גם זומבים סובלים מתסמונת שטוקהולם

ג

"חירות היא היכולת לחיות את חייך כפי שאתה רוצה לחיות אותם." (הארי בראון, כיצד מצאתי חירות בעולם נטול חופש)

אני בת חורין.

אני יכולה להתעורר מתי שאני רוצה, ללכת לישון מתי שאני רוצה, לומר מה שאני רוצה, לכתוב מה שאני רוצה, לקחת חופשה מתי שאני רוצה, ללבוש מה שאני רוצה, לחשוב מה שאני רוצה, לעבוד על מה שאני רוצה ולהיפגש אך ורק עם אנשים שאני בוחרת. אני חופשיה מאילוצי זמן. חופשיה מדאגות כלכליות. חופשיה מרעל אנושי.

ניתן היה לצפות שבתרבות המקדשת אתוס לאומי שביסודו יציאה מעבדות לחירות, אדם כמוני לא ייחשב לחריג בנוף. כולנו הרי רגישים כל כך לחירויות שלנו – לחופש הביטוי, חופש התנועה, חופש הדת – ומזדעקים כשמישהו מנסה להגביל אותן.

כיצד יתכן, אפוא, ש- 99% מהאנשים שאני מכירה בטווח הגילאים 65-18 אינם חופשיים באותה מידה כמוני? מדוע הגדרת החירות של הארי בראון אינה ישימה לגבי רובם — לפחות לא בימי חול בין השעות 07:00 עד 19:00?

רמז לתשובה ניתן למצוא ב"מנוס מחופש", יצירת המופת של הפסיכולוג החברתי המנוח אריך פרום:

"האדם המודרני עדיין סובל מחרדה ומתפתה למסור את חירותו ביד רודנים מכל הסוגים, או לאבדה בכך שהוא הופך את עצמו לבורג קטן במנגנון, שבע ולבוש היטב, ועם זאת לא אדם חופשי אלא אוטומט."

חירות מוחלטת נושאת בצידה לקיחת אחריות מוחלטת. לקיחת אחריות מחייבת בחירה, ובחירה מחייבת מחשבה עצמאית. אנשים בימינו פוחדים לקחת אחריות, מבועתים מהצורך לבחור ולא מסוגלים עוד לחשוב בכוחות עצמם. התוצאה, כמובן, בלתי נמנעת.

האדם המודרני חרד מחופש.

החרדה הזו מובילה אנשים לצמצם את מרחב האפשרויות שלהם. הם מוכנים להקריב את חירותם ובלבד שמישהו יפרוס עליהם את חסותו, יקח אחריות על מעשיהם, יוביל אותם, יחליט עבורם ויחשוב במקומם. בתמורה – הם יעשו בדיוק מה שיאמרו להם לעשות, כמו היו בורג במכונה משומנת.

זו הסיבה שאנשים נורמטיבים לחלוטין מקבלים החלטות שיש בהן כדי לזעזע כל בן חורין המעריך את חירותו. את ההחלטות הכבדות (חתונה, ילדים, משכנתא) הם מקבלים מוקדם ככל האפשר – בדרך כלל בטרם מלאו להם 30 – כדי "להינעל" על מסלול שיחסוך מהם את הצורך לבחור בעתיד.

במקום לתכנן לטווח ארוך, הם פוסעים יחד כעדר כבשים, נוטלים הלוואות ענק, פורסים אותן לעשרות שנים, ומשעבדים את מירב זמנם ומרצם למקום עבודה מסוים על מנת שיוכלו להחזיר אותן. מקום העבודה – מקור ההכנסה היחיד שלהם – הופכת אט אט לעוגן גאוגרפי ומנטאלי שסביבו הם מארגנים את כל חייהם. הקריירה הופכת למרכז עולמם. 

מובן שכל זמן שהם עובדים בשכר, הם אינם חופשיים להחליט היכן להיות ומתי, על מה לחשוב, כיצד להתנהג, עם מי להתחבר, איך לדבר. גם אם יתפטרו ויחליפו מקום עבודה – עדיין יהיה עליהם להחזיר את החובות שלקחו על עצמם, ולמצוא מעסיק אחר.  לכאורה הם חופשיים – איש אינו מגביל את חירויות הפרט שלהם. אבל החירות הזו היא מדומה. יש סיבה שלא מלמדים מהו חופש מנטאלי בשיעורי האזרחות.

בהדרגה הם נשחקים, מתנוונים ונעשים מתים-מהלכים. הם מאבדים סופית את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. הם מאבדים כל מיומנות שאינה קשורה למקצוע שלהם. תלותם הכלכלית בעבודה הופכת לתלות פסיכולוגית. כשהם יוצאים לפנסיה – שנים ספורות לפני שליבם יידום לעד – פועלם הדל מסתכם בצריכת בידור פסיבי ובבהייה בטלוויזיה, כפי שעשו מדי ערב בארבעים השנים האחרונות.

כנראה שלכך התכוון אריסטו כשכתב שיש אנשים שהם "עבדים על פי הטבע". אילו ידע שיותר מ-2,500 שנה אחרי זמנו מעמד העבדים יתרחב לכדי 99% מהאוכלוסיה הכוללת – ספק אם היה מוסיף לכתוב. הוא לא היה רואה שום טעם בכתביו.

"רגע אחד", יתהה הקורא הנבון, "הלא איש אינו קונה בית עם משכנתא באיומי אקדח, אף אחד לא חייב להשתעבד לעבודה למשך ארבעים שנה, ואף אחד לא חייב לצרוך באופן כפייתי. את מדברת על חופש, ובכן – לאנשים יש את החופש לבחור אם כך הם רוצים לחיות את חייהם."

זה נכון – במידה מסוימת.

הטרגדיה היא שרוב האנשים כלל אינם מודעים לכך שיש להם אפשרות לחיות אחרת. הם לא מודעים לשיעבודם.  הם לא מעלים בדעתם שהבחירות שבחרו והזומביפיקציה הנלווית להן אינן מחויבות המציאות. רובם פועלים מכוח הנורמה, עושים מה שכולם עושים ומנסים לרצות אחרים. כשכלוב הזהב נראה כמו משרד פינתי עם נוף לים, תואר מפוצץ ושכר שמן –  לא פשוט להבין שאתה עכבר במרוץ.

לא חוכמה להאשים אותם. בוגר ממוצע של מערכת החינוך הממלכתית לומד מגיל 3 שעליו להיות במקום מסוים בשעה מסוימת, לבצע פעילויות מסוימות, להתנהג בצורה מסוימת ולומר דברים מסוימים – הכל כדי שיצליח להשתלב, לעבוד יפה בקבוצה להיות "נורמלי" כמו כולם. המסלול השבלוני הזה נמשך בצבא, באוניברסיטה ובעבודה. הדרך כבר נסללה עבורכם – אתם רק צריכים לצעוד בתלם.

רוב האנשים מקבלים את דין התנועה ללא סייג – למרות, ואולי בגלל העובדה שהנורמות הללו נקבעות על ידי חברה אובססיבית לחפצים, לעבודה, לחומרנות ולמעמדיות. איש לא רוצה שיאמרו שהוא "לא נורמלי".

לאורך זמן ההתנייה הפסיכולוגית הזו מעוורת אנשים ומונעת מהם להבין שהם משועבדים למערכת ערכים שקבעו אחרים. ככל שאדם שוקע למציאות הזו, עובד יותר וצורך יותר, התלות שלו ברציפות התפקודית של המטריקס מעמיקה. קהות הראייה שלו הופכת לעיוורון מוחלט.

הבחירה להשתתף חלק במרוץ העכברים היא בחירה נורמטיבית. זה לא הופך אותה לבחירה וולונטרית. אילו אנשים היו בוחרים במרוץ באופן וולונטרי, הארי בראון לא היה כותב את "איך מצאתי חופש", ויקי רובין וג'ו דומינגז לא היו כותבים את "כסף או חיים" וג'ייקוב פיסקר לא היה הוגה את ERE. גם "הסולידית" לא הייתה עולה לאוויר אם לתחושתי לא היה בה צורך. מישהו הרי צריך לחלק את הגלולה האדומה.

למרבה הצער, אלה שנותרים כלואים במרוץ מפתחים בהדרגה זן ביזארי של תסמונת שטוקהולם, שגורמת להם לגונן על המערכת שמתעללת בהם במקום לקרוא עליה תיגר.

הם יאמרו שהעבודה היא הדרך היחידה למצוא משמעות בחיים, שלכל אדם יש חובה מוסרית לעבוד, שכל מי שיכול לתרום חייב לתרום, שבלי עבודה אין בשביל מה לקום בבוקר, ושאם אדם מסוגל לתרום בחברה – הוא צריך, סליחה, חייב לתרום לחברה.

הראו להם בלוג כמו "הסולידית" ומיד יפסקו שהוא "קיצוני" ו"ספרטני" מדי לטעמם, לא לפני שימנו עשרות תירוצים מדוע השיטה לא מתאימה להם. אילו היה להם שמץ מהטכנה (τέχνη ) של הספרטנים הקדמונים יתכן שלא היו נקלעים למצבם העגום מלכתחילה.

ולמרות זאת – הבחירה לעזוב את המרוץ היא בחירה אישית. ולא רק זאת – היא מעשית הרבה יותר מכפי שנדמה. צריך רק להפסיק לפחד מהבחירה.

עצמאות כלכלית – הביטוי הנפוץ והמוחשי ביותר של החירות בעת המודרנית – היא פונקציה של מהגדלת הפער בין רמת הייצור (הכנסה) לרמת הצריכה (הוצאות). הכניסו (הרבה) יותר, צרכו (הרבה) פחות, והתמידו בכך במשך מספר שנים. זוהי הדרך הקצרה והיעילה ביותר לקנות את חירותכם בשוק העבדים המודרני.

לא צריך להפגין, לא צריך להתאגד, לא צריך לשכנע מישהו, לא צריך לנהוג באלימות. באותה מידה אין צורך לזכות בלוטו, או לחיות בתוך קופסת קרטון.

השינוי המשמעותי ביותר הוא מנטאלי. יש לאמץ את מערכת הערכים של בני החורין, ולדחות את מערכת הערכים של המשועבדים. יש להתרחק מחובות, לצרוך פחות, לחסוך את הכסף, להשקיע אותו, ותוך מספר שנים לעבור ממעמד המשועבדים למעמד בעלי האמצעים. 

"כדי להיות חופשי, כל שעליך לעשות הוא להחליט להיות חופשי. החירות ממתינה לך – בכל עת שתהיה מוכן לה." –הארי בראון

הירשם
הודע על
guest
80 Comments
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
אמיר

מעניין. את עוברת שינוי מהיר. הכתיבה הקודמת שלך הייתה מרתקת ומועילה. והתרכזה בעיקר בך עצמך. לאחר מכן כשבאה הביקורת הפכת למרירה מעט ועוקצנית. טבעי מאד אבל זה קרה בעיקר בתגובות. והנה בפוסט הזה קרה משהו חדש : פוסט שלם שכל כולו ניגוח באלה שאינם כמוך. פוסט שלם שכולו תגובה למבקרים. פוסט שלם שכולו מרירות

טוב שיש קישורים לספרות חיצונית מעניינת. כך שעדיין לא מדובר בבזבוז זמן מוחלט

איליה

אמיר – תנסה לקרוא את הפוסט הזה ולחשוב במקום ישר להתנגד. בתור מי שיצא ממטריקס כבר לפני 5 שנים וממשיך לעבוד (לא לעשות קריירה ולישון עבודה) בעבודה מעניינת מתוך בחירה. זה דיי מצחיק לפעמים להסתכל על שאר האנשים ה"נורמליים" בעבודה. מדי פעם אני זורק משפטים באוויר (כי אני לא תלוי כלכלית או רגשית בעבודה) ורואה את התגובות של אנשים ה"נורמליים". לרוב הן דומות גם לתגובה שלך. מה שאני מעריך בפוסטים של דורין (לא בכולם) זה הפצת מסר. לא לכולם מתאים מקלחת קרה ותחביבים של דורין. למשל אני מאוד אוהב לגלוש סנובורד אז אני "מתכלב" בעניי רבים כי אני גר במעונות… קרא עוד »

קובי

זה מאד נכון, איליה. גם אני עבדתי בעבודות שלא הייתי זקוק להן והמנהלים הבינו זאת. התנאים שקיבלתי היו מעולים וחששו לאבד אותי. כאשר מנהל אחד הרים עלי קול, לקחתי את התיק ופניתי לדלת, הוא התפרק לגמרי ואמר: ״לאן אתה הולך?״ – עניתי: ״הבייתה , ולא חוזר לכאן״. הוא היה בשוק 3 שניות ולא יכל לדבר. כאשר התעשת, סגר את הדלת, נפל על בירכיו והבטיח לי א. שלעולם לא יצעק או יבקר אותי שנית, ב. העלאת שכר מיידית, ג. שידרוג המעמד המינהלי שלי. ד. כל פרוייקט שארצה לעבוד עליו במחלקה.

מומו

אלופה כרגיל !

Voyajo Tripu
פאטיה

כל מילה בסלע. אכן אריסו קיטלג את בני האדם לאדונים ועבדים, לא בהכרח שעבד אינו בן חורין בנפשו, לעומת אדון שהוא עבד בנפשו.

ממליצה בחום על אריך פרום – אמנות האהבה, מתורגם לעברית.

אחד

אני מאוד מצודד באידיאולוגית החופש שלך. גם אני מנסה להשתחרר ממגוון מגבלות חברתיות ופיננסיות ובדומה אליך גם כלפיי אנשים ש"לא מבינים" מעקמים את האף וגורמים לי להרגיש אוטסיידר – מין אדם אקסנטרי, לא שייך, "דפוק". לכן אני שמח שהבלוג מקדם את ראיית העולם הזאת ואת הפרקטיקה שמאחורייה. הוא גורם לאנשים כמונו להרגיש פחות כמו מיעוט נרדף ולו רק מעצם העובדה שאנחנו לא לבד. עם השנים הבנתי שאני חוטא באותו "ביטול", התנשאות וחוסר סובלנות כלפי אחרים שאחרים הפגינו כלפיי וכלפי סגנון חיי. קל מאוד לצאת מנקודה של הגנה על אידיאולוגיה ולגלוש להתקפה על אידיאולוגיות אחרות. לנו חשובה החירות שלנו אבל לאחרים… קרא עוד »

Eilonvi

Hear, hear
הוצאת לי את המילים מהפה.

טל

אני חושבת שמה שדורין מדברת עליו הוא מודעות מפוכחת לבחירות שלך ולהשלכות שלהן, לטוב ולרע. יש לי חברה שכל סגנון חייה צועק הדוניזם. כל יום אוכל בחוץ, דירה מפונפנת במרכז ת"א, תאילנד כל קיץ ובאופן כללי הרבה בזבוזים (מיותרים בעיני). היא מודעת לזה שסגנון החיים שלה הוא לא בדיוק מופת פיננסית וגם חיה בשלום עם הרעיון שלעולם לא תהיה לה דירה, ולא שום נכס אחר. היא, מבחינתה, משקיעה את הונה במה שחשוב לה ומסב לה אושר, ובעיקר לא באה לאף אחד בטענות/דרישות/מענות. השכר שלה מכובד והיא מצליחה לתחזק את אורח החיים הזה בלי להיכנס למינוסים או לקחת הלוואות בריבית רצחנית… קרא עוד »

דני

מעניין ויפה רק שאפשר להחליט על חתונה, ילדים, ואפילו משכנתא, לא מתוך אג'נדה שלילית (של פחד), אלא מרצון חיובי להתקדם בחיים באמצעות פלטפורמות טובות יותר. למרות שאני מסכים עם חלק גדול מרוח הדברים שלך, יש מידה מסוימת של אירוניה בכך שדרך החיים שאת מטיפה לה מציעה את המסלול הכי חסר תוחלת והתקדמות בחיים,… מסלול שבמהותו הוא "להישאר כיתה" מתוף מחאה "דווקאית" כנגד כל אותם צדדיים שלילים של מהלכים חיובים להפליא בפוטנציה. חתונה יכולה להיות מהלך מדהים, כך גם ילדים ומשכנתא. השאלה הגדולה היא איך עושים אותם, ולא האם עושים אותם. להישאר תקוע בדוגמה מחשבתית לא מוביל לא לשום דבר חיובי,… קרא עוד »

משוטט

אנשים כלואים במחשבה שהם חופשיים וברוב המקרים זה רחוק מאוד מהמציאות.
מעניין שרוב האנשים דווקא מתחלחלים מצורות חיים חופשיות או כאלה לפחות חלקית, ומעדיפים לוותר על החופש שלהם, רק שמעגל החיים הנורמטיבי יישאר כמו שהוא.
חבל שאותם אנשים באמת חושבים שהם חופשיים ועוד משכנעים בכך אחרים, מתעקשים לכסות את העיניים של עצמם ושל אחרים – רק לא להסתכל לאמת בעיניים.
וככל שהולכים מערבה – המצב הזה רק מתחזק ומתעצם….

ברלינאית,

דורין תודה, תענוג לקרוא! בניגוד לדורין שמתארת את השינוי התודעתי שלה כתהליך פנימי יחסית מנותק מקונטקסט .. סביב קריאה וחשיבה לאורך שנות ה20 שלה.. השינוי שלי קרה דווקא סביב המחאה החברתית ב2011… (20 שנה אחרי שקראתי את מנוס מחופש של פרום…. ) מה שהתחדד לי במחאה הוא 1. השיטה ( עבורי ) רקובה… מדינת ישראל לעולם לא תהיה סוציאל דמוקרטית כפי שהייתי מעוניינת שתהיה ( סליחה דורין.. (: ) . ישראל בשל אופייה המיוחד גם לא תהיה בעתיד הנראה לעין קפיטליסטית ,עם חירות כלכליות וחירות פרט אמיתיות לפרטים החיים בה ( לכולם ). זה לא יקרה… יש כאן שעטנז נוראי… קרא עוד »

ליאת

דורין, תודה! זה היה מעולה.
ברלינאית, אהבתי את התגובה שלך ואני בהחלט בעד השינוי החברתי הזה! (:

shira

תגובה מקסימה ברלינאית

איליה

ברלינאית – תגובה מעניינת מאוד

איתי

אולי זו הסיבה שאנו כולאים את חיות המשק בצורה כל כך חולנית. אנחנו צריכים שמישהו מתחתנו יהיה עוד יותר חסר חירות וכך נוכל להרגיש בני חורין. בן חורין אמיתי רוצה שכולם יהיו חופשיים תחת השמיים.

עדנה

אמן. שכל הברואים יחוו חופש תחת השמיים. 🙂

קוקי

דורין, תודה על הפוסט. אני שנים חושב כמוך. כרגע שתי שאלות מטרידות אותי מאד: 1) איך אני מצמצם את ההוצאות שלי? חי על 6000 ש"ח בחודש – דירה כולל כל החשבונות יוצא 3000 בחודש. אני רווק בן 30. לא מוכן לגור עם שותפים. מחזיק רכב. חושב למכור אותו, יחסוך לי 1200 בחודש (מעקב אקסל של שנה). אבל שואל את עצמי כמה החסכון הזה משמעותי לעומת הירידה באיכות החיים (כל חבריי נמצאים במרחק נסיעה). שאר ההוצאות זה המינימום עבור אוכל ונלווים. 2) אם לא מוצאים משמעות בעבודה (לצערי) ולא בילדים, וכרגע כאמור אני רווק אז גם בת זוג אין – במה… קרא עוד »

כלכלן

אין סיכוי שהרכב עולה לך רק 1,200 ש"ח בחודש. יכול להיות שלא לקחת בחשבון הוצאות על ירידת ערך, ריבית על ההלוואה שמימנה את הרכב (ואם מימנת מהון עצמי הפסד רווחים שיכול להרוויח על השקעתך), הוצאות לא צפויות (תאונה, מנוע נגמר – זה שזה לא קרה השנה – לא אומר שזה לא ייקרה במוקדם ובמאוחר), והוצאות שאנחנו אוהבים להדחיק (דוחות חניה). שורה תחתונה – 2,000 ש"ח מינימום.

רון

זה בדיוק מה שמטריד אותי בפוסטים האחרונים של הסולידית. הצמצום וההסתפקות במועט, לא ילדים, לא מסעדות, לא ארועים משפחתיים, לא לטייל בעולם… עלולים להיות קטליזטור לחוסר משמעות בחיים ולשאלות למה לי לקום בבוקר והרי הסולידית כבר כתבה את דעתה על משמעות החיים.

אל תוותר על האפשרויות רק בגלל כסף.

Me

אני משועשע:) ורון, בדבריך ניכר שאתה לא מבין את המהות של " לא ילדים, לא מסעדות, לא ארועים משפחתיים, לא לטייל בעולם" הכל נובע מתרבות הצריכה המיותרת שמגבילה אותך להתפתח למשהו שאתה לא היום. כשתבין ש"הצמצום" הזה נועד לשפר את איכות החיים שלך אז תגלה שהאושר שלך והחופש שלך היה מתחת לאף כל הזמן – וכן גם החופשה שכ"כ רצית מבלי להתחייב אח"כ לעוד שעות עבודה. כל "הנאות החיים" שמציעים לך הם נטו פרי פיתוח של השיטה בה העולם עובד. השיטה לא רוצה שתפסיק לעבוד ולכן היא משכנעת אותך שאתה זקוק לכל הדברים שרשמת. דורין ואחרים לא מוותרים על איכות… קרא עוד »

ברר

זה נובע מכך שפעם היה לך מספיק כסף, או משאבים לצורך העניין רק בשביל לאכול בקושי ושיהיה לך מחסה. וזה לא שפעם לא היו עובדים בגלל זה – להפך, היו עובדים ואפילו יותר.
היום יש לך כסף גם על מנת לממש רצונות וגם בשביל לאכול – אז מה רע באלה שרוצים גם לממש רצונות?
כל עוד מבחינים בהבדל הכל כך נכון בין רצון לצורך, ויש מספיק על מנת לממן את הרצון, אז מה הבעיה?

רון

סולידית, התרשמתי שאת מאוד פעילה רק שלא לכלום יש הנעה פנימית ויש מקום להסביר איך פנסיונר ממלא את חייו במשמעות כפי שהבחור ביקש ממך לענות לו לשאלה הזו

ברר

1200 שקל זה כמעט 50% מההכנסה הפנויה שלך.. זה המון

לגבי משמעות בחיים – תנסה את זה:

http://vimeo.com/13081864

🙂

רון

מהו חופש?

חופש לטייל בארץ ולצאת לחופשות מעבר לים, צ׳ילה, טיבט, יפן, איסלנד… חופש לבשל וללכת למסעדות … חופש לראות הצגות בארץ, בלונדון ובניו יורק … חופש ללמוד לצייר, לצלול, להשיט יאכטה, לנגן …. חופש להנות מספורט, ריצה, שחיה, סקווש וגם סקי

אני שואל למה לבחור בצמצום האפשרויות בחיים? האם באמת המחיר של לעשות כסף זה בהכרח לוותר על להיות חופשי?

את מרוויחה מהבלוג הזה 1000 שקל בחודש ונהנת מזה – אפשר בעוד דרכים לעשות כסף ולהיות חופשי, אז למה לוותר על אפשרויות בחיים?

** יכול להיות שאת מציגה טיזינג בפוסטים האחרונים כדי להגדיל הכנסות?

רון

לא בטוח שהסברתי את עצמי טוב אפשר להיות שמח בחלקו גם ללא חלק. בהודו יש אנשים שחיים מכלום ועושים רק מדיטציה כל היום וטוענים שמצאו את האושר. אני רק אומר שיש הרבה אפשרויות, חלקם בחינם וחלקם בכסף ואולי באמת תגיעו לאושר רק מלעשות מדיטציה כל היום אך אולי ורק אולי זה לא מה שימלא לכם את החיים. כסף הוא כלי להרחבת האפשרויות. וכפי שקשה לרוץ מרתון אך אין על תחושת ההצלחה אחרי ריצה, שלא לדבר על איכות המקלחת והשינה לאחר ריצה – כך אפשר לראות עבודה, מקום שדורש מאמץ אך בהחלט נותן סיפוק, עבודה כשכיר, עצמאי, מתווך, מרצה או מנהל… קרא עוד »

אנא-אל

כתבתי פעם.. כמו שאמרת, אנשים לא מודעים שהם מסוגלים לבחור ו2 שאנשים מעדיפים לכאורה בטחון על חופש בעולם 'כמו זה'. בכלל, לדעתי היום להסתמך על בטחון או יציבות זה טמטום כך שבחירה בחופש היא בחירה אפילו הגיונית.
כמו שתיארת בהתחלה- חופש זה כשמישהו חי חיים כמו שהוא רוצה. ואם אני לא טועה, זה המסר העיקרי של הבלוג. כך שגם אם מישהו הגיע לחופש בדרכים אחרות, קיצוני או לא קיצוני, חופש בפני עצמו הוא עניין עדין כפרפר P: 🙂

שולה מעפולה

לקח לי זמן להבין שתחת הגג של "הסולידית" מתקיימים כאן, באופן מקביל ובלתי תלוי, שני בלוגים. האחד עוסק בעניינים פיננסיים ומציג שלל עצות מעניינות כיצד לתחזק ואף לשפר את תיק ההשקעות ובעיקר כיצד לחסוך בצד ההוצאות. השני מציג את השקפתה האגוצנטרית-קיצונית של דורין, שבה מושגים כמו "אמפתיה", "טובת הכלל", "ערבות הדדית", "אלטרואיזם" וכו' נעדרים מן המילון, והמילים "ילדים" ו "עבודה" תמיד מופיעים בנימת מיאוס. אני מאמין שלבלוג הראשון יש אלפי מתעניינים, ומשער שלבלוג השני יש קהל דו-ספרתי, וגם זה אחרי פקטור. היה יותר ידידותי עבור הקוראים להפריד בין שני הבלוגים הללו אבל אני חושד שהכותבת כרכה אותם ביחד בכוונה, בבחינת… קרא עוד »

יוני

סולידית יקרה
אני מאוד אוהב את הפוסטים שלך על השקעות אבל הפוסטים עם הדעות שלך מפריעים לי בעיניים כי את אגוצנטרית קיצונית אנרכו-קפיטלסיטית סגפנית שמרוויחה עלי מפרסומות.
יחד עם זאת, אני לא מסוגל שלא לקרוא את הפוסטים כי אני מקבל את הכל בעדכון אחד ואיך אני אדע מה הפסדתי אם לא אקרא????

אני דורש שתפרידי את הפוסטים שלך במיידי לשני בלוגים.

🙂

Sro

מיסיס שולה, לדעתי הכושר שלך בלתרום לחברה גדל בכמה מידות כשאת נהיית בלתי תלויה פיננסית: 1. יש לך זמן להתנדב. 2. יש לך עדיין אפשרות לתרום כסף (למרות שזה המשאב הפחות זמין בלהיות בלתי תלוי) 3. את יכולה לעזור לאנשים לצאת ממעגל המחויבות לעבודה. בנקודה מסוימת, את צריכה לנקות את עצמך מכל צורך נוסף / חיצוני ולבדוק מה הבייסיקס שלך כאגואיסטית/אגוצנטרית שלא אכפת לך מאף אחד. אחרי שמילאת את הצרכים הללו, את יכולה לעבור ללדאוג לכל היתר. זה הופך אותך להרבה יותר מועילה (שימי לב בסרטוני בטיחות בטיסה – קודם שימי על עצמך את מסיכת החמצן ורק אח"כ על ילדך).… קרא עוד »

גיא

ורי ורי לייק SRO. בקשר ל "כאגואיסטית/אגוצנטרית שלא אכפת לך מאף אחד"
ברגע שאדם פונה לאגואיסטיות שלו ולא מוותר הוא מונע מאחרים לגנוב את הוד קדושתה בכך
הם יכולים לפנות לעצמם ולדאוג לעצמם לצורכיהם הבסיסיים. בסופו של דבר מאחר והאדם וסביבתו לא באמת נפרדים יוצא שאחרי שתרם לעצמו הוא חוזר ותורם לסביבה.

אחד שבוי בתסמונת שטוקהולם

תגידי בת-חורין
איך הייתה המקלחת הקרה הבוקר? מרעננת? מעוררת? ממריצה את מחזור הדם?

מה לגבי אכילת raw foodי ללא בישול? חוסך חשמל וגז, חוסך זיהום אוויר, מאתגר את מערכת העיכול… בריא

לא חבל על הכסף של האופניים? עדיף ללכת ברגל, או לרוץ

יום טוב

יעל

שלום דורין היקרה
האם תוכלי לכתוב פוסט על פוליטיקה פנימית בעבודה, ומה יעשה אדם שמרגיש רע מאוד להתחנף לבוסים ולמלחכי הפנכה הקרובים להנהלה בעבודה? ואיך זה שיש אנשים שזה טבעי להם להתחנף? אולי דווקא הם משוחררים מאגו?
מצאתי את המאמר הבא, שמטיף לפתח כישורי פוליטקה כאלו, ורואה במי שבז להם – מפונק.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4445225,00.html
תודה רבה, שמחה שאת כותבת
יעל

shira

יעל, זה לא בדיוק להתחנף. זה מן מערכת התנהגות כוללת של: לא לאחר, להראות כאילו מאוד אכפת לך, להשאר שעות נוספות, להגיד כן לכל בקשה של הבוס גם על חשבון דברים חשובים שתכננת לעשות בזמנך הפנוי, לא לחלקו על דעת המנהלים גם אם ברור לך שזו טעות, לעשות רעש בעבודה בסגנון של: כמה דברים יש לי לעשות, אין לי זמן לנשום, אני חייבת לסיים היום את X אחרת לא אכפת לי אני אשאר גם עד הבוקר, כל המשפטים האלו שיחלחלו לאנשים שאת מה זה מסורה לעבודה וז אצלך במקום הראשון. ואז בתכלס את יכולה להיות אחת העובדות הבינוניות אבל לא… קרא עוד »

debilehrer

דורין, פוסט מעולה, את מכריחה אנשים לחשוב, ומאתגרת את הנורמות המקובלות, ואני מתה על זה :-). אבל המצוקה שמביעים חלק מהאנשים שמגיבים פה לגבי "מה יעשו אם לא ילכו לעבודה ולא יעשו ילדים" היא אמיתית ואין לזלזל בה. התרבות שלנו נהייתה כל כך עדרית, שהיכולת למלא את היומיום במשמעות שונה מהמקובל בהחלט מאתגרת. כמי שאין לה ילדים, ולא עובדת כבר תקופה ארוכה, ברור לי שהאדם הממוצע שעבד רוב חייו, צריך תקופת הסתגלות שיכולה להיות לא קלה כדי ללמוד להיות חופשי. צריך את האומץ לעבור דרך השיעמום, הריקנות, חוסר התכלית, הפחד והשונות. צריך להסתכל בכל הרגשות הקשים האלו ישר בעיניים, להעיז… קרא עוד »

פאטיה

אחד, להיות אאוטסיידר זאת מחמאה; אתה רואה את העולם ברמות גבוהות יותר מהנורמטיבי
ולפעמים מגיעים לתובנות שאחרים לא מסוגלים להבין או לקבל אותם…

דני

מכתבה שפורסמה היום:
"בסך הכל, 87% מהמועסקים מעידים כי הם מרוצים מעבודתם: שכירים ועצמאים בשיעור דומה, גברים ונשים בשיעור דומה. רוב המועסקים (77%) מעידים כי היו ממשיכים לעבוד גם אם יכלו לאפשר לעצמם לא לעבוד מבחינה כלכלית."

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4498185,00.html

דני

בנוסף, גם למי שלא עובד אין חופש: 1. חופש תנועה – את יכולה לנוע רק במרחב מצומצם מאוד משטח העולם 2. חופש בבחירת תזונה – את יכולה לבחור רק בין מגוון מצומצם של מאכלים, ולא יכולה לאכול כל פרי במשך כל השנה, אלא רק בעונתו. 3. חופש בבחירת כמות הילדים/נכדים – חוסר עבודה כופה על אדם להביא 0-1 מקסימום 2 ילדים. למי שעובד ומשתכר יש חופש (כאן במובן של אפשרות/בריחה) להביא יותר. 4. חופש בבחירת תחביבים – את יכולה לבחור מבין מגוון מצומצם של תחביבים (כאלה שאין בצידם הוצאה כלכלית כבדה) למי שעובד ומשתכר יש את החופש לבחור גם תחביבים… קרא עוד »

אמיר tlv

אני מאוד אוהב את הבלוג שלך (גיליתי אותו לא מזמן), ומסכים עם רוב רובה של תפישת החיים שלך (עצמאות כלכלית, חופש מכל הדברים שנראים לאחרים מובנים מאליהם כמו, עבודה, בוסים, ילדים, חובות). אני גם חי לפי התפישה הזו. לא עובד, חי מהכנסות שיש לי מנכסי נדלן, משוחרר מחובות מטלות ומגבלות. כך שאני בעדך. ההבדל בינך לביני הוא שאני מבין שבחירה בצורת חיים כזו מתאימה למעט מאוד אנשים, ואילו את מטיפה בשער. רוב האנשים (שהם יצורים חברותיים, בניגוד אליך ואלי … [תפתיעי אותי ותגידי שאת יצור חברתי]) רואים בעבודה מסגרת חברתית מעבר למסגרת תעסוקתית שמכניסה כסף. אני מאמין שרוב האנשים, גם… קרא עוד »

אמיר tlv

קראתי את ההגדרה של הפרופיל האישיותי הנדיר באחד הפוסטים האחרונים שלך. הוא מחזק את מה שאני טוען, ואין סיבה שתהיי דפנסיבית. אני לא נגד. את אומרת "מקום עבודה שידאג להם, בין היתר, לבידור חברתי". את, וגם אני, חווים מקום עבודה כמקום מדכא, מבודד וקשה. להיות עם אותם אנשים (בוסים מדכאי יצירתיות, עמיתים שצריך לנהל איתם סמול טוק, כל הבזבוז זמן ואנרגיות..) נראה לנו בלתי נסבל. אבל לא כך אצל רוב בני האדם. מישהו שכל העניין הזה לא מתאים לפרופיל האישיותי שלו, ושיאמץ את צורת החיים הזו, יסבול. אני בחרתי בצורת החיים הזו מתוך חוסר היכולת שלי להתמודד עם כל אותם… קרא עוד »

ברק

ניכר שאת מפספסת את הפואנטה. את מצד אחד מכירה בכך שאנשים אחרים יתפסו את דרך החיים שלך כסבל ומצד שני לא מבינה שזה לא אומר שניתן להגדיר אותם כמי ש: "רוצה להמשיך לעבוד ולצרוך ולסנגר על המערכת הקיימת". זה לא שחור ולבן. ניתן לחשוב שהחיים שלך הם סבל ולחשוב שעבודה רק למען הגדלת הצריכה היא טמטום. אני מניח שרוב קוראי בלוג זה למעשה נמצאים בהגדרת ביניים בין הדרך שלך לאלו שמאמצים את תרבות הצריכה כדרך החיים האולטימטיבית.

Sro

אני חושב שצריך להגדיר דרך אמצע.
יש את אלה שבכל מקרה יהיו כאלה, יש את אלה שבכל מקרה לא יהיו כאלה.
מטרת הבלוג (אני משער) היא לאסוף את אלה שיכולים לצאת ממעגל הרדופים לעבודה, ולאפשר להם / לעודד אותם לבחור בכך.

ברלינאית,

דורין, אם את מאמינה בחירות הפרט , את פמיניסטית. ( מאיזה זרם בדיוק זה כבר לא ממש חשוב)…
אני מניחה מההתבטאויות שלך שמאד חשוב לך להגדיר את עצמך כאנטי פמיניסטית.. וחבל..
אך חשוב שתדעי שלפחות בזה את לא לבד… המון נשים ( הרבה הרבה יותר מ0.8. יותר מתקרב ל50% )מתעקשות להגדיר את עצמן לא פמיניסטיות.. למעשה לרובן ( גם העצמאיות הדעתניות ושוחרות החופש שבינהן) חשוב מאד להגדיר את עצמן כאנטי או כלא פמיניסטיות..
במובן הזה את מאד נורמלית… (אני מניחה שלצערך..)

ברלינאית,

יש המון זרמים פמיניסטים..( ד.א. בדומה לאלף הדרכים שבהם אתה יכול להגדיר את עצמך ברצף בין חילוני לדתי..) לרובנו פשוט נוח יותר לחשוב בשחור לבן.. ולא להתאמץ לגבש השקפת עולם מורכבת ומדויקת שאינה חוטאת בפשטנות. לרוב האנשים ללא ידע בתחום מאד נוח לשנוא פמיניסטיות ולראות בהן מקשה אחת. וכמובן שיש הבדל בין פמיניזם רדיקלי כזרם ובין פמיניסטיות רדיקליות.. שזה "סתם "פמיניסטיות קיצוניות בלי קשר לזרם אליו הן משתייכות. ד.א. אני בעיצומה של קריאה ( שניה ) בספר "המין השני "של סימון דה בובואר.. ואני חושבת שאם הייתן נפגשות היה לכן הרבה נקודות הסכמה ( אל תדאגי היא שייכת לגל הראשון..… קרא עוד »

אכלולי שתולי

ברלינאית. אחלה תגובות באמת.
אבל אני חייב לשאול בתור אחד שלא מעורב בתרבות הצריכה. איזה
גיא אומר "נפסיק כאן"? גיא פינס?
גיא מרוז? זה ידע כללי?

הדס

לברלינאית – תודה רבה שהגבת על הנושא הזה, זה ממש כואב לי לראות את השנאה הזו נגד פמיניזם ואני לא חושבת שהייתי יכולה להתנסח בסובלנות כמוך.

לדורין – גם אם אני מבינה את הרתיעה מפמיניסטית כזו או אחרת, ואני מבינה טוב מאד, לומר שאת אנטי-פמיניזם זה פשוט לומר שאת נגד שיוויון זכויות לנשים נקודה, מה שקשה לי להאמין שאת.

ברלינאית,

הי אכלו לי שתולי
הכוונה לגיא "שלנו".. המגיב הפעיל והחמוד שכותב כאן לא מעט ( אם כי לא לאחרונה…)

גיא

היי ברלינאית, את צריכה להיזהר כי אני סאקר גדול של מחמאות.
חוצמזה לא כל כך הלכתי – פשוט הצטרפתי לנשף המסכות כאן לכבוד פורים.
טוב , אז מאחר ואני חתרן בלתי נלאה – אחתור פעם נוספת מתחת לשורשי תפיסת העולם של
הסולידית והחברה שלה מהמאה ה18 בעזרת הסרטון הנחמד
הבא
. אם אני לא טועה אז גישתם גם
התחילה לצמח את שורשי המהפכה הפמיניסטית.

עברי

"תשוקה לנוחות ולהנאה חושית מכינה בני אדם לציית לכוח כללי . שהרי על ידי תשוקות כאלו אדם נוטש את החסות שיכול היה לקוות לה מחריצותו ומעמלו שלו". לויתן/תומס הובס

רוןרון

אנשים מקשקשים הרבה הרבה הרבה
מתרצים ומתרצים כדי להצדיק את עצמם
תוקפים תוקפים, כדי להגן על צורת החיים שלהם
גם אני

אבל אם יכולתי, הייתי מפסיק לעבוד מחר ומתעסק בתחביבים בלבד.
אם ימאס לי, אחפש עבודה בחצי משרה אחרי כמה שנים.

אבל עם שכ"ד ו-2 ילדים (ומיליון שח השקעות/חסכונות) זה פשוט בלתי אפשרי….. למרות שחיים בצמצום
אולי עוד 20 שנה… בגיל 60

פרקליטת השפם

היית שמח להפסיק לעבוד, אבל האם היית שמח לרדת ברמת החיים?
אני לא.

ומאידך, אין סיבה לא להנות משני העולמות.

עם מליון בצד, אין סיבה אמיתית שלא תוכלו לעבור לחצי משרה כבר עכשיו, כן.. גם עם שני ילדים.
לפעמים מספיק לעבור ל-80% משרה כדי להרגיש שינוי עצום באיכות החיים.

פרקליטת השפם

לא בילבלתי.

הייתי מאוד מדוייקת.

איכות חיים היא נגזרת של רמת החיים, ושכל אחד יעשה לעצמו את האיזון ביניהן.

פרקליטת השפם

ואת לא צורכת?
את באבואה צורכת.
רק בגלל שאת צורכת מעט יותר מאחרים, לא אומר ששברת את השיטה..

אחותי, אני הצלחתי לחסוך ממשכורת צבאית (ולא גרתי אצל ההורים).
חייתי משקל תשעים לחודש, וניזונתי מפראנה עוד לפני שאמנון לוי היה צריך משקפי ראייה.
כשתגיעי לרמת צמצום כזאת, נוכל לדבר על הפרכת אקסיומות.

החיים הם משחק של איזונים.
פעם אהבתי להיות חופשייה מהכל, היום אני אוהבת להיות חופשייה מהחופש.

הנקודה שחשוב להעביר היא שזה לא "הכל או כלום" זה ריקוד שאתה שולט בקצב שלו.

אם רוןרון מדוכא, הוא לא חייב לדומם מנוע ולשלוח את המשפחה לנסוע בטרמפים.
הוא יכול סתם להוריד הילוך,

אכלולי שתולי

לסולידית.אני מסכים או מעריך יותר מ 91.47 אחוז מהשקפתך.
לצערי מכאן זה נראה כאילו את לא בת חורין מהאידיאולוגיה שלך שלעיתים מסתירה לך חלק מהעולם שאותו
את מנסה לתפוס ולאחוז בעוד הוא כמוך רוצה להיות בן חורין.

"איש אינו עבד יותר מאשר מי שמאמין כי הוא חופשי מבלי להיות כזה."
–יוהאן וולפגנג פון גתה
למדו להשתחרר מאחיזתם של דברים, להניח להם. זהו המפתח לאושר"
–בודהה

אולי כדאי לבדוק אם גם את עברת התניה אצל ג'ייקוב פיסקר מארצות הברית של דנמרק.

פרקליטת השפם

לא מצליחה לרדת לסוף דעתך..
מה זה בדיוק ייצור?
את כל הזמן מספרת שאת נהנית מפנאי. פנאי זו צריכה.
לקרוא ספר על חוף הים זו צריכה.
ללכת לטייל עם הכלב זו צריכה.
להאזין למוזיקה זו צריכה.

ואני חוזרת לזה.. את מוציאה כמעט 4000 ש"ח לחודש.
רווקה בלי ילדים, שחייה עם שותף.. זה פשוט המון, תסלחי לי.
אנחנו משפחה שלכאורה "חולה" בקונספציה צרכנית לשיטתך, ואנחנו מוציאים בדיוק כמוך..

יריב

אני מסכים עם דורין, איכות החיים אינה בהכרח נגזרת של רמת החיים. אני יכול להעיד על עצמי שבעשר שנים האחרונות הייתי עובד בין 10-12 שעות והיו תקופות שהייתי עובד גם יותר, כאשר הייתי משלב גם עבודה מהבית. הרווחתי טוב יחסית אך היו לי גם הרבה הוצאות כמו מימון תואר, חופשות בחו"ל בשביל "להירגע", הייתי אוכל כמעט כל יום בחוץ – כי למי יש כוח להכין אוכל בבית, קניתי כל מיני מוצרים וגאדג'טים כפיצוי על סגנון החיים האינטנסיבי שהייתי בו והייתי רוב הזמן טרוד, עייף, מגיע באפיסת כוחות ולא היה לי זמן וכוח לעסוק בדברים שבאמת מעניינים אותי. למזלי, כל חודש… קרא עוד »

פרקליטת השפם

יריב, אין לי ויכוח איתך או עם דורין לגבי העובדה שאפשר לרדת ברמת החיים, ולעלות באיכות החיים. אני חושבת שזה היה מאוד ברור בהודעה הראשונה שלי לרוןרון, אבל אולי לא. אז אני אנסה לחדד. מגיע השלב שבו רמת החיים לא יכולה לרדת עוד. ויתרת על שופינג, ויתרת על כבלים, ויתרת על רכב חדש.. בסוף יש את השלב שאם תרד עוד ברמת החיים איכות החיים שלך תתחיל להיפגע. השאלה היא עד לאן לרדת והאם חובה לעשות מהלך טוטאלי או שאפשר לעשות מהלך חלקי. אני למשל עובדת 7-8 שעות ביום בעבודה שאני די אוהבת, מרויחה מעט פחות ממה שהייתי יכולה להרוויח בתחום… קרא עוד »

דוד סגל

לכל המשמיצים- יש משפט שאומר: "אם אתם לא אסירי תודה על מה שיש לכם היום, מה גורם לכם לחשוב שתהיו שמחים כשיהיה לכם יותר?" בשורה תחתונה רוב השכירים בארץ ישתכרו בין 5ל-50 אלף ברוטו לחודש כשבנטו זה בין 5ל-25 אין ממש הבדל מטורף בין הסכומים הללו, רמת החיים תעלה יחד עם השכר אך לא באמת נהנה יותר מהזמן הפנוי, לדירה גדולה מתרגלים וגם אוטו יקר עומד בפקקים מה שלא ניתן לקנות בכסף הוא פנאי, ורק אם הגעתם למצב שיש לכם זמן פנוי ואתם עדיין מרווחים סכומים כאלו הסתדרתם- אב לצערי רוב השכירים משתעבדים עוד יותר כשהמשכורות עולות אני בעל ניסיון… קרא עוד »

ברלינאית,

לפרקליטת השפם
בתכלס רב הדומה בתפיסת עולמך לתפיסתה של דורין.. שתיכן חותרות לעצמאות כלכלית, חוסכות הרבה ומשתדלות לעשות בעיקר מה שנכון לכן, עושות ויתורים במה שנראה לכן לא הכרחי.. ואוטונומיות ככל שניתן בהחלטה על מה לא תתפשרו.. את לא תתפשרי על מנקה וילד ( מבינה אותך) והיא לא תתפשר על מזרון ולדרמן..( אחרי שתי בירות יכולה להבין גם את זה )

Limor

Hi Dorin- It would be great to read from you about recycling and collaborative consumptions- both topics help to save money and to save the planet

עמית

[משתמש זה נחסם לצמיתות]

יריב

בהקשר לדברים שעלו, ההסתכלות שלי על חופש היא קודם כל הרגשה של שלמות פנימית כך שחופש הוא עניין סובייקטיבי והרגשה פנימית של האדם, מה שמתאים לאדם אחד לא יתאים לאדם אחר. על-פי הגישה ההומניסטית האדם השלם הוא אדם שחש חופשי להיות הוא עצמו בלי לחשוש מביקורת או מאבדן הערכה חיובית. רק אז הוא יכול להתקדם לקראת מימוש העצמי שלו. אין זה אומר שהוא לא מתמודד עם קשיים ואכזבות כי החיים הם לא מושלמים, אך הוא מתמודד עימם בדרך שלו, הוא מרגיש בתוכו שלווה וקבלה עצמית כיוון שהוא חיי את חייו. הוא לא ירתע או ייבהל מתגובתם של אחרים אלא ימשיך… קרא עוד »

T Bar

צודק לגמרי. ותהיתי איך דורין מסנגרת על הבחירה החופשית ככל שזה נודע למתן שירותי מין בתשלום (ע"ע תגובתה בפוסט הקודם), אבל מבטלת את אותה בחירה חופשית ככל שזה נוגע לחתונה, משכנתא וילדים. תמהני.

T Bar

לא ענית לשאלה שלי אבל משעשע אותי לראות שאת מגדירה מתן שירותי מין בתשלום ייצור

אסף

כשאת – או בראון – אומרת "חירות", את מתכוונת לאנשים במדינת תל אביב או גם בסודן? כי חופש או חירות הם המצאה שרוב בני האדם רק חולמים עליה, וכשהם עושים זאת הם לא חולמים על החופש לא לעבוד אלא על החופש לא להיות שק חבטות, לא להיאנס, לא ללכת לישון רעבים.

הבולשיט שאת מוכרת הוא כמו כל בולשיט אחר. כאילו חזרתי לשנות השמונים.

את כמו "רזה לתמיד" במהדורה מחודשת עם ציטוטים של תאצ'ר.

תאצ'ר! ברצינות…עוד מעט מהגיגיו של רייגן.

מוטי

קראתי את זה עכשיו בספר ולא יכולתי להתאפק. האיש מדבר מגרונך: את הרשימה הראשונה שהכנו נאלצנו לבטל. היה ברור שרשויות התמזה לא ירשו לסירה גדולה מספיק כדי להכיל את כל הדברים שרשמנו כהכרחיים, לשוט במעלה התמזה. לכן קרענו אותה והתחלנו לרשום חדשה. ג'ורג' אמר: "אתם יודעים, בחרנו בדרך לא נכונה. אנחנו לא צריכים לחשוב על הדברים שאנחנו יכולים להשתמש בהם, אלא רק על הדברים שלא נוכל להסתדר בלעדיהם." לפעמים ג'ורג' מדבר בהגיון. זה מפתיע. אני קורא לזה חוכמה צרופה, לאו דווקא בעניין שלפנינו, אלא בקשר לשיט שלנו בנהר החיים באופן כללי. כל-כך הרבה אנשים במסע הזה ממלאים את סירתם עד… קרא עוד »

עופר קרן

לצוות הבלוג מתסמונת שטוקהולם שלום אני ממש אורח כאן שנעזר בידידי גוגל במטרה לבחון האם יש קשר בין הדרישה של ההורים שלו המורים והחברה שבה אנחנו חייב לקחת אחריות להתמודד לבד ולהיות עצמאי לבן העובדה שאנחנו חיים היום לבד חייבים להעזר ברכב פרטי כדי להגיע ממקום למקום וממש מפוחדים מכל מפגש עם השכנים או מהצורך להשתמש בתחבורה ציבורית. בעיקבות מצגת ארוכה מידי של פרופסור שהו חנון אמיתי אך מדבר מאוד לעניין "Between Public and Private Transport – Professor Graham Parkhurst" הגעתי לתובנה שאנחנו לא יכולים לפתח תחבורה ציבורית מוצלחת על ידי הוספת קוי אוטובוס או רכבת קלה, אנחנו חייבים לשנות… קרא עוד »

סינדרלה פמיניסטית

דורין, אני מעריצה אותך! הגעתי לבלוג שלך ממש "במקרה" (לא מאמינה במקריות) בעקבות ישיבה בחל"ת בבית עקב קורונה וירוס, לא היה לי משעמם בבית, למעשה אני לא מכירה את המילה משעמם, היא לא נמצאת בלקסיקון שלי, מה שכן, אני רציתי להעשיר את עצמי בידע חדש, כי אני עוברת שוב על ספרים של קיוסאקי נראה לי מצאתי אותך בגוגל, נבהלתי מההשקעות בבורסה ויצאתי מהבלוג, אבל חזרתי כי אני קוראת עכשיו את הספר של קיוסאקי שנקרא מדריך להשקעות, ובין היתר הוא מדבר על בורסה, ואני כאדם סקרן שאוהב ללמוד ידע חדש, הסתקרנתי מהבורסה, אני לא יודעת אם אי פעם אשקיע בבורסה, אני… קרא עוד »

.

עקבו אחרי

תגובות אחרונות בבלוג

RSS מהפורום

דילוג לתוכן