לימודי שוק ההון – יש בכלל דבר כזה?

ל

בשעה טובה סיימתם את לימודי שוק ההון באחת מטריליון המכללות הפיננסיות הפזורות ברחבי ארץ הקודש. כעת אתם חמושים בכל הידע הדרוש כדי לייצר תשואות חיוביות מהבורסה בסיכון סביר ולהגיע ל"עצמאות פיננסית" עד יומכם האחרון.

או שלא.

בחלוף השנים פיתחתי יחס אמביוולנטי כלפי מוסדות החינוך הפיננסי הפרטיים בישראל, ובפרט אלה מהם המציעים קורסים ללימוד הבורסה.

ברמת העיקרון, אני מברכת כל מוסד המתיימר ללמד אנשים כיצד לקחת אחריות על גורלם הכלכלי, לתכנן לטווח ארוך, לחסוך ולהשקיע.

המוסדות הללו ממלאים ואקום עמוק שנוצר אגב ההתעלמות הפושעת של מערכת החינוך בישראל מכל מה שקשור בכסף — התעלמות שבגינה צמחו כאן דורות של צרכניסטים באוברדראפט המכורים לאשראי כמו לקוקאין.

אבל אליה וקוץ בה.

למה לשלם יותר?

שוק ההון הוא סביבה מעט פרדוקסלית. מצד אחד ישנם אין-ספור מומחים, ספרים, מאמרים, אתרי אינטרנט, הרצאות, קורסים ומקורות מידע; ומצד שני, בכל רגע נתון ניתן למצוא מומחה שיאמר שהשוק עתיד לעלות, מומחה שיאמר שהשוק עתיד לרדת, ומומחה שיאמר שהשוק עתיד לדשדש.

במילים אחרות, למרות הידע התאורטי העצום, כשמדובר בבורסה, אי ההסכמה עולה על ההסכמה.

איזה מין "ידע" אפשר להעביר בסביבה כל כך דינאמית וטעונה פסיכולוגית שאיש אינו מסוגל לחזות מראש? האם באמת אפשר "ללמד" מישהו כיצד מערכת כאוטית כזו פועלת, וחשוב מכך, כיצד ניתן לשרוד בתוכה?

אני מאמינה שכדי שלימוד כלשהו יהיה אפקטיבי, בסיס הידע העיוני חייב להישען על יסודות מוצקים ומוסכמים על הכלל. זה נכון לגבי לימוד שפה זרה, זה נכון לגבי לימוד תכנות, וזה נכון גם לגבי לימוד שוק ההון.

אי אפשר להשקיע בבורסה בהצלחה בלי הבנה תאורטית עמוקה של מושגים כמו מניות, אגרות חוב, סיכון, תשואה, התפלגות נכסים ופסיכולוגיית המונים.

אי אפשר  לנהל סיכונים מבלי להפנים את החובה לפזר את התיק על פני מגוון רחב של נכסים,לאזן את תיק ההשקעות באופן תקופתי כדי לגרוף רווחים, ומעל לכל – להימנע מנסיונות לתזמן או "להכות" את השוק.

חלק מהמכללות הגדולות משלבות תכני יסוד אלה בקורסים שלהן, וטוב שכך. כל מקור מידע שמסייע לכם להבין את המושגים הללו – מבורך.

אבל כאן בדיוק צצה הבעיה הראשונה, קרי, עלות מול תועלת. קונקרטית, מדוע לשלם מחיר גבוה פי 10 על תכנים שאפשר לקבל באמצעות קריאה של ארבעה או חמישה ספרי השקעות טובים?

המניות הראשונות הונפקו בשנת 1602 על ידי חברת הודו המזרחית ההולנדית. מאז לא חל שינוי משמעותי בהגדרה מהי מניה. גרהאם כתב על זה ב"המשקיע הנבון". מלכיאל כתב על זה ב"הליכת אקראי בוול סטריט". האם כדי ללמוד ולהפנים את המושגים הללו אתם באמת זקוקים ל"מאסטר בהשקעות" שיקריא את ההגדרה היבשה ממצגת?

אם אתם מסוג האנשים ששונאים לקרוא, זקוקים לחניכה אישית וללימוד פרונטאלי – לכו על זה, אני משוכנעת שתפיקו מהקורסים האלה תועלת.

אם, לעומת זאת, אתם רואים עצמכם אוטו דידקטים, פשוט למדו את עצמכם. תוכלו להתחיל כאן או כאן.

משקיעים או ספקולנטים?

יש שיגידו שהערך המוסף המשמעותי ביותר של הקורסים השונים הוא לא רק בקשר הבלתי-אמצעי שנוצר עם התלמיד, אלא גם באפשרות שניתנת לו להתנסות "על רטוב" בהשקעות באופן מודרך, עם מנטור / קואצ'ר צמוד.

כעיקרון- זה נפלא. הרי אף ספר יכול ללמד אתכם מהי סיבולת הסיכון שלכם, או איך תגיבו כשהשוק קורס וכולם מוכרים בפאניקה. זה משהו שאתם צריכים לחוות על בשרכם.

אלא שעיון מדוקדק במבנה הקורסים הגדולים חושף תמונה מדאיגה למדי. חלק גדול מקורסי היסוד משלבים בתוכם אלמנטים ספקולטיביים לחלוטין, שנועדו לעודד את התלמיד המתחיל להפוך לסוחר יומי מקצוען – לא למשקיע לטווח ארוך.

כמו שכתבתי בעבר, הבעיה עם מסחר יומי, פורקס, מסחר באופציות, אופציות בינאריות ושאר "השקעות" ספקולטיביות לטווח קצר היא שכולן מהוות הימור אקראי על ההתנהגות השווקים. ובהימורים כמו בהימורים, המיעוט שבמיעוט מצליח להרוויח באופן מקצועי. כל השאר נטרפים על ידי כרישים מוסדיים חמושים ברובוטים, שכל תכליתם היא להמתין עם מתלעות פעורות לדגיגונים (בוגרים טריים).

עכשיו – אין לי מושג מה באמת מלמדים בקורסי מסחר יומי בבורסה. כלומר, עיינתי בסילבוס, ראיתי מערכי שיעור בנושאים כמו ניתוח טכני ותבניות ונרות יפנים ונרות פיבונאצ'י וממוצעים נעים ורצועות בולינגר וקריאה בקפה ובובות וודו וצפייה בגרמי השמיים.

ועדיין, התקשתי לראות איך בדיוק הם מלמדים בני אנוש לקבל החלטות, להיכנס לפוזיציה ולצאת מפוזיציה תוך פחות מאלפית השנייה. איך הם מלמדים סוחרים מתחילים לנצח רובוטים?

גם אם נקבל את הטענה שמסחר יומי דורש מעט כישורים וניסיון, לא ניתן להתעלם מהעובדה שהמרכיב המשמעותי ביותר בהצלחה כאן הוא מזל. כלל ברזל בשוק ההון אומר שככל שאופק ההשקעה ארוך יותר, התאוריה רלוונטית יותר. כשאופק ההשקעה מתקצר הידע התאורטי מפנה את מקומו למזל ולאקראיות.

האם אפשר ללמד אדם להיות בר-מזל? ספרו לי נא כיצד.

עד אז, נדמה לי שכל בוגר צריך לקבל עותק של "תעתועי האקראיות" מאת נסים טאלב כמתנת סוף קורס.

גם המאסטרים מתרסקים

הבעיה השלישית, והחמורה ביותר, היא שרוב קורסי הבורסה משווקים כפיתרון בנוסח "זבנג וגמרנו". הירשם, שלם אלפי שקלים, ונהפוך אותך למומחה. נהפוך אותך לחכם יותר מהשוק. נציב אותך במסלול הבטוח להכנסה פסיבית שוטפת.

כדי לתמוך במנטרה הזו, בתי ההשקעות מגייסים "מאסטרים בהשקעות" בתור מרצים; דוחפים לכם שירותי איתותים, כדי שתדעו בדיוק מתי לתזמן את השוק; מתהדרים במוניטין של בית ההשקעות הגדול שתומך אותם; מתחייבים להצלחתכם (או שתקבלו את שכר הלימוד חזרה, אבל לא את הכסף שהפסדתם במסחר) וכן הלאה.

לימודי שוק ההון
סילבוס מייצג של קורס בורסה פופולארי. ההדגשה שלי.

אין. כזה. דבר.

לא משנה כמה ינסו לייפות – הסיכון קיים, והוא גדול מאוד. קורס צניחה הוא עדיין קורס צניחה – פוטנציאל המוות קיים גם אם המדריך הוא "מאסטר". למעשה, בהשקעות ספקולטיביות הסיכון אפילו גדול יותר, מפני שההפסד שלכם פירושו רווח למישהו גדול וחזק מכם.

בשורה התחתונה, אפשר ללמוד המון מספרים – ואפילו מקורסים – ולהפיק תועלת אדירה מבסיס הידע התאורטי שהצטבר עד כה. הפרקטיקה יותר מורכבת. אפשר ללמוד מה אמור לעבוד, אבל מכיוון שהשוק משתנה כל הזמן, והיות שאיש לא מסוגל לחזות את העתיד, אין אף אחד בעולם שיכול לומר לכם מה באמת יעבוד לאורך זמן.

הירשם
הודע על
guest
20 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
ניר

מסכים איתך לגמרי. לא מאמין בדיי טריידינג ולא מאמין בניתוח טכני. אני מאמין רק בהשקעות בחברות שאתה מבין מה הן עושות ומסוגל לנתח אותן ואת השוק שלהן כמו שצריך. אולי התשואה בחברות כאלה יותר נמוכה בטווח הקצר אבל בסופו של דבר השוק תמיד ישקף את המצב של החברה בטווח הארוך.

פ

פוסט יפה … שאומרים מניות לרוב האנשים זה נשמע כמו הימורים מבחינתם בדיוק בגלל זה שבטווח הקצר קשה מאוד להרוויח. לעומת זאת בטווח הארוך הסיכוי לעשות תשואות חלומיות (10-30) כביכול הוא אמיתי לגמרי ובר השגה.מי שיחפש אחר בלוגים איכותיים של משקיעי ערך יראה לא מעט משקיעים שעשו יותר מ30 אחוז לשנה במשך כמה שנים וחלקם התחיל לפני המשבר של 2008. אבל לא משנה שהשקעות ערך יהיה הדבר היחידי שעבד בבורסה ב80 שנה האלו וזה הוכח, עדיין זה לא יעניין את רוב המשקיעים. שיחפשו או להמר עם הכסף (מסחר קצר טווח) או להתבצר איתו ולהגן כל הזמן בפקדונות או אפילו אגחים… קרא עוד »

רון

אני פחות אוהב את הפוסט, מה חדש?
יש להפריד

השקעת ערך זו עבודה, עבודה שדורשת התמקצעות. לעבוד בה כדי למצוא את הערך.

רוב האנשים עובדים במשך היום ומחפשים מקום לכסף שצברו, יש שילכו על בטוח ויפסידו מדד, יש סולידים ויש הנהנים מהסיכון ומהמרים. מיותר להתייחס למהמרים מאחר והם נהנים ומשלמים על חווית הסיכון, לא בטוח שיש להם רצון להרוויח ולאלה שיש את הרצון יקח 7 שנים להתמקצע.

מיותר להתייחס למהמרים למרות שאנו נהנים מההפסדים שלהם ומיותר להתעצבן מהנוכלים שמוכרים חלום בטעם של קורס. איך הגשש אמרו: לאוכל יש טעם של קורסים

פ

להתמקצע בהשקעות ערך לוקח כמה שעות שבועיות לא 7 שנים.. ולא צריך להיות חכם במיוחד כל אחד יכול. יש גם שיטות שמביסות את המדדים בהשקעה של דקה בשנה. אנשים פשוט לא מודעים.

רון

אולי נכון,
אני לא מכיר ואשמח לקבל קישור.
שאלה: אם כל אחד יכול בדקות אז גם קרן יכולה להשתמש באותם פורמולות. האם אנחנו לא עוברים מערך לספקולציות ברגע שקנות נכנסות להשרעה? ואם כן אז לא מספיק למצוע מניית ערך אלא צריך כזו שאחרים עדיין לא גילו?

רון

השאלה לא נכתבה ברור וכבר יש לי את התשובה.
ברגע שמצאת מניה בעלת ערך, תשמח שקרן גם תשקיע בה …כך שברור לי איך כל אחד יכול להשקיע ללא ידע במניות ערך.
אשמח לקבל קישור איכותי

פ

יש כל כך הרבה אתרים שאני לא ידוע מאיפה להתחיל בארץ יש 4 בלוגים לפחות ממש טובים ינון אריאלי לחיות אבל אחרת ערך מוחלט וגבי זי. עשו מחקר באתר aaii והראו שיטות לסינון מניות שב דקה השקעה הגיעו עד ל35 אחוז שנתי ממוצע על פני 10+ שנים וכמעט כל השיטות שנבדקו לדעתי כמה עשרות לפחות ניצחו את המדדים. השיטות האלו זה גם מקור מצויין לבחור אקטיבית את המניות הטובות ביותר. חשוב לציין זה לא מתמטיקה אבל לרוב אם תבחר מניות זולות ותחכה בסבלנות עד שיגיעו למחיר ההוגן זה ישתלם. ב2008 לדעתי השיטות היו במינוסים וחלקם גדול מאוד ככה שצריך גם… קרא עוד »

אורן

היי דורין. חיפשתי חומר על "המשקיע הנבון" (הגרסה העברית) ומצאתי את המסמך הזה: http://www.mzinv.com/navon.pdf
האם לדעתך יש בו טעם והגיון?

זרטוסטרא

ממליץ על קורס שעשיתי על השקעות ערך של ינון אריאלי
http://bursa4u.com/investing-courses
יש עוד 2-3 קורסים בודדים בנושא הזה, אבל הוא די מסודר ומותאם למשקיעים מתחילים, עם ידע בסיסי בבורסה.

דני

קורסים להשקעה, כמו רב הקורסים המקצועיים, נועדו קודם כל לטובת מי שמוכר אותם, ולא לטובת התלמידים, שחלקם הגדול טעו לפני – ויטעו גם אחרי – בניהול הקריירה והכסף שלהם.

לגבי מסחר יומי: הוא בהחלט *לא* הימור אלא מיומנות נרכשת. אגב, אם את מעוניינת לרכוש אותה, ולהפוך ל"ברת מזל", כל מה שצריך זה גישה נכונה + הרבה זמן פנוי + עשר שנות ניסיון 😉

אבי

מהי ספקולציה?
ההגדרה מופיעה אצל גרהם ולפי ההגדרה הזו קנית זהב היא ספקולציה.
כך שהתורה של הארי בראון דוגלת בספקולציה.

רון

דורין

יש פראיירים שמשלמים על קורסים להיות מומחה בכל תחום, רוצה להיות זמר? תוכניתן?
אז יש שחושבים שממסחר יומי יתעשרו.. .
שוק ה-״בוא תלמד אצלנו קורס ותמצא עבודה/כסף/פירסום״ פורח בזכות הפראיירים

לגבי תיכנות שאת חוזרת מראה כדוגמא ללימוד.
גם בשוק התיכנות המצב זהה למה שאת מתארת ויש להבין שלימוד מספר כלים לפיתוח אתר אינטרנט זה טוב כתחביב לפיתוח אתר אישי או כדי להכנס לשוק ההייטק כפועל שחור שיפוטר אחרי מספר שנים. מעבר לתחביב, זו לא השקעה איכותית.

אלון

שוק הון לא לומדים!..שוק הון חווים…וחווים טוב!…רק ככה לומדים…כשתשקיעו "על רטוב"…תלמדו טוב מה זה שוק הון.

הדר

לימודי נהיגה, יש בכלל צורך בכך או שאפשר ללמוד זאת דרך האינטרנט או מספרים? – אז נכון שישנם נהגים מדהימים שנהגו שנים רבות לפני שבכלל היה מותר להם על פי חוק לשבת על מושב הנהג, והם התחילו לנהוג בגיל שעוד אסור היה להם בכלל לשבת במושב שליד הנהג [מושב האישה..]. אלו לימודים שלא ניתן ללמוד בשום דרך מלבד הדרך הפרקטית, ואני הרי לא מצפה ממורי נהיגה להבין בהנדסת צמיגים ובהנדסת היגוי ולפרק לי את משוואת הכוחות לזווית ומהירות קריטית להחלקה בהתאם ללחצי האוויר בצמיגים ולשינוי אפשרי בגובה מרכז מסה.. – דורין, לא הכל ניתן ללמוד באינטרנט ולרוב נדרש שינוי מחשבתי… קרא עוד »

עומר

שלום אני קורא ופשוט לא מאמין. אני סוחר יומי כבר 5 שנים, אני לא מבין מה הבעיה עם זה? אני עושה 1500₪ בשעתיים עבודה, לאחר עמלות ומס. הרי זה כל כך פשוט לסחור אם מנתקים את הרגש. לא צריך להיות מומחה לכך. למדתי חמש שנים את כל הדברים שניתן ללמוד על שוק ההון. אני מחזיק ברשיון יעוץ השקעות וכן למדתי אופציות מעוף, אגח, ניתוח טכני, מסחר יומי. אני יכול לומר דבר אחד לגבי זה, זה היה בזבוז של זמן כל עוד התפיסה שלי לא השתנתה. לאחר שהפסדתי לא מעט, נפל לי האסימון בנוגע למסחר היומי. אימצתי שיטה מטופשת למדי אבל… קרא עוד »

Eli

על למה 1% אחד מהאנשים מחזיקים ברוב הכסף שמעת?
נכון שיש הרבה אנשים שחושבים שהם חכמים גדולים והם לא, אבל עובדתית יש 1% של אנשים שמה לעשות מצליחים יותר מה99% שהולכים כמו עדר כבשים שנשאר ממוצע כל החיים במקרה הטוב.

eyal

במה אתה סוחר עומר?

בוקי ה.

אני מצטט….

"עכשיו – אין לי מושג מה באמת מלמדים בקורסי מסחר יומי בבורסה. כלומר, עיינתי בסילבוס, ראיתי מערכי שיעור בנושאים כמו ניתוח טכני ותבניות ונרות יפנים ונרות פיבונאצ'י וממוצעים נעים ורצועות בולינגר וקריאה בקפה ובובות וודו וצפייה בגרמי השמיים"…
🙂
ביג לייק
lol

פול

האם יש כאן סוחרים יומיים?

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן