אפתיה אהובתי: להשקיע בבורסה בלי רגש

א

"הזמן הוא ידידך, הרגש – אויבך." –ג'ון בוגל

רובנו תופסים את עצמנו כיצורים תבוניים ורציונאליים הפועלים מכוח ההיגיון.

אך בסביבה ייצרית וטעונה פסיכולוגית כמו שוק ההון, גם המשקיע ההגיוני ביותר עלול להיכנע לדחפיו הרגשיים ולבצע בשל כך טעויות הרסניות מבחינה פיננסית.

מרחב "הטעות הרגשית" של המשקיע הממוצע הוא כמעט אינסופי, וניכר במיוחד כשהבורסה קורסת או מזנקת באופן דרמטי.

בתקופות אלה משקיעים רבים נכנסים לשוק (חמדנות) או בורחים ממנו (פחד), משנים את פרופיל הסיכון שלהם בתגובה לאירועים בשווקים, וקונים או מוכרים ניירות ערך לפי הבאזז האחרון בתקשורת הכלכלית.

פרופ' דניאל כהנמן טען כי בני אנוש מונעים משנאת הפסד יותר מתשוקה לרווח. זהו ככל הנראה אינסטינקט ביולוגי, שריד אבולוציוני שמביא אותנו לא פעם לקבל החלטות על סמך דחפים רגשיים.

זו הסיבה שכשהבורסה עולה משקיעים רבים נוטלים על עצמם סיכונים לא מידתיים , אולם כשהיא קורסת – סף הסיכון שלהם משתנה בחדות.

המוני משקיעים חוו זאת על בשרם במפולת של 2008. רבים נקלעו לפאניקה, ניסו "להציל" את מה שנותר מתיק ההשקעות שלהם, מכרו את ניירות הערך היקרים שלהם במחירי ריצפה ובכך נעלו הפסדי הון לעולמי עולמים.

emotions
רכבת ההרים הרגשית של המשקיע הטיפוסי. מקור: לא ידוע.

ההחלטות הפזיזות הללו יכולות להחריב כל תיק השקעות. המשקיע הטיפוסי מוכר את נייר הערך כשמחירו נעשה נמוך מדי, וקונה שוב כשהוא גבוה מספיק בעיניו. ככה לא עושים כסף! (*)

ג'ון בוגל מלמד אותנו להתעלם מהפחד. משקיעים פסיביים מתייחסים למפולות בתור הזדמנות פז לקנות מניות בזול. כך כל שקל קונה יותר ניירות ערך. כשהשוק חוזר לעלות, המשקיע הפסיבי כבר הרוויח רווח נאה על ההשקעה כתוצאה מקנייה במחיר רצפה.

איך להשאיר את הרגש מחוץ לשוק ההון?

מובן, אפוא, כי בכל הקשור לכסף והשקעות, האינסטינטקים שמצילים אותנו מסכנות היומיום הופכים לסכנה בפני עצמם. הרגש אופף את ההיגיון, גורם לנו לפעול בפזיזות או לא לפעול כלל.

אני יכולה לומר לכם "לנטרל את הרגש", אבל גם אם תסכימו איתי ברמה השכלית, לא בטוח אם הדחפים היצריים שלכם יאפשרו לכם ליישם זאת בפועל, ובפרט בתרחיש שבו כספכם היקר צונח ביחד עם השוק.

ובכל זאת, ישנם כמה קווים מנחים – שאותם אני מאמצת באופן אישי – שיוכלו לסייע לכם לחזק את "קול ההיגיון" במאבק על מנגנון קבלת ההחלטות שלכם:

1. תכנון, תכנון, תכנון

לעולם אל תיכנסו לבורסה ללא תכנית ברורה. פעילות בשוק ההון ללא תכנית שקולה לספקולציה, הימור. התכנית שלכם צריכה לכלול את הפרמטרים הבאים:

  • היעד הכלכלי שאליו אתם שואפים להגיע ושלשמו אתם משקיעים את כספכם (למשל: דירה, פרישה מוקדמת)
  • הסכום בשקלים הדרוש לשם כך
  • אופק ההשקעה (בשנים) – תלוי במועד שבו תזדקקו לכסף
  • סכום הכסף שתחסכו ותשקיעו מדי חודש/רבעון/שנה
  • סף הסיכון שלכם והרכב תיק ההשקעות הנגזר ממנו
  • מנעד התשואות הסביר (שליליות וחיוביות כאחד!) שהתיק שלכם עשוי לייצר בפרק הזמן שהגדרתם

שלבו בתכנית הזו אמירה ברורה המפרטת כיצד תנהגו אם התיק שלכם ייחתך ב-50% (רמז: לא למכור).

העלו את התכנית על הכתב והישבעו לדבוק בה באש ובמים, אלא אם הנסיבות האישיות שלכם ישתנו באופן קיצוני (לא עלינו) באופן שיחייב אתכם להגדיר מחדש את היעד הכלכלי.

2. בקרה מינימלית

הנטיה לבדוק "מה הכסף שלנו עשה היום" היא אחד הדברים שאני מתעבת במגזינים הכלכליים בטלוויזיה. הסיבה היחידה שאותן תוכניות עושות זאת היא מפני שהן חייבות למלא זמן מסך. אתם פטורים מהחובה הזו.

אין שום סיבה שתבדקו את מצב תיק ההשקעות שלכם מדי שעה, יום, שבוע או חודש. השוק עולה ויורד – זה טבעו. אם תבצעו בקרה הדוקה מדי אתם עלולים להיקלע להתקף מאני-דיפרסיבי שרק יעצים את הרגש, יפגע בשכל הישר ויימנע מכם לישון טוב בלילה.

בדקו את התיק אחת לרבעון ושפטו את ביצועיו אך ורק בהתאם ליעד שהגדרתם בתכניתכם. אל תשוו את ביצועיו לתיקי השקעות אחרים ואף לא למדד זה או אחר. נצלו את הזמן הפנוי לתחביבים אחרים.

3. לא לתחמן, לא לתזמן, לא להכות

רוב האנשים סבורים שהם טובים מהממוצע, שיש להם יתרון סמוי על השוק, שהם מסוגלים לזהות דפוסים ומגמות במידע אקראי (ע"ע ניתוח טכני), או שיש להם יכולת לחזות את העתיד על סמך העבר.

זחיחות ואופטימיות-יתר היא אחת התכונות המסוכנות ביותר עבור המשקיע: היא גורמת לו לקחת סיכונים מיותרים על בסיס הערכה מופרזת של יכולתו לשלוט באירועים.

לכן, במקום לנסות לתזמן, לתחמן או להכות את השוק – קנו את כולו והחזיקו בו לטווח ארוך, תוך פיזור הכסף על פני מגוון אפיקי השקעה בעלי קורלציה שלילית (למשל: מניות, אג"ח, זהב, נדל"ן …).

בנוסף, כדי לכפות על עצמכם מנטליות של "אדישות" לנעשה בשווקים, שקלו להיכנס לשוק ההון באמצעות אסטרטגיית מיצוע שקלי.

זכרו – אנחנו משקיעים. לא ספקולנטים ולא מהמרים. אנחנו רצים למרחקים ארוכים. מפולת של חודש, שנה ואף 5 שנים לא רלוונטית לאדם בעל אופק השקעה של 20 שנה ויותר.

4. אטמי אזניים

לרעש פיננסי יש פוטנציאל הרסני, מפני שכל תכליתו היא לנגן על העצבים שלכם, בדרך כלל תוך התייחסות לטווח הקצר מאד.

התקשורת הכלכלית מעוניינת לייצר רייטינג, ורייטינג משיגים באמצעות שתי דרכים מרכזיות: פיתוי והפחדה.

חשוב לברור את המוץ מהתבן, להטיל ספק בכל מידע שאתם צורכים ולחשוב מי באמת מרוויח מפרסומו. לעולם אל תקבלו החלטה פיננסית על סמך כתבה זו או אחרת.

5. משמעת עצמית

הישארו במסלול בכל מחיר, לא משנה מה קורה בשוק.

אל תשנו את פרופיל הסיכון שלכם ואת הרכב תיק ההשקעות הנגזר ממנו. אם תיק ההשקעות שלכם יוצא מאיזון, אזנו אותו מחדש על בסיס שיטתי באמצעות מכירה של נכסים שעלו בערכם וקנייה של נכסים שירדו בערכם. כך תוכלו למכור ביוקר ולקנות בזול – קרי, להרוויח כסף על בסיס שיטתי – בניגוד מוחלט לרוב המשקיעים.

אם אתם זקוקים למישהו שיאכוף את המשמעת הזו עבורכם, יתכן שתמצאו תועלת ביועץ השקעות חיצוני (רמז: אני לא כזו).

בשורה התחתונה

קל לומר למשקיעים "נטרלו רגשות". קשה הרבה יותר להישאר רציונאלי בסביבה אמוציונלית (בהנחה הסבירה שאתם לא הבחור הנאה הזה).

אף שאין פיתרון קסם, הדרך הטובה ביותר לנטרל את הרגש בהשקעות היא לאמץ אסטרטגיית השקעה איתנה, אשר הולמת את פרופיל הסיכון שלכם לטוב ולרע, ולדבוק בה בכל עת.

(*) קל ללעוג לעדר בדיעבד – אבל מי שלא חווה מימיו קריסה של עשרות אחוזים בבורסה לא יוכל לדמיין את התחושה. כשכולם סביבך מוכרים ומדברים על קריסת המערכת הפיננסית העולמית, קשה מאוד לנהוג אחרת.

הירשם
הודע על
guest

18 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
projectio

אחלה פוסט,אהבתי מאוד את הגרף. עדיין לא חוויתי מפולת אבל בהחלט יהיה מעניין לחוות אחת.
היום הכול כלכך יקר ומסוכן. אני באמת מקווה שיחזרו המחירים הזולים, הדיבידנדים הגבוהים וריביות נורמאליות על אג"ח.

אדם

אלופה!

אנא-אל

אחד הקליפים הטובים
פוסט מאד מושקע ואיכותי

איליה

אחלה פוסט! אהבתי את הגרף, למזלי הייתי במפלות 2008 בבורסה ולמדתי לישון טוב עם 40% הפסד על הנייר ולהמשיך לקנות :). מי שלא השקיע אז – תשבו טוב על הגרף הזה ותחשבו\תדמיינו איך הייתם מתנהגים.
דורין – כל הכבוד על הפוסט החשוב הזה!

ליאור

אני רוצה לעשות קעקוע של הגרף הזה (לא משנה כרגע איפה..:) )

פאטיה

חחחחחחח נפלא, מסתכלת במראה ורואה שם את עצמי מסתובבת בנפתולי הגרף, מנייה אחת למען הכייף, הלכה המנייה ואיתה הכייף.

איציק

רכבת ההרים הרגשית עשויה להיות דומה מאוד גם בסביבת אינפלציה חד ספרתית גבוהה או דו ספרתית, מחירי אגח יורדים ושוק מניות מדשדש:- 1. " אין כמו מניות , אני מחזק פוזיציה". 2. " יש לשוק עוד לאן לעלות, ניקח הלוואה צמודה ונשקיע במניות, האינפלציה עוד לא משהו". 3. "העלייה באינפלציה היא זמנית. עדיף מניות על האג"ח המתרסק הזה" 4. "צדקתי. רק מניות". 5."בטח יעשו צעדים להוריד את האינפלציה ואז התיק שוב יעלה. ניקח עוד הלוואה" 6."תשע אחוז אינפלציה לחודש זה לא הגיוני, היא תיכף תעצר". 7." אם המחיר עולה ב10 אחוז יוצא שאני מופסד רק 20 אחוז ואני מוכר הכל!"… קרא עוד »

CLEMENT

למה אני אוהב את הסולידית ודעותיה? בגלל הפיכחון, השכל הישר, ההיגיון הצרוף, וכאשר כל זה מתובל בידע מקצועי אמיתי – זה תענוג צרוף. כמה בלוגרים חכמים כאלה יש לנו? אבל בפוסט הנוכחי אני מגלה כשלים רבים, והנה חלקם: 1. כוחות השוק חזקים מכל רציונל – השוק לא טיפש ולא כדאי להתחכם איתו (ולא נקרא לאנשים עדר, ומה לעזאזל רע בחיות תמימות שמתקבצות כעדר?). לכן, כאשר כולם מוכרים, ואתה נשאר לבד (כי קראת את הסולידית, וקראת גם את הסיפור על הנער ההולנדי שהכניס אצבעו לסכר לסכור את השיטפון…), אז שפיות דעתך תהיה נתונה בסיכון. 2. חוכמה בדיעבד – שוב 2008? שוב… קרא עוד »

גיא

ערב טוב קלמנט וסעד!
גלובס היום רלוונטי מתמיד!
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000915485
״הגאונים״ הפיננסים של קרנות הגידור מול המדד. – בבקשה.

סעד אללי

לכותב המכונה CLEMENT יש לי לומר , אני מסכים לגמרי! תכנית ההשקעה חייבת לקחת בחשבון תרחישי קיצון, כמו הפסד עצום או רווח ענק. בנסיבות כאלה, שיקול הדעת חייב להתאים למציאות, כי לא מדובר בתנודתיות שגרתית: אם הבורסה נופלת, וחוזרת לאיתנה לאחר שנים, לפעמים עשר שנים (כמו שקרה אצלנו), אז קשה לדמיין המתנה בסבלנות…מה, אנחנו לא צריכים לחיות? החיים קצרים מדי. וכך גם ברווח גדול, שלא יחזור על עצמו מן הסתם, לא ננצל את ההזדמנות?

בני

מ-ר-ת-ק

יאיא

שלום,

אם אני משקיע במניות לצורך השקעה לטווח הרחוק (למשל שמתי סכום כסף במדד תא 25). ונניח שאני מתכנן להוצא את הכסף עוד 20 שנה. מה האסטרטגיה המומלצת במקרה זה ?
איך אני בעצם יכול להימנע ממצב שבו כשארצה למשוך ההשקעה הבורסה לא תרד והכסף יעלם ?

תודה

trackback

[…] שאסור בכלל אפילו לנסות "לתזמן" את השוק וצריך פשוט להשקיע בבורסה, בלי רגש ובענווה. משקיע חכם ישקיע באופן "סולידי" כלומר […]

ביולוג ירושלמי

איזה פוסט מעולה, ברור ופדגוגי.
חד וחלק.

פשוט תודה!

ניצן

אבל מה היית עושה לו המפולת הייתה מסיבה כלכלית אמיתית, כך שיש סיכון שתפסידי את כל ההשקעה?
לדוגמא כסף שהושקע בבורסה הישראלית ב1984 כאשר לא רק מדד המניות יורד אלא יש בעיות כלכליות אמיתיות. ויש סיכוי שהיא תתרסק לחלוטין.

daat99

ניצן – האם אתה יכול להגיד לנו מה צריך לקרות בכדור הארץ בשביל שמשקיע מחקה מדד מניות "יפסיד את כל ההשקעה"?

האם במקרה שאתה מצליח לחשוב עליו הדבר הכי חשוב בעיניך הוא "מה קרה לתיק ההשקעות שלי" או שמא יש לך טרדות גדולות יותר?

**ספוילר**
בשביל שמשקיע מחקה מדד מניות "יפסיד את כל ההשקעה" כל המערכת הכלכלית ברחבי כדור הארץ צריכה לחדול מלתפקד…

ניצן

משבר כלכלי יכול להמשך לשנים (אוקריאנה או יפן למשל), בצורה שהיה עדיף למכור מאשר להשאר עם מדד נמוך. אם קנית מדד שיורד מסיבה אמיתית אולי כן כדאי למכור מאשר להפסיד הכל.
ובהחלט יכולות במצב כזה להיות עוד סיבות לדאגה.

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן