ההערה הזו והדיון שאחריה, כפי שחששתי, נטען (על ידי תומכי הגישה של harry Brown) כי permanent portfolio אינו מתאים לתושבי מדינות קטנות כמו ישראל.

http://gyroscopicinvesting.com/forum/permanent-portfolio-discussion/implementing-the-permanent-portfolio-in-israel/msg41275/#msg41275

שי

היי, אשמח להבין את התשובה לשאלה ששאלת, על זהב והשפעת אינפלאציה עליו במדינה קטנה כמו ישראל.תודה

היד הנעלמה

היי דורין. הזהב איננו גידור טוב לאינפלציה בשום קנה מידה. לא תמצאי שום קורלציה ראויה לאורך זמן בין אינפלציה במדינה כלשהי לבין מחיר הזהב. האינפלציה הייתה כמעט 1% בשנת 2013, והזהב איבד רבע מערכו. בשנת 2012 האינפלציה הייתה זהה, והזהב זינק. לזה לא קוראים גידור. כל מחקר כלכלי שבוצע על מחיר הזהב שלל שונות מתואמת שלילית לזהב ולאינפלציה. מה שכן, זהב הוא אחלה גידור למשברים גיאו-פוליטיים. כאשר איזה דיקטטור במדינה דמיקולו מאיים להפיץ גרעינית מדינה אחרת, הזהב נוטה לעלות (ללא סיבה הגיונית. זה טיפשי לחשוב שיהיה אפשר להשתמש בביטחה בזהב במדינה שבה המשטר קרס). השקעה בזהב (או בכל סחורה אחרת)… קרא עוד »

שמיל

סליחה על שאלת התם, אך האם קניית זהב , מכוונת לקניית זהב פיזית, או ניירות ערך שמקבילות לכך? תודה.

mementoil

הטענה כביכול בסביבה דפלציונית הזהב נוטה לרדת אינה נכונה. מבחינה תיאורטית, בסביבה דפלציונית ערך המטבע הלאומי אכן עולה ולפיכך קונה יותר מכל סחורה, כולל זהב. אולם מעשית, בסביבה דפלציונית חריפה ישנו קושי רב להחזיר חובות, חברות רבות פושטות את הרגל ואפילו בנקים עלולים להתמוטט. לפיכך יש ערך רב לאפשרות להחזיק נכס נזיל מחוץ למערכת הבנקאית, שיש לו ערך עצמאי ואינו מהווה התחייבות של אף גורם אחר. והדבר גורם למחיר הזהב דווקא לטפס. אמת, בתחילת הדפלציה נצפה לראות ירידה ראשונית במחיר הזהב בתגובה לירידה בביקוש התעשייתי, אבל לאחר מכן הוא נוטה לטפס פי כמה. לגבי הטענה בתגובות שהזהב אינו מגן מפני… קרא עוד »

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן