הדה-לגליזציה של דירות החדר

ה

הדרך המהירה והאפקטיבית ביותר לחסוך כסף היא להתמקד בהוצאות המחייה הכבדות ביותר.

רבים מחמיצים את הקונספט הזה, וכתוצאה מכך נוטים להתייחס לכל סעיפי ההוצאה בתקציב שלהם במידה שווה. הם משווים מחירים באינטרנט, סוחטים כמות קטנה בלבד ממשחת שיניים ואפילו מכינים את הקפה שלהם בעצמם – רק כדי לגלות בסוף החודש שרוב הכנסתם נשרפה על הוצאות אחרות.  

ההוצאות הכבדות ביותר בתקציב טיפוסי הן דיור, תחבורה ומזון. מכאן שאדם שעצמאותו הכלכלית בראש מעייניו יפעל תחילה לצמצום שלוש ההוצאות הללו. הוא יעבור להתגורר בדירה קטנה וזולה יותר, שמיקומה מאפשר לו לוותר על רכב פרטי, ובמקביל ילמד לבשל ממוצרי יסוד. אסטרטגיה כזו לבדה צפויה להגדיל את שיעור החיסכון החודשי שלו באופן דרסטי, ולקרב אותו לפרישה מוקדמת.

למרבה הצער, דווקא המהלכים עם התשואה הפיננסית הגבוהה ביותר – מעבר לדירה קטנה יותר או ויתור על הרכב הפרטי – נוטים לעורר את ההתנגדות העזה ביותר.

וזה לא מפתיע.

בחברה חומרנית, הצלחה נמדדת לעתים קרובות בגודלם, כמותם ואיכותם של מוצרי הצריכה שאנחנו קונים. מאחר שדירת המגורים היא מוצר הצריכה היקר ביותר, אין זה מקרה שרכישתה מנוסחת לא פעם במונחים של "חלום". זהו סמל הסטאטוס האולטימטיבי, המעיד על טיבו ואיכותו של הקונה ועל מקומו בהיררכיה.

בני אדם נוטים לייחס חשיבות רבה יותר לסממני הצלחה / כישלון גלויים מאשר לסממני הצלחה / כישלון סמויים. זאת אומרת שאם יוסי גר בדירת חדר צנועה, ואילו דני גר בדירה עם 5 חדרי שינה וקילומטרים של שיש גרניט, הרי שרוב האנשים יסיקו באופן אוטומטי שיוסי פחות מוצלח / מוכשר / מאושר / עשיר מדני.

אף אחד הרי לא רואה את המשכנתא בת מיליון השקלים שרובצת על הדירה הענקית של דני, או את מיליון השקלים שנצברו בתיק ההשקעות של יוסי.

העיוורון הזה מסייע להסביר מדוע אנשים יוצאים מגדרם כדי לקנות את הבית הגדול ביותר שידם משגת. הם מעמידים כל שקל שאי פעם צברו כבסיס להלוואה בת 30 שנה, ומאחר שאין להם מקורות מימון אחרים זולת משכורתם החודשית, הם מתחייבים למעשה לעבוד עד שיחזירו אותה.

מבחינתם, זהו קורבן שראוי להקריבו עבור החותמת המעמדית שמקנה דירה גדולה.

כך, חברה שלמה, על עיתונאיה ומחוקקיה, מקדשת הצלחה במונחים שעומדים בסתירה מוחלטת לחירות כלכלית ולאי-תלות באחרים.

הנטייה הזו מגולמת בנתונים. לא רק שהיקף נטילת המשכנתאות שובר שיאים על בסיס שנתי, גם הדירות כאן הולכות ונעשות גדולות יותר. אם בשנת 2000 שטחה הממוצע (ברוטו) של דירה חדשה בישראל היה 143 מ"ר, הרי שבשנת 2011 הוא כבר עמד על 178 מ"ר (מקור) – גדול משמעותית מברוב מדינות המערב. גודלה הממוצע של משפחה בישראל, אם תהיתם, נותר כמעט זהה לאורך התקופה.

המשמעות היא שאנשים מוכנים לשלם הרבה מאוד כסף – כולל כסף שעדיין לא הרוויחו – רק כדי שיוכלו ללכוד מה שיותר אוויר בתוך ארבעה קירות בטון. כמו נוצות הטווס, ככל שסמל הסטאטוס שלך גדול יותר, מרהיב יותר ויעיל פחות, כך אתה נחשב למרשים יותר.

טווס
צילום: Madison Berndt (ברשיון CC)

מחיר דירה ממוצעת בישראל שווה פחות או יותר לסכום הדרוש כדי להגיע לעצמאות כלכלית בגיל צעיר. בקונטקסט של הבלוג הזה, השאלה הנגזרת מכך היא בינארית: האם לאכול את העוגה או להשאיר אותה שלמה.

אתם יכולים להיכנע לתרבות השופוני, לקנות או לשכור  בית שגדול עליכם בכמה מספרים, ולוותר מראש על מרכיב משמעותי של שליטה בגורלכם הפיננסי;או שאתם יכולים להגביל מראש את תקציב הדיור שלכם — נניח, בין 1,500 ל-2,000 ש"ח בחודש למפרנס — ולהסתפק בפתרון הדיור הצנוע, היעיל, והפונקציונלי ביותר שהסכום הזה קונה, תוך שאתם ממשיכים לחסוך באגרסיביות ולהשקיע בתבונה.

כשמדובר על פתרון פונקציונלי, הכוונה היא להתאמת הדירה לצרכים שלכם, ולא להיפך.

ברובד הבסיסי ביותר, דירה היא לכל היותר מחסה – תחום מקורה החוצץ בין הדייר לבין איתני הטבע, ומאפשר לו לישון בבטחה על בסיס שגרתי. אני צריכה מקום לישון. אני צריכה מקום שיאפשר לי לבשל באופן סטרילי, להתרחץ, להתבודד ו/או לארח אחרים.

מניסיוני, חלל קטן ומאורגן היטב יכול לתת מענה יעיל, אפקטיבי וזול להפליא לכל אחד מהצרכים הללו. אני לא צריכה חלל גדול יותר. חלל גדול יותר פירושו דירה גדולה יותר, שכמעט תמיד כרוכה בהוצאות כספיות גבוהות יותר ובניסיון להרוויח יותר כדי לכסות על ההוצאות הללו. מנגד, אין כל ערובה לכך שחלל גדול יתן מענה יעיל או טוב יותר לצרכיי.

מכאן שחלל גדול יותר הוא מעצם הגדרתו בזבוז.

גודלו של מקום המגורים הוא פועל יוצא של כמות החפצים שאתם סוחבים אחריכם, מספר האנשים שאתם מעוניינים להרשים, וכמות הכסף שאתם מוכנים לשפוך על צריכת דיור.

ככל שהתשובות לשלוש השאלות הללו קרובות יותר לאפס, כך ניתן לומר שאתם בשלים לעבור למקום קטן יותר.

לא לעולם חוסן

כדאי למהר עם העניין, משום שנראה שהחופש לבחור להתגורר בדירות זעירות יגיע בקרוב אל קיצו.

אתם מבינים, אחד מסעיפי המשנה של הטירוף הקומוניסטי המתקרא "הצעת החוק החוק לשכירות הוגנת" מבקש לעגן בחוק את הקביעה שדירה שגודלה קטן מ-26 מ"ר אינה "דירה ראויה למגורים".

כאילו לא היה די בהטלת פיקוח אלים ואגרסיבי על שוק השכירות, לפי הצעת החוק, אדם שיבקש מרצונו החופשי לשכור דירה קטנטנה – כדי להקטין את הוצאותיו, כדי להתקרב למקום עבודתו ולהשתחרר מהתלות במכונית, או סתם כי מתחשק לו —  לא יוכל עוד לעשות זאת באופן חוקי.

אם החוק יעבור, משכירי הדירות הזעירות ייחשבו לעבריינים וייענשו. הם ירדו למחתרת, והשוק השחור ישגשג. והכל, בל נשכח, בשם ה"הגינות".

ככה זה הולך. יש נבחרי ציבור שנלחמים למען לגליזציה של סמים קלים, ויש כאלה שנלחמים למען דה-לגליזציה של דירות זעירות.

עכשיו — אין לי מושג לפי אילו פרמטרים נקבע שדירה קטנה מ-26 מ"ר אינה ראויה למגורי אדם. מה בדיוק הופך את הנתון הזה ל"רף התחתון" של "חלום הדירה" החמקמק?

נסיונותי למצוא את תשובה בדברי ההסבר לחוק העלו חרס, וכך גם עיון בנאומיה מאירי העיניים של יוזמת ההצעה, ח"כ שפיר ירום הודה ותרום קרנה לעד.

זה אומר שאני יכולה רק לנחש את הסיבות.

אולי דירות חדר פשוט זולות מדי. זול לקרר אותן, זול לחמם אותן, זול לשכור אותן, זול לבטח אותן, זול להחזיק אותן, זול לנקות אותן. אפילו מיסי העיריה זולים יותר. אם תישמר חלילה האפשרות להתגורר בדירות קטנטנות כאלה, הדיירים עלולים להתעורר עם סכומים מכובדים בכיסיהם, וחלילה, את הכסף הזה הם עוד עלולים להפקיר בג'ונגל הקפיטליסטי של שוק ההון.

אולי מפני שהן פשוט דחוסות מדי. החלל הקטן בדירות קטנות מציב מגבלה פיזית קשיחה על תאוות הקניות של הצרכניסט הטיפוסי, מה שמחייב אותו להפעיל שיקול דעת לפני כל רכישה אימפולסיבית. לא רק "האם יש לי די כסף כדי לקנות את זה," אלא גם "האם יש לי מקום לאחסן את זה"?

מובן שמגבלה כזו מדרדרת את רמת חייו של הצרכניסט לשפל תת-אנושי. דירה ראויה למגורי אדם היא כזו שממלאת את ייעודה ככמחסן של ג'אנק חסר שימוש. כשקיבולת האחסון חוצה מסה קריטית והדירה עולה על גדותיה מרוב חפצים – תמיד אפשר לשדרג לדירה גדולה יותר. זה הרבה יותר מרשים מאשר, נניח, להיפטר מחפצים מיותרים.

תהיה הסיבה אשר תהיה, הוצאתן של הדירות הזעירות משוק השכירות והפיכתן לבלתי לגאליות היא מהלך דורסני, אנטי-חברתי ואנטי-חסכוני, שכופה על אנשים לבזבז יותר בשם עקרונות של "הגינות".זו תהיה מכה קשה לציבור החוסכים האגרסיבים, שגם כך נדרשים להתמודד עם מגבלות רגולטוריות חמורות וחוסר יכולת ממשי ליישם פתרונות דיור אלטרנטיביים – החל ממגורים בקרוואן וכלה בתנועת ה-tiny house.

הירשם
הודע על
guest

101 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
Lior

בדירה של 25 מטר אין אפשרות להכניס ביחד: מטבח מינימאליסטי שיש בו גם מקום למיקרו או טוסטר אובן וגם מקום לחתוך ירקות, מקרר, מיטה זוגית, סלון עם ספה אחת זוגית ושולחן מחשב, צריך לוותר על אחד מהדברים. מניסיון… טיפה יותר גדול והכל נכנס יפה.
בדירה שאין את אחד מהדברים האלו השוכר דיי חייב לאכול במסעדות או לא להיות בבית כל היום כי אין ספה או מחשב, משהו חסר וזה גורם להוצאות יותר ממה שזה חוסך.

Yevgeny

מה ההיגיון בלאכוף את האילוצים שלך על אנשים אחרים? ואפשר לנצל את השטח באופן הרבה יותר יעיל ממה שאתה חושב:

20.9 מ״ר
19.5 מ״ר
12 מ״ר

יש אינסוף סרטונים כאלו…

אלדד

זה לא נוח לרוב האנשים.
יש כאלה שאוהבים את זה.
כל הזמן צריך להזיז דברים,לנקות ולסדר כדי שזה יהיה נורמלי.

לזמן קצר בשביל לחסוך כסף,שאתה צעיר,סבבה.
אבל לטווח ארוך זה לא פרקטי לרוב האנשים במיוחד בישראל שחשוב לאנשים הנוחות.

zvi

מראה עיניים שווה אלף מילים,
להכנס לחנות של איקיה ולראות באופן מוחשי דירה יפיפיה ומאובזרת בכל מה שאדם צריך למחיתו, והגודל שלה 22 מ"ר.

פאטיה

ראיתי פעם באיקיאה דירת 25 מ' קומפקטית שיש בה את כל האביזרים הדרושים למחייה, בונבונירה,
לא זוכרת אם זה כולל קירות או לא,

זיגדון פרוייד

מה 12 מ"ר? למה מה אנחנו מליונרים? הנה דירת 7.3 מ"ר

ורק הערה קטנה לסולידית: האנלוגיה לזנב הטווס היא בעייתית. הזנב מאוד פונקציונלי והכרחי. בלעדיו הטווס לא יהיה טווס. זאת בניגוד גמור לבעלי הג'יפים החדשים ודירות הפאר. טווס בלי מניפה מפוארת לא יעשה את מה שהוא אמור לעשות, להעמיד צאצאים פוריים וברי תחרות. אצל בני האדם זה עובד הפוך בפועל. ככל שאתה יותר עני ככה יש לך יותר צאצאים פוריים ולפעמים בסביבתם הם גם ברי תחרות.

דרור

תגובה לליאור. מיקרו או טוסטר זה נחוץ. אתה יכול לחוך ירקות על קרש ובסיום הפעולה להעמיד אותו בצד מאחורי המיקרו טוסטר. אפשר בהחלט להכניס מקרר קטן, פשוט תמצא דירה שמעוצבת נכון מהבחינה הזו. מיטה זוגית זה אחלה סמל סטאטוס, אבל אתה יכול לקנות ספה שנפתחת למיטה (שתי ציפורים במכה אחת!) שולחן שמיועד אך ורק למחשב זה פריט מוזיאוני ששייך למאה ה-20. שולחן אוכל עם שני כיסאות יספיק. אם כל הדברים הללו לא נכנסים לדירת 25 מטר, אז אתה מוזמן לעבור הלאה לדירה הבאה ולבחון. לבסוף אתה תמיד יכול לגור בדירה גדולה יותר ולא להסכים לגור בדירת 25 מטר. לא הבנתי… קרא עוד »

דג

גרתי בקיבוץ ביחד עם בת הזוג בדירה של 25מ"ר.
היה לנו מקום למיטה, ספה עם 2 מקומות, מקלחון+כיור, כיור לשטיפת כלים ומקום לייבוש כלים+מקום למקרר.
לא אגיד לך שזה היה כיף חיים אבל זה היה לא רע והסתדרנו בסדר גמור.

בדירה כזו בעבר (שנות ה 80-90) חיו זוג צעיר+ילדים.

ע'

אכן, האם בדירת 25 מטרים ומטה ניתן להכניס מטבח, שירותים ומקלחת וחדר שינה?

ע'

בהחלט מרשים, עבור אדם יחיד. זה לא פתרון למשפחה.

blackestonian

גם ליחיד. אין לו מקום למכונת כביסה, גם לא למזווה. אני חושדת שדירה עד כדי כך קטנה כבר הופכת למתכון לעלייה בהוצאות מחיה (הרבה אוכל בחוץ, כביסה בחוץ), ולא להקטנת הוצאות מחייה

פאטיה

דירת 25 מ' מתאימה לזוג או ליחיד, אפשר אפילו, עם מיטת תינוק, עם הזמן חשוב לסדר לילד או ילדים מרחב מחייה משלהם.
אנו גידלנו 2 בנות בדירת 2.5 חדרים (64מ"ר) ועד היום בנותי מתגעגעות לאותה דירה.

אורן

אז לדעתך אני בתור רווק חייב לשכור דירה שמתאימה למשפחה שלמה או להיות עבריין?

Raven

זה חתיכת פאר מה שיש לו שם. מרשים.

blackestonian

צודקת בתיקון קל עבור מי שיש לו ילדים: אצלו סעיפי ההוצאה העיקריים זה דיור, מסגרות לילדים, ורק אחר כך תחבורה ומזון

wewewwewe

מסכים עם רוב מה שכתבת, אבל יש גם דרך אחרת לראות את זה. נדל"ן הוא השקעה, ומשכנתא היא דרך למנף תשואות בגיל צעיר.

פאטיה

אם אין הכנסה מנדל"ן אז יש מכך הפסדים.

רועי

גם נדלן שגרים בו הוא השקעה. (א) הוא חוסך הוצאה על שכירות, ו-(ב) ערכו עולה. שלי עלה בערך פי 4 ב-20 שנה.

ע.מדי

ב 20 שנה הנכס עלה כ 7.1 אחוז נומינלית
השאלה האם ראלית בניכוי הוצאות מימון ואינפלציה זה השתלם לך
זה בהחלט יתכן אבל לא טריביאלי

רועי

אנסה לדייק קצת יותר:
מגרש שקניתי לפני 20.5 שנים הכפיל את ערכו נומינלית פי 9 וריאלית פי 4.7.
בית שבניתי לפני 17 שנה הכפיל את ערכו נומינלית פי 2.4 וריאלית פי 1.7.
נכון, היו הוצאות מימון, אבל גם חסכתי שכ"ד.
בעוד מספר שנים כשהגוזלים יעזבו את הקן, אמכור וערכו של הבית יהווה כ-40% מההון שלי. אז למה שאתיחס אליו כאל מוצר צריכה? זו פשוט עוד השקעה …

אל ניניו

אני מזדהה לחלוטין עם הפוסט הזה, אני שוכר קראוןן שני חדרים בגודל 32 מטר באחד המושבים במרכז הארץ, המהלך הכי חכם שעשיתי בשנים האחרונות לצמצום הוצאות המחייה שמאפשר לי לחסוך חלק משמעותי מההכנסה שלי ולהשקיע בשוק ההון ולקדם אותי למטרה הנכספת של פרישה מוקדמת משוק העבודה (עוד שמונה שנים כמתנה ליום הולדתי החמישים..). חשבון החשמל צומצם דרמטית וכך גם חשבון המים והגז, הספה בסלון נפתחת למיטה כפולה כששני ילדיי המקסימים ישנים אצלי בסופ"ש, לפעמים מתארחים אצלי חברים של הילדים כולל שינה ובכלל נהיה פה שמייח.. אפילו יש פינת משחקים.. כשאין עודף מקום נאלצים להיות יעילים יותר ולהחזיק רק דברים שמשרתים… קרא עוד »

דורון

יפה!

רמי

מזדהה איתך לחלוטין! יפה מאוד!

y

Brilliant! yishar coach. The essence of the post is so simple and so true. "Mama said, don't over spend" (or something like that), Forest

Pretty amazing how big brother coerces it's subjects to live in their dream pigsty
why mortgaging their lives to death

y

why = while

galgal21

32 מ"ר לאדם אחד זה לא מעט. להערכתי זה שקול ל-100 מ"ר למשפחה עם 2-3 ילדים. לא הבנתי למה עדיף להשכיר ולשכור דירה במקום לחיות בדירה שלך? כאשר אתה משכיר דירה שברשותך היא לא תהיה מושכרת כל הזמן. סביר להניח ש-10% מהזמן היא לא תהיה מושכרת לעומת זאת לשכור דירה אתה שוכר לכל הזמן. בנוסף אתה צריך לשלם לעורך-דין שינסח עבורך חוזה שכירות כאשר אתה שוכר או משכיר ויש לך ויכוחים תמיד עם השוכרים והמשכירים. אני מעריך שאם תשכיר ותשכור דירות שווי ערך וגודל דמי השכירות שתקבל יכסו לך 80% הדירה שתשלם. בנוסף יש בעיה עם שוכרים שלא רוצים לשלם… קרא עוד »

עומר

נאלץ להרוס את החגיגה. אני גר בבית ענק, משלם עליו המון כסף, אין לי הרבה חפצים, ואני מאושר מזה שהבית ענק. לא רוצה להרשים אף אחד. פשוט מאושר מהבית הגדול. מבחינתי זה איכות חיים. כמו שמבחינתך לא לעבוד זאת איכות חיים. אני מבין אותך, ואני מצפה שתביני אותי…
אבל אני מסכים איתך לגבי החוק: אם אנשים נהנים לגור ב 20 מ״ר, זכותם המלאה.

פסח

זה נראה כאילו זה כל פעם חוזר לאותה לנקודה. את צריכה להבין שהאנשים שמשרתים את הציבור, משרתים את כלל הציבור. כיום ותקנו אותי אם אני טועה דירות בגודל 26 מ"ר זה משהו שהונפץ- דירה מחולקת, מחסן ישן, איזה מרתף באיזה חור וכדומה. אין שום סיבה שבעולם שהאוכלוסייה החלשה (גם כלכלית וגם מנטלית) תנוצל על ידי רודפי בצע!!!! אני לא אומר שכל הדירות מעל 26 מ"ר ראויות למגורים אך חוק כזה יצמצם (אולי) את הפגיעה והזלזול באנשים. מלבד זאת אני חושב שיש איזשהו פער עצום בחשיבה, יש הבדל מהותי בין אדם שחי במחסן כי אין לו ברירה אחרת לבן אדם שחי… קרא עוד »

אורן

להוציא את הדירות הקטנות מחוץ לחוק לא עוזר בשום דבר למצבו של אותו עני שאין לו ברירה, זה לא שעכשיו פתאום יש לו ברירה, אלא שעכשיו אתה מאלץ אותו לשכור דירה גדולה ויקרה יותר (שמתחרים עליה עוד רבים כמוהו שאיבדו את דירתם הקטנה בגלל החוק הדרקוני), איך זה בדיוק עוזר לו? אם אין לו ברירה באמת כמו שאתה אומר אז הוא לא יצליח לשכור דירה גדולה יותר ובגלל החוק שלך יגור ברחוב, אם יש לו ברירות נוספות כמו להצטמצם בסעיפים אחרים וכך לשלם על הדירה היקרה יותר, או לגור אצל קרובי משפחה, אז הוא יכול לבחור בהם גם היום, אבל… קרא עוד »

DanielM

מסכים עם כל מילה!
LIKE!!!
חוק דפוק. מה עוד אפשר לצפות מפוליטיקאים\בורוקרטיים?

פאטיה

מעמד הביניים, שככל הנראה הוא רוב הציבור, יסבול מזה מאד…

איש (3718)

פסח,

אולי אני מעדיף דירה של 25 מ"ר בלב תל אביב, מאשר דירה של 70 מ"ר בדימונה?

למה אתה מונע ממני את זכות הבחירה? למה אתה טוען שאני חלש ואתה צריך להחליט במקומי?

דג

צודק! את החלשים צריך לרכז איפה שכל החלשים. לא יכול להיות שחלש ברוב חוצפתו יעיז לגור בתל אביב או רמת גן בדירה קטנה. תבעטו אותו הרחק מעיניי אל ירוחם.

דרורה

מעניין מה יעשו במקומות של דיור מוגן שלכל אחד יש חדר קטנציק שמתאים לצרכיו.

והמגמה מתאימה למגמת המדינה כבייביסיטר.. הצעת חוק מוזרה.

אייל

סולידית יקרה, מה דעתך על האלטרנטיבה הבאה לפרישה מוקדמת: הצטרפות לצבא ישירות לאחר שירות החובה או לאחר לימודים גבוהים, שירות בתפקיד מטה שבו אתה מידי יום בבית ופרישה לגמלאות בגיל ~45. רק המסלול הזה לבדו יביא אותך(אם אתה מהנדס למשל בדרגת רב סרן) לאיזור ה-10 נטו בפנסיה. אם תשלב בזה חסכון לא מטורף כנראה שניתן גם להגיע לעוד איזה אלפיים שח מדי חודש ולחיות די טוב מ-12 אלף שח לחודש. החסרון היחיד שאני יכול למצוא הוא המסגרת הצבאית החונקת והמשעממת אבל היות ואת מתייחסת לעבודה כשכיר באופן כללי בצורה כזו אני לא רואה במה עבודת מטה בצבא שונה מכך באופן… קרא עוד »

DanielM

יש עוד חיסרון, היום כבר אין ביטחון 100% שצבא יחזיק אותך עד לגיל לפנסיה. הרבה פעמים היום בגיל 28-30 אומרים לך "תודה ולהתראות", ואז אתה נאלץ להתמודד עם מציאות באזרחות עד גיל 67-70?
בנוסף לזה, לפי מה שידוע לי היום גיל פרישה בצבא הוא לא 45 אלו 48 ומדברים להזיז ל 50-55.

הנרי

צבא קבע היא הדרך המהירה לעושר. רס״ן פקיד (90% הם כאלה) עם תואר ראשון לוקח. 15-17 נטו ורכב חינם. פנסיה תקציבית ( בשנת 2003 הפסיקו עם הביזה הזו) והופ יציאה לגמלאות בגיל 43-45 עם פיצויי ביזה של 2-5 מיליון ש״ח תלוי בדרגת הפרישה ופנסיה 70% וקדימה ליריד ״חבר״ לרכוש 2 דירות להשקעה. אני מסכים איתך ההגדרה המדויקת של גריסת נשמה אבל זו גם גריסה של הקופה הציבורית.

עדו קאליר

סולידית, מה מטרת הכינויים הלא סולידיים בעליל כנגד סתיו שפיר? הרי את לא חושבת באמת שהיא משרתת אג'נדה סמויה של הממסד. נניח שהיא טועה. אני נוטה להסכים שהתרכזות בנקודת ה26 מ"ר היא טעות. , אז תכתבי שהי טועה, תסבירי מדוע- את עושה זאת היטב, ואידך זיל גמור. באופן אישי, את צודקת. 10 שנים חיינו זוג+ 2 ילדים ואחכ 3 בדירת 3 חדרים קטנה אך מאווררת – וכן חסכנו המון. אז הגיע הרגע לבנות בית, על פיסת אדמה שקניתי בזול לפני 15 שנה. כמה שניסיתי, לא הצלחתי לעצור לא את האדריכל, ולא את החזרזירות העצמית. 6 חדרים, בסוף הילדים שלי ישנים… קרא עוד »

אמיר

מבקש להשיב לך ומבלי שנתבקשתי: סתיו שפיר האדם אינו אישו. והביקורת אינה לגופו של האדם. אלא לגופו של העניין. שהנ"ל מייצגת. סוג של פטרוניזם. היא – וחבריה – מציגים עצמם כשומרי "ציבור הדיירים בשכירות", שרואה בהם ציבור חסר האונים, מפני בעלי הבתים "הרעים" והחמדנים האכזריים שחומסים את חסרי האונים. גישה זו מסירה הרבה אחריות כלכלית אישית מצד ציבור – שבתודעתו המדינה חייבת לספק לו חיים דבש – זו כידוע דרך קלה שמנוגדת לחלוטין מערכי הסולידית. ולכן, ככל הנראה, רצתה לומר הסולידית, שהחיבוק, מצד הנ"ל, הוא סוג של חיבוק דב. פופוליזם רדוד. שאינו בהכרח חיבוק טוב. כך אני הבנתי. ומאוד מזדהה… קרא עוד »

יוסף מלר

סתיו שפיר לא סתם טועה. נעשו נסיונות רבים להסביר לה למה היא טועה והיא דוחה הכל בטענה שמי שמתנגד לה הוא עבד של הטייקונים או משהו כזה. במילים אחרות, היא לא רוצה ללמוד. ומי שלא רוצה ללמוד וממשיך עם הטעות שלו, בין אם מנרקיסיזם או מחשבון פוליטי קר, לא מקבל קרדיט על כוונות טובות.

Quercus Robur

אחרי החתונה התגוררנו בדירת חדר בשטח 25 מ"ר עם גובה תקרה מפלצתי. בין המיטה הזוגית לסלון הפרידו כוננית ספרים גדולה משולבת בווילון. בסלון נכנסו פסנתר, ספה, שולחן אוכל ריבועי ניתן להרחבה, ו-1200 תקליטים. המטבח היה מצויד בכל מה שצריך, כולל "אי" ששימש כשולחן נגרות לעת מצוא. לא היה חסר כלום ולא הייתה תחושת צפיפות או דוחק, בין השאר הודות לניצול חכם של הגובה. היי, אפילו אירחנו את החתולה של השכן מדי פעם, אמיתי לגמרי. עכשיו יש ילדים ושוכרים דירה אחרת, כמובן.

אמיר

מסכים ומזדהה. ומתאים גם לנאמר ע"י חז"ל במסכת אבות "מי הוא העשיר – השמח בחלקו"

Uzi

"איזהו עשיר השמח בחלקו"
או יותר מתאים
"מרבה נכסים מרבה דאגה"

שי

אני לא בטוח איפה שמעתי את הנתון הזה, אבל לפיו "כל האנושות כולה יכולה להיכנס למדינת טקסס". מקום זאת לא הבעיה בעולם. גם בעולם שבו יש מעל ל7 מיליארד יש עם גידול טבעי של סביבות 150 מיליון איש בשנה. פוליטיקה היא הבעיה. כל הדרכים המנהטנטיות של לגור ביעילות במרחב של 25 מ"ר הן אכן מרשימות בשל היצירתיות שבהן, אך אם חייזר היה מסתכל עלינו מבחוץ הוא בטוח היה תוהה למה כל אותם אנשים חכמים גרים בכזאת יעילות, ועוד יותר גרוע – למה הם בטוחים שזה חכם. לא שאני חובב טירות, אבל אישית אני מעדיף רווחה קצת מעבר ל-25 מ"ר במקום… קרא עוד »

דאפי

ליוויתי את בתי הסטודנטית בחיפושיה אחר דירת חדר בירושלים. אולי ההתמקדות בגודל היא קטנונית, אבל החוצפה של אנשים לקחת מחסן, ליד חדרי הדוודים, עם חלון עליון, להתקין בו אסלה כיור ומקלחון ולקרא לזה דירת חדר שעולה למעלה מ-2000 ש"ח לחודש היא לא תאומן.
בסופו של דבר היא לקחה יחידת דיור מינימלית שמתפרסת על שלושה מפלסים, שחלקם בגובה לא תקני (כך שאני צריכה להתכופף כדי לעמוד).
מקום מאד רומנטי, היא מאושרת, ואני וידאתי שיש לה אפשרות להשתחרר מהחוזה בהתראה סבירה.

ביולוג ירושלמי

ה"חוצפה" הזו של אנשים נקראת כלכלת שוק "חופשית". אף אחד לא מכריח אך אחד בכוח לשכור את אותו "מחסן, ליד חדרי הדוודים, עם חלון עליון, להתקין בו אסלה כיור ומקלחון ולקרא לזה דירת חדר" ב-2000 ש”ח לחודש.. אבל אם אותו כוך יעלה 700 ש"ח לחודש – אני אשמח לשכור אותו. הממשלה צריכה בתור היד הגלויה לדאוג לאפשרויות, לא להצר אותן. היד הנעלמה תעשה את כל השאר. גם אני למדתי בירושלים, וגבשנים הראשונות רתי ב- 700 ש"ח בחדר זוגי. כשהצפיפות חנקה אותי (וגם הקרבה לאדם זר שמתחלף כראות הנהלת המעונות) עברתי לגור ב- 1,200 ש"ח בחדר יחיד (שעלו אט אט ל-… קרא עוד »

שחר

החוק הזה בכיוון הנכון. את צודקת שברמת האידאה אין להגביל את חרותו של אדם לבחור לגור בסביבת מגורים מצומצמת יותר אבל מה לעשות ויש מצבים שמושכרים לאנשים כוכים אבסורדיים ושאר מציאות שאינן מתאימות לרווחה בסיסית. יש גם פה מטרות חברתיות של הגנה על חלשים מפני ניצול כוחם האפל של כוחות השוק. כי אם לא אז אנחנו בדרך לשכונות פחים. הרי לגישתך למה שלא אוכל להשכיר למגורים איזה פחון שיש לי ? או תעלת ביוב ? תמיד יהיה מי שיגידר את עצמו עוד יותר סולידי ממך… מטרתם החברתית של חוקים רבים היא לייצר איזון מסוים בין חלשים לחזקים אחרת אנו שועטים… קרא עוד »

éscargot agile

מה הקשר בין לגור בפחון לחברת קאסטות? אם אני רוצה לגור בפחון ולשלם 1000 ש"ח, למה שהחוק יכריח אותי לשכור דירה ב-2000 ש"ח שאין לי?

איתי

איפה יש דירות ב-1500 או 2000 ש״ח? מנסיוני הדירות הללו לא קיימות. למעט בדיקות שבאמת לא ראויות למגורים, והכוונה כאן היא לא לדירות ״קטנות מידי״, כי אם לדירות שבהן הצנרת לא עובדת כראוי, התקרה דולפת על בסיס שנתי, והרצפות שבורות.
באיזורים שבהם יש התיישבות של סטודנטים (ירושלים, תל אביב, חיפה, באר שבע ועוד) אז אפשר להשיג את אותן דירות מצ׳וקמקות במחיר כפול.

מרים אופיר

כל עוד יש משלמים – בעל הבית צריך לקחת. זאת לא נצלנות. זאת כלכלה ואין למתוח ביקורת על כך. מי שלא רוצה – לא ישלם, אלא יחפש מקום יותר זול. אולי בעיר אחרת.

שרוניקה

איתי, בק"ש ובמושבים באזור יש דירות יפהפיות בדיוק במחירים הללו שכוללים הכל חוץ מחשמל.

esh

בכל השנים שאני שוכר דירה לא שילמתי מעל 2000 ש"ח. 4 שנים ראשונות היו ב 1500 (דירה 42 מ'), 4 שנים הבאות היו 1800 (56 מ') ובשנה האחרונה הועלה לי שכר הדירה ל 2000. בהתחשב שתמיד שכרתי יחד עם בת זוגתי, העלות ליחיד לא הייתה גבוהה.

כל הדירות בחיפה, הדירה הראשונה הייתה סמוכה לטכניון – היא אף הייתה יפה ומשופצת.
"מנסיוני הדירות הללו לא קיימות" – אולי כדאי ללמוד גם מנסיונם של אחרים. כמו לדוגמא בבלוג הזה 🙂
יש דירות בכל הסוגים, גדלים ומחירים, רק צריך לחפש טוב. אם החוק יעבור, המגוון ירד והמחיר יעלה. חבל.

Shiri Geffen

למה לא השכנה מקיאה והשכן מזדיין?

ירושלמים

אנו זוג מאושרים חיים בטוב בדירת 23 מ"ר ונהנים מכל רגע.
על הדרך לומדים גם להיפטר ממה שלא צריך ולא לקנות חפצים מיותרים.
איך זה עם ילד? אני לא יודעת.
בדירה שלנו, למשל, אני לא רואה איפה יש מקום לסלקל, מי מדבר על עגלה או עריסה.
אנחנו לוקחים בחשבון שכחלק מהרחבת המשפחה נצטרך כניראה גם לשלם יותר שכר דירה.
אם יש מישהו עם תובנות עם ילד/ים, אשמח לשמוע…

יחיאל

ב"קוף העירום" של דסמונד מוריס, ספר מיושן מעט אך רלוונטי מתמיד, מוסבר באופן משעשע ביותר מה קורה לחברה אנושית שמצטמצמת מכ 60 איש למייל רבוע עד לכ 60000 איש למייל רבוע תוך פרק זמן שהוא הרף אבולוציוני, כלומר מבלי להשתנות פיזיולוגית. כדאי להכיר.

yoraplife

את האמת שיצא לי כבר לגור בעבר בדירת 20 מ"ר וזה אפשרי, אבל לא הכי אידיאלי לכל אחד. דירות בגודל כזה מתאימות לדעתי לרווק בתחילת חייו. לזוג זה לא בא בחשבון, זה אפשרי אבל לא בריא, לא פיזית ולא נפשית. ואגב, מאוד לא חסכוני. בעיה שיש בדירות מהסוג הזה – ברובן אין מקום אכסון למכונת כביסה/מדיח/מייבש/מטבח ראוי לבישול אינטנסיבי מה שיכול באופן עקיף להגדיל/ליצור הכנסות נוספות שכבר יכסו לרעה על מה שנחסך על שכה"ד. לגבי הוצאת הדירות האלו מהחוק, מהלך מרושע ותאוותני, אפילו לפני הפן החסכני. זה פשוט אומר לקחת/לצמצם את חופש הבחירה ללא סיבה מוצדקת. חסרים אנשים שצריכים/רוצים דירה… קרא עוד »

איציק

הגדרת דירה בת שטח 26 מ"ר כלא ראויה למגורים נועדה למנוע מבעלי דירות לחלק את דירותיהם למספר יחידות קטנות וצפופות ולהשכיר אותן תמורת סכומים אסטרונומיים. תופעה כזו הולכת ומתגברת באיזור המרכז ובאמת הדיורת המחולקות הללו מציעות תת תנאים לשוכרים במחירים מופקעים.
אין הדבר עומד בסתירה לכך, שיחידת מגורים המתוכננת היטב ואשר שטחה 26 מ"ר יכולה להיות טובה וראויה למגורים. אני מכיר דירות כאלה ממקור ראשון.
המחוקק השתמש בשטח הדירה כמדד לאיכות המגורים במקום לחפש ולמצוא קריטריון מורכב יותר שיתכן וקשה עד בלתי אפשרי למדוד אותו.

איש (3718)

איציק,

אין שום קשר בין הדברים.

אסור לפצל דירת 200 מ"ר לשתי דירות של 100 מ"ר, אם זה סותר היתר הבניה לכמות יחידות דיור. אין שום קשר לשטח.

איציק

אחד הסעיפים בהצעת כחלון כוללת אישור לפצל דירות. אישור פיצול הדירות יחד עם הכתבת גודל השטח והגדרת "תנאי מגורים ראויים" משלימים אלה את אלה. בסעיף הפיצול מופיעה גם דרישה לכניסה נפרדת וראויה וכו'.

איש (3718)

איציק,

בואו נראה את אישור הפיצול מתממש. כבר אלי ישי ניסה לעשות משהו בכיוון וראשי העיריות והאילוצים החוקיים דפקו את זה.

הלוואי שיצא מזה משהו.

אמיר tlv

ערוץ יוטיוב עם מלא סרטונים שמדגימים מגורים בחללים קטנים

אמיר tlv

אגב, הסולידית, הסרטון שקישרת באחת התגובות צולם ע"י בעלת ערוץ היוטיוב בתגובה הקודמת

א'

בערים כגון פתח תקווה, ראשון לציון, חולון וכו' כשיש לך ילדים קשה יותר להישאר במרכזי העיר כי רמת החינוך (גנים ובתי ספר) בד"כ גבוהה יותר בשכונות החדשות (והיקרות יותר), כך שזה גורר הוצאות דיור גבוהות יותר וגם הוצאות תחבורה גבוהות יותר כי בד"כ אין תחבורה ציבורית ראוייה בשכונות האלו.
בהנחה שרוצים להיות סולידיים ולא אלהוריים (או הוריים) ומצד שני לא לשלוח את הילד לגן עם ילדים פסיכופטיים שמרביצים כבר מגיל 4 (או לפחות להוריד את אחוז הילדים האלו, כי גם בשכונות יוקרה גרים עבריינים היום) – קשה להסתדר.

אריאל

בדיוק הפוך, השכונות החדשות הומוגניות מאוד עם רוב גדול של משפחות צעירות. התוצאה היא גנים ובתי ספר סופר צפופים עם כיתות בקרוונים וכ"ו

chaierev

מה שלא מופיע בסרטונים המקסימים זו העלות של הפיכת מרחב מצומצם כזה לדירה חכמה. השערה שלי: זה יעלה כמו, אם לא יותר מתוספת של חדר.

גיא

מתוך הפוסט –>
———————————————————————–
"בני אדם נוטים לייחס חשיבות רבה יותר לסממני הצלחה / כישלון גלויים מאשר לסממני הצלחה / כישלון סמויים. זאת אומרת שאם יוסי גר בדירת חדר צנועה, ואילו דני גר בדירה עם 5 חדרי שינה וקילומטרים של שיש גרניט, הרי שרוב האנשים יסיקו באופן אוטומטי שיוסי פחות מוצלח / מוכשר / מאושר / עשיר מדני."
———————————————————————–
אצלינו כמובן מודעים לעניין , מה עושים? נהנים מכל העולמות.
גרים בדירה קטנה אך עונים לטלפון אחרי הרבה צילצולים על מנת שכולם יחשבו שיש לנו בית גדול.

גולש

לשיטתך אפשר כנראה לחיות גם בצינוק, או בחדר 3X3 מטר, עם שירותים בחצר.
העיקר לפרוש מוקדם.
נו באמת כמה אפשר לחיות באשליות.

איש (3718)

לא חושב שזו הנקודה של הפוסט הזה.

הנקודה היא אפשרות הבחירה.

מי שרוצה שיחיה בבית של 300 מ"ר ויעבוד כשכיר.

ומישהו אחר יבחר לפרוש מוקדם ויחיה ב 25 מ"ר.

לכל אחד צריכה להיות החרות לבחור.

כמו שאני לא אכריח אותך לגור ב 25 מ"ר ולפרוש מוקדם, אנא אל תכריח אותי לגור ב 300 מ"ר ולעבוד כשכיר מצאת החמה עד צאת הנשמה.

קפבלנקה

אין לי ספק שדירה של 25 מטרים יכולה בתיאוריה להיות נוחה ומושלמת וראויה לחלוטין ובהחלט קצת מבאס שהרגולציה רומסת את חירות הפרט ומגדירה אותו כעבריין בגין בחירה לגיטימית שאינה פוגעת באיש. מה שכן, החוק נועד להגן על השכבות החלשות, אותם האנשים ששוכרים דירות של 10-25 מ"ר במחירים אסטרונימים, (שהרי על כל מטר משלמים יותר באופן יחסי בדירה קטנה, דירה של 15 מ"ר עולה הרבה יותר מחמישית מדירה של 75 מ"ר, בממוצע), והדירה הפיצית שלהם ממש לא נראית כמו בסרטונים המגניבים שהעלתם, ואין להם אמצעים ותושיה ויכולת לשנות את זה, והם לא גרים שם מבחירה, ממש לא. אז כן, אני בעד… קרא עוד »

Yevgeny

כלומר, לדעתך הדרך להטיב עם משפחה כזאת של אריתראים בדוגמא שלך, שכיום כן גרה ב'דירה' כזאת של 10 מ"ר בתנאים של ג'יפה זה: לזרוק אותם לרחוב, להכריח אותם לחפש מקום מגורים גדול יותר ויקר יותר, תוך כדי שאתה מקטין את היצע הדירות בשוק (כי הדירה ג'יפה בגודל 10 מ"ר לא תהפוך באופן פלא לדירת 26 מ"ר מופלאה) ובכך להעלות את המחירים עוד יותר?

קפבלנקה

לא, זו בוודאי לא דעתי, ואני גם לא סבור שהחלופה הפורנוגרפית עד אימה שתארת היא האלטרנטיבה הסבירה המתבקשת.

Yevgeny

התרחיש שתיארתי הוא פשוט התוצאה המיידית של חוק כזה שיאסור שכירות בדירות קטנות יותר מ-26 מ"ר, ובפרט על אנשים שכבר שוכרים דירות כאלו היום. אני מבין את הכוונות הטובות, רק אני לא רואה איך חוק כזה מקדם את הכוונות הללו ומשפר את המצב של מישהו ע"י הגבלת יכולת הבחירה שלו.

yev

אבל הם כן גרים שם מבחירה!

הנקודה הזאת כבר הועלתה בתגובות למעלה – מכל האופציות שלהם הם בחרו לגור בדירת 15 מ"ר מעופשת. הם העדיפו אותה על פני מגורים ברחוב או אצל ההורים או מגורים בדירה גדולה יותר וויתור על הוצאות אחרונות (פלאפון, סיגריות, מזון). זה שתעלים את כל הדירות בגודל הזה לא יפתח אפשרויות חדשות למי שגר בהן. יהיו לו בדיוק את אותן האופציות, פחות האופציה בה הוא בחר.

נמרוד

המגבלה נובעת מהרצון להלחם במפלי הדירות והמחירים השערורייתי שהם גובים והתעללות השוכרים מבחינת תנאי מחיה

לב

אני מוכן לחיות בדירה 25 מ"ר בתנאי שיש מרפסת בגודל 4-5 מ"ר. אנשים לא מבינים כמה מרפסת משפרת את האיכות החיים. במיוחד דירות קטנות.

רונית

אולי דירת 25 מ"ר לא מתאימה לכולם, בוודאי לא למשפחה, אבל אין צורך לדאוג. נראה שהרוב מעדיפים דירות ענק. עכשיו יש את טרנד מגדלי המגורים. אילי השיווק מוכרים את חוסמי הנוף והרקיע כמו מתת של יוקרה והגשמת חלום. פתאום רואים בכל מיני ערים, שנחשבו רגועות את מפלצות הבטון הבזבזניות האלה. ומי שסבור שמדובר בבנייה "ירוקה", מוזמן להציץ לאיכות חייה של מכרה אחת שלי שגרה בקומה 19 עם 90 מ"ר מרובע. היא גרה לבד ועדיין "צפוף" לה. היא משלמת 400 שקלים לחודש ועד בית כי זה מגדל, ומגדל דורש הוצאות תחזוקה יקרות. למרפסת המרווחת היא לא יוצאת כי זה לא כ"כ… קרא עוד »

sbshalom

תראי, ראשי העירייה המנוולים אסרו אחד אחרי השני כבר לפני יותר מעשרים שנה, לבנות דירות קטנות כי הם רצו רק אוכלוסיות מבוססות. הלוואי והיו מאפשרים, לבנות יותר דירות קטנות יש כל כך הרבה אוכלוסיות של: יחידנים וזוגות ללא ילדים או מקסימום ילד אחד, שמשתוקקים כבר לכך שיאפשרו לבנות דירות של חדר עד שני חדרים.

שי

פוליטקאים עלובים, יווכחו שהחוק הזה, אם חלילה יעבור, אחת דינו להבטל או להתבזות. בדיוק כמו אותו חוק הספרים, אותו דחפה בכוח אותה פוליטיקאית מקצועית בעלת תעודת בגרות בממוצע של 5.8 או 5.9 עם מקצועות מפוארים כגון כלכלת הבית ותפירה, הלו היא לימור לבנת. הפוליטיקאי ממשיך לו לימים טובים של פנסיה תקציבית !! של הכנסת, ולתפקיד הבא, שלו בתור יו"ר איזו אגודת חירטוט זו או אחרת (במקרה הזה אותה פוליטקאית כולשת התמנתה בימים אלו לתפקיד בעמותה ….) הפוליטקאי ממשיך, והכלכלה נהרסת והורסת לאנשים קטנים את הפרנסה…… כחלון רק יצעד את הכישלון עם אימוץ הצעדים חלילה של "ההוגים" השמאלניים, שהעם אינו רוצה… קרא עוד »

Yossi

פוסט מצויין! תודה
נראה שאנחנו בתחילתו של צונאמי פופוליסטי אנטי ליברלי שמטרתו כביכול להוזיל את מחירי הדיור אך סופו יהיה רע ומר ותוצאותיו ירעו את מצבו של הפרולטריון הצרכני

פאטיה

זאת תהיה טעות גדולה במידה ולא יבנו דירות קטנות, עד 2.5 חדרים, אנשים רגילים מן השורה, לא יוכלו לרכוש דירות גדולות, או שיהיו משועבדים למשכנתא לעשרות שנים, ממש ביזבוז;
לא רק שזה לא יוזיל את הדיור, אלא מייקר אותו, ממש חלם.

פאטיה

גם שכר הדירה של דירות גדולות יכפיל את עצמו לעומת דירות קטנות, חלם כבר אמרתי? (-:

itay

אסיים בפתגם יווני עתיק, מהסוג שברגע שקוראים אותו, קשה להוציא אותו מהראש – כמו שיר מדבק

itay

חברה אנושית צומחת היטב כאשר זקנים שותלים עצים ביודעם כי לעולם לא יזכו לשבת בצילם

gili73

הצעת חוק נגדית להלן חוק סתיו שפיר: לכנסת לא יוכל להבחר אדם בגיל פחות משלושים וחמש

gili73

זה עדיין לא יפסול את יחימוביץ. צריך לחשוב גם על חוק על שמה.

itay

נ.ב. כאשה רצינית ויסודית מאד שרצה למרחקים ארוכים אשמח מאד לבדיקתך ותגובתך לעניין .

cleareye

הטווס ועקרון ההכבדה שגילה אמוץ זהבי מסבירים את הכדאיות בסמלי סטטוס. בזבוז הוא התנהגות לא-רציונלית, לכאורה הבזבזן מפסיד. אך סמל סטטוס אמין מהווה סימן לעושר יותר מהצהרות כוזבות, המחיר נסבל ע"י עשיר ועני לא יכול לשלמו. המחיר של אותה דירה גדולה ויקרה שונה במונחים אבולוציוניים כי עני מסתכן מאוד באחזקתה. אחד מהתנאים במודל מתמטי של הכבדה הוא שההכבדה חייבת להיות משתלמת;) כיוון שלאדם יש תועלת בפרסום מידת העושר שלו, הרי שבזבזנות זו משתלמת.

ביולוג ירושלמי

תשובה נפלאה ומעולה.
גם אני לא התלהבתי מהתמונה של הטווס, אבל נדמה לי שהסולידית לא התכוונה לטווסיותו של הטווס כ"שוויצר"… אלא כוונתה הייתה לאחד שמתפאר בנוצות לא לו, ל"שופוני" של האנשים שאין להם אך מראים בכל מחיר שיש להם (וכולם רואים את הקדימה של החוב ולא את האחורה שלו).

ולגבי עקרון ההכבדה – בעולמנו, אין כמו תרח זקן ועשיר שיוצא עם דוגמנית צעירה 🙂
(ולגרסת הפוליטקלי דחרטא – תרחית זקנה ועשירה שיוצאת עם דוגמן צעיר).

רונן

כתבה מעולה , אני חושב שזה מאוד נכון, וזה כיוון מעולה לחיסכון.
למה במקומות כמו ניו-יורק אנשים יכולים להצטופף בחדר קטן רק כדי לחיות שם ?

מצ"ב כתבה על דירות מיקרו, טרנד חדש שמתפתח:

לב

כי גם בניו-יורק יש צעירים טיפשים שמוכנים לחיות בקופסאת נעליים קלסטרופובית במקום לחיות בדירה נורמלית חצי שעה נסיעה ברכבת ממרכז העיר.

evgeni

אני חושב שמטרת החוק זה להקטין רווחים מחלוקת דירות, ובכך להפחית כמות המשקיעים בדירות לחלוקה, וזה כדי להפחית קניית דירות להשקעה ואולי גם מכירה של דירות שחולקו ע"י המשקיעים (כנראה שיש שחושבים שקנייה וחלוקה מאוד רווחית נכון להיום ואולי בלי חלוקה לא היו קונים דירה להשקעה ואולי אפילו חלקם ימכרו את הדירה אם לא ניתן יהיה להשכיר אותה כמחולקת) ובכך להוריד מחירי הדירות על ידי הקטנת כמות המשקיעים , לאפשר למשפחות צעירות ביתר קלות לקנות דירה. לפי דעתי למשפחה צעירה עם ילדים חשוב להתבסס בדירה פרטית במיוחד בישראל, והמדינה דואגת למשפחות עם ילדים שזה בסיס של החברה ולכן כמו בהרבה… קרא עוד »

אלי

מומלץ להרהר מדי פעם בהגותו של הכלכן האוסטרי קרל פולני
http://www.iba.org.il/program.aspx?scode=1878521

אסף

אז הרבה אנשים רשמו כאן שדירת 25 מטר היא הגיונית (רבוע)
אז החוק מציין 26 מטר.. עוט מטר רבוע.. אבל דירת 10 מטר רבוע?!
ו12?!
יש תמיד פתרונות כמו ארונות הזזה, חדרים מתקפלים וכו.. אבל כל הדברים האלו עולים הון.. אז מה הטעם?

והאמת שמטרת החוק היא להילחם (כמו שציינו כאן) בםיצולים על גבי פיצולים
חפשו דירות חדר בתל אביב ותיכנסו לחדר עם מדף שמשמש ככיור\ אזור בישול + שירותים מקלחת שבקושי אפשר לזוז.. עדיף כלא, לפחות אז השטחים הציבוריים רחבים.

בקשר לשאר הפוסט על קיצוץ הוצאות בדברים הגדולים.. לקחתי הפנמתי ואנסה ליישם.
מעניין, תודה.

el

ההגנה כאן היא לא על שוכרי הדירה, אלא על השכנים בבניין שקנו בניין בו יש 10 משפחות עם 10-20 מכוניות, וימצאו את עצמם עם בניין בו יש 50 משפחות, עם 50-100 מכוניות, יותר לכלוך פחות חניה וכו'.

קצת לא הוגן לשנות את ייעוד המיקום על פיו רוכשי הדירה קנו אותה.

danielkleingo

כן צריך להגיד מה תנאי המחיה המינימליים, כמו שיש סטנדרטים לבריאות, זיהום, מכשירי חשמל, וכו. בכל תחום בחיים שלנו יש רף מינימלי. כן, 'מגבילים את החופש' בקומקום החשמלי שלנו. יש כאן הטעיה מהסולידית ומהמגיבים: טרנד דירות המיקרו חמוד, אישית הייתי שמח לגור בכזו שהכל בה מתקפל – אבל זה עולה הון תועפות. שמח שזה 'מעורר השראה' וגם 'מגניב', אבל לא טרחתם לבדוק כמה ולמה – וחטאתם באותו חטא השופוני (תראו תראו). לא שזה רלוונטי אבל אני אישית גר ב-18 מ"ר ונהנה מכל שניה, "מרחב" מיותר לי (בשביל זה יוצאים החוצה), ונוח לי שהכל בהישג יד. אבל הקומבינות שנאלצתי לייצר כאן,… קרא עוד »

ביולוג ירושלמי

צודקת… לא מבין מה הטעם בלצמצם את אפשרות הבחירה של האזרח הפרטי, ולהגדיר לו על אפו וחמתו, הגיונו ובחירתו מה טוב בעבורו לו יהי. פטרנליזם מחורבן וסוציאליסטי מצוי. למה שהממשלה תקבע לי איזו דירת חדר ראויה? אני לא יודע להחליט לבד מה טוב בשבילי ובאיזו עלות? אם מישהו מוכן לשכור דירה בצנטרום של מרכז ת"א ללא כיור וללא מקלחת וללא ברז מים זורמים רק כי היא עולה 1,000 ש"ח לחודש – זו בעיה שלו שהוא לא יכול להתקלח ולאכול רק בחוץ ולא לצחצח שיניים באין כיור בלי הברז שלו. מה זו עניינה של הממשלה להתערב בהחלטות המינימליסטיות של האזרח? יש… קרא עוד »

ממממממ

הקטע שבעלי דירות רוצים להרוויח כסך והם יעשו הכל בשביל זה וככחות הולכים לקראת המשכיר והמחירים רק עולים בשביל דירות זבל====

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן